REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O zmianie przepisów zdecyduje resort finansów

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym w zakresie wskazanym w wyroku TK jest już pewna. Doradcy i resort finansów chcą również zmian dotyczących działalności doradców, oraz postępowania przed sądami. Realizacja zaproponowanych rozwiązań będzie jednak możliwa dopiero w przyszłym roku.


Mała nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym, czyli realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 42/05), jest przesądzona. Przekonanie takie wyraża Ministerstwo Finansów, które ma przygotować zmiany, i Krajowa Rada Doradców Podatkowych, najbardziej zainteresowana ich wprowadzeniem. Zarówno doradcy, jak i resort, chcieliby jednak głębszych zmian. Nad nowelizacją mają pracować wspólnie. Pierwsze uzgodnienia zostaną ustalone podczas spotkania przedstawicieli KRDP i ministerstwa w najbliższą środę.


Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych, poinformował, że Rada pracuje obecnie nad postulatami, które zaakceptowałyby obie strony. Lista propozycji, które zostaną przedstawione resortowi, ma zostać ustalona na dzisiejszym posiedzeniu Rady.


Propozycje doradców


Od maja KRDP zbierała propozycje zmian w ustawie o doradztwie podatkowym. W wyniku prac powstał zbiór postulatów.


- Podzieliłbym propozycje doradców podatkowych na dwie grupy. Pierwszą stanowią regulacje, które powodują rozbieżności interpretacyjne lub których nie ma w ustawie. Druga grupa to propozycje jakościowych zmian - powiedział Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców.


Szymon Dalc, członek komisji współpracy z organami państwa KRDP, dodał, że ustawa o doradztwie podatkowym uchwalona dziesięć lat temu ogranicza doradców w pewnych zakresach, m.in. w zakresie reprezentowania klientów w postępowaniach podatkowych prowadzonych przed sądami innymi niż administracyjne.


- Zmiany wymagają zatem te wszystkie regulacje, które ograniczają doradców podatkowych - podkreślił Szymon Dalc.


Do najważniejszych zmian można zaliczyć dostosowanie przepisów o korporacji doradców podatkowych do uregulowań funkcjonujących np. w korporacjach prawniczych. Chodzi m.in. o przeniesienie zakazu reklamy z ustawy o doradztwie podatkowym do zasad etyki.


Kolejną propozycją jest możliwość uczestnictwa doradców podatkowych w spółkach komandytowych oraz w osobowych wraz z adwokatami i radcami prawnymi.


- Dzięki temu możliwa byłaby kompleksowa obsługa podatników, co poprawiłoby ich sytuację rynkową - wyjaśnił Zbigniew Błaszczyk. A zatem klient, który potrzebowałby zarówno obsługi prawnej, jak i podatkowej, miałby możliwość uzyskania kompleksowej usługi w jednej firmie.


Reprezentacja w sądzie


Liczne propozycje dotyczą reprezentowania klientów przed sądami. Szymon Dalc uważa, że doradcy powinni mieć możliwość występowania w sprawach podatkowych klientów przed wszystkimi sądami, nie tylko administracyjnymi.


- Dziś nie możemy reprezentować podatników np. w sprawach karnych skarbowych - wyjaśnił nasz rozmówca.


Doradcy chcieliby również korzystać z ochrony prawnej podobnej, jaka przysługuje sędziom i prokuratorom, w przypadku reprezentowania stron postępowania.


Kolejną propozycją jest wprowadzenie prawa udzielania substytucji.


- Chcielibyśmy, aby doradcy mogli udzielać substytucji zarówno innym doradcom, jak i adwokatom oraz radcom prawnym - stwierdził Zbigniew Błaszczyk.


Kolejna propozycja dotyczy stroju doradcy. Zarówno adwokaci, jak i radcowie prawni występują przed sądami w jednolitych strojach urzędowych. Minister sprawiedliwości powinien określić również taki strój dla doradców podatkowych. Na problem ten zwrócił uwagę na jednej z konferencji sędzia NSA Bogusław Dauter.


Doradcy postulują również, aby obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie był ograniczony w czasie oraz żeby zwolnienie z niej mógł wydać tylko sąd, a nie prokurator.


Kolejne propozycje dotyczą powoływania członków komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego, nadzoru ministra nad korporacją oraz sprecyzowania, czy w kwestiach nieuregulowanych w ustawie Rada może podejmować decyzje.


Witold Franc, rzecznik dyscyplinarny KRDP, odniósł się też do propozycji wprowadzenia licencji podatkowej. Jego zdaniem, jeśli pomysł wejdzie w życie, to klienci korzystający z usług doradców podatkowych powinni uzyskać większe uprawnienia.


- Jeżeli bowiem do bardzo podobnych uprawnień można dojść dwiema różnymi drogami, to również zakres takiego uprawnienia powinien się różnić - wyjaśnił Witold Franc.

Część z tych propozycji ma zapewne realne szanse na wejście w życie, część natomiast pozostanie w sferze życzeń doradców. Decydujący głos należy bowiem do resortu i posłów.


Realizacja wyroku TK


Planem minimum KRDP i resortu finansów jest wprowadzenie zmian wynikających z wyroku Trybunału.


- Nowelizacja wynikająca z wyroku nie dotyczy jednak zmian jakościowych, ale musi być uchwalona przez Sejm do 5 grudnia. W tej sprawie istnieje pełna zgodność między korporacją a ministerstwem - powiedział Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


Trybunał Konstytucyjny dał ustawodawcy sześć miesięcy na uchwalenie zgodnie z procedurą legislacyjną przepisów, które do ustawy błędnie wprowadził w 2004 roku Senat. Chodzi o dwa przepisy ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86): art. 2 ust. 1 pkt 2 określający, że czynnością doradztwa podatkowego jest prowadzenie ksiąg i innych ewidencji podatkowych oraz art. 27 ust. 1 pkt 1 stanowiący, że doradcy podatkowi wykonują zawód jako osoby fizyczne prowadzące działalność we własnym imieniu i na własny rachunek lub jako uczestnicy spółek niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek komandytowo-akcyjnych.


5grudnia mija termin, do którego ustawodawca ma czas na realizację wyroku TK w sprawie doradców podatkowych


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Doradcy podatkowy chcą zmian


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA