REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów upoważnił tylko cztery izby skarbowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych w imieniu ministra finansów będą zajmowali się wytypowani dyrektorzy izb skarbowych. Opracowano też wzór wniosku o wydanie interpretacji.


ZMIANA PRAWA

Od 1 lipca 2007 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, które przewidują, że wydawaniem interpretacji podatkowych od tego dnia będzie zajmował się minister finansów. Ten jednak skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i upoważni do wykonywania tych czynności dyrektorów izb skarbowych.


Cztery izby od interpretacji...


Zgodnie z opublikowanym przez Ministerstwo Finansów projektem rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych, upoważnia się dyrektorów izb skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie, do wydawania interpretacji indywidualnych. Upoważnienie obejmie wydawanie interpretacji w zakresie interpretacji przepisów podatkowych.


Projekt przewiduje także, że właściwość miejscową organów upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych ustala się:

- dla osób fizycznych - według miejsca zamieszkania;

- dla osób prawnych - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub ze statutu albo umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony we właściwym rejestrze;

- dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - według adresu siedziby wynikającej z właściwego rejestru lub innych dokumentów ewidencyjnych;

- dla podatkowych grup kapitałowych - według adresu siedziby spółki reprezentującej taką grupę, wskazanej w umowie o jej utworzeniu.


...z podziałem na regiony


Każda z czterech upoważnionych przez ministra izb skarbowych będzie miała przydzielony swój region kraju do obsługi podatników ze względu na miejsce zamieszkania lub ich siedzibę. Izba Skarbowa w Bydgoszczy obsłuży województwa: kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. Izba Skarbowa w Katowicach będzie właściwa dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego lub świętokrzyskiego. Natomiast Izba Skarbowa w Poznaniu województwa: dolnośląskie, lubuskie i wielkopolskie. Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie będzie właściwy dla województw: lubelskiego, łódzkiego i mazowieckiego.


Jeżeli podatnik ubiegający się o interpretację mieszka lub ma siedzibę poza Polską, właściwy miejscowo do wydawania interpretacji będzie dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Jeżeli nie będzie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji, właściwy miejscowo będzie również dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Wniosek według wzoru


Resort finansów opublikował jeszcze jeden projekt rozporządzenia dotyczący interpretacji. Określono w nim wzór wniosku o wydanie interpretacji oraz sposób uiszczenia opłaty.


Opłatę od wniosku za wydanie interpretacji będzie trzeba wpłacać gotówką w kasie właściwego organu lub na jego rachunek. Od 1 lipca opłata za wniosek będzie wynosić 75 zł. Co do wzoru wniosku o wydanie interpretacji, to swego rodzaju nowość w tym zakresie, bo dotychczas podatnicy musieli pisać je sami, zawierając w takich podaniach pewne stałe i niezbędne elementy.


Wzór wniosku usprawni korzystanie przez podatników (płatników, inkasentów oraz osoby trzecie) z instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz uprości proces załatwiania wniosków. Wzór wniosku składa się z dziesięciu głównych części.


W części A podane są organy upoważnione do załatwienia wniosku, do których może być kierowany wniosek o wydanie interpretacji, oraz adresy do korespondencji, na które wnioski powinny być przesyłane.

W części B wnioskodawca podaje swoje dane, status i adres siedziby lub zamieszkania.

W części C wskazuje organy podatkowe właściwe dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W części D trzeba będzie określić przedmiot wniosku, w tym liczbę opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), rodzaj sprawy oraz przepisy bez ich przytaczania. Podanie we wniosku liczby stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) ma na celu ustalenie prawidłowej wysokości opłat. Od każdego bowiem pobierana jest opłata.

W części E będzie się podawać wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku, sposób jej uiszczenia oraz adnotację, czy kserokopię dowodu uiszczenia opłaty dołącza się do wniosku czy kserokopia ta zostanie przesłana w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

W części F wnioskodawca zobowiązany będzie do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) i pytania (pytań).

W części G podatnik przedstawi własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Część H wniosku zawiera informację o liczbie załączników ORD-IN/A dołączonych do formularza ORD-IN.

Część I zawiera oświadczenie oraz podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

W części J wniosku jest miejsce na adnotację właściwego organu podatkowego.

Również to rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2007 r


JAKIE FORMULARZE POMOGĄ UZYSKAĆ INTERPRETACJĘ

ORD-IN - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej,

ORD-IN/A - załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (m.in. dla szerszego opisania stanu faktycznego).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA