REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura nie musi zawierać podpisu i pieczątki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędnicy nie chcą przyjmować faktur VAT bez podpisu podatnika. Przepisy nie przewidują obowiązku podpisywania i pieczętowania. Na upartych urzędników jest sposób: podatnik może złożyć skargę.


Zarówno prawo unijne, jak i przepisy polskie nie nakazują podpisywania, a tym bardziej stawiania pieczątek na fakturach. Mimo to niektórzy urzędnicy nie akceptują faktur bez tych elementów.

- To sprzeczne z prawem - wskazują eksperci.

Skąd wziął się problem? Napisała do nas czytelniczka z prośbą o poradę. Sprowadziła ze Szwecji samochód, na który otrzymała fakturę. Zgłosiła się z nią do urzędu komunikacji w jednej z podwarszawskich miejscowości, aby zarejestrować auto. Niestety, urzędniczka w okienku stwierdziła, że nie może dokonać rejestracji, bo faktura nie jest podpisana. Nie zawiera również pieczątki podatnika, który ją wystawił. Tym samym jest nieważna. Podobnych sytuacji jest więcej.

- Nie znam na tyle przepisów, aby wiedzieć, czy szwedzki sprzedawca postąpił prawidłowo. Samochód sprowadziłam, a nie mogę go zarejestrować. Co powinnam zrobić - pytała nas czytelniczka.

Odpowiedź jest prosta. Należy wydrukować rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur, a następnie pokazać je urzędniczce w urzędzie komunikacji. Przepisy te wyczerpująco wskazują elementy, jakie powinna zawierać faktura. Próżno szukać w nich podpisu czy pieczątki.


Urzędnik nie ma racji...


Urzędniczka nie może odmówić przyjęcia faktury z powodu braku podpisu wystawcy. Jak wyjaśniła w rozmowie z nami Agnieszka Wierzbicka, doradca podatkowy w kancelarii CMS Cameron McKenna, przepisy unijne nie przewidują obowiązku podpisywania faktur, a w ślad za nimi takiego obowiązku nie przewiduje również polska ustawa o VAT. Wymóg podpisywania faktur istnieje, co prawda, w ustawie o rachunkowości, jednak ta sama ustawa daje możliwość rezygnacji z niego, jeśli wynika to z odrębnych przepisów.

- Nie wchodzi w grę również ocena przez urzędniczkę, czy obowiązek podpisywania faktur istnieje na gruncie prawa szwedzkiego, chociaż z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że takiego obowiązku nie ma. Szwecja, jako członek Unii Europejskiej, jest zobowiązana do implementacji aktów prawa wspólnotowego, co oznaczałoby, że również w Szwecji nie istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT przez wystawcę - argumentowała Agnieszka Wierzbicka.

Jednocześnie dodała, że czytelniczka powinna żądać uznania jako ważnej faktury wystawionej za nabyty w Szwecji samochód. Jeśli to nie poskutkuje, ma prawo złożenia skargi na działanie urzędniczki.


...i nie zauważa błędów


Faktura nieopatrzona podpisem, a także bez pieczątki jest ważna. Na ten aspekt zwrócił uwagę Marek Bytof, doradca podatkowy z kancelarii Taxways, który wskazał, że przepisy rozporządzenia wykonawczego ministra finansów zawierają zamknięty katalog wymagań odnośnie do treści faktury. Podpis nie jest tam wymieniony, a to znaczy, że nie jest obowiązkowy.

- Z drugiej strony, wymaganie podpisu na fakturze stoi w sprzeczności z prawem europejskim. Odmowa zarejestrowania samochodu pod pretekstem braku podpisu nie znajduje uzasadnienia. Możliwe, że stanowisko urzędnika to efekt przyzwyczajeń nabytych w czasach, gdy obowiązywały przepisy dawno uchylone - podkreślił Marek Bytof.

Zdaniem naszego rozmówcy problem powinna rozwiać życzliwa dyskusja wnioskodawcy z urzędnikiem na temat aktualnego stanu prawnego.


Ważne prawo unijne


Podatek od towarów i usług jest podatkiem zharmonizowanym w ramach Unii Europejskiej. To oznacza, że Polska od momentu wejścia do Wspólnoty musiała dostosować przepisy w zakresie VAT do norm unijnych. Roman Namysłowski, doradca podatkowy, menedżer Ernst & Young, podkreślił, że, po pierwsze, art. 229 Dyrektywy 2006/112/UE zabrania państwom członkowskim wprowadzania wymogu podpisywania faktur. Po drugie, nawet gdyby polskie przepisy nakładały taki obowiązek, czego oczywiście nie czynią, to mógłby on dotyczyć wyłącznie polskich faktur. Kompetencje polskiej ustawy ograniczają się wyłącznie do transakcji dokonanych w naszym kraju.

- Polska ustawa o VAT nie może narzucać zasad wystawiania faktur w odniesieniu do transakcji realizowanych w innych krajach Wspólnoty. Poza tym to nie pieczątka i podpis decydują o istnieniu podatnika. Władze skarbowe mają inne możliwości zweryfikowania, czy wskazany na fakturze podmiot istnieje, np. poprzez funkcjonujący system wymiany informacji tzw. VIES - radził Roman Namysłowski.

Dodał, że przepis art. 229 Dyrektywy jest prosty, jasny i precyzyjny - podatnik może zatem powołać się w sytuacji konfliktu z urzędnikiem bezpośrednio na dyrektywę unijną.

Polska egzotyka

Polska ustawa o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur nie wprowadzają wymogu podpisywania ani tym bardziej przystawiania pieczątek na fakturach. W tym zakresie nasze uregulowania prawne pozostają w zgodzie z ustawodawstwem unijnym, które za pomocą dyrektyw unifikuje przepisy w zakresie VAT we wszystkich krajach będących członkami Unii.

- Na uwagę zasługuje więc jednoznaczne stwierdzenie zawarte w art. 22(3)(b) - akapit trzeci - poprzednio obowiązującej tzw. VI Dyrektywy VAT, że państwa członkowskie nie wprowadzą wymogu podpisywania faktur (obecnie dyrektywa 2006/112/WE Rady UE- przyp. red.). W konsekwencji dotyczy to zarówno podpisu sprzedawcy, jak i podpisu nabywcy - tłumaczył Przemysław Polkowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Dodał, że odmienne postanowienia zawarte w przepisach krajów członkowskich byłyby pogwałceniem tych wytycznych.

Zdaniem naszego rozmówcy, mając wskazane regulacje na względzie, negatywna kwalifikacja prawna dotycząca ważności niepodpisanej faktury zagranicznej przeprowadzona przez urzędniczkę z urzędu komunikacji wydaje się być recenzją nietrafioną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Co powinno znaleźć się na fakturze


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak bronić się przed urzędnikiem


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA