REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ponad 1,7 tys. osób zostało wpisanych na listę biegłych rewidentów w ciągu ośmiu ostatnich lat. Wiele z nich jednak nie bada sprawozdań finansowych.


l
 Trzeba poświęcić kilka lat, aby zostać biegłym rewidentem. W tym czasie należy m.in. zdać dziesięć egzaminów pisemnych i końcowy egzamin ustny. Czy kandydatom sprawia dużo problemów zdawanie tych egzaminów?

- Egzaminy obowiązujące zgodnie z treścią Wymagań kwalifikacyjnych dla kandydatów na biegłych rewidentów są rzeczywiście trudne i wymagają dużej wiedzy merytorycznej.

Mogę stwierdzić, że jest spora grupa kandydatów, którzy je zdają za pierwszym podejściem lub z jedną lub dwoma poprawkami. Jednak dużo kandydatów zdaje poszczególne egzaminy kilka razy. Te osoby uważają często, że nie tylko braki w opanowaniu wiedzy są tego przyczyną, ale zbyt krótki czas przeznaczony na rozwiązanie zadań zawartych w temacie egzaminacyjnym. Należy jednak wyjaśnić, że czas trwania poszczególnych egzaminów jest ustalany, biorąc pod uwagę możliwości przeciętnego kandydata.


l
 Zdający nie potrafią rozplanować sobie czasu?

- Nie o to chodzi. Zdający obok opanowania odpowiedniego zakresu wiedzy mogą w czasie egzaminu korzystać z przepisów zawartych w aktach prawnych. Szukanie odpowiedniego rozwiązania w tych przepisach w pewnym sensie dekoncentruje, a zdający traci czas. To jedna z przyczyn niepowodzeń w zdawaniu egzaminów.


l
 Z jakimi kwestiami kandydaci mają najwięcej problemów?

- Istotna przyczyna niepowodzeń tkwi w nierównomiernym opanowaniu wiedzy z zakresu rachunkowości, finansów, sprawozdawczości i analizy finansowej w przekroju przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych, handlowych, banków i instytucji ubezpieczeniowych.


l
 Z czego wynikają trudności?

- Wśród zdających zdecydowana większość w swojej dotychczasowej praktyce związana była z przedsiębiorstwami produkcyjnymi, handlowymi i usługowymi, a mniej z problematyką banków i instytucji ubezpieczeniowych, które mają przecież swoją specyfikę. Z pewnością można powiedzieć, że problemy rachunkowości, finansów, analizy i badania sprawozdań finansowych są zupełnie inne. Kandydaci szybciej i lepiej rozwiązują przykład z przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, gorzej przykłady o praktykę banków i instytucji ubezpieczeniowych.


l
 Jak więc się przygotować do takich zadań?

- Do wszystkich zadań należy się przygotować solidnie i wtedy nie ma żadnych problemów z ich rozwiązaniem. Przypomnę, że Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wydaje podręczniki dla poszczególnych przedmiotów egzaminacyjnych dobierając w porozumieniu z komisją egzaminacyjną odpowiednich autorów, którzy opracowują treść tych podręczników w dostosowaniu do wymagań kwalifikacyjnych. Ponadto wydawane podręczniki recenzowane są przez poszczególnych członków komisji egzaminacyjnej, szczególnie tych którzy odpowiadają za organizację danego egzaminu. Recenzje te mają na celu stwierdzenie czy treść recenzowanego podręcznika odpowiada wymaganiom kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów.


l
 Po dziesięciu egzaminach pisemnych kandydaci zdaje ustny. Jak radzą sobie z tym wyzwaniem?

- Dla zdających trudniejszy jest egzamin końcowy ze względu na to, że przeprowadzany jest w formie ustnej w obecności trzyosobowej komisji. Kandydaci nie są przyzwyczajeni do zdawania egzaminów w tej formie, ponieważ aktualnie na studiach wyższych tej formy egzaminu nie stosuje się, aczkolwiek egzamin dyplomowy (np. magisterski) też odbywa się w formie ustnej. W czasie egzaminu ustnego pewną rolę negatywną odgrywa stres. Konieczna jest więc nie tylko wiedza, ale również opanowanie i odrobina szczęścia.


l
 Coraz więcej biegłych to młodzi ludzi. Czy dają sobie radę z wyzwaniami zawodu?

- Ci, którzy zdają egzaminy szczególnie od 2003 roku, to ludzie, którzy niedawno ukończyli studia. Mają świetnie opanowany język obcy, przeważnie angielski. Są młodzi i odważni. Szczególnie obiecujące są osoby, które odbywają aplikację w dużych podmiotach audytingowych, bo mają dobrą opiekę, która uczy ich swobody wypowiedzi. W małych firmach nie zawsze ta opieka jest na takim poziomie. Biegły musi się swobodnie wypowiadać. Biegły nie jest kontrolerem - staramy się wpajać ten pogląd naszym kandydatom przy każdej okazji - biegły jest w przenośni lekarzem, ma on bowiem postawić diagnozę i podpowiedzieć zarządowi przedsiębiorstwa (spółki), co zrobić, żeby było lepiej.

Do roku 2006 kadrę biegłych rewidentów zasiliło około 1,7 tys. osób. Problem jednak polega na tym, że tylko część z nich pracuje w zawodzie. Rynek usług biegłych skurczył się, ponieważ podwyższono progi, po przekroczeniu których istnieje obowiązek badania, zmniejszyło się zapotrzebowanie na inne usługi biegłego rewidenta.


l
 Czym więc powinien charakteryzować się dobry biegły rewident?

- Przede wszystkim wiedzą i umiejętnością analizy. Biegły musi podpowiadać zarządowi, które rozwiązania stosowane przez firmę są dobre, a które powinny ulec zmianie. Nade wszystko jednak rzetelnością i niezależnością.


l
 Czy egzaminy sprawdzają umiejętność analityczne kandydatów?

- Tak. Każde zadanie sytuacyjne wymaga analitycznego myślenia. Polega to na tym, że należy przeprowadzić analizę sytuacji, wyciągnąć wnioski i zaproponować rozwiązanie. Komisja analizuje tok myślenia kandydata przy rozwiązywaniu tego typu zadań, nie tylko ostateczny wynik jest ważny. Kandydat może się pomylić przy rozwiązywaniu zadania - jeżeli jednak jego tok rozumowania jest prawidłowy, dostanie odpowiednią ilość punktów, które wpływają na zaliczenie całości egzaminu.




Rozmawiała Agnieszka Pokojska

l ZBIGNIEW MESSNER profesor, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Był rektorem Akademii Ekonomicznej w Katowicach


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA