REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie papierosy mogą zniknąć z rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Zaproponowany przez resort finansów model akcyzy ze stałą stawką procentową wyeliminuje z rynku tańsze papierosy. To z kolei spowoduje wzrost przemytu.


ROZMAWIAMY ZE
STÉPHANE DEJOUÉ z Altadis Polska

 

Resort finansów zaproponował w projekcie nowej ustawy akcyzowej model akcyzy na papierosy ze stałą stawką procentową na poziomie 25 proc. Jak pan ocenia ten pomysł?

- Przede wszystkim zadaję sobie pytanie, co skłoniło Ministerstwo Finansów do zaproponowania tak daleko idących zmian w zakresie podatku akcyzowego na papierosy.

Przypomnę, iż obecnie obowiązujący model akcyzy został wprowadzony w połowie 2004 roku. Podstawową jego zaletą jest to, iż rozkłada ciężar podwyżek równomiernie na wszystkie segmenty cenowe papierosów oraz na producentów, co, jak rozumiem, było jednym z podstawowych celów ustawodawcy. Należy podkreślić, iż przychody z akcyzy od wyrobów tytoniowych wzrosły z 9,27 mld zł w 2004 roku do 11,24 mld w roku ubiegłym. Odrzucam w tym miejscu kategorycznie argumenty, iż aktualna struktura akcyzy może utrudnić osiągnięcie na początku 2009 roku wymogów UE.


Ministerstwo dysponuje odpowiednimi wyliczeniami...

- Nie istnieją na to żadne dowody, a wyliczenia Ministerstwa Finansów trudno uznać za wiarygodne. Dla przykładu, w opublikowanym pod koniec maja uzasadnieniu do projektu nowej ustawy akcyzowej znajduje się informacja, iż poziom najpopularniejszej kategorii cenowej, obliczony na bazie 12 miesięcy bieżącego roku, wyniesie 5,33 zł za 20 sztuk papierosów. Półtora miesiąca później wiceminister finansów Jacek Dominik udzielił wywiadu, z którego wynika, iż poziom ten nie będzie niższy niż 5,85 zł.


Czy propozycje resortu mogą okazać się niebezpieczne dla branży tytoniowej?

- Jesteśmy zdumieni, że Ministerstwo Finansów nie podejmuje rzeczowej dyskusji z całym przemysłem na temat optymalnej struktury akcyzy. Pragnę zaznaczyć, iż podobnie jak kilku innych producentów zaproponowaliśmy kompromisowe rozwiązanie, w którym stawka procentowa będzie wynosić 35 proc.

Taki model podatku faworyzuje tylko dwie firmy tytoniowe, narusza zasady równej konkurencji, prowadzi do monopolizacji polskiego rynku papierosów i likwidacji niektórych zakładów. W następstwie tańsze produkty znikną z rynku w krótkim czasie. Według naszych szacunków zaaplikowanie w styczniu 2008 r. stawek akcyzy zawartych w projekcie ustawy akcyzowej doprowadziłoby do tego, iż papierosy z segmentu premium podrożałyby tylko o ok. 70 gr, czyli o około 8,3 proc., zaś papierosy tanie aż o około 1 zł, czyli o około 17 proc.


Jak się ma proponowany model akcyzy na papierosy do wymogów prawa unijnego i praktyki w Unii Europejskiej?

- Obowiązujące w Unii Europejskiej regulacje pozwalają krajom członkowskim na daleko idącą elastyczność w zakresie kształtowania wzajemnych relacji między stawką procentową i stawką kwotową podatku akcyzowego na papierosy. W wielu państwach członkowskich, np. w Belgii, Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Francji, Finlandii i Bułgarii, stawka procentowa wynosi 50 proc. lub więcej. Według mojej wiedzy średnia arytmetyczna w całej Unii Europejskiej, przy uwzględnieniu wszystkich krajów członkowskich, przekracza 35 proc., czyli znacząco więcej w stosunku do propozycji Ministerstwa Finansów, które chciałoby obniżyć stawkę procentową do 25 proc.


Czy zaproponowane zmiany akcyzy na papierosy zawarte w projekcie nowej ustawy akcyzowej wpłyną na kwestie zdrowotne?

- Istnieją poważne obawy, iż zaproponowany przez Ministerstwo Finansów model akcyzy na papierosy doprowadzi w krótkim czasie do wyeliminowania z legalnego rynku kategorii tańszych papierosów, czego nieuchronnym następstwem będzie wzrost skali przemytu. Ograniczenie dostępności do produkowanych w Polsce tańszych produktów konsumentom o niższych dochodach spowoduje, że zaczną oni poszukiwać konkurencyjnej cenowo alternatywy, głównie z nielegalnych źródeł. Widocznym efektem będzie drastyczne pogorszenie się jakości tej konsumpcji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Mniejszy dostęp do tańszych papierosów spowoduje, że konsumenci będą szukać produktów z przemytu


Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski


STÉPHANE DEJOUÉ

prezes firmy tytoniowej Altadis Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA