REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót samochodów z kratką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mali podatnicy bądź rozpoczynający działalność mogą korzystać z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od aut. Podczas badania technicznego wystarczy zadbać, aby kupiony samochód był uznany za pojazd ciężarowy. Zdaniem ekspertów, taka preferencja może przyczynić się do powrotu samochodów z kratką.


Zgodnie z normalną procedurą przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat po 20 proc. rocznie. Jednak jeśli przychód podatnika nie przekracza 3,18 mln zł rocznie, samochodu nie trzeba amortyzować tak długo. Cała kwota może być wpisana do kosztów już w roku jego zakupu. W ten sposób można zaliczyć do kosztów podatkowych samochód o wartości do 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł. To świetny sposób na to, żeby zapłacić niższy podatek, zyskując jednocześnie nowy samochód. Wystarczy postarać się, aby samochód miał cechy auta ciężarowego. Te oczywiście muszą być potwierdzone badaniem technicznym pojazdu. Kryteria takie spełniają chociażby popularne, luksusowe pick-upy.


- Z jednorazowej amortyzacji nie skorzystają podatnicy nabywający samochody osobowe. Należy jednak wskazać, że ustawodawca z kategorii samochodów osobowych wyłączył niektóre pojazdy i dodatkowo uzależnił taką kwalifikację od wyników przeprowadzenia badania technicznego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Jeśli zatem na podstawie badania technicznego okaże się, że samochód nie jest samochodem osobowym - w rozumieniu przepisów podatkowych - podatnik będzie mógł skorzystać z jednorazowej amortyzacji - tłumaczyła Agnieszka Adamczyk, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.


Według ekspertów praktyka już wielokrotnie pokazała, że podatnicy znają wiele sposobów na przekwalifikowanie samochodu osobowego na ciężarowy. Najpopularniejszym swego czasu była kratka w autach. Istnieje więc obawa, że nastąpi wielki powrót takich samochodów, mimo że Ministerstwo Finansów wielokrotnie zapowiadało walkę z patologiczną kratką.


Odpis dla wybranych


Od 1 stycznia 2007 r. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) obowiązują regulacje, zgodnie z którymi podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT.


- Odpis dokonywany jest w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartość jednorazowych odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych - tłumaczył w rozmowie z nami Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Baker & McKenzie.


Jednocześnie dodał, że możliwość dokonywania jednorazowego odpisu nie dotyczy samochodów osobowych. Z preferencji tej mogą skorzystać mali podatnicy (tj. podmioty, których roczne przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 800 tys. euro) oraz podatnicy, którzy w danym roku podatkowym rozpoczęli działalność (z pewnymi wyjątkami).


Samochód do badania


Zatem obowiązujące przepisy przewidują, że jeśli przychody podatnika nie przekroczyły w 2006 roku równowartości 800 tys. euro, spełnia on warunki uznania go za małego podatnika.


- Mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych m.in. od środków transportu z wyjątkiem samochodów osobowych do wysokości równowartości 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł - wyjaśnił Mariusz Zawiejski, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.


Jak tłumaczył, by uznać samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony za samochód ciężarowy, konieczne jest wykonanie dodatkowego badania technicznego, udokumentowanego zaświadczeniem oraz dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym potwierdzającego spełnienie określonych wymagań. Posiadanie homologacji nie ma tutaj znaczenia.


Cechy auta osobowego


Jak już wyjaśniliśmy, wprowadzone z początkiem 2007 roku przepisy w zakresie jednorazowej amortyzacji jasno określają, że taka forma amortyzacji może mieć zastosowanie jedynie do pewnych kategorii środków trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych. Maria Pietrzyk, doradca podatkowy, stwierdziła, że cechy samochodów, do których ten rodzaj amortyzacji nie może mieć zastosowania, zostały określone w przepisach.


- Najogólniej ujmując, samochód osobowy to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Z zakresu znaczeniowego tego terminu wyłączono także pomniejsze samochody służące do przewozu ładunków, takie jak van, lub wielozadaniowe czy samochód, którego część przeznaczona do przewozu ładunków oddzielona jest od pozostałej części trwałą przegrodą, jest większa niż 50 proc. długości całego pojazdu - tłumaczyła Maria Pietrzyk.


W konsekwencji, aby przy kupnie nowego samochodu móc go zamortyzować w sposób przyspieszony, wystarczy być małym podatnikiem lub przedsiębiorcą rozpoczynającym działalność gospodarczą i postarać się o auto ciężarowe... no, prawie ciężarowe.


ZE STRONY BIZNESU

Niepopularne do tej pory w Polsce pick-upy stały się przebojem, a ich sprzedaż lawinowo rośnie. W I kwartale trzech głównych graczy na rynku sprzedało 624 tego typu samochody, oznacza to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale najwięcej, bo 234 pick-upy, sprzedał Nissan. Na drugiej pozycji uplasowała się Toyota - 204 auta, na trzeciej Mitsubishi z modelem L200 - 186 aut. Obecnie liderem rynku jest już Mitsubishi L 200, które od początku roku sprzedało 363 samochody, co oznacza wzrost o 240 proc. wobec poprzedniego roku. Duży popyt na pick-upy powoduje wzrost konkurencji, do czołówki dobija się musso sports oraz ford ranger, który do końca roku ma się sprzedać w liczbie 300 sztuk.


50 tys. Euro nie może przekroczyć wartość jednorazowych odpisów w roku podatkowym


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Korzyści z ekspresowej amortyzacji


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA