REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, trzeba złożyć formularz SD-Z1. Niektóre jednak jego sformułowania są mylące i sprawiają trudności z wypełnieniem.


Złożenie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (formularz SD-Z1) jest warunkiem koniecznym uzyskania zwolnienia od podatku wartości rzeczy lub praw nabywanych przez członków najbliższej rodziny. Celem zgłoszenia jest zawiadomienie organów skarbowych o samym fakcie nabycia. Ustawa nie uzależnia zwolnienia z podatku od wartości nabytych rzeczy lub praw.


Błędne dane


Urzędnicy skarbowi w rozmowie z GP wskazali, że wspomniany formularz SD-Z1 zawiera błędy w części F na 2 i 3 stronie formularza. Według urzędników, błąd polega na tym, że jest tam podana wartość rynkowa (udziału spadkodawcy), a powinna być wartość rynkowa (udziału spadkobiercy). Znajduje to potwierdzenie w podsumowaniu tej kolumny w poz. 83 formularza (łączna wartość nabytych rzeczy). Co więcej, kolumna F formularza odnosi się bezpośrednio do udziałów nabywcy określonych w kolumnie C i D formularza.


- Przez ten błąd nie można w niektórych przypadkach poprawnie wypełnić zeznania. Mają z tym problem nie tylko podatnicy, ale także Krajowa Informacja Podatkowa, która na pytanie, jak wypełnić ten formularz, odpowiada, że przecież i tak jest to zwolnione, a Ministerstwo Finansów się nie myli i druk jest poprawny - powiedział nam jeden z naszych rozmówców.


Postanowiliśmy zapytać ekspertów, czy rzeczywiście formularz SD-Z1 ma błędy. Ich zdaniem sformułowania zawarte w druku mogą być mylące.


- W części F formularza znajdują się dane dotyczące nabytych rzeczy lub praw majątkowych. Wobec tego tytuł kolumny F, wskazujący na wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych (w tym udziału spadkodawcy, darczyńcy lub innego zbywcy), może wprowadzać w błąd. Wielkość udziału spadkodawcy może bowiem różnić się od ostatecznej wielkości udziału spadkobiercy (nabywcy) - wyjaśnił Piotr Kiciński, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe.


Jednocześnie dodał, że wydaje się, że intencją autorów formularza było wskazanie przez nabywcę wartości rynkowej faktycznie nabywanej rzeczy lub praw majątkowych. Świadczy o tym także fakt, że na podstawie kolumny F oblicza się ich łączną wartość.


Mylne objaśnienia


- Postępując konsekwentnie według objaśnień zamieszczonych w formularzu, nabywca, składając zgłoszenie, może faktycznie informować o wartości rynkowej udziału spadkodawcy, darczyńcy lub zbywcy, nie zaś o łącznej wartości praw i rzeczy nabytych. Fakt ten nie ma jednak znaczenia dla uzyskania zwolnienia z podatku, gdyż wystarczającą jego przesłanką jest złożenie zgłoszenia o nabyciu - argumentował Piotr Kiciński.


Również Karol Raźniewski, konsultant w zespole Human Capital firmy Ernst & Young, uważa, że formularz SD-Z1 został skonstruowany w taki sposób, aby dostarczyć władzom skarbowym informacji przede wszystkim o wartości majątku przedmiotu spadku czy darowizny.


- Czytając dosłownie tytuły kolumn na stronie 2 i 3 formularza, do których wypełnienia zobowiązany jest podatnik, nie ma wątpliwości, że w kolumnie F należy określić wartość rynkową majątku, jaki zbywca przekazuje w formie darowizny lub pozostawia w formie spadku. Jest to zatem iloczyn posiadanego przez zbywcę udziału i wartości rynkowej przedmiotu spadku czy darowizny - tłumaczył Karol Raźniewski.


Wskazał również, że z kolei w kolumnach dotyczących własności nabywcy należy podać jedynie wielkość udziału posiadanego przez podatnika (spadkobiercy, obdarowanego) w przedmiocie lub prawie nabywanym.


- Natomiast w poz. 83 podatnik zobowiązany jest do zsumowania wartości rzeczy i praw zbywanych przez zbywcę. Nazwa tego pola może być myląca, gdyż odnosi się do rzeczy nabytych. Jednak brak doprecyzowania, przez kogo nabytych oraz instrukcja sumowania kwot z kolumny F wskazują ostatecznie, czego dotyczy to pole. Podobne rozwiązanie jest zawarte w formularzu SD-3 - podkreślił nasz rozmówca z Ernst & Young.


Jego zdaniem można zastanawiać się, czy w tym miejscu nie byłoby bardziej logiczne sumowanie wartości przysporzenia podatnika oraz wskazywanie w całej kolumnie F wartości przedmiotów i praw nabytych przez podatnika.


- To już jednak zależy od intencji autora formularza, czyli ministra finansów. Obecne rozwiązanie uwydatnia bowiem wartość zbywanego majątku w ogóle, ujawniając go tym samym u zbywcy. Drugie rozwiązanie z kolei byłoby prostym podsumowaniem wartości majątku nabytego przez podatnika, który i tak, w ramach tzw. zerowej grupy podatkowej, jest zwolniony z podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spodków i darowizn - radził Karol Raźniewski.


CO WPISAĆ W ZGŁOSZENIU O NABYCIU SPADKU

Zawiadomienie SD-Z1 powinno zawierać m.in.:

l datę powstania obowiązku podatkowego,

l dane identyfikujące podatnika obowiązanego do złożenia zgłoszenia i jego adres zamieszkania,

l tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące rodzaju dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące nabytych rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące stosunku osobistego nabywcy do osoby, od której lub po której została nabyta własność rzeczy lub praw majątkowych.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA