REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

Wypłata wynagrodzenia
Wypłata wynagrodzenia "pod stołem" a podatki; Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

W Ministerstwie Finansów zakończyły się prace nad pakietem uszczelniającym podatki. Zakres nowej regulacji jest szeroki, bo dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, czyli CIT, ale także składek na ubezpieczenia społeczne, podatków od osób fizycznych, a także VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„W zakresie wzrostu wpływów, dokładne skutki znajdują się w ocenie skutków regulacji. Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych, to mówimy o wzroście wpływów z tego źródła na poziomie 10 proc. tylko z działań uszczelniających. Ciężar zostanie tutaj położony na wielkie korporacje międzynarodowe, które będą miały mniejszą możliwość transferu dochodów bez podatku poza granice Polski” – powiedział Aleksander Łożykowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów.

Uszczelnienie CIT - walka z rajami podatkowymi i wyprowadzaniem zysków z Polski

Jak dodał, walka z rajami podatkowymi i wyprowadzaniem zysków z Polski jest jednym z filarów pakietu, którego celem jest uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie CIT.

„Rozwiązania, jakie zaproponowaliśmy bazują na takich, które już zostały wprowadzone z sukcesem w innych krajach. Wzmocnią już istniejące regulacje, które dały już pozytywne skutki. Mówimy na przykład o kwestii kontrolowanej spółki zagranicznej, regulacji, która ma działanie prewencyjne, ale też jest parę kwestii, które zostały zidentyfikowane i które sprawiają, że efekty działania tych rozwiązań nie są tak wyraźne, jak to, co chcieliśmy uzyskać” – powiedział dyrektor Łożykowski.

REKLAMA

Diverted profits tax

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą działających już w Polsce przepisów o zagranicznej spółce kontrolowanej (ang. Controlled Foreign Company – CFC) jest obowiązek uwzględniania w podstawie opodatkowania u krajowego rezydenta podatkowego (osoby fizycznej oraz podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów uzyskiwanych przez kontrolowany przez niego podmiot zagraniczny z miejscem siedziby lub zarządu w kraju o niższym poziomie opodatkowania niż obowiązujący w państwie rezydencji tego rezydenta. Teraz ich zakres został poszerzony o zmiany bazujące na rozwiązaniach funkcjonujących m.in. w Niemczech, UK i Hiszpanii.

„Kolejne rozwiązanie, jakie wprowadzamy, jest oparte na koncepcji znanej za granicą, której prekursorem była Wielka Brytania, a które nazywa się diverted profits tax. To rozwiązanie polega na odwróceniu zasady, na jakich działają przepisy o CFC, a więc nie będzie to dotyczyć sytuacji, w której polska firma ma spółkę za granicą, do której przesyła dochód, aby uzyskać niższe efektywnie opodatkowanie i ten dochód musi sobie doliczyć do podstawy opodatkowania w Polsce. To rozwiązanie będzie dotyczyć sytuacji, w której zagraniczna korporacja posiada spółki zależne w Polsce i z Polski ten dochód jest wyprowadzany do krajów, gdzie ma rezydencję spółka matka czy spółki kontrolujące polską strukturę” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Dodał, że te regulacje są tak skalibrowane, aby objęły wyłącznie te firmy zagraniczne, które mają tak skonstruowane relacje z polskimi spółkami zależnymi, żeby wyprowadzać z naszego kraju uzyskiwany tutaj dochód.

„Dotyczy to najbardziej jaskrawych i ewidentnych schematów unikania opodatkowana czy agresywnej optymalizacji podatkowej. Dzięki temu firmy, które tutaj inwestują, prowadzą działalność i nie stosują agresywnych praktyk optymalizacyjnych, nie zostaną nimi objęte” – zapewnił dyrektor Łożykowski.

Rezydencja podatkowa spółek kapitałowych

Dodał także, że w ramach pakietu została doprecyzowana kwestia rezydencji, jeśli chodzi o spółki kapitałowe.

„Polskie przepisy w tym zakresie w porównaniu z rozwiązaniami z innych krajów rodzą wątpliwości, toteż zmienimy je tak, aby odpowiedzieć na to, co należy rozumieć przez rezydencję spółki czy przez zarząd” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Zmiany w exit tax

Dodał także, że w pakiecie znajdą się rozwiązania dotyczące podatku od wyjścia, exit tax, dotyczącego niezrealizowanych dochodów. Będą także rozwiązania dotyczące opodatkowania ukrytej dywidendy.

„Uzupełniliśmy regulacje w zakresie tego, co nazywa się wypłatą ukrytych zysków czy wypłatą ukrytej dywidendy. Chodzi o sytuację, kiedy pewne okoliczności wskazują, że ze spółki wyprowadzane są środki po to, aby uniknąć podatku od dywidend. Zależało nam na uzupełnieniu regulacji, obowiązujących czy to w zakresie kosztów uzyskania przychodów czy też generalnej klauzuli o unikaniu opodatkowania o narzędzia, które będzie można w przypadku unikania podatku od dywidend zastosować wprost, bez uciekania się do konstrukcji czy rozwiązań mniej w takiej sytuacji odpowiednich” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Uszczelnienie PIT i składek ZUS - wynagrodzenia w szarej strefie

Poza walką z unikaniem opodatkowania przez firmy zagraniczne czy też polskie firmy z zagranicznymi oddziałami, w ramach pakietu uszczelniającego Ministerstwo Finansów wprowadza rozwiązania ułatwiające walkę z szarą strefą. Mają one m.in. przeciwdziałać wypłacaniu przez pracodawców części lub całości wynagrodzeń "pod stołem", a więc bez opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i bez podatków.

„Obecnie przepisy sprawiają, że między pracownikiem, który otrzymuje wynagrodzenie +pod stołem+ a pracodawcą, który takie wynagrodzenie wypłaca, istnieje pewna solidarność. Chodzi o to, że pracownik, który chciałby ujawnić takie wynagrodzenie, musi przede wszystkim sam, bez pomocy płatnika, wykazać taki dochód w zeznaniu, a potem jeszcze wyliczyć podatek i samodzielnie go zapłacić. W tej sytuacji nie opłaca mu się informować o nieprawidłowościach w zakresie wypłaty pensji” – powiedział rozmówca PAP.

Wyjaśnił, że w pakiecie uszczelniającym resort proponuje zmianę, w ramach której to na pracodawcę w całości spadnie konieczność opłacenia podatków po ujawnieniu, że wypłat dokonywał "pod stołem".

„Chcemy, by w razie wykrycia nieprawidłowości, to na pracodawcy spoczywał w pełni obowiązek podatkowy, związany z zobowiązaniami podatkowymi. A więc będzie musiał on wyjąć ze swoich kosztów i doliczyć do przychodów to, co wypłacił +pod stołem+, a na dodatek zapłaci dodatkową sankcję, równą podatkowi od minimalnego wynagrodzenia. To daje szansę na rozbicie solidarności z pracodawcą wypłacającym środki +pod stołem+ dzięki zwiększonej ochronie pracownika” – powiedział przedstawiciel MF.

Kolejne zmiany w VAT

Do działań uszczelniających system podatkowy ministerstwo zalicza też rozwiązania, które już istnieją, bądź ewentualnie już są wprowadzane.

„1 lipca wszedł w życie pakiet e-commerce, który pozwoli na uszczelnienie VAT w zakresie poboru podatku od paczek z krajów trzecich. Kolejnym projektem jest e-faktura, która przyspieszy analitykę i zapewni skuteczniejszy pobór podatku VAT. Daje ona wiele korzyści przedsiębiorcom, jak choćby skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni. Jest to dla nas kluczowy projekt uszczelniający VAT” – powiedział PAP Paweł Selera, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Kolejnym projektem, który już został zapowiedziany, jest tzw. podatnik bezgotówkowy, czyli rozwiązanie, które będzie premiować podatników przyjmujących płatności bezgotówkowe.

Podatnik, który korzysta z kasy online i przyjmuje płatności bezgotówkowe oraz sprzedaje swoje towary i usługi konsumentom, będzie mógł liczyć na zwrot VAT w 15 dni, na dodatek w sposób całkowicie zautomatyzowany. Jeśli zaznaczy odpowiednie okienko w JPK, administracja skarbowa sprawdzi, czy jest detalistą i czy poziom sprzedaży przy płatnościach bezgotówkowych jest odpowiednio wysoki, a następnie dokona zwrotu VAT” – powiedział dyrektor Selera.

Resort chce, aby jak najwięcej podatników korzystało z kas fiskalnych online, w tym kas wirtualnych.

„Obecnie mamy już ponad 600 tys. kas fiskalnych online i prawie 3 tys. kas wirtualnych. Do systemu kas fiskalnych online wchodzą kolejni podatnicy, od 1 stycznia 2022 r. będą to sprzedawcy, dokonujący sprzedaży w ramach systemu tax free. To pozwala na zwalczanie szarej strefy, która jest ważnym elementem luki VAT” – powiedział Selera. (PAP)

Marek Siudaj
ms/ mmu/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA