REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z viaTOLL do e-TOLL. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jakich formalności powinien dopełnić użytkownik systemu viaTOLL aby przejść do e-TOLL.

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe. 
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:

Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.

W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).

REKLAMA

Manualny pobór opłat

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

Zobacz stawki opłat za odcinki objęte opłatą za przejazd.

Jakie pojazdy podlegają opłacie?

Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.

Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.

Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:

Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t

Motocykle

  • Jednoślady (Motocykle, Skutery)
  • Trójkołowce

Samochód osobowy

Samochód osobowy z przyczepą

  • Samochody osobowe
  • Samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Samochód dostawczy

  • Samochody dostawcze
  • Samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Mikrobus

  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.

Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dalej: pojazdy ciężkie), a także autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po drogach płatnych. Za przejazd pojazdów ciężkich po drogach krajowych objętych systemem e-TOLL, przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych nakładają obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Opłata elektroniczna nie może być uiszczona w manualnym systemie poboru opłat.

Wzory dokumentów

Wzory istotnych dokumentów wykorzystywanych w systemie e-TOLL

Formularz reklamacyjny e-TOLL

Formularz zmiany danych

Formularz wyrejestrowania Użytkownika

Formularz pełnomocnictwa

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Co trzeba zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?

Użytkownik powinien:

  • dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Jak można wyrejestrować się z systemu viaTOLL odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań

Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
  • wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu

Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?

Użytkownik powinien:

  • przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie tych środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

Użytkownik zarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl

Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?

Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.

Jaki jest czas na ubieganie się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?

Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.

Ważne
Adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl będzie dostępny od 24 maja 2021 r.

Źródło: etoll.gov.pl

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA