Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest e-TOLL?
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.
REKLAMA
Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?
Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe.
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:
Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.
W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).
Manualny pobór opłat
Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.
W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.
Zobacz stawki opłat za odcinki objęte opłatą za przejazd.
Jakie pojazdy podlegają opłacie?
Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.
Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.
Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.
Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t |
|
|
|
|
|
|
|
|
Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dalej: pojazdy ciężkie), a także autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po drogach płatnych. Za przejazd pojazdów ciężkich po drogach krajowych objętych systemem e-TOLL, przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych nakładają obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Opłata elektroniczna nie może być uiszczona w manualnym systemie poboru opłat.
Wzory dokumentów
Wzory istotnych dokumentów wykorzystywanych w systemie e-TOLL |
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Co trzeba zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?
Użytkownik powinien:
- dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
- zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
- rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego
Jak można wyrejestrować się z systemu viaTOLL odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?
Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL
Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
- wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
- wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL
Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
- bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
- wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
- wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
- składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?
Użytkownik powinien:
- przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
- zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
- rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie tych środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego
Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL
Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
- załączając podpisany formularz na stronie internetowej etoll.gov.pl
Użytkownik zarejestrowany w systemie e-TOLL
Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
- składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
- wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?
Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.
Jaki jest czas na ubieganie się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?
Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.
Ważne
Adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl będzie dostępny od 24 maja 2021 r.
Źródło: etoll.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat