REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organy samorządowe nadal będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mimo że od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów, nadal będą to również robić wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa.


NOWE PRAWO

Od 1 lipca zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych. Na wnioski podatników będzie głównie odpowiadał minister finansów za pośrednictwem czterech wyznaczonych do tego izb skarbowych (poznańskiej, bydgoskiej, katowickiej i warszawskiej). Podobnie jak dziś, stosownie do swojej właściwości interpretacje będą także wydawać organy samorządowe. Jednak urzędnicy obawiają się, że za niespełna dwa tygodnie w urzędach miast i gmin pojawi się wiele problemów przy wydawaniu interpretacji podatkowych.


- Zmiana Ordynacji podatkowej spowoduje przede wszystkim duże problemy dla gminnych organów podatkowych, których nikt zdaje się nie zauważać. Zasadniczą wątpliwość budzi forma, w jakiej powinny być wydawane pisemne interpretacje indywidualne od 1 lipca przez np. prezydentów miast. Przepisy nie określają bowiem, czy ma to być postanowienie jak dotychczas, decyzja lub inna forma - wskazał w liście do GP jeden z urzędników.


Eksperci uspokajają, interpretacje organów samorządowych będą wydawane na dotychczasowych zasadach.


Alicja Sarna, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, uważa, że forma, w jakiej od 1 lipca 2007 r. powinny być wydawane interpretacje indywidualne dotyczące podatków, nie powinna budzić wątpliwości.


- Zgodnie z art. 14j par. 3 Ordynacji podatkowej w zakresie nieuregulowanym art. 14 par. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące interpretacji wydawanych przez ministra finansów. Paragraf 1 art. 14j odnosi się do kompetencji organów samorządowych do wydawania interpretacji, zaś par. 2 stanowi, że opłata za jej wydanie stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego - tłumaczyła Alicja Sarna. Dodała, że skoro art. 14j nie odnosi się do formy interpretacji, to powinna być ona taka jak w przypadku ministra.


- Od wójta, burmistrza, prezydenta miasta możemy więc oczekiwać odpowiedzi na piśmie, niebędącej ani postanowieniem, ani decyzją - podsumowała.


Jednocześnie wskazała, że fakt, że opracowany przez resort finansów wzór wniosku o wydanie interpretacji nie odnosi się do organów samorządowych, nie będzie przeszkodą do składania do nich wniosku o wydanie interpretacji. Wniosek taki będzie bowiem mógł być złożony w takiej formie, jak to ma miejsce obecnie - na piśmie.


Według Agnieszki Tałasiewicz, partnera w Ernst & Young, odpowiedzi co do formy, w jakiej od 1 lipca mają być wydawane indywidualne interpretacje podatkowe, nie znajdziemy niestety w przepisach Ordynacji podatkowej. Z pomocą na szczęście przychodzą przepisy postępowania przed sądami administracyjnymi dotyczące zaskarżania indywidualnych interpretacji do sądu administracyjnego.


- Przepisy tej ustawy zostały zmienione i od 1 lipca katalog aktów, nad którymi kontrolę sprawują sądy administracyjne, został rozszerzony o pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Oznacza to, że nie będziemy mieć w tym zakresie już do czynienia z postanowieniami ani z decyzjami administracyjnymi, lecz z nowym rodzajem aktu administracyjnego - wskazała nasza rozmówczyni.


Wyjaśniła również, że co do formy zapytania w sprawach rozpatrywanych przez prezydentów, burmistrzów czy wójtów, to - w związku z brakiem formularza - dopuszczalna będzie każda forma pisemna zawierająca wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego i jego ocenę prawną.


Ważne!

Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. W takich przypadkach, opłata za wydanie interpretacji stanowi dochód budżetu jednostki samorządowej.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA