REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formularz SD-Z1 wprowadza w błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, trzeba złożyć formularz SD-Z1. Niektóre jednak jego sformułowania są mylące i sprawiają trudności z wypełnieniem.


Złożenie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (formularz SD-Z1) jest warunkiem koniecznym uzyskania zwolnienia od podatku wartości rzeczy lub praw nabywanych przez członków najbliższej rodziny. Celem zgłoszenia jest zawiadomienie organów skarbowych o samym fakcie nabycia. Ustawa nie uzależnia zwolnienia z podatku od wartości nabytych rzeczy lub praw.


Błędne dane


Urzędnicy skarbowi w rozmowie z GP wskazali, że wspomniany formularz SD-Z1 zawiera błędy w części F na 2 i 3 stronie formularza. Według urzędników, błąd polega na tym, że jest tam podana wartość rynkowa (udziału spadkodawcy), a powinna być wartość rynkowa (udziału spadkobiercy). Znajduje to potwierdzenie w podsumowaniu tej kolumny w poz. 83 formularza (łączna wartość nabytych rzeczy). Co więcej, kolumna F formularza odnosi się bezpośrednio do udziałów nabywcy określonych w kolumnie C i D formularza.


- Przez ten błąd nie można w niektórych przypadkach poprawnie wypełnić zeznania. Mają z tym problem nie tylko podatnicy, ale także Krajowa Informacja Podatkowa, która na pytanie, jak wypełnić ten formularz, odpowiada, że przecież i tak jest to zwolnione, a Ministerstwo Finansów się nie myli i druk jest poprawny - powiedział nam jeden z naszych rozmówców.


Postanowiliśmy zapytać ekspertów, czy rzeczywiście formularz SD-Z1 ma błędy. Ich zdaniem sformułowania zawarte w druku mogą być mylące.


- W części F formularza znajdują się dane dotyczące nabytych rzeczy lub praw majątkowych. Wobec tego tytuł kolumny F, wskazujący na wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych (w tym udziału spadkodawcy, darczyńcy lub innego zbywcy), może wprowadzać w błąd. Wielkość udziału spadkodawcy może bowiem różnić się od ostatecznej wielkości udziału spadkobiercy (nabywcy) - wyjaśnił Piotr Kiciński, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe.


Jednocześnie dodał, że wydaje się, że intencją autorów formularza było wskazanie przez nabywcę wartości rynkowej faktycznie nabywanej rzeczy lub praw majątkowych. Świadczy o tym także fakt, że na podstawie kolumny F oblicza się ich łączną wartość.


Mylne objaśnienia


- Postępując konsekwentnie według objaśnień zamieszczonych w formularzu, nabywca, składając zgłoszenie, może faktycznie informować o wartości rynkowej udziału spadkodawcy, darczyńcy lub zbywcy, nie zaś o łącznej wartości praw i rzeczy nabytych. Fakt ten nie ma jednak znaczenia dla uzyskania zwolnienia z podatku, gdyż wystarczającą jego przesłanką jest złożenie zgłoszenia o nabyciu - argumentował Piotr Kiciński.


Również Karol Raźniewski, konsultant w zespole Human Capital firmy Ernst & Young, uważa, że formularz SD-Z1 został skonstruowany w taki sposób, aby dostarczyć władzom skarbowym informacji przede wszystkim o wartości majątku przedmiotu spadku czy darowizny.


- Czytając dosłownie tytuły kolumn na stronie 2 i 3 formularza, do których wypełnienia zobowiązany jest podatnik, nie ma wątpliwości, że w kolumnie F należy określić wartość rynkową majątku, jaki zbywca przekazuje w formie darowizny lub pozostawia w formie spadku. Jest to zatem iloczyn posiadanego przez zbywcę udziału i wartości rynkowej przedmiotu spadku czy darowizny - tłumaczył Karol Raźniewski.


Wskazał również, że z kolei w kolumnach dotyczących własności nabywcy należy podać jedynie wielkość udziału posiadanego przez podatnika (spadkobiercy, obdarowanego) w przedmiocie lub prawie nabywanym.


- Natomiast w poz. 83 podatnik zobowiązany jest do zsumowania wartości rzeczy i praw zbywanych przez zbywcę. Nazwa tego pola może być myląca, gdyż odnosi się do rzeczy nabytych. Jednak brak doprecyzowania, przez kogo nabytych oraz instrukcja sumowania kwot z kolumny F wskazują ostatecznie, czego dotyczy to pole. Podobne rozwiązanie jest zawarte w formularzu SD-3 - podkreślił nasz rozmówca z Ernst & Young.


Jego zdaniem można zastanawiać się, czy w tym miejscu nie byłoby bardziej logiczne sumowanie wartości przysporzenia podatnika oraz wskazywanie w całej kolumnie F wartości przedmiotów i praw nabytych przez podatnika.


- To już jednak zależy od intencji autora formularza, czyli ministra finansów. Obecne rozwiązanie uwydatnia bowiem wartość zbywanego majątku w ogóle, ujawniając go tym samym u zbywcy. Drugie rozwiązanie z kolei byłoby prostym podsumowaniem wartości majątku nabytego przez podatnika, który i tak, w ramach tzw. zerowej grupy podatkowej, jest zwolniony z podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spodków i darowizn - radził Karol Raźniewski.


CO WPISAĆ W ZGŁOSZENIU O NABYCIU SPADKU

Zawiadomienie SD-Z1 powinno zawierać m.in.:

l datę powstania obowiązku podatkowego,

l dane identyfikujące podatnika obowiązanego do złożenia zgłoszenia i jego adres zamieszkania,

l tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące rodzaju dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące nabytych rzeczy lub praw majątkowych,

l dane dotyczące stosunku osobistego nabywcy do osoby, od której lub po której została nabyta własność rzeczy lub praw majątkowych.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA