REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organy samorządowe nadal będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mimo że od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów, nadal będą to również robić wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa.


NOWE PRAWO

Od 1 lipca zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych. Na wnioski podatników będzie głównie odpowiadał minister finansów za pośrednictwem czterech wyznaczonych do tego izb skarbowych (poznańskiej, bydgoskiej, katowickiej i warszawskiej). Podobnie jak dziś, stosownie do swojej właściwości interpretacje będą także wydawać organy samorządowe. Jednak urzędnicy obawiają się, że za niespełna dwa tygodnie w urzędach miast i gmin pojawi się wiele problemów przy wydawaniu interpretacji podatkowych.


- Zmiana Ordynacji podatkowej spowoduje przede wszystkim duże problemy dla gminnych organów podatkowych, których nikt zdaje się nie zauważać. Zasadniczą wątpliwość budzi forma, w jakiej powinny być wydawane pisemne interpretacje indywidualne od 1 lipca przez np. prezydentów miast. Przepisy nie określają bowiem, czy ma to być postanowienie jak dotychczas, decyzja lub inna forma - wskazał w liście do GP jeden z urzędników.


Eksperci uspokajają, interpretacje organów samorządowych będą wydawane na dotychczasowych zasadach.


Alicja Sarna, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, uważa, że forma, w jakiej od 1 lipca 2007 r. powinny być wydawane interpretacje indywidualne dotyczące podatków, nie powinna budzić wątpliwości.


- Zgodnie z art. 14j par. 3 Ordynacji podatkowej w zakresie nieuregulowanym art. 14 par. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące interpretacji wydawanych przez ministra finansów. Paragraf 1 art. 14j odnosi się do kompetencji organów samorządowych do wydawania interpretacji, zaś par. 2 stanowi, że opłata za jej wydanie stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego - tłumaczyła Alicja Sarna. Dodała, że skoro art. 14j nie odnosi się do formy interpretacji, to powinna być ona taka jak w przypadku ministra.


- Od wójta, burmistrza, prezydenta miasta możemy więc oczekiwać odpowiedzi na piśmie, niebędącej ani postanowieniem, ani decyzją - podsumowała.


Jednocześnie wskazała, że fakt, że opracowany przez resort finansów wzór wniosku o wydanie interpretacji nie odnosi się do organów samorządowych, nie będzie przeszkodą do składania do nich wniosku o wydanie interpretacji. Wniosek taki będzie bowiem mógł być złożony w takiej formie, jak to ma miejsce obecnie - na piśmie.


Według Agnieszki Tałasiewicz, partnera w Ernst & Young, odpowiedzi co do formy, w jakiej od 1 lipca mają być wydawane indywidualne interpretacje podatkowe, nie znajdziemy niestety w przepisach Ordynacji podatkowej. Z pomocą na szczęście przychodzą przepisy postępowania przed sądami administracyjnymi dotyczące zaskarżania indywidualnych interpretacji do sądu administracyjnego.


- Przepisy tej ustawy zostały zmienione i od 1 lipca katalog aktów, nad którymi kontrolę sprawują sądy administracyjne, został rozszerzony o pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Oznacza to, że nie będziemy mieć w tym zakresie już do czynienia z postanowieniami ani z decyzjami administracyjnymi, lecz z nowym rodzajem aktu administracyjnego - wskazała nasza rozmówczyni.


Wyjaśniła również, że co do formy zapytania w sprawach rozpatrywanych przez prezydentów, burmistrzów czy wójtów, to - w związku z brakiem formularza - dopuszczalna będzie każda forma pisemna zawierająca wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego i jego ocenę prawną.


Ważne!

Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. W takich przypadkach, opłata za wydanie interpretacji stanowi dochód budżetu jednostki samorządowej.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA