REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli nie pracują w zawodzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Ponad 1,7 tys. osób zostało wpisanych na listę biegłych rewidentów w ciągu ośmiu ostatnich lat. Wiele z nich jednak nie bada sprawozdań finansowych.


l
 Trzeba poświęcić kilka lat, aby zostać biegłym rewidentem. W tym czasie należy m.in. zdać dziesięć egzaminów pisemnych i końcowy egzamin ustny. Czy kandydatom sprawia dużo problemów zdawanie tych egzaminów?

- Egzaminy obowiązujące zgodnie z treścią Wymagań kwalifikacyjnych dla kandydatów na biegłych rewidentów są rzeczywiście trudne i wymagają dużej wiedzy merytorycznej.

Mogę stwierdzić, że jest spora grupa kandydatów, którzy je zdają za pierwszym podejściem lub z jedną lub dwoma poprawkami. Jednak dużo kandydatów zdaje poszczególne egzaminy kilka razy. Te osoby uważają często, że nie tylko braki w opanowaniu wiedzy są tego przyczyną, ale zbyt krótki czas przeznaczony na rozwiązanie zadań zawartych w temacie egzaminacyjnym. Należy jednak wyjaśnić, że czas trwania poszczególnych egzaminów jest ustalany, biorąc pod uwagę możliwości przeciętnego kandydata.


l
 Zdający nie potrafią rozplanować sobie czasu?

- Nie o to chodzi. Zdający obok opanowania odpowiedniego zakresu wiedzy mogą w czasie egzaminu korzystać z przepisów zawartych w aktach prawnych. Szukanie odpowiedniego rozwiązania w tych przepisach w pewnym sensie dekoncentruje, a zdający traci czas. To jedna z przyczyn niepowodzeń w zdawaniu egzaminów.


l
 Z jakimi kwestiami kandydaci mają najwięcej problemów?

- Istotna przyczyna niepowodzeń tkwi w nierównomiernym opanowaniu wiedzy z zakresu rachunkowości, finansów, sprawozdawczości i analizy finansowej w przekroju przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych, handlowych, banków i instytucji ubezpieczeniowych.


l
 Z czego wynikają trudności?

- Wśród zdających zdecydowana większość w swojej dotychczasowej praktyce związana była z przedsiębiorstwami produkcyjnymi, handlowymi i usługowymi, a mniej z problematyką banków i instytucji ubezpieczeniowych, które mają przecież swoją specyfikę. Z pewnością można powiedzieć, że problemy rachunkowości, finansów, analizy i badania sprawozdań finansowych są zupełnie inne. Kandydaci szybciej i lepiej rozwiązują przykład z przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, gorzej przykłady o praktykę banków i instytucji ubezpieczeniowych.


l
 Jak więc się przygotować do takich zadań?

- Do wszystkich zadań należy się przygotować solidnie i wtedy nie ma żadnych problemów z ich rozwiązaniem. Przypomnę, że Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wydaje podręczniki dla poszczególnych przedmiotów egzaminacyjnych dobierając w porozumieniu z komisją egzaminacyjną odpowiednich autorów, którzy opracowują treść tych podręczników w dostosowaniu do wymagań kwalifikacyjnych. Ponadto wydawane podręczniki recenzowane są przez poszczególnych członków komisji egzaminacyjnej, szczególnie tych którzy odpowiadają za organizację danego egzaminu. Recenzje te mają na celu stwierdzenie czy treść recenzowanego podręcznika odpowiada wymaganiom kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów.


l
 Po dziesięciu egzaminach pisemnych kandydaci zdaje ustny. Jak radzą sobie z tym wyzwaniem?

- Dla zdających trudniejszy jest egzamin końcowy ze względu na to, że przeprowadzany jest w formie ustnej w obecności trzyosobowej komisji. Kandydaci nie są przyzwyczajeni do zdawania egzaminów w tej formie, ponieważ aktualnie na studiach wyższych tej formy egzaminu nie stosuje się, aczkolwiek egzamin dyplomowy (np. magisterski) też odbywa się w formie ustnej. W czasie egzaminu ustnego pewną rolę negatywną odgrywa stres. Konieczna jest więc nie tylko wiedza, ale również opanowanie i odrobina szczęścia.


l
 Coraz więcej biegłych to młodzi ludzi. Czy dają sobie radę z wyzwaniami zawodu?

- Ci, którzy zdają egzaminy szczególnie od 2003 roku, to ludzie, którzy niedawno ukończyli studia. Mają świetnie opanowany język obcy, przeważnie angielski. Są młodzi i odważni. Szczególnie obiecujące są osoby, które odbywają aplikację w dużych podmiotach audytingowych, bo mają dobrą opiekę, która uczy ich swobody wypowiedzi. W małych firmach nie zawsze ta opieka jest na takim poziomie. Biegły musi się swobodnie wypowiadać. Biegły nie jest kontrolerem - staramy się wpajać ten pogląd naszym kandydatom przy każdej okazji - biegły jest w przenośni lekarzem, ma on bowiem postawić diagnozę i podpowiedzieć zarządowi przedsiębiorstwa (spółki), co zrobić, żeby było lepiej.

Do roku 2006 kadrę biegłych rewidentów zasiliło około 1,7 tys. osób. Problem jednak polega na tym, że tylko część z nich pracuje w zawodzie. Rynek usług biegłych skurczył się, ponieważ podwyższono progi, po przekroczeniu których istnieje obowiązek badania, zmniejszyło się zapotrzebowanie na inne usługi biegłego rewidenta.


l
 Czym więc powinien charakteryzować się dobry biegły rewident?

- Przede wszystkim wiedzą i umiejętnością analizy. Biegły musi podpowiadać zarządowi, które rozwiązania stosowane przez firmę są dobre, a które powinny ulec zmianie. Nade wszystko jednak rzetelnością i niezależnością.


l
 Czy egzaminy sprawdzają umiejętność analityczne kandydatów?

- Tak. Każde zadanie sytuacyjne wymaga analitycznego myślenia. Polega to na tym, że należy przeprowadzić analizę sytuacji, wyciągnąć wnioski i zaproponować rozwiązanie. Komisja analizuje tok myślenia kandydata przy rozwiązywaniu tego typu zadań, nie tylko ostateczny wynik jest ważny. Kandydat może się pomylić przy rozwiązywaniu zadania - jeżeli jednak jego tok rozumowania jest prawidłowy, dostanie odpowiednią ilość punktów, które wpływają na zaliczenie całości egzaminu.




Rozmawiała Agnieszka Pokojska

l ZBIGNIEW MESSNER profesor, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Był rektorem Akademii Ekonomicznej w Katowicach


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA