REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład pracy musi pobrać zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik

REKLAMA

Jeśli pracodawca umarza pracownikowi pożyczkę, wartość umorzenia stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego zakład pracy musi pobrać zaliczkę na podatek.


W ramach stosunku pracy to pracodawca jest stroną zobowiązaną do wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz pracowników. Zdarzają się jednak odwrotne sytuacje, kiedy to pracownik dokonuje płatności na rzecz zakładu pracy, np. spłacając w ratach pożyczkę, płacąc należność stanowiącą równowartość wyrządzonej w zakładzie pracy szkody. Zakład pracy może umorzyć takie zadłużenie. Wówczas jednak powstaje wątpliwość, czy wartość umorzonego zadłużenia stanowi przychód podlegający PIT.


Obowiązki pracodawcy


Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów dominują interpretacje organów podatkowych, zgodnie z którymi wartość umorzenia należy doliczyć do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Przyjmuje się, że przychód powstaje wówczas w momencie umorzenia zadłużenia, a pracodawca jako płatnik obowiązany jest zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 31 ustawy o PIT do doliczenia i pobrania zaliczki na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy.


Inaczej wygląda sytuacja, gdy zadłużenie pracownika powstaje wprawdzie w trakcie trwania stosunku pracy, jednak umorzenie następuje już po jego ustaniu, tj. dłużnik nie jest już pracownikiem. Wartości umorzonego zadłużenia nie należy kwalifikować już do przychodów ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o PIT). Jest to przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o PIT. W rezultacie zakład pracy nie musi pobierać zaliczek na podatek, a jedynie powinien do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić i przekazać informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), stosownie do treści art. 42a ustawy o PIT.


O kwalifikacji wartości umorzonego byłemu pracownikowi zadłużenia do właściwego źródła przychodów decyduje moment powstania przychodu. Jakkolwiek zadłużenie powstało w trakcie trwania stosunku pracy, to jednak jego umorzenie nastąpiło już po ustaniu tego stosunku. Zatem moment umorzenia zadłużenia jest jednoznaczny z momentem powstania przychodu. W momencie tym brak jest relacji pracodawca - pracownik, które zostały zastąpione stosunkiem cywilnoprawnym wierzyciel - dłużnik. Wobec tego osoby, na rzecz której dokonano umorzenia, nie należy traktować jak pracownika, lecz jest to jeden z wielu dłużników, wobec których wierzycielem jest zakład pracy.


Sporządzanie informacji


W przypadku umorzenia zadłużenia jakiemukolwiek dłużnikowi będącemu osobą fizyczną wartość umorzenia powinna być kwalifikowana jako przychód z innych źródeł, wobec czego sporządzana jest informacja PIT-8C. Zatem fakt, że dług powstał w trakcie istnienia stosunku pracy, nie powinien wpływać na ustalenie momentu powstania przychodu, a tym samym determinować kwalifikacji tego przychodu do źródła określonego w art. 12 ustawy o PIT, tj. do przychodów ze stosunku pracy.


Wprawdzie umorzenie byłemu pracownikowi zadłużenia jest niewątpliwie świadczeniem otrzymanym od byłego pracodawcy, jednak fakt, że świadczeniodawcą jest były zakład pracy jest bez znaczenia przy kwalifikacji tego świadczenia do przychodów ze stosunku pracy. Najlepszym potwierdzeniem tej tezy są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy, gdzie ustawodawca w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT opodatkował je 10-proc. ryczałtem, a nie według skali podatkowej, co w mojej ocenie wskazuje na to, że nie są to przychody ze stosunku pracy.


Urzędowe wyjaśnienia


Potwierdza to postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 17 lutego 2004 r. (nr US VI/I-415-36-V/04), w którym stwierdzono, że z momentem umorzenia przez były zakład pracy pozostałej do zwrotu pożyczki powstaje przychód podlegający opodatkowaniu, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym umorzono pożyczkę.


Zwracam uwagę na fakt, że w postanowieniu tym nie stwierdzono, iż od wartości umorzonej pożyczki były zakład pracy ma obowiązek pobrać jako płatnik zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Tym samym podatnik powinien samodzielnie się z tego przychodu rozliczyć, wykazując go, na podstawie otrzymanej informacji PIT-8C, w rocznym zeznaniu podatkowym.


RadosŁaw Knapik

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA