REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 9 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne

Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 7 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne
Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 7 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał 7 lipca 2022 r. rozporządzenie (opublikowane w Dzienniku Ustaw z 8 lipca 2022 r., poz. 1451), które zmienia od 9 lipca 2022 r. rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Rozporządzenie to zmienia w szczególności wzory zaświadczeń podatkowych w tym zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W), zaświadczenia o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF) i zaświadczenia o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP). Ponadto pojawi się nowe zaświadczenie o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU).

Poprzednie wzory zaświadczeń podatkowych

Poprzednie wzory zaświadczeń podatkowych są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 730). Rozporządzenie to jest wykonaniem delegacji ustawowej zawartej w art. 306j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Skąd konieczność zmiany wzorów zaświadczeń podatkowych w 2022 roku?

Konieczność zmiany ww. rozporządzenia z 29 grudnia 2015 r. (zarówno jego treści jak i wzorów zaświadczeń podatkowych w nim zawartych) wynika ze zmian jakie wprowadza od 7 lipca 2022 r. ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301). Ustawa ta wprowadzi w Ordynacji podatkowej zmiany mające wpływ na wzory zaświadczeń określone nowelizowanym rozporządzeniem:

  • zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W);
  • zaświadczenie o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
  • zaświadczenie o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP).

Dostosowanie terminologii

Wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe zawiera także przepisy dostosowujące terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej.

Zasada pisemności - forma papierowa i elektroniczna pisma

REKLAMA

Stosownie do art. 126 § 1 Ordynacji podatkowej, sprawy podatkowe załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Wyrażona w tym przepisie zasada pisemności dotyczy jednocześnie papierowej i elektronicznej postaci pisma. Pozwala to na odejście od konieczności rozróżniania formy pisma w postaci papierowej lub elektronicznej. W tym zakresie, dokonano zmian w § 6 w ust. 1 i 2 oraz w § 10 w ust. 2 nowelizowanego rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w § 10 w ust. 2 pkt 1 nowelizowanego rozporządzenia doprecyzowano, że zwrócenie się do innego organu podatkowego o podanie informacji niezbędnej do wydania zaświadczenia oraz przekazanie żądanej informacji powinno być dokonane za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo faksem (obecnie jest w formie dokumentu elektronicznego albo faksem).

Z kolei w § 7 nowelizowanego rozporządzenia dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej poprzez zastąpienie wyrazów „w formie dokumentu elektronicznego” wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

Zmiany w zaświadczeniach podatkowych

W § 1 pkt 4–8 omawianego rozporządzenia zaimplementowano zmiany wprowadzone ww. ustawą z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. Zmiany wprowadzane w Ordynacji podatkowej przewidują ograniczenie zakresu informacji potwierdzanych na urzędowych formularzach zaświadczeń.

Zaświadczenie ZAS-W nie obejmuje już informacji o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe (uchylenie art. 306e § 4 pkt 1 lit. c Ordynacji podatkowej).

Z kolei zaświadczenia ZAS-DF i ZAS-DP nie obejmuje informacji o wysokości obrotu (zmiana art. 306i § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Zmiany w Ordynacji podatkowej przewidują rezygnację z zawarcia informacji o wysokości obrotu we wzorach zaświadczeń ZAS-DF i ZAS-DP, co jest związane z brakiem definicji obrotu w ustawie o VAT oraz ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu projektu, minimalne zainteresowanie wnioskami o wydanie zaświadczenia w zakresie podatku od towarów i usług (68 zaświadczeń w 2019 r.) i brak wniosków o wydanie zaświadczenia w zakresie akcyzy uzasadnia rezygnację we wzorach zaświadczeń ZAS-DF i ZAS-DP z części dotyczącej tych podatków.

Ministerstwo Finansów wskazuje też, że zmiany wprowadzone przez ww. nowelizację z z 8 czerwca 2022 r. w treści art. 306i § 2 Ordynacji podatkowej umożliwią określenie wzorów zaświadczeń, które w większym niż obecnie stopniu będą odzwierciedlać potrzeby osób wnioskujących o wydanie zaświadczenia. W tym celu dodano nowy wzór zaświadczenia (ZAS-DFU), w którym uwzględniono rozszerzony zakres informacji o wysokości uzyskanego przychodu oraz wysokości odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei zakres informacji zawartych w zaświadczeniu ZAS-DP został uzupełniony o wysokość uzyskanego przychodu.

W stosunku do obowiązujących formularzy zaświadczeń, w nowych wzorach formularzy dokonano następujących zmian w:

1) zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości (ZAS-W):

  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • w pkt IV. Zaświadcza się, że wobec wnioskodawcy wymienionego w części A (pkt 2)usunięto informację o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

2) zaświadczeniu o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF):

  • zmieniono nazwę formularza na: Zaświadczenie o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • w formularzu usunięto punkty II, IIA, III i IIIA dotyczące podatników podatku od towarów i usług oraz podatników podatku akcyzowego,
  • w związku z wprowadzonymi zmianami zmieniono numerację punktów formularza,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

3) zaświadczeniu o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP):

  • zmieniono nazwą formularza na: Zaświadczenie o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • pkt I formularza uzupełniono o informację o wysokości przychodu,
  • w formularzu usunięto pkt II i III dotyczące podatników podatku od towarów i usług oraz podatników podatku akcyzowego,
  • w związku z usunięciem pkt II i III zmieniono numerację pozostałych pkt IV, V i VI na II, III i IV,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

Nowe zaświadczenie ZAS-DFU

Ponadto omawiane rozporządzenie wprowadza nowy wzór zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU), w którym uwzględniono rozszerzony zakres informacji o wysokość uzyskanego przychodu oraz wysokość odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Jak wskazuje resort finansów, wprowadzenie nowego formularza ma na celu dostosowanie się do potrzeb klientów, ubiegających się o wydanie zaświadczenia w związku z załatwianiem spraw, m.in. z zakresu świadczeń rodzinnych oraz pomocy społecznej. Z praktyki urzędów skarbowych wynika, że dla jednej grupy klientów (np. studentów, pracowników do celów socjalnych) wystarczającym jest zaświadczenie w skróconej formie (ZAS-DF), dla drugiej (np. stron w postępowaniu sądowym, przedsiębiorców) w wersji rozszerzonej (ZAS-DFU). Poza tym opublikowanie nowego wzoru zaświadczenia spowoduje, że zarówno w urzędach skarbowych, jak i w e-Urzędzie Skarbowym będą wydawane treściowo spójne dokumenty.

W pozostałym zakresie formularze nie uległy zmianie.

Automatyczne wydawanie zaświadczeń podatkowych przez e-Urząd Skarbowy

Ministerstwo Finansów wskazuje też, że dodanie przepisu art. 306ka Ordynacji podatkowej umożliwia wydawanie zaświadczeń w sposób zautomatyzowany przy pomocy e-Urzędu Skarbowego.

Termin wejścia w życie zmian

Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenie miało wejść w życie z dniem 7 lipca 2022 r. Co miało być skorelowane z wejściem w życie ww. ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. Ostatecznie jednak omawiane rozporządzenie (razem z nowymi wzorami formularzy) weszło w życie 9 lipca 2022 r.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe -  Dziennik Ustaw z 8 lipca 2022 r., poz. 1451.

Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (projekt).

Nowy wzór zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W) - projekt

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA