REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyduje termin otrzymania faktury

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Jeżeli organy podatkowe kwestionują termin odliczenia podatku naliczonego, podatnik powinien dysponować dowodami potwierdzającymi otrzymanie faktury w danym okresie rozliczeniowym.


Prawo od odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej.


Inną niezwykle istotną kwestią związaną z prawem do odliczenia podatku naliczonego jest termin, w jakim to odliczenie może być dokonane.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady, następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli odliczenie nie nastąpi w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.


Ta zasada nie ma jednak zastosowania, gdy podatnik otrzyma faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lub przed wykonaniem usługi, jak również do przypadków, dla których określony został szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Należy pamiętać, że dla momentu powstania prawa do odliczenia podatku nie ma znaczenia data wystawienia faktury, lecz data jej otrzymania.


W sytuacji kwestionowania przez organy podatkowe terminu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien dysponować dowodami potwierdzającymi otrzymanie faktury w danym okresie rozliczeniowym, np. osoba odbierająca fakturę potwierdza to przez złożenie podpisu wraz z datą, datownik potwierdzający wpływ dokumentu do podatnika, wpis do książki korespondencji.


Kwestia otrzymania przez podatnika VAT faktury, jako warunku dokonania odliczenia podatku naliczonego, może budzić wątpliwości, w sytuacji gdy fakturę odebrał nie sam właściciel firmy, ale jeden z pracowników. W związku z tym informacja o otrzymaniu faktury dociera do właściciela z opóźnieniem. W takim przypadku może powstać problem prawidłowego ustalenia terminu otrzymania faktury przez podatnika. Sprawami tymi zajmowały się sądy administracyjne.


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
RENATA MIKULEWICZ

radca prawny, dział szkoleń Kancelarii BSO Prawo & Podatki Bramorski, Szermach Okorowska we Wrocławiu


Warto wspomnieć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2006 r., sygn. akt I FPS 83/06. Spór dotyczył odebrania faktury VAT po zakończeniu robót budowlanych przez pracownika spółki. Organy podatkowe uznały, że odliczenie podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za grudzień 2000 r. było przedwczesne (spółka odliczyła VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę odebrał pracownik), ze względu na fakt, że do działu księgowości w centrali spółki faktura dotarła dopiero w styczniu 2001 r. Organy podatkowe uznały, że w sytuacji gdy na fakturach nie widniała data ich odbioru, przyjąć należy, iż odbiór nastąpił w dniu, w którym dotarły do centrali spółki. Spółka odwołała się od decyzji. NSA uznał, że nie można zawężać pojęcia otrzymanie do dostarczenia dokumentu do księgowości mieszczącej się w siedzibie firmy. Dla skutecznego odliczenia VAT wystarczające jest, że przedstawiciele firmy dysponują fakturą.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA