Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - 137 postępowań, 49 decyzji wymiarowych od 2016 roku

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - podsumowanie blisko 6 lat
Dariusz Zasada dodał, że w sześciu przypadkach postępowania przeciwko unikaniu opodatkowania były umarzane ze względu na dokonanie dobrowolnej korekty zobowiązania przez podatnika.
„Rosnąca liczba wszczynanych postępowań koresponduje z dynamiką wzrostu liczby spraw kończonych decyzją stwierdzającą zaistnienie przesłanek unikania opodatkowania opisanych w art. 119a ordynacji podatkowej. Do końca 2020 r. wydano w pierwszej instancji 18 decyzji wymiarowych, w 2021 r. już 21, a tylko w pierwszym kwartale 2022 r. kolejne 10. Tendencja ta utrzyma się w nadchodzących kwartałach, ze względu na to, że większość aktualnie prowadzonych postępowań dotyczy rozliczeń lat podatkowych 2016-2017” – powiedział Dariusz Zasada.
Jakie podatki?
Dodał, że wśród podatków objętych rozstrzygnięciami Szefa KAS w pierwszej instancji dominuje w sposób naturalny PIT (ok. 46 proc. spraw) i CIT (ok. 35 proc. spraw). Pozostałe rozstrzygnięcia obejmują podatek od nieruchomości, VAT zaś jest z tego rozwiązania wyłączony. Jednocześnie zastrzegł on, że klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania ma przede wszystkim charakter prewencyjny. Ma ona być narzędziem prawnym dostępnym dla organu podatkowego „w świecie obecnie zbyt złożonym, aby przewidzieć wszystkie możliwe interakcje prawa podatkowego z innymi dziedzinami oraz umiędzynarodowieniem stosunków gospodarczych”.
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania stosowana wyjątkowo
„Nie można ani oczekiwać, ani dopuścić do tego, że GAAR stanie się alternatywą dla stosowania przepisów konkretnych ustaw podatkowych. Działając w imieniu Szefa KAS w pełni to rozumiemy. Liczba blisko 140 wszczętych postępowań wydaje się więc wyważona – z jednej strony Szef KAS stosuje klauzulę w sytuacjach wyjątkowych, z drugiej strony podatnicy wiedzą, że nie można liczyć na zjawisko desuetudo, czyli odzwyczajenia się od stosowania tego rozwiązania” – stwierdził zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF.
Jak przypomniał, klauzula jest stosowana przez Szefa KAS, który jest jedynym organem podatkowym, uprawnionym do prowadzenia tych postępowań, co gwarantuje jednolitość stosowania tego rozwiązania. Szef KAS rozpatruje także odwołania.
Opinia zabezpieczająca
Dariusz Zasada zwrócił także uwagę na rosnącą popularność stosowania procedury uzyskania opinii zabezpieczającej przed stosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
„Do Szefa KAS wpłynęło łącznie 115 takich wniosków, z czego aż 45 w 2021 r. W wydanych do końca I kwartału 2022 r. rozstrzygnięciach merytorycznych Szef KAS udzielił opinii zabezpieczających w 55 przypadkach, a odmówił w 16. Przesłanki unikania opodatkowania w tej procedurze wnioskowej Szef KAS dostrzegł więc w nieco więcej niż co piątej sprawie” – powiedział Zasada. – „Postępowania w sprawie wydania opinii zabezpieczających mówiąc kolokwialnie „rozkręcały się”. W miarę jednak jak rośnie wiedza, że przepisy klauzulowe nie tylko są, ale i Szef KAS je stosuje, można było oczekiwać większego zainteresowania tą procedurą. Została ona też lepiej poznana przez doradców podatkowych” – dodał.
W jego opinii, w efekcie procedura jest chętnie wykorzystywana do zabezpieczenia operacji, szczególnie w obszarze restrukturyzacji spółek oraz zmian właścicielskich, często związanych z sukcesją międzypokoleniową.
Rada ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania
Dariusz Zasada zwrócił też uwagę na rolę, jaką odgrywa Rada ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania, czyli eksperckie, niezależne ciało opiniodawczee, działające pod egidą Ministra Finansów.
„Kilkukrotnie zwracaliśmy się do niej z własnej inicjatywy w sprawie wydania opinii, przede wszystkim ze względu na kwestie intertemporalne. Przepisy klauzulowe weszły bowiem w życie w połowie 2016 r., a co do zasady PIT i CIT są podatkami, w których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym” – powiedział Dariusz Zasada. –„W postępowaniu odwoławczym o zasięgnięcie opinii Rady może też wnioskować podatnik, lecz nie zdarza się to w każdej sprawie. Opinia Rady nie jest formalnie wiążąca dla Szefa KAS, ale stanowi ważny prognostyk co do zasadności rozstrzygnięcia i oceny słuszności metodologii zastosowania klauzuli, którą sami konstruujemy. Widać również, że opinie te są brane pod uwagę w analizie sądu administracyjnego” – dodał.
Stosowanie procedury przeciwko unikaniu opodatkowania w dojrzałej fazie
W efekcie, według Dariusza Zasady, stosowanie procedury przeciwko unikaniu opodatkowania jest już w dojrzałej fazie, zarówno w sensie organizacyjnym, jak i orzeczniczym.
„Decyzje wymiarowe i rozstrzygnięcia w sprawach opinii zabezpieczających stanowią już pokaźny zbiór, na podstawie którego można poznać nasz kierunek myślenia o istocie stosowania art. 119a Ordynacji podatkowej. Do tego dochodzi dorobek wspomnianej Rady i liczne już orzeczenia WSA a także NSA.” – powiedział.
Przypomniał także, że wszystkie zadania związane ze stosowaniem przepisów Ordynacji podatkowej o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania wykonywane są w jednym z pionów Departamentu Kluczowych Podmiotów w Ministerstwie Finansów. (PAP)
autor: Marek Siudaj
ms/ drag/
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?
Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!
Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.
Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.
Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.
Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?
Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?
Komentarze(0)
Pokaż: