REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT także w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Resort finansów zdecydował, że inwestorzy indywidualni będą otrzymywać zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych również po 31 grudnia 2007 r.


zmiana prawa

Publikacja przez resort finansów projektu zmian w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zakończyła długi okres oczekiwania i spekulacji na temat wprowadzenia regulacji umożliwiającej przedłużenie częściowego zwrotu indywidualnym inwestorom wydatków na zakup materiałów budowlanych.


Bezterminowy zwrot


Z ustawy regulującej zasady zwrotu zniknie data graniczna, dzięki czemu podatnicy budujący tzw. systemem gospodarczym będą mogli domagać się od fiskusa zwrotu części poniesionych kosztów także po 31 grudnia 2007 r.


- Należy wyraźnie poprzeć zamiar resortu finansów dotyczący wydłużenia stosowania ustawy o zwrocie niektórych wydatków mieszkaniowych. Bez takich rozwiązań dochodziłoby do nierówności w opodatkowaniu podatników. Byłoby ono wyraźnie niższe przy nabyciu nieruchomości od dewelopera niż w przypadku wybudowania jej w tak zwanym systemie gospodarczym - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Ekspert dodaje, że wprowadzenie takiego rozwiązania nie było możliwe na gruncie ustawy o VAT, gdyż po pierwsze przepisy wspólnotowe tego nie umożliwiają, a po drugie wpływałoby to na poziom opodatkowania również materiałów budowanych wykorzystywanych w innych celach niż mieszkaniowe.


Potrzebne oświadczenie


Zwrot będzie dokonywany na takich samych zasadach jak w obowiązującym stanie prawnym. Podatnicy będą jednak musieli pamiętać o nowym, istotnym warunku.


- Dla otrzymania zwrotu wydatków konieczne będzie złożenie oświadczenia, że nie dotyczy on materiałów budowlanych wykorzystanych do świadczenia usług budownictwa społecznego ani uwzględnionych przy wykonywaniu tych czynności, czy też takich, które wliczono w wartość usług świadczonych przez wykonawcę - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.


Ekspert dodaje, że zasada ta ma uniemożliwić uzyskanie zwrotu od nabycia materiałów, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia pełnego podatku, a które następnie zostały przekazane w ramach usługi i opodatkowane rzeczywiście stawką podatku 7 proc.


Co to oznacza w praktyce? Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje m.in., że w lokalach mieszkalnych i domach jednorodzinnych zaliczonych do budownictwa społecznego preferencją podatkową będzie objęta wymiana okien i drzwi wejściowych. Z tytułu takiej wymiany podatnik nie będzie mógł zatem ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych. To samo dotyczy np. prac remontowych, w których wartość zużytych materiałów nie przekroczy 50 proc. kwoty należnej za wykonaną usługę. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT w odniesieniu do powyższych remontów będzie miała zastosowanie 7-proc. stawka VAT. W przypadku zakupu materiałów budowlanych na potrzeby przeprowadzenia takiej inwestycji rekompensata w postaci zwrotu VAT nie będzie przysługiwała. Zgodnie z nowelizacją ustawy regulującej zasady zwrotu, w sytuacji gdy o rekompensatę będą ubiegali się małżonkowie, obowiązek złożenia oświadczenia będzie dotyczył obojga małżonków.


Wniosek raz w roku


System zwrotów tak jak dotychczas obejmował zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycją mieszkaniową polegającą na remoncie mieszkania lub domu, budowie, nadbudowie, rozbudowie a także przebudowie budynku mieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, utrzymanie systemu rekompensat pozwoli zminimalizować negatywne skutki z tytułu zwiększenia stawki VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc. Wnioski o zwrot udokumentowane fakturami tak jak obecnie będzie można składać raz w roku. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2008 r.


DOKUMENTACJA ZWROTU

Po wejściu w życie zmienionych przepisów podatnik, ubiegając się o zwrotu wydatków, będzie musiał dołączyć:

- faktury dokumentujące poniesione wydatki,

- pisemne oświadczenie, że wydatki ujęte we wniosku nie dotyczą materiałów budowlanych związanych z realizacją czynności objętych preferencyjną stawką VAT,

- pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagających pozwolenia,

- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA