REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

Subskrybuj nas na Youtube
Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji
Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

77 proc. firm otrzymało już z PFR decyzje o umorzeniu subwencji

REKLAMA

"Do tej pory umorzyliśmy 30,3 mld zł z kwoty 48 mld przyznanych subwencji. Umarzamy średnio 63 proc. tego, co otrzymały firmy i biorąc pod uwagę zaawansowanie procesu pewnie takich proporcji trzeba się spodziewać w całym procesie umorzeń" - powiedział wiceprezes PFR. Dodał, że po jego zakończeniu cała umorzona kwota będzie oscylować w okolicy 40 mld zł, a ok. 20 mld zł firmy zwrócą do PFR. Wskazał, że ponad 40 tys. firm, po decyzji premiera Mateusza Morawieckiego, uprawnionych jest do zatrzymania 100 proc. wsparcia - są to przedsiębiorstwa najbardziej dotknięte wprowadzonymi w wyniku pandemii ograniczeniami, działające pod 54 kodami PKD. "W tej chwili 100-procentowe umorzenia otrzymało już ponad 37 tys. firm" – powiedział Marczuk.

REKLAMA

Wiceprezes PFR powiedział, że z 348 tys. firm, które otrzymały 61 mld zł wsparcia z Tarczy PFR 1.0, decyzję o umorzeniu otrzymało już 265 tys., czyli 77 proc. przedsiębiorstw. Zaznaczył, że 82 proc. firm zaaprobowało wyliczoną i przedstawioną przez PFR wartość umorzenia, 10 proc. wymagało zamian (np. w wyniku oświadczeń o stratach) i też otrzymały już decyzje, a dodatkowo ok. 7-8 proc. decyzji jest jeszcze w analizie. Dotyczy to obecnie 20 tys. firm. "PFR jeszcze weryfikuje dane, żeby nie wydawać negatywnych dla przedsiębiorców decyzji i sprawdzić potrzebne informacje w zewnętrznych rejestrach. To przewidziany przez nas proces, a firmy powinny spokojnie czekać na decyzje" - wyjaśnił.

Marczuk podkreślił, że firmy są bardzo skrupulatnie w wyliczeniach, o czym świadczy stosunkowo niewielka kwota, którą PFR umorzył w wyniku oświadczeń przedsiębiorców. "Do tej pory z 30 mld zł, które umorzyliśmy, z tytułu strat poświadczonych przez firmy jest zaledwie 1,3 mld zł" - wskazał. Dodał też, że PFR dysponuje narzędziami analitycznymi, które pozwalają na weryfikację wykazanych przez firmy wyliczeń. "Mamy na to co najmniej dwa lata. Przedsiębiorcy muszą zdawać sobie sprawę, że gdy ktoś nadużyje zaufania, musi się liczyć z konsekwencjami" - zaznaczył.

Spłata subwencji od 26 lipca

Marczuk przypomniał, że kwotę subwencji, która pozostanie po umorzeniu, firmy powinny uiścić w banku w 24 ratach bez żadnych odsetek, a pierwsi beneficjenci Traczy PFR 1.0 zaczną spłatę w poniedziałek 26 lipca. "Biorąc pod uwagę, że jesteśmy już bardzo zaawansowani w procesie umorzeń, można się spodziewać, że ostateczna kwota jaka pozostanie w firmach z Tarczy FPR 1.0 wyniesie ok. 40 mld zł, plus ok. 7 mld zł z tytułu zaniechania poboru podatków" - podsumował wiceprezes. Przypomniał, że PFR w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów przesunął termin wydania pierwszych decyzji o umorzeniu subwencji z 31 maja na 1 czerwca. Rozporządzenie opublikowano 16 lipca br.

Tarcza Finansowa PFR

W ramach Tarczy PFR 1.0, uruchomionej podczas wiosennej fali pandemii w ub.r., PFR wypłacił 61 mld zł. Wsparcie trafiło do 348 tys. przedsiębiorstw z całej Polski, zatrudniających ponad 3,2 mln pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W obliczu drugiej fali pandemii rząd i PFR przygotowały też Tarczę Finansową 2.0. Był to program wsparcia, którego celem była pomoc finansowa dla firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.

Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm z Tarczy 1.0 i 2.0 wyniosła 68,1 mld zł. Pomoc trafiła od ok. 360 tys. firm. Średnia subwencja dla mikrofirmy zatrudniającej do 9 osób wyniosła ok. 80 tys. zł, a dla firm z sektora MSP, zatrudniających od 10 do 249 osób ok. 550 tys. (PAP)

Autorka: Ewa Wesołowska

ewes/ robs/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA