REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia INTRASTAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 stycznia 2005 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w zakresie zgłoszeń INTRASTAT, zarówno tych dotyczących przywozu, jak i wywozu towarów. Jedną ze zmian jest regulacja, w myśl której osoba dokonująca zgłoszenia INTRASTAT w trybie uproszczonym będzie musiała udowodnić, że deklarowana wartość statystyczna obliczona na podstawie kryteriów szczególnych nie różniłaby się od wartości deklarowanej bez zastosowania tych kryteriów.

Obowiązujące w znacznej mierze od 1 stycznia 2005 r. nowe przepisy dotyczące zgłoszeń INTRASTAT wprowadzają kilka istotnych zmian. Znalazły się one w podpisanym 22 grudnia ub.r. przez ministra finansów rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U. nr 282, poz. 2809). Wprowadzone zmiany spowodowane zostały wejściem w życie nowych przepisów wspólnotowych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie danych statystycznych Wspólnoty odnoszących się do handlu towarami między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 102 z 7 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1982/2004 z dnia 18 listopada 2004 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 638/2004 r. w sprawie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty dotyczącej obrotu towarowego między państwami członkowskimi i uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1901/2000 r. oraz (EWG) nr 3590/92 (Dz.Urz. WE nr L 343/3 z 19 listopada 2004 r.). Jak informuje Ministerstwo Finansów, drugą przyczyną wprowadzenia rozporządzenia jest uwzględnienie postulatów zgłaszanych przez izby celne i inne zainteresowane osoby, celem uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

Autopromocja
Nowe progi statystyczne

REKLAMA

Znowelizowano par. 2 oraz 10 rozporządzenia, zmieniając progi statystyczne. Dotychczasowy próg asymilacji określono jako próg podstawowy, a próg specyficzny zastąpiono progiem szczegółowym. Przyjęcie takich nazw ma wyeliminować niespójność z innymi przepisami. Dotychczasowe przepisy wspólnotowe dotyczące systemu INTRASTAT wprowadzały szczegółowe nazwy progów statystycznych, w szczególności tzw. próg asymilacji i próg uproszczenia. W Polsce dotychczas były stosowane dwa progi statystyczne: próg asymilacji i próg specyficzny. Nowe przepisy wspólnotowe nie regulują już kwestii nazw progów statystycznych, zaś w powszechnej opinii przyjęte na mocy dotychczasowych przepisów nazwy kojarzone są z zakresem obowiązku nakładanego na osoby zobowiązane. Jak uzasadnia Ministerstwo Finansów, zmiana nazw jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom, aby stosowane w Polsce progi oraz ich nazwy kojarzone były z zakresem takich obowiązków.

Przyjęcie takich nazw w rozporządzeniu jest także konsekwencją przyjęcia tej nomenklatury przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie określania programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz.U. nr 195, poz. 2004 z późn. zm.).

Dodatkowe informacje w zgłoszeniu

W wyniku zmiany rozporządzenia dodano do niego nowy par. 10a, który wyjątkowo zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. Przepis ten wprowadza dodatkowe pozycje w zgłoszeniu INTRASTAT dotyczące przywozu lub wywozu towarów w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że jest to zmiana wynikająca z potrzeb statystyki publicznej. Wskutek proponowanej zmiany osoba zobowiązana, która przekroczyła próg podstawowy i która deklaruje w zgłoszeniu

INTRASTAT pozycję towarową, której przedmiotem jest towar przywożony lub wywożony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, powinna dla tej pozycji towarowej zadeklarować również wartość statystyczną. Wskutek tej zmiany powinna ona również podać wartość dla pola „Łączna wartość statystyczna w PLN”. Zmiana ta jednak, jako jedyny wyjątek z przedmiotowego rozporządzenia, zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trudniej o tryb uproszczony

Do par. 11 rozporządzenia dodano ust. 4 wprowadzający regulację wynikającą z konieczności doprecyzowania przepisu, który umożliwia osobie zobowiązanej zastosowanie trybu uproszczonego deklarowania wartości statystycznej towarów. Nowy przepis określa przesłankę odmownej decyzji wydanej w związku z wnioskiem osoby zainteresowanej o zastosowanie możliwości stosowania przez nią kryteriów szczególnych. W myśl nowej regulacji, dyrektor izby celnej nie udzieli osobie zobowiązanej zgody na uproszczony tryb deklarowania, jeżeli nie uprawdopodobniła ona, że deklarowana w zgłoszeniu INTRASTAT wartość statystyczna nie różniłaby się znacząco od wartości deklarowanej bez zastosowania kryteriów szczególnych. W myśl uzasadnienia resortu finansów, rozwiązanie to jest związane z koniecznością zachowania odpowiedniej jakości danych statystycznych deklarowanych przez osobę zobowiązaną.

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Zgłoszenia osób niemających siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce

REKLAMA

Do par. 13 dodano ust. 2, który doprecyzowuje kwestię związaną ze zgłoszeniami INTRASTAT, dokonywanymi przez osoby nieposiadające siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, które są jednak tutaj zarejestrowane dla celów VAT. Przepis przewiduje, że właściwą dla takich osób izbą celną, w której powinny dokonywać zgłoszeń INTRASTAT, jest Izba Celna w Warszawie.

Rozporządzenie zawiera załącznik, który stanowi Instrukcję wypełniania formularza – deklaracji INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT. Instrukcja ta szczegółowo określa, w jaki sposób postępować w konkretnych, przykładowych przypadkach. Część II instrukcji zawiera szczególne przypadki postępowania, odnoszące się m.in. do informacji dotyczących kilku przywozów lub wywozów towarów sklasyfikowanych pod jednym kodem CN, realizowanych w obrębie Wspólnoty w jednym okresie sprawozdawczym. Ponadto wskazuje, jak postąpić w przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty. Część III instrukcji zawiera przewodnik po deklaracji – przywóz, a część IV – wywóz.

Przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2005 r., z wyjątkiem jednego przepisu – par. 10a, który zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. 
 Wiesława Moczydłowska

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA