REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jeśli zostanie wprowadzony nowy 5-proc. podatek gruntowy, proponowany przez ministra Aumillera, grunty będą opodatkowane podwójnie. Przepis ten będzie też naruszał konstytucję.


ZMIANA PRAWA


Minister budownictwa Andrzej Aumiller zaproponował wprowadzenie nowego rocznego podatku gruntowego. Miałby to być 5-proc. podatek roczny płacony od wartości gruntów, które mają plany zagospodarowania przestrzennego, ale przez dłuższy czas (trzy - cztery lata) nie są na nich podejmowane żadne inwestycje. Takie rozwiązanie znajduje się w projekcie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wspólnie z ekspertami Accreo Taxand analizujemy pomysł ministra Aumillera. Specjaliści są zgodni: nowy podatek naruszałby wszelkie możliwe normy.


Drugi, ten sam podatek


Obecnie od gruntów płaci się podatek od nieruchomości. Powstaje więc pytanie, jak podatek ministra Aumillera przystawałby do dzisiejszego podatku od nieruchomości.


Hanna Filipczyk, menedżer w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, podatkowi od nieruchomości podlegają m.in. grunty, zarówno związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (będące w posiadaniu przedsiębiorców), jak i wykorzystywane dla celów prywatnych.


- Jeżeli spełnią się przesłanki zastosowania nowego podatku, właściciele gruntów mogą podlegać dwukrotnemu obciążeniu z tego samego tytułu. Dojdzie w tym przypadku do swoistego podwójnego opodatkowania - oba podatki mają bowiem ten sam, majątkowy charakter i w pewnym zakresie ten sam przedmiot (grunt) i podmiot (właściciela gruntu) - argumentowała Hanna Filipczyk.


Dodała, że tym, co różni oba podatki, jest stawka. Dla podatku od nieruchomości od gruntu przeznaczonego pod zabudowę wynosi ona maksymalnie 0,69 zł/mkw. Jest zatem nieporównanie niższa od 5-proc. wartości gruntu - rozważanego podatku antyspekulacyjnego.


- Biorąc to wszystko pod uwagę, nie można oprzeć się wrażeniu, że nowy podatek, którego wprowadzenie rozważa Ministerstwo Budownictwa, ma charakter sankcyjny - dodała nasza rozmówczyni.


Naruszona konstytucja


Wprowadzenie nowego podatku w proponowanej formie może budzić wątpliwości w zakresie jego zgodności z konstytucją. Na ten aspekt zwrócił uwagę Andrzej Puncewicz, partner w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand. Jego zdaniem, niezależnie od tego, czy proponowane przepisy będą dotyczyć przeciętnego Kowalskiego, który nabył grunt z myślą o dokonaniu na nim inwestycji w bliżej nieokreślonej przyszłości (czy to ze względów finansowych, czy to z myślą o swoich dzieciach), czy też jedynie osób traktujących zakup gruntów jako inwestycję samą w sobie, konieczność corocznego płacenia 5-proc. podatku oznaczałaby bardzo daleko posuniętą ingerencję w prawo własności.


- Jeżeli nawet uznać ingerencję tę za uzasadnioną poprzez nakierowanie na osiągnięcie pożądanego społecznie celu w postaci powstrzymania wzrostu cen gruntów, to rodzi się pytanie, czy celu tego nie można osiągnąć za pomocą innych narzędzi - pytał Andrzej Puncewicz.


Według niego, Trybunał Konstytucyjny w przeszłości wielokrotnie uznawał za niekonstytucyjne przepisy, które niewystarczająco uwzględniały tzw. zasadę proporcjonalności, tzn. używały zbyt drastycznych instrumentów prawnych dla osiągnięcia choćby najbardziej słusznych celów.


- Taki właśnie los może spotkać nowy podatek zaproponowany przez Ministerstwo Budownictwa - podsumował partner Accreo Taxand.


Zapłaci podatnik


Nowy 5-proc. podatek od gruntów proponowany przez resort budownictwa byłby płatny po upływie założonego okresu od zakupu lub przekształcenia terenu w inwestycyjny, w którym właściciel nieruchomości powinien rozpocząć inwestycję (wstępna propozycja mówi o trzechczterech latach), a jego konsekwencje finansowe dla właściciela nieruchomości mogą być znaczne.


- Prosty przykład zakładający kupno działki dziś za 100 tys. zł z przeznaczeniem na rozpoczęcie budowy domu dla dzieci za 14 lat pokazuje, że do startu inwestycji przewidujący rodzice zapłacą 10 razy 5 proc. podatku. Nawet przy założeniu, że podatek będzie określany według historycznej ceny zakupu gruntu, a nie według bieżącej rynkowej wartości, oznaczałoby to zwiększenie kosztów inwestycji o 50 tys. zł - wskazał Paweł Toński, menedżer w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand.


Podkreślił również, że rząd prawdopodobnie nie będzie dążył do objęcia opodatkowaniem takich i podobnych sytuacji. Jednak nie ulega wątpliwości, że osoby sprzedające działki i wpadające w obowiązek ich wcześniejszego opodatkowania dążyć będą do przerzucenia kosztów podatku na nabywców. To z kolei - zdaniem Pawła Tońskiego - oznaczać będzie zwiększenie ceny działki sprzedawanej za 14 lat o dodatkowe 50 tys. zł w stosunku do ceny rynkowej z dnia sprzedaży.


0,69 zł

od mkw. gruntów wynosi podatek od nieruchomości płacony obecnie


5 proc.

wartości gruntu rocznie miałby wynosić nowy podatek proponowany przez resort budownictwa


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA