REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z viaTOLL do e-TOLL. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jakich formalności powinien dopełnić użytkownik systemu viaTOLL aby przejść do e-TOLL.

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe. 
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:

Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.

W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).

Manualny pobór opłat

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

Zobacz stawki opłat za odcinki objęte opłatą za przejazd.

Jakie pojazdy podlegają opłacie?

Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.

Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.

Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:

Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t

Motocykle

  • Jednoślady (Motocykle, Skutery)
  • Trójkołowce

Samochód osobowy

Samochód osobowy z przyczepą

  • Samochody osobowe
  • Samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Samochód dostawczy

  • Samochody dostawcze
  • Samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Mikrobus

  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.

Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dalej: pojazdy ciężkie), a także autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po drogach płatnych. Za przejazd pojazdów ciężkich po drogach krajowych objętych systemem e-TOLL, przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych nakładają obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Opłata elektroniczna nie może być uiszczona w manualnym systemie poboru opłat.

Wzory dokumentów

Wzory istotnych dokumentów wykorzystywanych w systemie e-TOLL

Formularz reklamacyjny e-TOLL

Formularz zmiany danych

Formularz wyrejestrowania Użytkownika

Formularz pełnomocnictwa

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Co trzeba zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?

Użytkownik powinien:

  • dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Jak można wyrejestrować się z systemu viaTOLL odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań

Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
  • wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu

Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?

Użytkownik powinien:

  • przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie tych środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

Użytkownik zarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl

Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?

Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.

Jaki jest czas na ubieganie się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?

Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.

Ważne
Adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl będzie dostępny od 24 maja 2021 r.

Źródło: etoll.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA