REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 rekomendacje Forum Akcyzowego w 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
4 rekomendacje Forum Akcyzowego w 2021 roku
4 rekomendacje Forum Akcyzowego w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacje Forum Akcyzowego w 2021 roku. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2021 roku zostały sformułowane 4 rekomendacje Forum Akcyzowego, które dotyczą opodatkowania papierosów tradycyjnych, płynów do e-papierosów, wyrobów nowatorskich i produktów innowacyjnych oraz suszu tytoniowego.

Czym jest Forum Akcyzowe

Forum Akcyzowe jest zespołem opiniodawczo-doradczym przy Ministrze Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej powołanym na podstawie zarządzenia z dnia 14 maja 2021 r. w sprawie Forum Akcyzowego.
Do zadań Forum Akcyzowego należy opracowywanie i przedstawianie Ministrowi Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opinii, analiz, wniosków oraz propozycji usprawnienia i poprawy efektywności funkcjonowania systemu podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Pierwsze posiedzenia Forum Akcyzowego odbyły się 29 czerwca oraz 12-13 października 2021 r. Wzięli w nich udział przedstawiciele przedsiębiorców, branży doradczej, administracji publicznej, świata nauki oraz środowisk medycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów od 2018 r. organizuje także Forum Cen Transferowych, a od 2019 r. działa również Forum MDR.

Prace Forum Akcyzowego w 2021 roku. Grupy robocze

Forum Akcyzowe to miejsce, w którym wszystkie zainteresowane podmioty mogą wziąć udział w dyskusji na temat polityki akcyzowej. Podczas pierwszego posiedzenia Forum Akcyzowego zostały powołane 4 grupy robocze, które rozpatrywały szczegółowe zagadnienia wskazane przez Przewodniczącą Forum.

Były to:

REKLAMA

  • Grupa robocza nr 1 ds. papierosów tradycyjnych, której przedmiotem rozmów było to w jaki sposób powinna wyglądać rewizja dyrektywy tytoniowej.
  • Grupa robocza nr 2 ds. papierosów elektronicznych, która pracowała nad poniższymi zagadnieniami:
    • w jakim zakresie powinna nastąpić harmonizacja opodatkowania płynów do e-papierosów,
    • dotychczasowe doświadczenia związane z opodatkowaniem płynów do e-papierosów,
    • wpływ rozwoju rynku płynów do e-papierosów na rynek papierosów tradycyjnych.
  • Grupa robocza nr 3 ds. wyrobów nowatorskich oraz produktów innowacyjnych, której przedmiotem prac były następujące zagadnienia:
    • przyszłość opodatkowania wyrobów innowacyjnych,
    • dotychczasowe doświadczenia związane z opodatkowaniem wyrobów nowatorskich,
    • wpływ rozwoju rynku wyrobów nowatorskich na rynek papierosów tradycyjnych.
  • Grupa robocza nr 4 ds. suszu tytoniowego, której przedmiotem były następujące zagadnienia:
    • jaki powinien być zakres harmonizacji opodatkowania suszu tytoniowego,
    • doświadczenia i rekomendacje branży dotyczące opodatkowania suszu tytoniowego.

Prace Forum Akcyzowe są w pełni transparentne, a spotkania grup roboczych były transmitowane na żywo na kanale YouTube Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie II Forum propozycje wypracowane przez grupy robocze zostały poddane pod dyskusję z udziałem wszystkich członków Forum Akcyzowego. W związku z licznymi propozycjami zgłoszonymi w toku dyskusji, Przewodnicząca wyznaczyła termin na zgłoszenie pisemnych uwag do dokumentów zaproponowanych przez grupy robocze. Zgłoszone uwagi były przedmiotem dyskusji grup roboczych.

Rekomendacje Forum Akcyzowego zawierają poglądy wszystkich zainteresowanych tematyką podatku akcyzowego. Każdy zainteresowany uczestnik Forum mógł zgłosić dodatkowe propozycje i sugestie, które zostały załączone do tekstu rekomendacji i zostaną przedstawione Ministrowi Finansów. 

Rekomendacje Forum Akcyzowego sformułowane w 2021 roku

Efektem pracy Forum Akcyzowego są poniższe rekomendacje:

  1. Rekomendacje dotyczące papierosów tradycyjnych
  2. Rekomendacje dotyczące papierosów elektronicznych
  3. Rekomendacje dotyczące wyrobów nowatorskich i produktów innowacyjnych
  4. Rekomendacje dotyczące suszu tytoniowego

Ministerstwa Finansów ocenia, że rekomendacje wypracowane przez Forum Akcyzowe, choć nie mają charakteru wiążącego, stanowią ważny głos doradczy dla resortu finansów.

Jak wziąć udział w pracach Forum Akcyzowego

Posiedzenia Forum odbywają się co najmniej raz na pół roku. Zwołuje je przewodniczący Forum poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Ogłoszenie o posiedzeniu Forum można znaleźć także w zakładce Ogłoszenia i informacje bieżące.
Udział w Forum biorą udział osoby zainteresowane, które zgłoszą swój udział na podstawie ogłoszenia o posiedzeniu Forum, a także zaproszeni eksperci. Zgłoszenie udziału jest możliwe za pośrednictwem formularza wskazanego w ogłoszeniu o zwołaniu posiedzenia. Ze względów organizacyjnych, liczba uczestników Forum może być ograniczona. Agenda oraz szczegółowe zasady udziału w Forum są każdorazowo publikowane w ogłoszeniach o kolejnym posiedzeniu Forum.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA