REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia INTRASTAT

REKLAMA

1 stycznia 2005 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w zakresie zgłoszeń INTRASTAT, zarówno tych dotyczących przywozu, jak i wywozu towarów. Jedną ze zmian jest regulacja, w myśl której osoba dokonująca zgłoszenia INTRASTAT w trybie uproszczonym będzie musiała udowodnić, że deklarowana wartość statystyczna obliczona na podstawie kryteriów szczególnych nie różniłaby się od wartości deklarowanej bez zastosowania tych kryteriów.

Obowiązujące w znacznej mierze od 1 stycznia 2005 r. nowe przepisy dotyczące zgłoszeń INTRASTAT wprowadzają kilka istotnych zmian. Znalazły się one w podpisanym 22 grudnia ub.r. przez ministra finansów rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U. nr 282, poz. 2809). Wprowadzone zmiany spowodowane zostały wejściem w życie nowych przepisów wspólnotowych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie danych statystycznych Wspólnoty odnoszących się do handlu towarami między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 102 z 7 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1982/2004 z dnia 18 listopada 2004 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 638/2004 r. w sprawie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty dotyczącej obrotu towarowego między państwami członkowskimi i uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1901/2000 r. oraz (EWG) nr 3590/92 (Dz.Urz. WE nr L 343/3 z 19 listopada 2004 r.). Jak informuje Ministerstwo Finansów, drugą przyczyną wprowadzenia rozporządzenia jest uwzględnienie postulatów zgłaszanych przez izby celne i inne zainteresowane osoby, celem uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Nowe progi statystyczne

Znowelizowano par. 2 oraz 10 rozporządzenia, zmieniając progi statystyczne. Dotychczasowy próg asymilacji określono jako próg podstawowy, a próg specyficzny zastąpiono progiem szczegółowym. Przyjęcie takich nazw ma wyeliminować niespójność z innymi przepisami. Dotychczasowe przepisy wspólnotowe dotyczące systemu INTRASTAT wprowadzały szczegółowe nazwy progów statystycznych, w szczególności tzw. próg asymilacji i próg uproszczenia. W Polsce dotychczas były stosowane dwa progi statystyczne: próg asymilacji i próg specyficzny. Nowe przepisy wspólnotowe nie regulują już kwestii nazw progów statystycznych, zaś w powszechnej opinii przyjęte na mocy dotychczasowych przepisów nazwy kojarzone są z zakresem obowiązku nakładanego na osoby zobowiązane. Jak uzasadnia Ministerstwo Finansów, zmiana nazw jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom, aby stosowane w Polsce progi oraz ich nazwy kojarzone były z zakresem takich obowiązków.

Przyjęcie takich nazw w rozporządzeniu jest także konsekwencją przyjęcia tej nomenklatury przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie określania programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz.U. nr 195, poz. 2004 z późn. zm.).

Dodatkowe informacje w zgłoszeniu

W wyniku zmiany rozporządzenia dodano do niego nowy par. 10a, który wyjątkowo zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. Przepis ten wprowadza dodatkowe pozycje w zgłoszeniu INTRASTAT dotyczące przywozu lub wywozu towarów w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że jest to zmiana wynikająca z potrzeb statystyki publicznej. Wskutek proponowanej zmiany osoba zobowiązana, która przekroczyła próg podstawowy i która deklaruje w zgłoszeniu

REKLAMA

INTRASTAT pozycję towarową, której przedmiotem jest towar przywożony lub wywożony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, powinna dla tej pozycji towarowej zadeklarować również wartość statystyczną. Wskutek tej zmiany powinna ona również podać wartość dla pola „Łączna wartość statystyczna w PLN”. Zmiana ta jednak, jako jedyny wyjątek z przedmiotowego rozporządzenia, zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trudniej o tryb uproszczony

Do par. 11 rozporządzenia dodano ust. 4 wprowadzający regulację wynikającą z konieczności doprecyzowania przepisu, który umożliwia osobie zobowiązanej zastosowanie trybu uproszczonego deklarowania wartości statystycznej towarów. Nowy przepis określa przesłankę odmownej decyzji wydanej w związku z wnioskiem osoby zainteresowanej o zastosowanie możliwości stosowania przez nią kryteriów szczególnych. W myśl nowej regulacji, dyrektor izby celnej nie udzieli osobie zobowiązanej zgody na uproszczony tryb deklarowania, jeżeli nie uprawdopodobniła ona, że deklarowana w zgłoszeniu INTRASTAT wartość statystyczna nie różniłaby się znacząco od wartości deklarowanej bez zastosowania kryteriów szczególnych. W myśl uzasadnienia resortu finansów, rozwiązanie to jest związane z koniecznością zachowania odpowiedniej jakości danych statystycznych deklarowanych przez osobę zobowiązaną.

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Zgłoszenia osób niemających siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce

Do par. 13 dodano ust. 2, który doprecyzowuje kwestię związaną ze zgłoszeniami INTRASTAT, dokonywanymi przez osoby nieposiadające siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, które są jednak tutaj zarejestrowane dla celów VAT. Przepis przewiduje, że właściwą dla takich osób izbą celną, w której powinny dokonywać zgłoszeń INTRASTAT, jest Izba Celna w Warszawie.

Rozporządzenie zawiera załącznik, który stanowi Instrukcję wypełniania formularza – deklaracji INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT. Instrukcja ta szczegółowo określa, w jaki sposób postępować w konkretnych, przykładowych przypadkach. Część II instrukcji zawiera szczególne przypadki postępowania, odnoszące się m.in. do informacji dotyczących kilku przywozów lub wywozów towarów sklasyfikowanych pod jednym kodem CN, realizowanych w obrębie Wspólnoty w jednym okresie sprawozdawczym. Ponadto wskazuje, jak postąpić w przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty. Część III instrukcji zawiera przewodnik po deklaracji – przywóz, a część IV – wywóz.

Przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2005 r., z wyjątkiem jednego przepisu – par. 10a, który zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2005 r. 
 Wiesława Moczydłowska

Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują nowe progi statystyczne:

• Statystyczny próg podstawowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi asymilacji oraz
• Statystyczny próg szczegółowy – odpowiadający dotychczasowemu progowi specyficznemu

Wyciąg z instrukcji

Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko jeden raz – za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA