REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład pracy musi pobrać zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik

REKLAMA

Jeśli pracodawca umarza pracownikowi pożyczkę, wartość umorzenia stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego zakład pracy musi pobrać zaliczkę na podatek.


W ramach stosunku pracy to pracodawca jest stroną zobowiązaną do wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz pracowników. Zdarzają się jednak odwrotne sytuacje, kiedy to pracownik dokonuje płatności na rzecz zakładu pracy, np. spłacając w ratach pożyczkę, płacąc należność stanowiącą równowartość wyrządzonej w zakładzie pracy szkody. Zakład pracy może umorzyć takie zadłużenie. Wówczas jednak powstaje wątpliwość, czy wartość umorzonego zadłużenia stanowi przychód podlegający PIT.


Obowiązki pracodawcy


Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów dominują interpretacje organów podatkowych, zgodnie z którymi wartość umorzenia należy doliczyć do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Przyjmuje się, że przychód powstaje wówczas w momencie umorzenia zadłużenia, a pracodawca jako płatnik obowiązany jest zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 31 ustawy o PIT do doliczenia i pobrania zaliczki na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy.


Inaczej wygląda sytuacja, gdy zadłużenie pracownika powstaje wprawdzie w trakcie trwania stosunku pracy, jednak umorzenie następuje już po jego ustaniu, tj. dłużnik nie jest już pracownikiem. Wartości umorzonego zadłużenia nie należy kwalifikować już do przychodów ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o PIT). Jest to przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o PIT. W rezultacie zakład pracy nie musi pobierać zaliczek na podatek, a jedynie powinien do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić i przekazać informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), stosownie do treści art. 42a ustawy o PIT.


O kwalifikacji wartości umorzonego byłemu pracownikowi zadłużenia do właściwego źródła przychodów decyduje moment powstania przychodu. Jakkolwiek zadłużenie powstało w trakcie trwania stosunku pracy, to jednak jego umorzenie nastąpiło już po ustaniu tego stosunku. Zatem moment umorzenia zadłużenia jest jednoznaczny z momentem powstania przychodu. W momencie tym brak jest relacji pracodawca - pracownik, które zostały zastąpione stosunkiem cywilnoprawnym wierzyciel - dłużnik. Wobec tego osoby, na rzecz której dokonano umorzenia, nie należy traktować jak pracownika, lecz jest to jeden z wielu dłużników, wobec których wierzycielem jest zakład pracy.


Sporządzanie informacji


W przypadku umorzenia zadłużenia jakiemukolwiek dłużnikowi będącemu osobą fizyczną wartość umorzenia powinna być kwalifikowana jako przychód z innych źródeł, wobec czego sporządzana jest informacja PIT-8C. Zatem fakt, że dług powstał w trakcie istnienia stosunku pracy, nie powinien wpływać na ustalenie momentu powstania przychodu, a tym samym determinować kwalifikacji tego przychodu do źródła określonego w art. 12 ustawy o PIT, tj. do przychodów ze stosunku pracy.


Wprawdzie umorzenie byłemu pracownikowi zadłużenia jest niewątpliwie świadczeniem otrzymanym od byłego pracodawcy, jednak fakt, że świadczeniodawcą jest były zakład pracy jest bez znaczenia przy kwalifikacji tego świadczenia do przychodów ze stosunku pracy. Najlepszym potwierdzeniem tej tezy są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy, gdzie ustawodawca w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT opodatkował je 10-proc. ryczałtem, a nie według skali podatkowej, co w mojej ocenie wskazuje na to, że nie są to przychody ze stosunku pracy.


Urzędowe wyjaśnienia


Potwierdza to postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 17 lutego 2004 r. (nr US VI/I-415-36-V/04), w którym stwierdzono, że z momentem umorzenia przez były zakład pracy pozostałej do zwrotu pożyczki powstaje przychód podlegający opodatkowaniu, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym umorzono pożyczkę.


Zwracam uwagę na fakt, że w postanowieniu tym nie stwierdzono, iż od wartości umorzonej pożyczki były zakład pracy ma obowiązek pobrać jako płatnik zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Tym samym podatnik powinien samodzielnie się z tego przychodu rozliczyć, wykazując go, na podstawie otrzymanej informacji PIT-8C, w rocznym zeznaniu podatkowym.


RadosŁaw Knapik

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA