REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura nie musi zawierać podpisu i pieczątki

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędnicy nie chcą przyjmować faktur VAT bez podpisu podatnika. Przepisy nie przewidują obowiązku podpisywania i pieczętowania. Na upartych urzędników jest sposób: podatnik może złożyć skargę.


Zarówno prawo unijne, jak i przepisy polskie nie nakazują podpisywania, a tym bardziej stawiania pieczątek na fakturach. Mimo to niektórzy urzędnicy nie akceptują faktur bez tych elementów.

- To sprzeczne z prawem - wskazują eksperci.

Skąd wziął się problem? Napisała do nas czytelniczka z prośbą o poradę. Sprowadziła ze Szwecji samochód, na który otrzymała fakturę. Zgłosiła się z nią do urzędu komunikacji w jednej z podwarszawskich miejscowości, aby zarejestrować auto. Niestety, urzędniczka w okienku stwierdziła, że nie może dokonać rejestracji, bo faktura nie jest podpisana. Nie zawiera również pieczątki podatnika, który ją wystawił. Tym samym jest nieważna. Podobnych sytuacji jest więcej.

- Nie znam na tyle przepisów, aby wiedzieć, czy szwedzki sprzedawca postąpił prawidłowo. Samochód sprowadziłam, a nie mogę go zarejestrować. Co powinnam zrobić - pytała nas czytelniczka.

Odpowiedź jest prosta. Należy wydrukować rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur, a następnie pokazać je urzędniczce w urzędzie komunikacji. Przepisy te wyczerpująco wskazują elementy, jakie powinna zawierać faktura. Próżno szukać w nich podpisu czy pieczątki.


Urzędnik nie ma racji...


Urzędniczka nie może odmówić przyjęcia faktury z powodu braku podpisu wystawcy. Jak wyjaśniła w rozmowie z nami Agnieszka Wierzbicka, doradca podatkowy w kancelarii CMS Cameron McKenna, przepisy unijne nie przewidują obowiązku podpisywania faktur, a w ślad za nimi takiego obowiązku nie przewiduje również polska ustawa o VAT. Wymóg podpisywania faktur istnieje, co prawda, w ustawie o rachunkowości, jednak ta sama ustawa daje możliwość rezygnacji z niego, jeśli wynika to z odrębnych przepisów.

- Nie wchodzi w grę również ocena przez urzędniczkę, czy obowiązek podpisywania faktur istnieje na gruncie prawa szwedzkiego, chociaż z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że takiego obowiązku nie ma. Szwecja, jako członek Unii Europejskiej, jest zobowiązana do implementacji aktów prawa wspólnotowego, co oznaczałoby, że również w Szwecji nie istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT przez wystawcę - argumentowała Agnieszka Wierzbicka.

Jednocześnie dodała, że czytelniczka powinna żądać uznania jako ważnej faktury wystawionej za nabyty w Szwecji samochód. Jeśli to nie poskutkuje, ma prawo złożenia skargi na działanie urzędniczki.


...i nie zauważa błędów


Faktura nieopatrzona podpisem, a także bez pieczątki jest ważna. Na ten aspekt zwrócił uwagę Marek Bytof, doradca podatkowy z kancelarii Taxways, który wskazał, że przepisy rozporządzenia wykonawczego ministra finansów zawierają zamknięty katalog wymagań odnośnie do treści faktury. Podpis nie jest tam wymieniony, a to znaczy, że nie jest obowiązkowy.

- Z drugiej strony, wymaganie podpisu na fakturze stoi w sprzeczności z prawem europejskim. Odmowa zarejestrowania samochodu pod pretekstem braku podpisu nie znajduje uzasadnienia. Możliwe, że stanowisko urzędnika to efekt przyzwyczajeń nabytych w czasach, gdy obowiązywały przepisy dawno uchylone - podkreślił Marek Bytof.

Zdaniem naszego rozmówcy problem powinna rozwiać życzliwa dyskusja wnioskodawcy z urzędnikiem na temat aktualnego stanu prawnego.


Ważne prawo unijne


Podatek od towarów i usług jest podatkiem zharmonizowanym w ramach Unii Europejskiej. To oznacza, że Polska od momentu wejścia do Wspólnoty musiała dostosować przepisy w zakresie VAT do norm unijnych. Roman Namysłowski, doradca podatkowy, menedżer Ernst & Young, podkreślił, że, po pierwsze, art. 229 Dyrektywy 2006/112/UE zabrania państwom członkowskim wprowadzania wymogu podpisywania faktur. Po drugie, nawet gdyby polskie przepisy nakładały taki obowiązek, czego oczywiście nie czynią, to mógłby on dotyczyć wyłącznie polskich faktur. Kompetencje polskiej ustawy ograniczają się wyłącznie do transakcji dokonanych w naszym kraju.

- Polska ustawa o VAT nie może narzucać zasad wystawiania faktur w odniesieniu do transakcji realizowanych w innych krajach Wspólnoty. Poza tym to nie pieczątka i podpis decydują o istnieniu podatnika. Władze skarbowe mają inne możliwości zweryfikowania, czy wskazany na fakturze podmiot istnieje, np. poprzez funkcjonujący system wymiany informacji tzw. VIES - radził Roman Namysłowski.

Dodał, że przepis art. 229 Dyrektywy jest prosty, jasny i precyzyjny - podatnik może zatem powołać się w sytuacji konfliktu z urzędnikiem bezpośrednio na dyrektywę unijną.

Polska egzotyka

Polska ustawa o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur nie wprowadzają wymogu podpisywania ani tym bardziej przystawiania pieczątek na fakturach. W tym zakresie nasze uregulowania prawne pozostają w zgodzie z ustawodawstwem unijnym, które za pomocą dyrektyw unifikuje przepisy w zakresie VAT we wszystkich krajach będących członkami Unii.

- Na uwagę zasługuje więc jednoznaczne stwierdzenie zawarte w art. 22(3)(b) - akapit trzeci - poprzednio obowiązującej tzw. VI Dyrektywy VAT, że państwa członkowskie nie wprowadzą wymogu podpisywania faktur (obecnie dyrektywa 2006/112/WE Rady UE- przyp. red.). W konsekwencji dotyczy to zarówno podpisu sprzedawcy, jak i podpisu nabywcy - tłumaczył Przemysław Polkowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Dodał, że odmienne postanowienia zawarte w przepisach krajów członkowskich byłyby pogwałceniem tych wytycznych.

Zdaniem naszego rozmówcy, mając wskazane regulacje na względzie, negatywna kwalifikacja prawna dotycząca ważności niepodpisanej faktury zagranicznej przeprowadzona przez urzędniczkę z urzędu komunikacji wydaje się być recenzją nietrafioną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Co powinno znaleźć się na fakturze


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak bronić się przed urzędnikiem


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA