REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyduje termin otrzymania faktury

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Jeżeli organy podatkowe kwestionują termin odliczenia podatku naliczonego, podatnik powinien dysponować dowodami potwierdzającymi otrzymanie faktury w danym okresie rozliczeniowym.


Prawo od odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej.


Inną niezwykle istotną kwestią związaną z prawem do odliczenia podatku naliczonego jest termin, w jakim to odliczenie może być dokonane.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady, następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli odliczenie nie nastąpi w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.


Ta zasada nie ma jednak zastosowania, gdy podatnik otrzyma faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lub przed wykonaniem usługi, jak również do przypadków, dla których określony został szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Należy pamiętać, że dla momentu powstania prawa do odliczenia podatku nie ma znaczenia data wystawienia faktury, lecz data jej otrzymania.


W sytuacji kwestionowania przez organy podatkowe terminu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien dysponować dowodami potwierdzającymi otrzymanie faktury w danym okresie rozliczeniowym, np. osoba odbierająca fakturę potwierdza to przez złożenie podpisu wraz z datą, datownik potwierdzający wpływ dokumentu do podatnika, wpis do książki korespondencji.


Kwestia otrzymania przez podatnika VAT faktury, jako warunku dokonania odliczenia podatku naliczonego, może budzić wątpliwości, w sytuacji gdy fakturę odebrał nie sam właściciel firmy, ale jeden z pracowników. W związku z tym informacja o otrzymaniu faktury dociera do właściciela z opóźnieniem. W takim przypadku może powstać problem prawidłowego ustalenia terminu otrzymania faktury przez podatnika. Sprawami tymi zajmowały się sądy administracyjne.


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
RENATA MIKULEWICZ

radca prawny, dział szkoleń Kancelarii BSO Prawo & Podatki Bramorski, Szermach Okorowska we Wrocławiu


Warto wspomnieć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2006 r., sygn. akt I FPS 83/06. Spór dotyczył odebrania faktury VAT po zakończeniu robót budowlanych przez pracownika spółki. Organy podatkowe uznały, że odliczenie podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za grudzień 2000 r. było przedwczesne (spółka odliczyła VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę odebrał pracownik), ze względu na fakt, że do działu księgowości w centrali spółki faktura dotarła dopiero w styczniu 2001 r. Organy podatkowe uznały, że w sytuacji gdy na fakturach nie widniała data ich odbioru, przyjąć należy, iż odbiór nastąpił w dniu, w którym dotarły do centrali spółki. Spółka odwołała się od decyzji. NSA uznał, że nie można zawężać pojęcia otrzymanie do dostarczenia dokumentu do księgowości mieszczącej się w siedzibie firmy. Dla skutecznego odliczenia VAT wystarczające jest, że przedstawiciele firmy dysponują fakturą.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA