REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów upoważnił tylko cztery izby skarbowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych w imieniu ministra finansów będą zajmowali się wytypowani dyrektorzy izb skarbowych. Opracowano też wzór wniosku o wydanie interpretacji.


ZMIANA PRAWA

Od 1 lipca 2007 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, które przewidują, że wydawaniem interpretacji podatkowych od tego dnia będzie zajmował się minister finansów. Ten jednak skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i upoważni do wykonywania tych czynności dyrektorów izb skarbowych.


Cztery izby od interpretacji...


Zgodnie z opublikowanym przez Ministerstwo Finansów projektem rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych, upoważnia się dyrektorów izb skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie, do wydawania interpretacji indywidualnych. Upoważnienie obejmie wydawanie interpretacji w zakresie interpretacji przepisów podatkowych.


Projekt przewiduje także, że właściwość miejscową organów upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych ustala się:

- dla osób fizycznych - według miejsca zamieszkania;

- dla osób prawnych - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub ze statutu albo umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony we właściwym rejestrze;

- dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub innych dokumentów ewidencyjnych;

- dla podatkowych grup kapitałowych - według adresu siedziby spółki reprezentującej taką grupę, wskazanej w umowie o jej utworzeniu.


...z podziałem na regiony


Każda z czterech upoważnionych przez ministra izb skarbowych będzie miała przydzielony swój region kraju do obsługi podatników ze względu na miejsce zamieszkania lub ich siedzibę. Izba Skarbowa w Bydgoszczy obsłuży województwa: kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. Izba Skarbowa w Katowicach będzie właściwa dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego lub świętokrzyskiego. Natomiast Izba Skarbowa w Poznaniu województwa: dolnośląskie, lubuskie i wielkopolskie. Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie będzie właściwy dla województw: lubelskiego, łódzkiego i mazowieckiego.


Jeżeli podatnik ubiegający się o interpretację mieszka lub ma siedzibę poza Polską, właściwy miejscowo do wydawania interpretacji będzie dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Jeżeli nie będzie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji, właściwy miejscowo będzie również dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Wniosek według wzoru


Resort finansów opublikował jeszcze jeden projekt rozporządzenia dotyczący interpretacji. Określono w nim wzór wniosku o wydanie interpretacji oraz sposób uiszczenia opłaty.


Opłatę od wniosku za wydanie interpretacji będzie trzeba wpłacać gotówką w kasie właściwego organu lub na jego rachunek. Od 1 lipca opłata za wniosek będzie wynosić 75 zł. Co do wzoru wniosku o wydanie interpretacji, to swego rodzaju nowość w tym zakresie, bo dotychczas podatnicy musieli pisać je sami, zawierając w takich podaniach pewne stałe i niezbędne elementy.


Wzór wniosku usprawni korzystanie przez podatników (płatników, inkasentów oraz osoby trzecie) z instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz uprości proces załatwiania wniosków. Wzór wniosku składa się z dziesięciu głównych części.


W części A podane są organy upoważnione do załatwienia wniosku, do których może być kierowany wniosek o wydanie interpretacji, oraz adresy do korespondencji, na które wnioski powinny być przesyłane.

W części B wnioskodawca podaje swoje dane, status i adres siedziby lub zamieszkania.

W części C wskazuje organy podatkowe właściwe dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W części D trzeba będzie określić przedmiot wniosku, w tym liczbę opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), rodzaj sprawy oraz przepisy bez ich przytaczania. Podanie we wniosku liczby stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) ma na celu ustalenie prawidłowej wysokości opłat. Od każdego bowiem pobierana jest opłata.

W części E będzie się podawać wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku, sposób jej uiszczenia oraz adnotację, czy kserokopię dowodu uiszczenia opłaty dołącza się do wniosku czy kserokopia ta zostanie przesłana w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

W części F wnioskodawca zobowiązany będzie do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) i pytania (pytań).

W części G podatnik przedstawi własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Część H wniosku zawiera informację o liczbie załączników ORD-IN/A dołączonych do formularza ORD-IN.

Część I zawiera oświadczenie oraz podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

W części J wniosku jest miejsce na adnotację właściwego organu podatkowego.

Również to rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2007 r


JAKIE FORMULARZE POMOGĄ UZYSKAĆ INTERPRETACJĘ

ORD-IN - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej,

ORD-IN/A - załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (m.in. dla szerszego opisania stanu faktycznego).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA