REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajmujący biura płacą podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Szymura

REKLAMA

Podatnicy nie płacą VAT tylko od usług wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Najem lub dzierżawa innych nieruchomości są już objęte podatkiem.


VI Dyrektywa przewiduje ogólne zwolnienie z VAT usług dzierżawy i wynajmu nieruchomości. Jednocześnie daje państwom członkowskim możliwość zagwarantowania podatnikowi prawa wyboru opodatkowania dzierżawy i wynajmu. W państwach Unii Europejskiej powszechnie stosuje się ogólne zwolnienie z VAT usług dzierżawy i wynajmu nieruchomości.

W większości państw, które zwolniły te usługi z VAT, wprowadzono również opcję opodatkowania, która pozwala podatnikowi zdecydować, czy będzie korzystał ze zwolnienia i w związku z tym nie odliczy VAT, naliczonego na budowie lub nabyciu budynku, czy też opodatkuje dzierżawę (wynajem) VAT, co umożliwi mu odliczenie podatku naliczonego na budowie lub nabyciu budynku.


Ustawodawca ma swobodę


W polskiej ustawie o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jedynym zwolnieniem dotyczącym dzierżawy (wynajmu) nieruchomości jest zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1. Obejmuje ono generalnie usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek. Ustawa o VAT nie zawiera więc ogólnego zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 13(B)(b) VI Dyrektywy.


Czy w takim razie ustawa o VAT jest w tym zakresie sprzeczna z postanowieniami VI Dyrektywy? Mogłoby się wydawać, że tak. Jednakże Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-12/98 stwierdził, że z faktycznego brzmienia art. 13(B)(b) i (C) VI Dyrektywy wynika, że gwarantuje ona państwom członkowskim swobodę w zakresie ustalania, czy transakcje mają być opodatkowane, czy zwolnione.

Dlatego też art. 13(B)(b) VI Dyrektywy zezwala na sformułowanie ogólnej zasady, zgodnie z którą wynajem nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT, a zwolnienie z tego podatku ma zastosowanie wyłącznie do wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe.

Trybunał uznał za dopuszczalne przyjęcie zasady, że dzierżawa (wynajem) nieruchomości będą opodatkowane VAT, a poszczególne zwolnienia będą stanowiły wyjątki od tej zasady. W świetle tego orzeczenia polskie regulacje wydają się więc być zgodne z postanowieniami VI Dyrektywy.


Trzeba zmienić przepisy


Z rozwiązań proponowanych przez VI Dyrektywę skorzystali deweloperzy działający na londyńskim Canary Wharf, którzy mimo braku możliwości odliczenia VAT-u naliczonego na kosztach inwestycyjnych byli w stanie zaoferować bankom i innym instytucjom finansowym wynajem pomieszczeń biurowych po cenie niższej niż w przypadku opodatkowania najmu, przy jednoczesnym odliczeniu VAT inwestycyjnego.

Był to jeden z czynników, który spowodował rozwój tej części Londynu, co w rezultacie niewątpliwie odbiło się pozytywnie na dochodach państwa wynikających z podatków.

Mając to wszystko na uwadze, można mieć tylko nadzieję, że ustawa o VAT zostanie w tym zakresie zmieniona zgodnie z trendami europejskimi oraz ku zadowoleniu podatników i uzyskującego wyższe dochody fiskusa.


PRZYKŁAD: BRAK MOŻLIWOŚCI ODLICZENIA VAT


Bank jest właścicielem licznych nieruchomości w całej Polsce, w których mieszczą się jego oddziały i filie. Chce uwolnić środki finansowe zamrożone w tych aktywach. Zamierza zawrzeć z innym podmiotem tzw. transakcję sale&lease-back, polegającą na sprzedaży nieruchomości i ich zwrotnym wynajęciu.

Stanowi to rodzaj finansowania działalności poprzez uzyskanie jednorazowo znacznych środków finansowych i ich zwrotu w czynszu z tytułu najmu sprzedanych wcześniej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości jako używanych, przy nabyciu których bank nie miał prawa do odliczenia VAT-u, będzie zwolniona z tego podatku.

Jednocześnie zwrotny wynajem tych nieruchomości będzie podlegał VAT, którego bank nie będzie mógł odliczyć, ponieważ prowadzi działalność zwolnioną. Cała transakcja będzie więc obciążona dodatkowym kosztem w kwocie VAT-u naliczonego na czynszu. Wprowadzenie do ustawy o VAT rozwiązań przewidzianych w VI Dyrektywie pozwoliłoby na uniknięcie takiej sytuacji.


Tomasz Szymura, radca prawny w zespole ds. podatków w kancelarii prawniczej Clifford Chance

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA