REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie pozwoli, by kosztem inwestycji była prowizja od kredytu

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Kosztem inwestycji nie są prowizje od kredytów na zakup akcji debiutantów, jeśli akcji nie uda się kupić. Będą nim jednak opłaty przygotowawcze ponoszone przez inwestorów.


Zainteresowanie akcjami spółek debiutujących na Giełdzie Papierów Wartościowych jest od kilku lat tak duże, że inwestorom udaje się często kupić tylko 1-5 proc. akcji, na które złożyli zapisy. Inwestorzy zwiększają zatem swoje szanse na zakup, zaciągając kredyty. Niekiedy prawie każdy zapis na akcje spółki wchodzącej na giełdę jest wspomagany w ten sposób. Mimo to, przy wysokich redukcjach zapisów, akcje niejednokrotnie są kupowane wyłącznie za środki inwestora, a pieniądze z kredytu pozostają niewykorzystane.


Organy podatkowe uważają, że kosztem uzyskania przychodu w PIT-38 są wydatki wynikające z uruchomienia i obsługi kredytu na zakup akcji tylko w tej części, w jakiej kredyt został faktycznie wydany na ten cel. Za to niezależnie od tego, czy akcje udało się kupić, akceptują w całości jako koszt opłatę przygotowawczą od rozpatrzenia wniosku o kredyt. Warunkiem jest, by była ona stała i jej wielkość nie zależała od wysokości uzyskanego kredytu. Takie stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej (sygn. PDFII.415-6/06).


Wartość poszczególnych kredytów to z reguły poważne kwoty. W całym okresie trwania hossy na Giełdzie Papierów Wartościowych nie były rzadkością sytuacje, gdy kredyt wynosił np. 20-krotność środków inwestora giełdowego. Wtedy inwestor mógł złożyć zlecenie na zakup akcji wartych 2,1 mln zł, posiadając tylko 100 tys. zł własnych środków. Mimo więc zaangażowania 2,1 mln zł przy redukcji np. 97 proc. inwestor ostatecznie nabyłby akcje tylko za 63 tys. zł. W takiej sytuacji - zdaniem organów podatkowych - kredyt nie został wykorzystany na zakup akcji, gdyż wrócił w całości do banku. W istocie został wykorzystany tylko do złożenia zlecenia zakupu akcji. Dlatego prowizja za jego udzielenie nie jest kosztem podatkowym uwzględnianym w PIT-38 składanym za rok, w którym miało miejsce zbycie akcji nabytych w opisany sposób.


Jeżeli natomiast inwestor kupi akcje za część kredytu, prowizja tylko od tej części jest kosztem w PIT-38. Dla inwestorów taka praktyka organów podatkowych jest skrajnie niekorzystna, gdyż prowizja rzędu 0,2 - 0,25 proc. wartości kredytu za jego udzielenie jest głównym kosztem całej transakcji (np. 0,2 proc. od kredytu 2 mln zł to 4 tys. zł).


Nazwanie prowizji za udzielenie kredytu opłatą przygotowawczą nie jest sposobem na fiskusa, chociaż tak robi wiele banków. Wysokość tej opłaty jest jednak przez banki określana procentowo w stosunku do wartości kredytu. Wykazanie przez inwestora tak określonej opłaty przygotowawczej jako kosztu w PIT-38 oznacza spór z urzędem skarbowym. Biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych prezentowane w interpretacjach, fiskus zaakceptuje jako koszt jedynie opłatę przygotowawczą za rozpatrzenie wniosku o kredyt o stałej wartości w złotych, wynikającej z tabeli opłat i prowizji danego banku.


ANNA WELSYNG

radca prawny, doradca podatkowy


TOMASZ KRÓL

prawnik

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA