REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O zmianie przepisów zdecyduje resort finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym w zakresie wskazanym w wyroku TK jest już pewna. Doradcy i resort finansów chcą również zmian dotyczących działalności doradców, oraz postępowania przed sądami. Realizacja zaproponowanych rozwiązań będzie jednak możliwa dopiero w przyszłym roku.


Mała nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym, czyli realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 42/05), jest przesądzona. Przekonanie takie wyraża Ministerstwo Finansów, które ma przygotować zmiany, i Krajowa Rada Doradców Podatkowych, najbardziej zainteresowana ich wprowadzeniem. Zarówno doradcy, jak i resort, chcieliby jednak głębszych zmian. Nad nowelizacją mają pracować wspólnie. Pierwsze uzgodnienia zostaną ustalone podczas spotkania przedstawicieli KRDP i ministerstwa w najbliższą środę.


Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych, poinformował, że Rada pracuje obecnie nad postulatami, które zaakceptowałyby obie strony. Lista propozycji, które zostaną przedstawione resortowi, ma zostać ustalona na dzisiejszym posiedzeniu Rady.


Propozycje doradców


Od maja KRDP zbierała propozycje zmian w ustawie o doradztwie podatkowym. W wyniku prac powstał zbiór postulatów.


- Podzieliłbym propozycje doradców podatkowych na dwie grupy. Pierwszą stanowią regulacje, które powodują rozbieżności interpretacyjne lub których nie ma w ustawie. Druga grupa to propozycje jakościowych zmian - powiedział Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców.


Szymon Dalc, członek komisji współpracy z organami państwa KRDP, dodał, że ustawa o doradztwie podatkowym uchwalona dziesięć lat temu ogranicza doradców w pewnych zakresach, m.in. w zakresie reprezentowania klientów w postępowaniach podatkowych prowadzonych przed sądami innymi niż administracyjne.


- Zmiany wymagają zatem te wszystkie regulacje, które ograniczają doradców podatkowych - podkreślił Szymon Dalc.


Do najważniejszych zmian można zaliczyć dostosowanie przepisów o korporacji doradców podatkowych do uregulowań funkcjonujących np. w korporacjach prawniczych. Chodzi m.in. o przeniesienie zakazu reklamy z ustawy o doradztwie podatkowym do zasad etyki.


Kolejną propozycją jest możliwość uczestnictwa doradców podatkowych w spółkach komandytowych oraz w osobowych wraz z adwokatami i radcami prawnymi.


- Dzięki temu możliwa byłaby kompleksowa obsługa podatników, co poprawiłoby ich sytuację rynkową - wyjaśnił Zbigniew Błaszczyk. A zatem klient, który potrzebowałby zarówno obsługi prawnej, jak i podatkowej, miałby możliwość uzyskania kompleksowej usługi w jednej firmie.


Reprezentacja w sądzie


Liczne propozycje dotyczą reprezentowania klientów przed sądami. Szymon Dalc uważa, że doradcy powinni mieć możliwość występowania w sprawach podatkowych klientów przed wszystkimi sądami, nie tylko administracyjnymi.


- Dziś nie możemy reprezentować podatników np. w sprawach karnych skarbowych - wyjaśnił nasz rozmówca.


Doradcy chcieliby również korzystać z ochrony prawnej podobnej, jaka przysługuje sędziom i prokuratorom, w przypadku reprezentowania stron postępowania.


Kolejną propozycją jest wprowadzenie prawa udzielania substytucji.


- Chcielibyśmy, aby doradcy mogli udzielać substytucji zarówno innym doradcom, jak i adwokatom oraz radcom prawnym - stwierdził Zbigniew Błaszczyk.


Kolejna propozycja dotyczy stroju doradcy. Zarówno adwokaci, jak i radcowie prawni występują przed sądami w jednolitych strojach urzędowych. Minister sprawiedliwości powinien określić również taki strój dla doradców podatkowych. Na problem ten zwrócił uwagę na jednej z konferencji sędzia NSA Bogusław Dauter.


Doradcy postulują również, aby obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie był ograniczony w czasie oraz żeby zwolnienie z niej mógł wydać tylko sąd, a nie prokurator.


Kolejne propozycje dotyczą powoływania członków komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego, nadzoru ministra nad korporacją oraz sprecyzowania, czy w kwestiach nieuregulowanych w ustawie Rada może podejmować decyzje.


Witold Franc, rzecznik dyscyplinarny KRDP, odniósł się też do propozycji wprowadzenia licencji podatkowej. Jego zdaniem, jeśli pomysł wejdzie w życie, to klienci korzystający z usług doradców podatkowych powinni uzyskać większe uprawnienia.


- Jeżeli bowiem do bardzo podobnych uprawnień można dojść dwiema różnymi drogami, to również zakres takiego uprawnienia powinien się różnić - wyjaśnił Witold Franc.

Część z tych propozycji ma zapewne realne szanse na wejście w życie, część natomiast pozostanie w sferze życzeń doradców. Decydujący głos należy bowiem do resortu i posłów.


Realizacja wyroku TK


Planem minimum KRDP i resortu finansów jest wprowadzenie zmian wynikających z wyroku Trybunału.


- Nowelizacja wynikająca z wyroku nie dotyczy jednak zmian jakościowych, ale musi być uchwalona przez Sejm do 5 grudnia. W tej sprawie istnieje pełna zgodność między korporacją a ministerstwem - powiedział Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


Trybunał Konstytucyjny dał ustawodawcy sześć miesięcy na uchwalenie zgodnie z procedurą legislacyjną przepisów, które do ustawy błędnie wprowadził w 2004 roku Senat. Chodzi o dwa przepisy ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86): art. 2 ust. 1 pkt 2 określający, że czynnością doradztwa podatkowego jest prowadzenie ksiąg i innych ewidencji podatkowych oraz art. 27 ust. 1 pkt 1 stanowiący, że doradcy podatkowi wykonują zawód jako osoby fizyczne prowadzące działalność we własnym imieniu i na własny rachunek lub jako uczestnicy spółek niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek komandytowo-akcyjnych.


5grudnia mija termin, do którego ustawodawca ma czas na realizację wyroku TK w sprawie doradców podatkowych


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Doradcy podatkowy chcą zmian


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA