REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów upoważnił tylko cztery izby skarbowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych w imieniu ministra finansów będą zajmowali się wytypowani dyrektorzy izb skarbowych. Opracowano też wzór wniosku o wydanie interpretacji.


ZMIANA PRAWA

Od 1 lipca 2007 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, które przewidują, że wydawaniem interpretacji podatkowych od tego dnia będzie zajmował się minister finansów. Ten jednak skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i upoważni do wykonywania tych czynności dyrektorów izb skarbowych.


Cztery izby od interpretacji...


Zgodnie z opublikowanym przez Ministerstwo Finansów projektem rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych, upoważnia się dyrektorów izb skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie, do wydawania interpretacji indywidualnych. Upoważnienie obejmie wydawanie interpretacji w zakresie interpretacji przepisów podatkowych.


Projekt przewiduje także, że właściwość miejscową organów upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych ustala się:

- dla osób fizycznych - według miejsca zamieszkania;

- dla osób prawnych - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub ze statutu albo umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony we właściwym rejestrze;

- dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub innych dokumentów ewidencyjnych;

- dla podatkowych grup kapitałowych - według adresu siedziby spółki reprezentującej taką grupę, wskazanej w umowie o jej utworzeniu.


...z podziałem na regiony


Każda z czterech upoważnionych przez ministra izb skarbowych będzie miała przydzielony swój region kraju do obsługi podatników ze względu na miejsce zamieszkania lub ich siedzibę. Izba Skarbowa w Bydgoszczy obsłuży województwa: kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. Izba Skarbowa w Katowicach będzie właściwa dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego lub świętokrzyskiego. Natomiast Izba Skarbowa w Poznaniu województwa: dolnośląskie, lubuskie i wielkopolskie. Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie będzie właściwy dla województw: lubelskiego, łódzkiego i mazowieckiego.


Jeżeli podatnik ubiegający się o interpretację mieszka lub ma siedzibę poza Polską, właściwy miejscowo do wydawania interpretacji będzie dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Jeżeli nie będzie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji, właściwy miejscowo będzie również dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Wniosek według wzoru


Resort finansów opublikował jeszcze jeden projekt rozporządzenia dotyczący interpretacji. Określono w nim wzór wniosku o wydanie interpretacji oraz sposób uiszczenia opłaty.


Opłatę od wniosku za wydanie interpretacji będzie trzeba wpłacać gotówką w kasie właściwego organu lub na jego rachunek. Od 1 lipca opłata za wniosek będzie wynosić 75 zł. Co do wzoru wniosku o wydanie interpretacji, to swego rodzaju nowość w tym zakresie, bo dotychczas podatnicy musieli pisać je sami, zawierając w takich podaniach pewne stałe i niezbędne elementy.


Wzór wniosku usprawni korzystanie przez podatników (płatników, inkasentów oraz osoby trzecie) z instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz uprości proces załatwiania wniosków. Wzór wniosku składa się z dziesięciu głównych części.


W części A podane są organy upoważnione do załatwienia wniosku, do których może być kierowany wniosek o wydanie interpretacji, oraz adresy do korespondencji, na które wnioski powinny być przesyłane.

W części B wnioskodawca podaje swoje dane, status i adres siedziby lub zamieszkania.

W części C wskazuje organy podatkowe właściwe dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W części D trzeba będzie określić przedmiot wniosku, w tym liczbę opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), rodzaj sprawy oraz przepisy bez ich przytaczania. Podanie we wniosku liczby stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) ma na celu ustalenie prawidłowej wysokości opłat. Od każdego bowiem pobierana jest opłata.

W części E będzie się podawać wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku, sposób jej uiszczenia oraz adnotację, czy kserokopię dowodu uiszczenia opłaty dołącza się do wniosku czy kserokopia ta zostanie przesłana w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

W części F wnioskodawca zobowiązany będzie do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) i pytania (pytań).

W części G podatnik przedstawi własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Część H wniosku zawiera informację o liczbie załączników ORD-IN/A dołączonych do formularza ORD-IN.

Część I zawiera oświadczenie oraz podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

W części J wniosku jest miejsce na adnotację właściwego organu podatkowego.

Również to rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2007 r


JAKIE FORMULARZE POMOGĄ UZYSKAĆ INTERPRETACJĘ

ORD-IN - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej,

ORD-IN/A - załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (m.in. dla szerszego opisania stanu faktycznego).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA