REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z viaTOLL do e-TOLL. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jakich formalności powinien dopełnić użytkownik systemu viaTOLL aby przejść do e-TOLL.

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe. 
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:

Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.

W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).

Manualny pobór opłat

REKLAMA

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

Zobacz stawki opłat za odcinki objęte opłatą za przejazd.

Jakie pojazdy podlegają opłacie?

Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.

Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.

Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:

Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t

Motocykle

  • Jednoślady (Motocykle, Skutery)
  • Trójkołowce

Samochód osobowy

Samochód osobowy z przyczepą

  • Samochody osobowe
  • Samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Samochód dostawczy

  • Samochody dostawcze
  • Samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Mikrobus

  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.

Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dalej: pojazdy ciężkie), a także autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po drogach płatnych. Za przejazd pojazdów ciężkich po drogach krajowych objętych systemem e-TOLL, przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych nakładają obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Opłata elektroniczna nie może być uiszczona w manualnym systemie poboru opłat.

Wzory dokumentów

Wzory istotnych dokumentów wykorzystywanych w systemie e-TOLL

Formularz reklamacyjny e-TOLL

Formularz zmiany danych

Formularz wyrejestrowania Użytkownika

Formularz pełnomocnictwa

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Co trzeba zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?

Użytkownik powinien:

  • dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Jak można wyrejestrować się z systemu viaTOLL odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań

Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
  • wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu

Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?

Użytkownik powinien:

  • przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie tych środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

Użytkownik zarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl

Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?

Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.

Jaki jest czas na ubieganie się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?

Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.

Ważne
Adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl będzie dostępny od 24 maja 2021 r.

Źródło: etoll.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA