REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów upoważnił tylko cztery izby skarbowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych w imieniu ministra finansów będą zajmowali się wytypowani dyrektorzy izb skarbowych. Opracowano też wzór wniosku o wydanie interpretacji.


ZMIANA PRAWA

Od 1 lipca 2007 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, które przewidują, że wydawaniem interpretacji podatkowych od tego dnia będzie zajmował się minister finansów. Ten jednak skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i upoważni do wykonywania tych czynności dyrektorów izb skarbowych.


Cztery izby od interpretacji...


Zgodnie z opublikowanym przez Ministerstwo Finansów projektem rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych, upoważnia się dyrektorów izb skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie, do wydawania interpretacji indywidualnych. Upoważnienie obejmie wydawanie interpretacji w zakresie interpretacji przepisów podatkowych.


Projekt przewiduje także, że właściwość miejscową organów upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych ustala się:

- dla osób fizycznych - według miejsca zamieszkania;

- dla osób prawnych - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub ze statutu albo umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony we właściwym rejestrze;

- dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub innych dokumentów ewidencyjnych;

- dla podatkowych grup kapitałowych - według adresu siedziby spółki reprezentującej taką grupę, wskazanej w umowie o jej utworzeniu.


...z podziałem na regiony


Każda z czterech upoważnionych przez ministra izb skarbowych będzie miała przydzielony swój region kraju do obsługi podatników ze względu na miejsce zamieszkania lub ich siedzibę. Izba Skarbowa w Bydgoszczy obsłuży województwa: kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. Izba Skarbowa w Katowicach będzie właściwa dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego lub świętokrzyskiego. Natomiast Izba Skarbowa w Poznaniu województwa: dolnośląskie, lubuskie i wielkopolskie. Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie będzie właściwy dla województw: lubelskiego, łódzkiego i mazowieckiego.


Jeżeli podatnik ubiegający się o interpretację mieszka lub ma siedzibę poza Polską, właściwy miejscowo do wydawania interpretacji będzie dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Jeżeli nie będzie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji, właściwy miejscowo będzie również dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Wniosek według wzoru


Resort finansów opublikował jeszcze jeden projekt rozporządzenia dotyczący interpretacji. Określono w nim wzór wniosku o wydanie interpretacji oraz sposób uiszczenia opłaty.


Opłatę od wniosku za wydanie interpretacji będzie trzeba wpłacać gotówką w kasie właściwego organu lub na jego rachunek. Od 1 lipca opłata za wniosek będzie wynosić 75 zł. Co do wzoru wniosku o wydanie interpretacji, to swego rodzaju nowość w tym zakresie, bo dotychczas podatnicy musieli pisać je sami, zawierając w takich podaniach pewne stałe i niezbędne elementy.


Wzór wniosku usprawni korzystanie przez podatników (płatników, inkasentów oraz osoby trzecie) z instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz uprości proces załatwiania wniosków. Wzór wniosku składa się z dziesięciu głównych części.


W części A podane są organy upoważnione do załatwienia wniosku, do których może być kierowany wniosek o wydanie interpretacji, oraz adresy do korespondencji, na które wnioski powinny być przesyłane.

W części B wnioskodawca podaje swoje dane, status i adres siedziby lub zamieszkania.

W części C wskazuje organy podatkowe właściwe dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W części D trzeba będzie określić przedmiot wniosku, w tym liczbę opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), rodzaj sprawy oraz przepisy bez ich przytaczania. Podanie we wniosku liczby stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) ma na celu ustalenie prawidłowej wysokości opłat. Od każdego bowiem pobierana jest opłata.

W części E będzie się podawać wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku, sposób jej uiszczenia oraz adnotację, czy kserokopię dowodu uiszczenia opłaty dołącza się do wniosku czy kserokopia ta zostanie przesłana w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

W części F wnioskodawca zobowiązany będzie do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) i pytania (pytań).

W części G podatnik przedstawi własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Część H wniosku zawiera informację o liczbie załączników ORD-IN/A dołączonych do formularza ORD-IN.

Część I zawiera oświadczenie oraz podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

W części J wniosku jest miejsce na adnotację właściwego organu podatkowego.

Również to rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2007 r


JAKIE FORMULARZE POMOGĄ UZYSKAĆ INTERPRETACJĘ

ORD-IN - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej,

ORD-IN/A - załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (m.in. dla szerszego opisania stanu faktycznego).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA