REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

Wypłata wynagrodzenia
Wypłata wynagrodzenia "pod stołem" a podatki; Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

W Ministerstwie Finansów zakończyły się prace nad pakietem uszczelniającym podatki. Zakres nowej regulacji jest szeroki, bo dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, czyli CIT, ale także składek na ubezpieczenia społeczne, podatków od osób fizycznych, a także VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„W zakresie wzrostu wpływów, dokładne skutki znajdują się w ocenie skutków regulacji. Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych, to mówimy o wzroście wpływów z tego źródła na poziomie 10 proc. tylko z działań uszczelniających. Ciężar zostanie tutaj położony na wielkie korporacje międzynarodowe, które będą miały mniejszą możliwość transferu dochodów bez podatku poza granice Polski” – powiedział Aleksander Łożykowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów.

Uszczelnienie CIT - walka z rajami podatkowymi i wyprowadzaniem zysków z Polski

Jak dodał, walka z rajami podatkowymi i wyprowadzaniem zysków z Polski jest jednym z filarów pakietu, którego celem jest uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie CIT.

„Rozwiązania, jakie zaproponowaliśmy bazują na takich, które już zostały wprowadzone z sukcesem w innych krajach. Wzmocnią już istniejące regulacje, które dały już pozytywne skutki. Mówimy na przykład o kwestii kontrolowanej spółki zagranicznej, regulacji, która ma działanie prewencyjne, ale też jest parę kwestii, które zostały zidentyfikowane i które sprawiają, że efekty działania tych rozwiązań nie są tak wyraźne, jak to, co chcieliśmy uzyskać” – powiedział dyrektor Łożykowski.

REKLAMA

Diverted profits tax

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą działających już w Polsce przepisów o zagranicznej spółce kontrolowanej (ang. Controlled Foreign Company – CFC) jest obowiązek uwzględniania w podstawie opodatkowania u krajowego rezydenta podatkowego (osoby fizycznej oraz podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów uzyskiwanych przez kontrolowany przez niego podmiot zagraniczny z miejscem siedziby lub zarządu w kraju o niższym poziomie opodatkowania niż obowiązujący w państwie rezydencji tego rezydenta. Teraz ich zakres został poszerzony o zmiany bazujące na rozwiązaniach funkcjonujących m.in. w Niemczech, UK i Hiszpanii.

„Kolejne rozwiązanie, jakie wprowadzamy, jest oparte na koncepcji znanej za granicą, której prekursorem była Wielka Brytania, a które nazywa się diverted profits tax. To rozwiązanie polega na odwróceniu zasady, na jakich działają przepisy o CFC, a więc nie będzie to dotyczyć sytuacji, w której polska firma ma spółkę za granicą, do której przesyła dochód, aby uzyskać niższe efektywnie opodatkowanie i ten dochód musi sobie doliczyć do podstawy opodatkowania w Polsce. To rozwiązanie będzie dotyczyć sytuacji, w której zagraniczna korporacja posiada spółki zależne w Polsce i z Polski ten dochód jest wyprowadzany do krajów, gdzie ma rezydencję spółka matka czy spółki kontrolujące polską strukturę” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Dodał, że te regulacje są tak skalibrowane, aby objęły wyłącznie te firmy zagraniczne, które mają tak skonstruowane relacje z polskimi spółkami zależnymi, żeby wyprowadzać z naszego kraju uzyskiwany tutaj dochód.

„Dotyczy to najbardziej jaskrawych i ewidentnych schematów unikania opodatkowana czy agresywnej optymalizacji podatkowej. Dzięki temu firmy, które tutaj inwestują, prowadzą działalność i nie stosują agresywnych praktyk optymalizacyjnych, nie zostaną nimi objęte” – zapewnił dyrektor Łożykowski.

Rezydencja podatkowa spółek kapitałowych

Dodał także, że w ramach pakietu została doprecyzowana kwestia rezydencji, jeśli chodzi o spółki kapitałowe.

„Polskie przepisy w tym zakresie w porównaniu z rozwiązaniami z innych krajów rodzą wątpliwości, toteż zmienimy je tak, aby odpowiedzieć na to, co należy rozumieć przez rezydencję spółki czy przez zarząd” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Zmiany w exit tax

Dodał także, że w pakiecie znajdą się rozwiązania dotyczące podatku od wyjścia, exit tax, dotyczącego niezrealizowanych dochodów. Będą także rozwiązania dotyczące opodatkowania ukrytej dywidendy.

„Uzupełniliśmy regulacje w zakresie tego, co nazywa się wypłatą ukrytych zysków czy wypłatą ukrytej dywidendy. Chodzi o sytuację, kiedy pewne okoliczności wskazują, że ze spółki wyprowadzane są środki po to, aby uniknąć podatku od dywidend. Zależało nam na uzupełnieniu regulacji, obowiązujących czy to w zakresie kosztów uzyskania przychodów czy też generalnej klauzuli o unikaniu opodatkowania o narzędzia, które będzie można w przypadku unikania podatku od dywidend zastosować wprost, bez uciekania się do konstrukcji czy rozwiązań mniej w takiej sytuacji odpowiednich” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Uszczelnienie PIT i składek ZUS - wynagrodzenia w szarej strefie

Poza walką z unikaniem opodatkowania przez firmy zagraniczne czy też polskie firmy z zagranicznymi oddziałami, w ramach pakietu uszczelniającego Ministerstwo Finansów wprowadza rozwiązania ułatwiające walkę z szarą strefą. Mają one m.in. przeciwdziałać wypłacaniu przez pracodawców części lub całości wynagrodzeń "pod stołem", a więc bez opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i bez podatków.

„Obecnie przepisy sprawiają, że między pracownikiem, który otrzymuje wynagrodzenie +pod stołem+ a pracodawcą, który takie wynagrodzenie wypłaca, istnieje pewna solidarność. Chodzi o to, że pracownik, który chciałby ujawnić takie wynagrodzenie, musi przede wszystkim sam, bez pomocy płatnika, wykazać taki dochód w zeznaniu, a potem jeszcze wyliczyć podatek i samodzielnie go zapłacić. W tej sytuacji nie opłaca mu się informować o nieprawidłowościach w zakresie wypłaty pensji” – powiedział rozmówca PAP.

Wyjaśnił, że w pakiecie uszczelniającym resort proponuje zmianę, w ramach której to na pracodawcę w całości spadnie konieczność opłacenia podatków po ujawnieniu, że wypłat dokonywał "pod stołem".

„Chcemy, by w razie wykrycia nieprawidłowości, to na pracodawcy spoczywał w pełni obowiązek podatkowy, związany z zobowiązaniami podatkowymi. A więc będzie musiał on wyjąć ze swoich kosztów i doliczyć do przychodów to, co wypłacił +pod stołem+, a na dodatek zapłaci dodatkową sankcję, równą podatkowi od minimalnego wynagrodzenia. To daje szansę na rozbicie solidarności z pracodawcą wypłacającym środki +pod stołem+ dzięki zwiększonej ochronie pracownika” – powiedział przedstawiciel MF.

Kolejne zmiany w VAT

Do działań uszczelniających system podatkowy ministerstwo zalicza też rozwiązania, które już istnieją, bądź ewentualnie już są wprowadzane.

„1 lipca wszedł w życie pakiet e-commerce, który pozwoli na uszczelnienie VAT w zakresie poboru podatku od paczek z krajów trzecich. Kolejnym projektem jest e-faktura, która przyspieszy analitykę i zapewni skuteczniejszy pobór podatku VAT. Daje ona wiele korzyści przedsiębiorcom, jak choćby skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni. Jest to dla nas kluczowy projekt uszczelniający VAT” – powiedział PAP Paweł Selera, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Kolejnym projektem, który już został zapowiedziany, jest tzw. podatnik bezgotówkowy, czyli rozwiązanie, które będzie premiować podatników przyjmujących płatności bezgotówkowe.

Podatnik, który korzysta z kasy online i przyjmuje płatności bezgotówkowe oraz sprzedaje swoje towary i usługi konsumentom, będzie mógł liczyć na zwrot VAT w 15 dni, na dodatek w sposób całkowicie zautomatyzowany. Jeśli zaznaczy odpowiednie okienko w JPK, administracja skarbowa sprawdzi, czy jest detalistą i czy poziom sprzedaży przy płatnościach bezgotówkowych jest odpowiednio wysoki, a następnie dokona zwrotu VAT” – powiedział dyrektor Selera.

Resort chce, aby jak najwięcej podatników korzystało z kas fiskalnych online, w tym kas wirtualnych.

„Obecnie mamy już ponad 600 tys. kas fiskalnych online i prawie 3 tys. kas wirtualnych. Do systemu kas fiskalnych online wchodzą kolejni podatnicy, od 1 stycznia 2022 r. będą to sprzedawcy, dokonujący sprzedaży w ramach systemu tax free. To pozwala na zwalczanie szarej strefy, która jest ważnym elementem luki VAT” – powiedział Selera. (PAP)

Marek Siudaj
ms/ mmu/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA