REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1% podatku dla OPP w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
1% podatku dla OPP w 2022 roku
1% podatku dla OPP w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

W 2022 roku organizacje pożytku publicznego otrzymają pieniądze z 1% PIT według starych zasad na podstawie rozliczenia podatku za 2021 rok - zapewnił 13 stycznia 2022 r. wiceminister finansów Jan Sarnowski. W perspektywie 2022 r. oraz w większości 2023 r. o jakimkolwiek zmniejszeniu środków z 1 proc. mowy być nie może - dodał Sarnowski.

1% podatku PIT dla OPP 2021/2022

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 stycznia 2022 r., że:

REKLAMA

REKLAMA

  • W 2021 r. organizacje pożytku publicznego otrzymały tytułem 1% należnego podatku środki w wysokości 972,7 mln zł z rozliczeń rocznych za 2020 r.
  • W 2022 r. OPP otrzymają środki według starych zasad – tj. na podstawie rozliczenia podatku za 2021 r. Polski Ład nie wpływa na to.

Zdaniem resortu finansów, przyjmując za podstawę zakładaną realizację dochodów z podatku PIT z ustawy budżetowej na 2022 r.,  w 2023 r. organizacje pożytku publicznego powinny otrzymać środki z rozliczenia za 2022 r. w wysokości ok. 1 mld zł, czyli nie mniej a więcej środków niż w 2022 roku.

Wiceminister Jan Sarnowski 13 stycznia 2022 r. w Sejmie zapewnił, że "W perspektywie tego roku, oraz w większości roku przyszłego o jakimkolwiek zmniejszeniu wysokości środków płynących z 1 proc. do organizacji pożytku publicznego mowy być nie może. To się po prostu nie wydarzy".

Ministerstwo Finansów deklaruje niezmienną otwartość na dialog z podmiotami trzeciego sektora oraz Radą Działalności Pożytku Publicznego w celu wypracowania wspólnego rozwiązania na kolejne lata. Celem jest zidentyfikowanie tych, którzy mogliby dostać mniej i wypracowanie sposobu rekompensaty.

REKLAMA

Ponadto wiceminister Sarnowski poinformował, że prace nad zmianami, które miałyby uzupełnić system wspierania organizacji pożytku publicznego będą trwały w tym roku. "To nie są zmiany, które powinno zaproponować samodzielnie Ministerstwo Finansów. To powinny być rozwiązania wypracowane wspólnie z organizacjami trzeciego sektora i beneficjentami 1 proc. Nie ma bezpośredniego zagrożenia zmniejszenia finansowania w ciągu najbliższego roku działalności organizacji pożytku publicznego. Natomiast to również jest czas na to, aby oszacować realny wpływ tych zmian na wysokość i na strukturę ich finansowania" - tłumaczył wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ulga dla rodziców samotnie wychowujących dzieci w 2022 roku - zamiast wspólnego rozliczenia

Sarnowski udzielał w czwartek 13 stycznia 2022 r. w Sejmie odpowiedzi na poselskie pytanie "w sprawie błędów Polskiego Ładu skutkujących obniżeniem dochodów Polaków, m.in. rodziców samotnie wychowujących dzieci, przedsiębiorców, nauczycieli oraz beneficjentów 1 proc."

"Odnosząc się do kwestii związanych ze zmianą preferencji dla osób samotnie wychowujących dzieci, chciałem podkreślić, że nie była to prosta likwidacja wspólnego rozliczenia się rodzica z dzieckiem samotnie przez niego wychowywanym, ale zastąpienie tej opcji nową ulgą, czyli odliczeniem od podatku w wysokości 1500 zł. Jest to kwota wyższa od średniej korzyści wynoszącej za zeszły rok 1154 zł, którą samotni rodzice uzyskiwali średnio przed rokiem 2022" - powiedział Sarnowski.

Jak dodał, preferencja ta będzie obowiązywała zamiast istniejącego dotychczas wspólnego rozliczenia z dzieckiem. Jego zdaniem oznacza to, że większość osób, które dotychczas korzystały z tego rozwiązania wciąż będzie z niego korzystać i to w znacznie większym stopniu, niż dotychczas. (PAP)

Aneta Oksiuta
aop/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA