REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie papierosy mogą zniknąć z rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Zaproponowany przez resort finansów model akcyzy ze stałą stawką procentową wyeliminuje z rynku tańsze papierosy. To z kolei spowoduje wzrost przemytu.


ROZMAWIAMY ZE
STÉPHANE DEJOUÉ z Altadis Polska

 

Resort finansów zaproponował w projekcie nowej ustawy akcyzowej model akcyzy na papierosy ze stałą stawką procentową na poziomie 25 proc. Jak pan ocenia ten pomysł?

- Przede wszystkim zadaję sobie pytanie, co skłoniło Ministerstwo Finansów do zaproponowania tak daleko idących zmian w zakresie podatku akcyzowego na papierosy.

Przypomnę, iż obecnie obowiązujący model akcyzy został wprowadzony w połowie 2004 roku. Podstawową jego zaletą jest to, iż rozkłada ciężar podwyżek równomiernie na wszystkie segmenty cenowe papierosów oraz na producentów, co, jak rozumiem, było jednym z podstawowych celów ustawodawcy. Należy podkreślić, iż przychody z akcyzy od wyrobów tytoniowych wzrosły z 9,27 mld zł w 2004 roku do 11,24 mld w roku ubiegłym. Odrzucam w tym miejscu kategorycznie argumenty, iż aktualna struktura akcyzy może utrudnić osiągnięcie na początku 2009 roku wymogów UE.


Ministerstwo dysponuje odpowiednimi wyliczeniami...

- Nie istnieją na to żadne dowody, a wyliczenia Ministerstwa Finansów trudno uznać za wiarygodne. Dla przykładu, w opublikowanym pod koniec maja uzasadnieniu do projektu nowej ustawy akcyzowej znajduje się informacja, iż poziom najpopularniejszej kategorii cenowej, obliczony na bazie 12 miesięcy bieżącego roku, wyniesie 5,33 zł za 20 sztuk papierosów. Półtora miesiąca później wiceminister finansów Jacek Dominik udzielił wywiadu, z którego wynika, iż poziom ten nie będzie niższy niż 5,85 zł.


Czy propozycje resortu mogą okazać się niebezpieczne dla branży tytoniowej?

- Jesteśmy zdumieni, że Ministerstwo Finansów nie podejmuje rzeczowej dyskusji z całym przemysłem na temat optymalnej struktury akcyzy. Pragnę zaznaczyć, iż podobnie jak kilku innych producentów zaproponowaliśmy kompromisowe rozwiązanie, w którym stawka procentowa będzie wynosić 35 proc.

Taki model podatku faworyzuje tylko dwie firmy tytoniowe, narusza zasady równej konkurencji, prowadzi do monopolizacji polskiego rynku papierosów i likwidacji niektórych zakładów. W następstwie tańsze produkty znikną z rynku w krótkim czasie. Według naszych szacunków zaaplikowanie w styczniu 2008 r. stawek akcyzy zawartych w projekcie ustawy akcyzowej doprowadziłoby do tego, iż papierosy z segmentu premium podrożałyby tylko o ok. 70 gr, czyli o około 8,3 proc., zaś papierosy tanie aż o około 1 zł, czyli o około 17 proc.


Jak się ma proponowany model akcyzy na papierosy do wymogów prawa unijnego i praktyki w Unii Europejskiej?

- Obowiązujące w Unii Europejskiej regulacje pozwalają krajom członkowskim na daleko idącą elastyczność w zakresie kształtowania wzajemnych relacji między stawką procentową i stawką kwotową podatku akcyzowego na papierosy. W wielu państwach członkowskich, np. w Belgii, Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Francji, Finlandii i Bułgarii, stawka procentowa wynosi 50 proc. lub więcej. Według mojej wiedzy średnia arytmetyczna w całej Unii Europejskiej, przy uwzględnieniu wszystkich krajów członkowskich, przekracza 35 proc., czyli znacząco więcej w stosunku do propozycji Ministerstwa Finansów, które chciałoby obniżyć stawkę procentową do 25 proc.


Czy zaproponowane zmiany akcyzy na papierosy zawarte w projekcie nowej ustawy akcyzowej wpłyną na kwestie zdrowotne?

- Istnieją poważne obawy, iż zaproponowany przez Ministerstwo Finansów model akcyzy na papierosy doprowadzi w krótkim czasie do wyeliminowania z legalnego rynku kategorii tańszych papierosów, czego nieuchronnym następstwem będzie wzrost skali przemytu. Ograniczenie dostępności do produkowanych w Polsce tańszych produktów konsumentom o niższych dochodach spowoduje, że zaczną oni poszukiwać konkurencyjnej cenowo alternatywy, głównie z nielegalnych źródeł. Widocznym efektem będzie drastyczne pogorszenie się jakości tej konsumpcji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Mniejszy dostęp do tańszych papierosów spowoduje, że konsumenci będą szukać produktów z przemytu


Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski


STÉPHANE DEJOUÉ

prezes firmy tytoniowej Altadis Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA