REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura nie musi zawierać podpisu i pieczątki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędnicy nie chcą przyjmować faktur VAT bez podpisu podatnika. Przepisy nie przewidują obowiązku podpisywania i pieczętowania. Na upartych urzędników jest sposób: podatnik może złożyć skargę.


Zarówno prawo unijne, jak i przepisy polskie nie nakazują podpisywania, a tym bardziej stawiania pieczątek na fakturach. Mimo to niektórzy urzędnicy nie akceptują faktur bez tych elementów.

- To sprzeczne z prawem - wskazują eksperci.

Skąd wziął się problem? Napisała do nas czytelniczka z prośbą o poradę. Sprowadziła ze Szwecji samochód, na który otrzymała fakturę. Zgłosiła się z nią do urzędu komunikacji w jednej z podwarszawskich miejscowości, aby zarejestrować auto. Niestety, urzędniczka w okienku stwierdziła, że nie może dokonać rejestracji, bo faktura nie jest podpisana. Nie zawiera również pieczątki podatnika, który ją wystawił. Tym samym jest nieważna. Podobnych sytuacji jest więcej.

- Nie znam na tyle przepisów, aby wiedzieć, czy szwedzki sprzedawca postąpił prawidłowo. Samochód sprowadziłam, a nie mogę go zarejestrować. Co powinnam zrobić - pytała nas czytelniczka.

Odpowiedź jest prosta. Należy wydrukować rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur, a następnie pokazać je urzędniczce w urzędzie komunikacji. Przepisy te wyczerpująco wskazują elementy, jakie powinna zawierać faktura. Próżno szukać w nich podpisu czy pieczątki.


Urzędnik nie ma racji...


Urzędniczka nie może odmówić przyjęcia faktury z powodu braku podpisu wystawcy. Jak wyjaśniła w rozmowie z nami Agnieszka Wierzbicka, doradca podatkowy w kancelarii CMS Cameron McKenna, przepisy unijne nie przewidują obowiązku podpisywania faktur, a w ślad za nimi takiego obowiązku nie przewiduje również polska ustawa o VAT. Wymóg podpisywania faktur istnieje, co prawda, w ustawie o rachunkowości, jednak ta sama ustawa daje możliwość rezygnacji z niego, jeśli wynika to z odrębnych przepisów.

- Nie wchodzi w grę również ocena przez urzędniczkę, czy obowiązek podpisywania faktur istnieje na gruncie prawa szwedzkiego, chociaż z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że takiego obowiązku nie ma. Szwecja, jako członek Unii Europejskiej, jest zobowiązana do implementacji aktów prawa wspólnotowego, co oznaczałoby, że również w Szwecji nie istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT przez wystawcę - argumentowała Agnieszka Wierzbicka.

Jednocześnie dodała, że czytelniczka powinna żądać uznania jako ważnej faktury wystawionej za nabyty w Szwecji samochód. Jeśli to nie poskutkuje, ma prawo złożenia skargi na działanie urzędniczki.


...i nie zauważa błędów


Faktura nieopatrzona podpisem, a także bez pieczątki jest ważna. Na ten aspekt zwrócił uwagę Marek Bytof, doradca podatkowy z kancelarii Taxways, który wskazał, że przepisy rozporządzenia wykonawczego ministra finansów zawierają zamknięty katalog wymagań odnośnie do treści faktury. Podpis nie jest tam wymieniony, a to znaczy, że nie jest obowiązkowy.

- Z drugiej strony, wymaganie podpisu na fakturze stoi w sprzeczności z prawem europejskim. Odmowa zarejestrowania samochodu pod pretekstem braku podpisu nie znajduje uzasadnienia. Możliwe, że stanowisko urzędnika to efekt przyzwyczajeń nabytych w czasach, gdy obowiązywały przepisy dawno uchylone - podkreślił Marek Bytof.

Zdaniem naszego rozmówcy problem powinna rozwiać życzliwa dyskusja wnioskodawcy z urzędnikiem na temat aktualnego stanu prawnego.


Ważne prawo unijne


Podatek od towarów i usług jest podatkiem zharmonizowanym w ramach Unii Europejskiej. To oznacza, że Polska od momentu wejścia do Wspólnoty musiała dostosować przepisy w zakresie VAT do norm unijnych. Roman Namysłowski, doradca podatkowy, menedżer Ernst & Young, podkreślił, że, po pierwsze, art. 229 Dyrektywy 2006/112/UE zabrania państwom członkowskim wprowadzania wymogu podpisywania faktur. Po drugie, nawet gdyby polskie przepisy nakładały taki obowiązek, czego oczywiście nie czynią, to mógłby on dotyczyć wyłącznie polskich faktur. Kompetencje polskiej ustawy ograniczają się wyłącznie do transakcji dokonanych w naszym kraju.

- Polska ustawa o VAT nie może narzucać zasad wystawiania faktur w odniesieniu do transakcji realizowanych w innych krajach Wspólnoty. Poza tym to nie pieczątka i podpis decydują o istnieniu podatnika. Władze skarbowe mają inne możliwości zweryfikowania, czy wskazany na fakturze podmiot istnieje, np. poprzez funkcjonujący system wymiany informacji tzw. VIES - radził Roman Namysłowski.

Dodał, że przepis art. 229 Dyrektywy jest prosty, jasny i precyzyjny - podatnik może zatem powołać się w sytuacji konfliktu z urzędnikiem bezpośrednio na dyrektywę unijną.

Polska egzotyka

Polska ustawa o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur nie wprowadzają wymogu podpisywania ani tym bardziej przystawiania pieczątek na fakturach. W tym zakresie nasze uregulowania prawne pozostają w zgodzie z ustawodawstwem unijnym, które za pomocą dyrektyw unifikuje przepisy w zakresie VAT we wszystkich krajach będących członkami Unii.

- Na uwagę zasługuje więc jednoznaczne stwierdzenie zawarte w art. 22(3)(b) - akapit trzeci - poprzednio obowiązującej tzw. VI Dyrektywy VAT, że państwa członkowskie nie wprowadzą wymogu podpisywania faktur (obecnie dyrektywa 2006/112/WE Rady UE- przyp. red.). W konsekwencji dotyczy to zarówno podpisu sprzedawcy, jak i podpisu nabywcy - tłumaczył Przemysław Polkowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Dodał, że odmienne postanowienia zawarte w przepisach krajów członkowskich byłyby pogwałceniem tych wytycznych.

Zdaniem naszego rozmówcy, mając wskazane regulacje na względzie, negatywna kwalifikacja prawna dotycząca ważności niepodpisanej faktury zagranicznej przeprowadzona przez urzędniczkę z urzędu komunikacji wydaje się być recenzją nietrafioną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Co powinno znaleźć się na fakturze


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak bronić się przed urzędnikiem


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA