REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa - 500 zł na dostosowanie do e-TOLL

Ulga podatkowa na dostosowanie pojazdów do systemu e-TOLL
Ulga podatkowa na dostosowanie pojazdów do systemu e-TOLL
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Ulga podatkowa na dostosowanie pojazdów do systemu e-TOLL. Od dochodu będzie można odliczyć do 500 zł na każdy pojazd w zw. z dostosowaniem pojazdu do systemu e-TOLL - informuje Ministerstwo Finansów. Odpowiednią poprawkę przyjęła sejmowa komisja finansów publicznych.

Ulga podatkowa na dostosowanie pojazdów do systemu e-TOLL

W środę 19 maja komisja rozpatrzyła rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który wdraża unijne regulacje tzw. pakiet VAT e-commerce.

REKLAMA

REKLAMA

"Zgłoszona do projektu poprawka wprowadza zmiany w ustawach o podatkach dochodowych oraz ulgę podatkową na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL służące do poboru opłat w systemie e-TOLL. Zaproponowana przewoźnikom przez Ministerstwo Finansów ulga dotyczy odliczenia od dochodu z tytułu poniesionych w 2021 r. kosztów nabycia urządzenia OBU/ZSL (zakup, leasing) i ich utrzymania np. kosztów abonamentu" - wyjaśnia resort finansów.

Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł

Poinformowano, że wysokość odliczenia będzie uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie.

Jak tłumaczy MF, w systemie e-TOLL przyjęto otwarty model dystrybucji lokalizatorów satelitarnych, co umożliwi przedsiębiorcom ich wykorzystanie w różnych celach np. do zarządzania flotą pojazdów. System jest też zintegrowany z systemem SENT (system rejestracji i monitorowania przemieszczania towarów), a lista operatorów OBU/ZSL jest aktualizowana i dostępna na stronie etoll.gov.pl.

REKLAMA

Według ministerstwa przewoźnicy oczekują od administracji zakupu urządzeń pokładowych, ale w opinii MF wykorzystanie technologii pozycjonowania sprawia, że oczekiwania te nie mają uzasadnienia, ponieważ urządzenia GPS są powszechnie wykorzystywane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Centralny przetarg i dostarczanie urządzeń przez administrację to koszt wielkości ponad 1 mld zł, który w całości trafiłyby do jednego dostawcy. To stanowiłoby zaburzenie konkurencji. Na rynku polskim działa ponad 100 operatorów ZSL świadczących usługi w zakresie obsługi pojazdów w systemie SENT. Już dziś kilkadziesiąt podmiotów jest w trakcie integracji z systemem e-TOLL" - czytamy w stanowisku MF.

e-TOLL. Opłaty za przejazdy

Ministerstwo deklaruje, że Krajowa Administracja Skarbowa zapewni bezpłatną aplikację mobilną do elektronicznych opłat za przejazdy. Aplikacja pozwoli w łatwy sposób, bez konieczności wizyty w Miejscu Obsługi Klienta, opłacić przejazd użytkownikom okazjonalnym np. w przypadku przejazdu pojazdem osobowym z przyczepą campingową.

Zdaniem MF, dla przedsiębiorców transportowych świadczących transgraniczne usługi transportowe najwygodniejszą formą zapłaty będzie skorzystanie z usług operatorów EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej - European Electric Toll Service). Dzięki skorzystaniu z usług operatora EETS przewoźnik może bez dodatkowych formalności płacić we wszystkich systemach poboru opłat, w których dany operator został dopuszczony - dodano.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA