REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajmujący biura płacą podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Szymura

REKLAMA

Podatnicy nie płacą VAT tylko od usług wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Najem lub dzierżawa innych nieruchomości są już objęte podatkiem.


VI Dyrektywa przewiduje ogólne zwolnienie z VAT usług dzierżawy i wynajmu nieruchomości. Jednocześnie daje państwom członkowskim możliwość zagwarantowania podatnikowi prawa wyboru opodatkowania dzierżawy i wynajmu. W państwach Unii Europejskiej powszechnie stosuje się ogólne zwolnienie z VAT usług dzierżawy i wynajmu nieruchomości.

W większości państw, które zwolniły te usługi z VAT, wprowadzono również opcję opodatkowania, która pozwala podatnikowi zdecydować, czy będzie korzystał ze zwolnienia i w związku z tym nie odliczy VAT, naliczonego na budowie lub nabyciu budynku, czy też opodatkuje dzierżawę (wynajem) VAT, co umożliwi mu odliczenie podatku naliczonego na budowie lub nabyciu budynku.


Ustawodawca ma swobodę


W polskiej ustawie o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jedynym zwolnieniem dotyczącym dzierżawy (wynajmu) nieruchomości jest zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1. Obejmuje ono generalnie usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek. Ustawa o VAT nie zawiera więc ogólnego zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 13(B)(b) VI Dyrektywy.


Czy w takim razie ustawa o VAT jest w tym zakresie sprzeczna z postanowieniami VI Dyrektywy? Mogłoby się wydawać, że tak. Jednakże Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-12/98 stwierdził, że z faktycznego brzmienia art. 13(B)(b) i (C) VI Dyrektywy wynika, że gwarantuje ona państwom członkowskim swobodę w zakresie ustalania, czy transakcje mają być opodatkowane, czy zwolnione.

Dlatego też art. 13(B)(b) VI Dyrektywy zezwala na sformułowanie ogólnej zasady, zgodnie z którą wynajem nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT, a zwolnienie z tego podatku ma zastosowanie wyłącznie do wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe.

Trybunał uznał za dopuszczalne przyjęcie zasady, że dzierżawa (wynajem) nieruchomości będą opodatkowane VAT, a poszczególne zwolnienia będą stanowiły wyjątki od tej zasady. W świetle tego orzeczenia polskie regulacje wydają się więc być zgodne z postanowieniami VI Dyrektywy.


Trzeba zmienić przepisy


Z rozwiązań proponowanych przez VI Dyrektywę skorzystali deweloperzy działający na londyńskim Canary Wharf, którzy mimo braku możliwości odliczenia VAT-u naliczonego na kosztach inwestycyjnych byli w stanie zaoferować bankom i innym instytucjom finansowym wynajem pomieszczeń biurowych po cenie niższej niż w przypadku opodatkowania najmu, przy jednoczesnym odliczeniu VAT inwestycyjnego.

Był to jeden z czynników, który spowodował rozwój tej części Londynu, co w rezultacie niewątpliwie odbiło się pozytywnie na dochodach państwa wynikających z podatków.

Mając to wszystko na uwadze, można mieć tylko nadzieję, że ustawa o VAT zostanie w tym zakresie zmieniona zgodnie z trendami europejskimi oraz ku zadowoleniu podatników i uzyskującego wyższe dochody fiskusa.


PRZYKŁAD: BRAK MOŻLIWOŚCI ODLICZENIA VAT


Bank jest właścicielem licznych nieruchomości w całej Polsce, w których mieszczą się jego oddziały i filie. Chce uwolnić środki finansowe zamrożone w tych aktywach. Zamierza zawrzeć z innym podmiotem tzw. transakcję sale&lease-back, polegającą na sprzedaży nieruchomości i ich zwrotnym wynajęciu.

Stanowi to rodzaj finansowania działalności poprzez uzyskanie jednorazowo znacznych środków finansowych i ich zwrotu w czynszu z tytułu najmu sprzedanych wcześniej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości jako używanych, przy nabyciu których bank nie miał prawa do odliczenia VAT-u, będzie zwolniona z tego podatku.

Jednocześnie zwrotny wynajem tych nieruchomości będzie podlegał VAT, którego bank nie będzie mógł odliczyć, ponieważ prowadzi działalność zwolnioną. Cała transakcja będzie więc obciążona dodatkowym kosztem w kwocie VAT-u naliczonego na czynszu. Wprowadzenie do ustawy o VAT rozwiązań przewidzianych w VI Dyrektywie pozwoliłoby na uniknięcie takiej sytuacji.


Tomasz Szymura, radca prawny w zespole ds. podatków w kancelarii prawniczej Clifford Chance

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA