REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - 137 postępowań, 49 decyzji wymiarowych od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - 137 postępowań, 49 decyzji wymiarowych od 2016 roku
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - 137 postępowań, 49 decyzji wymiarowych od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

„Według danych na koniec I kw. 2022 r. Szef KAS wszczął od początku działania tej procedury, czyli od 15 lipca 2016 r., 137 postępowań przeciwko unikaniu opodatkowania w pierwszej instancji, z czego w I kwartale 2022 r. – 18 postępowań. W pierwszej instancji sfinalizowanych zostało już 49 postępowań, w tym 29 zakończyło się już również rozstrzygnięciem drugiej instancji” – powiedział PAP zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF Dariusz Zasada.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - podsumowanie blisko 6 lat

Dariusz Zasada dodał, że w sześciu przypadkach postępowania przeciwko unikaniu opodatkowania były umarzane ze względu na dokonanie dobrowolnej korekty zobowiązania przez podatnika.
„Rosnąca liczba wszczynanych postępowań koresponduje z dynamiką wzrostu liczby spraw kończonych decyzją stwierdzającą zaistnienie przesłanek unikania opodatkowania opisanych w art. 119a ordynacji podatkowej. Do końca 2020 r. wydano w pierwszej instancji 18 decyzji wymiarowych, w 2021 r. już 21, a tylko w pierwszym kwartale 2022 r. kolejne 10. Tendencja ta utrzyma się w nadchodzących kwartałach, ze względu na to, że większość aktualnie prowadzonych postępowań dotyczy rozliczeń lat podatkowych 2016-2017” – powiedział Dariusz Zasada.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie podatki?

Dodał, że wśród podatków objętych rozstrzygnięciami Szefa KAS w pierwszej instancji dominuje w sposób naturalny PIT (ok. 46 proc. spraw) i CIT (ok. 35 proc. spraw). Pozostałe rozstrzygnięcia obejmują podatek od nieruchomości, VAT zaś jest z tego rozwiązania wyłączony. Jednocześnie zastrzegł on, że klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania ma przede wszystkim charakter prewencyjny. Ma ona być narzędziem prawnym dostępnym dla organu podatkowego „w świecie obecnie zbyt złożonym, aby przewidzieć wszystkie możliwe interakcje prawa podatkowego z innymi dziedzinami oraz umiędzynarodowieniem stosunków gospodarczych”.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania stosowana wyjątkowo

„Nie można ani oczekiwać, ani dopuścić do tego, że GAAR stanie się alternatywą dla stosowania przepisów konkretnych ustaw podatkowych. Działając w imieniu Szefa KAS w pełni to rozumiemy. Liczba blisko 140 wszczętych postępowań wydaje się więc wyważona – z jednej strony Szef KAS stosuje klauzulę w sytuacjach wyjątkowych, z drugiej strony podatnicy wiedzą, że nie można liczyć na zjawisko desuetudo, czyli odzwyczajenia się od stosowania tego rozwiązania” – stwierdził zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF.

Jak przypomniał, klauzula jest stosowana przez Szefa KAS, który jest jedynym organem podatkowym, uprawnionym do prowadzenia tych postępowań, co gwarantuje jednolitość stosowania tego rozwiązania. Szef KAS rozpatruje także odwołania.

REKLAMA

Opinia zabezpieczająca

Dariusz Zasada zwrócił także uwagę na rosnącą popularność stosowania procedury uzyskania opinii zabezpieczającej przed stosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Do Szefa KAS wpłynęło łącznie 115 takich wniosków, z czego aż 45 w 2021 r. W wydanych do końca I kwartału 2022 r. rozstrzygnięciach merytorycznych Szef KAS udzielił opinii zabezpieczających w 55 przypadkach, a odmówił w 16. Przesłanki unikania opodatkowania w tej procedurze wnioskowej Szef KAS dostrzegł więc w nieco więcej niż co piątej sprawie” – powiedział Zasada. – „Postępowania w sprawie wydania opinii zabezpieczających mówiąc kolokwialnie „rozkręcały się”. W miarę jednak jak rośnie wiedza, że przepisy klauzulowe nie tylko są, ale i Szef KAS je stosuje, można było oczekiwać większego zainteresowania tą procedurą. Została ona też lepiej poznana przez doradców podatkowych” – dodał.

W jego opinii, w efekcie procedura jest chętnie wykorzystywana do zabezpieczenia operacji, szczególnie w obszarze restrukturyzacji spółek oraz zmian właścicielskich, często związanych z sukcesją międzypokoleniową.

Rada ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania

Dariusz Zasada zwrócił też uwagę na rolę, jaką odgrywa Rada ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania, czyli eksperckie, niezależne ciało opiniodawczee, działające pod egidą Ministra Finansów.

„Kilkukrotnie zwracaliśmy się do niej z własnej inicjatywy w sprawie wydania opinii, przede wszystkim ze względu na kwestie intertemporalne. Przepisy klauzulowe weszły bowiem w życie w połowie 2016 r., a co do zasady PIT i CIT są podatkami, w których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym” – powiedział Dariusz Zasada. –„W postępowaniu odwoławczym o zasięgnięcie opinii Rady może też wnioskować podatnik, lecz nie zdarza się to w każdej sprawie. Opinia Rady nie jest formalnie wiążąca dla Szefa KAS, ale stanowi ważny prognostyk co do zasadności rozstrzygnięcia i oceny słuszności metodologii zastosowania klauzuli, którą sami konstruujemy. Widać również, że opinie te są brane pod uwagę w analizie sądu administracyjnego” – dodał.

Stosowanie procedury przeciwko unikaniu opodatkowania w dojrzałej fazie

W efekcie, według Dariusza Zasady, stosowanie procedury przeciwko unikaniu opodatkowania jest już w dojrzałej fazie, zarówno w sensie organizacyjnym, jak i orzeczniczym.

„Decyzje wymiarowe i rozstrzygnięcia w sprawach opinii zabezpieczających stanowią już pokaźny zbiór, na podstawie którego można poznać nasz kierunek myślenia o istocie stosowania art. 119a Ordynacji podatkowej. Do tego dochodzi dorobek wspomnianej Rady i liczne już orzeczenia WSA a także NSA.” – powiedział.

Przypomniał także, że wszystkie zadania związane ze stosowaniem przepisów Ordynacji podatkowej o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania wykonywane są w jednym z pionów Departamentu Kluczowych Podmiotów w Ministerstwie Finansów. (PAP)

autor: Marek Siudaj
ms/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA