REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś ostatni dzień na zwrot nadpłaconego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Najpóźniej dziś fiskus powinien zwrócić podatek tym, którzy PIT za 2006 rok złożyli 30 kwietnia. Dłużej na odzyskanie pieniędzy mogą czekać osoby, które w zeznaniach rocznych popełniły błędy. Jeśli opóźnienie w zwrocie powstanie z winy urzędu, podatnik otrzyma nadpłatę razem z odsetkami.


Podatnicy, którzy w zeznaniu za 2006 rok wykazali nadpłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, a zeznanie złożyli ostatniego dnia, czyli 30 kwietnia 2007 r., powinni dziś otrzymać zwrot pieniędzy z urzędu skarbowego. Fiskus na zwrot nadpłaconych kwot podatku ma trzy miesiące od dnia złożenia zeznania.


- Wysokość nadpłaty określa sam podatnik, składając roczne zeznanie podatkowe. Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego. Zwrot takiej nadpłaty powinien nastąpić w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego. Nie ma potrzeby składania oddzielnego pisma czy wniosku o jej zwrot - podkreśliła Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak.


Korekta deklaracji


Może się jednak okazać, że część podatników otrzyma pieniądze później. Jeśli bowiem w PIT wykryty zostanie błąd, trzeba go skorygować, a to wydłuża termin zwrotu.


Katarzyna Bieńkowska zaznacza, że w razie stwierdzenia przez organ, że deklaracja zawiera błędy, może on skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiany kwot nie przekraczają tysiąca złotych. Podkreśla jednak, że taka korekta lub korekta dokonywana przez samego podatnika przesuwa termin do zwrotu. Nadpłata zwracana jest bowiem wówczas w terminie trzech miesięcy od dnia jej skorygowania.


- Część podatników musi się zatem liczyć z przesunięciem terminu zwrotu - dodała nasza rozmówczyni.


Odsetki płaci fiskus


Nie jest to jedyny przypadek przesunięcia terminu zwrotu podatku. Wcale nierzadkie są sytuacje, kiedy podatnik nie otrzymuje nadpłaconego podatku z winy urzędu skarbowego.


- Gdy fiskus nie zwróci podatnikowi w terminie nadpłaconego podatku, musi zrekompensować opóźnienie. Jeżeli zwrot nie nastąpi w ustawowym terminie, podatnik ma prawo domagać się odsetek- tłumaczyła Katarzyna Bieńkowska.


Warunkiem koniecznym dla oprocentowania nadpłaty jest, aby nie została ona zwrócona w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia deklaracji. Gdy termin ten nie zostanie dotrzymany przez urząd skarbowy, podatnik ma prawo żądać odsetek za okres od dnia powstania nadpłaty (czyli daty złożenia zeznania) do dnia jej faktycznego zwrotu (rozumianego jako dzień obciążenia rachunku bankowego organu, złożenia przekazu lub postawienia pieniędzy do dyspozycji podatnika w kasie urzędu).


Nasza rozmówczyni podkreśliła, że oprocentowanie nadpłaty równa się wysokości odsetek za zwłokę pobieranych przez urzędy skarbowe od zaległości podatkowych (obecnie wynoszą one 12 proc. rocznie).

Oprocentowanie nadpłaty podatku powstaje z mocy samego prawa, jednak w przypadku sporu podatnika z organem podatkowym co do okresu naliczania nadpłaty kwestia ta podlega rozstrzygnięciu w drodze wydania decyzji podatkowej. W przeciwnym razie podatnik pozbawiony byłby możliwości dochodzenia swoich racji.


Warto przy okazji pamiętać, że oprocentowaniu nie podlega nadpłata, której wysokość nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, lecz jest z urzędu zaliczana na poczet bieżących lub przyszłych zaległości podatkowych, chyba że podatnik wystąpi o jej zwrot. Zwrot takiej nadpłaty może być dokonany wyłącznie w kasie urzędu skarbowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Podatnik może liczyć na zwrot nadpłaconego podatku


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA