REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia INTRASTAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 stycznia 2005 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w zakresie zgłoszeń INTRASTAT, zarówno tych dotyczących przywozu, jak i wywozu towarów. Jedną ze zmian jest regulacja, w myśl której osoba dokonująca zgłoszenia INTRASTAT w trybie uproszczonym będzie musiała udowodnić, że deklarowana wartość statystyczna obliczona na podstawie kryteriów szczególnych nie różniłaby się od wartości deklarowanej bez zastosowania tych kryteriów.

Obowiązujące w znacznej mierze od 1 stycznia 2005 r. nowe przepisy dotyczące zgłoszeń INTRASTAT wprowadzają kilka istotnych zmian. Znalazły się one w podpisanym 22 grudnia ub.r. przez ministra finansów rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U. nr 282, poz. 2809). Wprowadzone zmiany spowodowane zostały wejściem w życie nowych przepisów wspólnotowych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie danych statystycznych Wspólnoty odnoszących się do handlu towarami między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 102 z 7 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1982/2004 z dnia 18 listopada 2004 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 638/2004 r. w sprawie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty dotyczącej obrotu towarowego między państwami członkowskimi i uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1901/2000 r. oraz (EWG) nr 3590/92 (Dz.Urz. WE nr L 343/3 z 19 listopada 2004 r.). Jak informuje Ministerstwo Finansów, drugą przyczyną wprowadzenia rozporządzenia jest uwzględnienie postulatów zgłaszanych przez izby celne i inne zainteresowane osoby, celem uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Nowe progi statystyczne

Znowelizowano par. 2 oraz 10 rozporządzenia, zmieniając progi statystyczne. Dotychczasowy próg asymilacji określono jako próg podstawowy, a próg specyficzny zastąpiono progiem szczegółowym. Przyjęcie takich nazw ma wyeliminować niespójność z innymi przepisami. Dotychczasowe przepisy wspólnotowe dotyczące systemu INTRASTAT wprowadzały szczegółowe nazwy progów statystycznych, w szczególności tzw. próg asymilacji i próg uproszczenia. W Polsce dotychczas były stosowane dwa progi statystyczne: próg asymilacji i próg specyficzny. Nowe przepisy wspólnotowe nie regulują już kwestii nazw progów statystycznych, zaś w powszechnej opinii przyjęte na mocy dotychczasowych przepisów nazwy kojarzone są z zakresem obowiązku nakładanego na osoby zobowiązane. Jak uzasadnia Ministerstwo Finansów, zmiana nazw jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom, aby stosowane w Polsce progi oraz ich nazwy kojarzone były z zakresem takich obowiązków.

Przyjęcie takich nazw w rozporządzeniu jest także konsekwencją przyjęcia tej nomenklatury przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie określania programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz.U. nr 195, poz. 2004 z późn. zm.).

Dodatkowe informacje w zgłoszeniu

W wyniku zmiany rozporządzenia dodano do niego nowy par. 10a, który wyjątkowo zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. Przepis ten wprowadza dodatkowe pozycje w zgłoszeniu INTRASTAT dotyczące przywozu lub wywozu towarów w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że jest to zmiana wynikająca z potrzeb statystyki publicznej. Wskutek proponowanej zmiany osoba zobowiązana, która przekroczyła próg podstawowy i która deklaruje w zgłoszeniu

REKLAMA

INTRASTAT pozycję towarową, której przedmiotem jest towar przywożony lub wywożony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, powinna dla tej pozycji towarowej zadeklarować również wartość statystyczną. Wskutek tej zmiany powinna ona również podać wartość dla pola „Łączna wartość statystyczna w PLN”. Zmiana ta jednak, jako jedyny wyjątek z przedmiotowego rozporządzenia, zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trudniej o tryb uproszczony

Do par. 11 rozporządzenia dodano ust. 4 wprowadzający regulację wynikającą z konieczności doprecyzowania przepisu, który umożliwia osobie zobowiązanej zastosowanie trybu uproszczonego deklarowania wartości statystycznej towarów. Nowy przepis określa przesłankę odmownej decyzji wydanej w związku z wnioskiem osoby zainteresowanej o zastosowanie możliwości stosowania przez nią kryteriów szczególnych. W myśl nowej regulacji, dyrektor izby celnej nie udzieli osobie zobowiązanej zgody na uproszczony tryb deklarowania, jeżeli nie uprawdopodobniła ona, że deklarowana w zgłoszeniu INTRASTAT wartość statystyczna nie różniłaby się znacząco od wartości deklarowanej bez zastosowania kryteriów szczególnych. W myśl uzasadnienia resortu finansów, rozwiązanie to jest związane z koniecznością zachowania odpowiedniej jakości danych statystycznych deklarowanych przez osobę zobowiązaną.

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Zgłoszenia osób niemających siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce

Do par. 13 dodano ust. 2, który doprecyzowuje kwestię związaną ze zgłoszeniami INTRASTAT, dokonywanymi przez osoby nieposiadające siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, które są jednak tutaj zarejestrowane dla celów VAT. Przepis przewiduje, że właściwą dla takich osób izbą celną, w której powinny dokonywać zgłoszeń INTRASTAT, jest Izba Celna w Warszawie.

Rozporządzenie zawiera załącznik, który stanowi Instrukcję wypełniania formularza – deklaracji INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT. Instrukcja ta szczegółowo określa, w jaki sposób postępować w konkretnych, przykładowych przypadkach. Część II instrukcji zawiera szczególne przypadki postępowania, odnoszące się m.in. do informacji dotyczących kilku przywozów lub wywozów towarów sklasyfikowanych pod jednym kodem CN, realizowanych w obrębie Wspólnoty w jednym okresie sprawozdawczym. Ponadto wskazuje, jak postąpić w przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty. Część III instrukcji zawiera przewodnik po deklaracji – przywóz, a część IV – wywóz.

Przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2005 r., z wyjątkiem jednego przepisu – par. 10a, który zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. 
 Wiesława Moczydłowska

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA