REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT także w 2008 roku

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Resort finansów zdecydował, że inwestorzy indywidualni będą otrzymywać zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych również po 31 grudnia 2007 r.


zmiana prawa

Publikacja przez resort finansów projektu zmian w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zakończyła długi okres oczekiwania i spekulacji na temat wprowadzenia regulacji umożliwiającej przedłużenie częściowego zwrotu indywidualnym inwestorom wydatków na zakup materiałów budowlanych.


Bezterminowy zwrot


Z ustawy regulującej zasady zwrotu zniknie data graniczna, dzięki czemu podatnicy budujący tzw. systemem gospodarczym będą mogli domagać się od fiskusa zwrotu części poniesionych kosztów także po 31 grudnia 2007 r.


- Należy wyraźnie poprzeć zamiar resortu finansów dotyczący wydłużenia stosowania ustawy o zwrocie niektórych wydatków mieszkaniowych. Bez takich rozwiązań dochodziłoby do nierówności w opodatkowaniu podatników. Byłoby ono wyraźnie niższe przy nabyciu nieruchomości od dewelopera niż w przypadku wybudowania jej w tak zwanym systemie gospodarczym - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Ekspert dodaje, że wprowadzenie takiego rozwiązania nie było możliwe na gruncie ustawy o VAT, gdyż po pierwsze przepisy wspólnotowe tego nie umożliwiają, a po drugie wpływałoby to na poziom opodatkowania również materiałów budowanych wykorzystywanych w innych celach niż mieszkaniowe.


Potrzebne oświadczenie


Zwrot będzie dokonywany na takich samych zasadach jak w obowiązującym stanie prawnym. Podatnicy będą jednak musieli pamiętać o nowym, istotnym warunku.


- Dla otrzymania zwrotu wydatków konieczne będzie złożenie oświadczenia, że nie dotyczy on materiałów budowlanych wykorzystanych do świadczenia usług budownictwa społecznego ani uwzględnionych przy wykonywaniu tych czynności, czy też takich, które wliczono w wartość usług świadczonych przez wykonawcę - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.


Ekspert dodaje, że zasada ta ma uniemożliwić uzyskanie zwrotu od nabycia materiałów, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia pełnego podatku, a które następnie zostały przekazane w ramach usługi i opodatkowane rzeczywiście stawką podatku 7 proc.


Co to oznacza w praktyce? Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje m.in., że w lokalach mieszkalnych i domach jednorodzinnych zaliczonych do budownictwa społecznego preferencją podatkową będzie objęta wymiana okien i drzwi wejściowych. Z tytułu takiej wymiany podatnik nie będzie mógł zatem ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych. To samo dotyczy np. prac remontowych, w których wartość zużytych materiałów nie przekroczy 50 proc. kwoty należnej za wykonaną usługę. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT w odniesieniu do powyższych remontów będzie miała zastosowanie 7-proc. stawka VAT. W przypadku zakupu materiałów budowlanych na potrzeby przeprowadzenia takiej inwestycji rekompensata w postaci zwrotu VAT nie będzie przysługiwała. Zgodnie z nowelizacją ustawy regulującej zasady zwrotu, w sytuacji gdy o rekompensatę będą ubiegali się małżonkowie, obowiązek złożenia oświadczenia będzie dotyczył obojga małżonków.


Wniosek raz w roku


System zwrotów tak jak dotychczas obejmował zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycją mieszkaniową polegającą na remoncie mieszkania lub domu, budowie, nadbudowie, rozbudowie a także przebudowie budynku mieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, utrzymanie systemu rekompensat pozwoli zminimalizować negatywne skutki z tytułu zwiększenia stawki VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc. Wnioski o zwrot udokumentowane fakturami tak jak obecnie będzie można składać raz w roku. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2008 r.


DOKUMENTACJA ZWROTU

Po wejściu w życie zmienionych przepisów podatnik, ubiegając się o zwrotu wydatków, będzie musiał dołączyć:

- faktury dokumentujące poniesione wydatki,

- pisemne oświadczenie, że wydatki ujęte we wniosku nie dotyczą materiałów budowlanych związanych z realizacją czynności objętych preferencyjną stawką VAT,

- pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagających pozwolenia,

- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA