REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT także w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Resort finansów zdecydował, że inwestorzy indywidualni będą otrzymywać zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych również po 31 grudnia 2007 r.


zmiana prawa

Publikacja przez resort finansów projektu zmian w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zakończyła długi okres oczekiwania i spekulacji na temat wprowadzenia regulacji umożliwiającej przedłużenie częściowego zwrotu indywidualnym inwestorom wydatków na zakup materiałów budowlanych.


Bezterminowy zwrot


Z ustawy regulującej zasady zwrotu zniknie data graniczna, dzięki czemu podatnicy budujący tzw. systemem gospodarczym będą mogli domagać się od fiskusa zwrotu części poniesionych kosztów także po 31 grudnia 2007 r.


- Należy wyraźnie poprzeć zamiar resortu finansów dotyczący wydłużenia stosowania ustawy o zwrocie niektórych wydatków mieszkaniowych. Bez takich rozwiązań dochodziłoby do nierówności w opodatkowaniu podatników. Byłoby ono wyraźnie niższe przy nabyciu nieruchomości od dewelopera niż w przypadku wybudowania jej w tak zwanym systemie gospodarczym - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Ekspert dodaje, że wprowadzenie takiego rozwiązania nie było możliwe na gruncie ustawy o VAT, gdyż po pierwsze przepisy wspólnotowe tego nie umożliwiają, a po drugie wpływałoby to na poziom opodatkowania również materiałów budowanych wykorzystywanych w innych celach niż mieszkaniowe.


Potrzebne oświadczenie


Zwrot będzie dokonywany na takich samych zasadach jak w obowiązującym stanie prawnym. Podatnicy będą jednak musieli pamiętać o nowym, istotnym warunku.


- Dla otrzymania zwrotu wydatków konieczne będzie złożenie oświadczenia, że nie dotyczy on materiałów budowlanych wykorzystanych do świadczenia usług budownictwa społecznego ani uwzględnionych przy wykonywaniu tych czynności, czy też takich, które wliczono w wartość usług świadczonych przez wykonawcę - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.


Ekspert dodaje, że zasada ta ma uniemożliwić uzyskanie zwrotu od nabycia materiałów, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia pełnego podatku, a które następnie zostały przekazane w ramach usługi i opodatkowane rzeczywiście stawką podatku 7 proc.


Co to oznacza w praktyce? Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje m.in., że w lokalach mieszkalnych i domach jednorodzinnych zaliczonych do budownictwa społecznego preferencją podatkową będzie objęta wymiana okien i drzwi wejściowych. Z tytułu takiej wymiany podatnik nie będzie mógł zatem ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych. To samo dotyczy np. prac remontowych, w których wartość zużytych materiałów nie przekroczy 50 proc. kwoty należnej za wykonaną usługę. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT w odniesieniu do powyższych remontów będzie miała zastosowanie 7-proc. stawka VAT. W przypadku zakupu materiałów budowlanych na potrzeby przeprowadzenia takiej inwestycji rekompensata w postaci zwrotu VAT nie będzie przysługiwała. Zgodnie z nowelizacją ustawy regulującej zasady zwrotu, w sytuacji gdy o rekompensatę będą ubiegali się małżonkowie, obowiązek złożenia oświadczenia będzie dotyczył obojga małżonków.


Wniosek raz w roku


System zwrotów tak jak dotychczas obejmował zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycją mieszkaniową polegającą na remoncie mieszkania lub domu, budowie, nadbudowie, rozbudowie a także przebudowie budynku mieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, utrzymanie systemu rekompensat pozwoli zminimalizować negatywne skutki z tytułu zwiększenia stawki VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc. Wnioski o zwrot udokumentowane fakturami tak jak obecnie będzie można składać raz w roku. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2008 r.


DOKUMENTACJA ZWROTU

Po wejściu w życie zmienionych przepisów podatnik, ubiegając się o zwrotu wydatków, będzie musiał dołączyć:

- faktury dokumentujące poniesione wydatki,

- pisemne oświadczenie, że wydatki ujęte we wniosku nie dotyczą materiałów budowlanych związanych z realizacją czynności objętych preferencyjną stawką VAT,

- pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagających pozwolenia,

- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA