REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 9 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne

Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 7 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne
Zaświadczenia podatkowe - nowe wzory od 7 lipca 2022 r. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) i inne

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał 7 lipca 2022 r. rozporządzenie (opublikowane w Dzienniku Ustaw z 8 lipca 2022 r., poz. 1451), które zmienia od 9 lipca 2022 r. rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Rozporządzenie to zmienia w szczególności wzory zaświadczeń podatkowych w tym zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W), zaświadczenia o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF) i zaświadczenia o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP). Ponadto pojawi się nowe zaświadczenie o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU).

Poprzednie wzory zaświadczeń podatkowych

Poprzednie wzory zaświadczeń podatkowych są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 730). Rozporządzenie to jest wykonaniem delegacji ustawowej zawartej w art. 306j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skąd konieczność zmiany wzorów zaświadczeń podatkowych w 2022 roku?

Konieczność zmiany ww. rozporządzenia z 29 grudnia 2015 r. (zarówno jego treści jak i wzorów zaświadczeń podatkowych w nim zawartych) wynika ze zmian jakie wprowadza od 7 lipca 2022 r. ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301). Ustawa ta wprowadzi w Ordynacji podatkowej zmiany mające wpływ na wzory zaświadczeń określone nowelizowanym rozporządzeniem:

  • zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W);
  • zaświadczenie o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
  • zaświadczenie o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP).

Dostosowanie terminologii

Wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe zawiera także przepisy dostosowujące terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej.

Zasada pisemności - forma papierowa i elektroniczna pisma

REKLAMA

Stosownie do art. 126 § 1 Ordynacji podatkowej, sprawy podatkowe załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Wyrażona w tym przepisie zasada pisemności dotyczy jednocześnie papierowej i elektronicznej postaci pisma. Pozwala to na odejście od konieczności rozróżniania formy pisma w postaci papierowej lub elektronicznej. W tym zakresie, dokonano zmian w § 6 w ust. 1 i 2 oraz w § 10 w ust. 2 nowelizowanego rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w § 10 w ust. 2 pkt 1 nowelizowanego rozporządzenia doprecyzowano, że zwrócenie się do innego organu podatkowego o podanie informacji niezbędnej do wydania zaświadczenia oraz przekazanie żądanej informacji powinno być dokonane za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo faksem (obecnie jest w formie dokumentu elektronicznego albo faksem).

Z kolei w § 7 nowelizowanego rozporządzenia dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej poprzez zastąpienie wyrazów „w formie dokumentu elektronicznego” wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

Zmiany w zaświadczeniach podatkowych

W § 1 pkt 4–8 omawianego rozporządzenia zaimplementowano zmiany wprowadzone ww. ustawą z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. Zmiany wprowadzane w Ordynacji podatkowej przewidują ograniczenie zakresu informacji potwierdzanych na urzędowych formularzach zaświadczeń.

Zaświadczenie ZAS-W nie obejmuje już informacji o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe (uchylenie art. 306e § 4 pkt 1 lit. c Ordynacji podatkowej).

Z kolei zaświadczenia ZAS-DF i ZAS-DP nie obejmuje informacji o wysokości obrotu (zmiana art. 306i § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Zmiany w Ordynacji podatkowej przewidują rezygnację z zawarcia informacji o wysokości obrotu we wzorach zaświadczeń ZAS-DF i ZAS-DP, co jest związane z brakiem definicji obrotu w ustawie o VAT oraz ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu projektu, minimalne zainteresowanie wnioskami o wydanie zaświadczenia w zakresie podatku od towarów i usług (68 zaświadczeń w 2019 r.) i brak wniosków o wydanie zaświadczenia w zakresie akcyzy uzasadnia rezygnację we wzorach zaświadczeń ZAS-DF i ZAS-DP z części dotyczącej tych podatków.

Ministerstwo Finansów wskazuje też, że zmiany wprowadzone przez ww. nowelizację z z 8 czerwca 2022 r. w treści art. 306i § 2 Ordynacji podatkowej umożliwią określenie wzorów zaświadczeń, które w większym niż obecnie stopniu będą odzwierciedlać potrzeby osób wnioskujących o wydanie zaświadczenia. W tym celu dodano nowy wzór zaświadczenia (ZAS-DFU), w którym uwzględniono rozszerzony zakres informacji o wysokości uzyskanego przychodu oraz wysokości odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei zakres informacji zawartych w zaświadczeniu ZAS-DP został uzupełniony o wysokość uzyskanego przychodu.

W stosunku do obowiązujących formularzy zaświadczeń, w nowych wzorach formularzy dokonano następujących zmian w:

1) zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości (ZAS-W):

  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • w pkt IV. Zaświadcza się, że wobec wnioskodawcy wymienionego w części A (pkt 2)usunięto informację o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

2) zaświadczeniu o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF):

  • zmieniono nazwę formularza na: Zaświadczenie o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • w formularzu usunięto punkty II, IIA, III i IIIA dotyczące podatników podatku od towarów i usług oraz podatników podatku akcyzowego,
  • w związku z wprowadzonymi zmianami zmieniono numerację punktów formularza,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

3) zaświadczeniu o wysokości obrotu w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (ZAS-DP):

  • zmieniono nazwą formularza na: Zaświadczenie o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w podstawie prawnej zaktualizowano dziennik promulgacyjny Ordynacji podatkowej,
  • pkt I formularza uzupełniono o informację o wysokości przychodu,
  • w formularzu usunięto pkt II i III dotyczące podatników podatku od towarów i usług oraz podatników podatku akcyzowego,
  • w związku z usunięciem pkt II i III zmieniono numerację pozostałych pkt IV, V i VI na II, III i IV,
  • dostosowano terminologię do aktualnie obowiązującej w Ordynacji podatkowej: w dwóch miejscach formularza wyrazy „w formie dokumentu elektronicznego” zastąpiono wyrazami „na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej”.

Nowe zaświadczenie ZAS-DFU

Ponadto omawiane rozporządzenie wprowadza nowy wzór zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU), w którym uwzględniono rozszerzony zakres informacji o wysokość uzyskanego przychodu oraz wysokość odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Jak wskazuje resort finansów, wprowadzenie nowego formularza ma na celu dostosowanie się do potrzeb klientów, ubiegających się o wydanie zaświadczenia w związku z załatwianiem spraw, m.in. z zakresu świadczeń rodzinnych oraz pomocy społecznej. Z praktyki urzędów skarbowych wynika, że dla jednej grupy klientów (np. studentów, pracowników do celów socjalnych) wystarczającym jest zaświadczenie w skróconej formie (ZAS-DF), dla drugiej (np. stron w postępowaniu sądowym, przedsiębiorców) w wersji rozszerzonej (ZAS-DFU). Poza tym opublikowanie nowego wzoru zaświadczenia spowoduje, że zarówno w urzędach skarbowych, jak i w e-Urzędzie Skarbowym będą wydawane treściowo spójne dokumenty.

W pozostałym zakresie formularze nie uległy zmianie.

Automatyczne wydawanie zaświadczeń podatkowych przez e-Urząd Skarbowy

Ministerstwo Finansów wskazuje też, że dodanie przepisu art. 306ka Ordynacji podatkowej umożliwia wydawanie zaświadczeń w sposób zautomatyzowany przy pomocy e-Urzędu Skarbowego.

Termin wejścia w życie zmian

Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenie miało wejść w życie z dniem 7 lipca 2022 r. Co miało być skorelowane z wejściem w życie ww. ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. Ostatecznie jednak omawiane rozporządzenie (razem z nowymi wzorami formularzy) weszło w życie 9 lipca 2022 r.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe -  Dziennik Ustaw z 8 lipca 2022 r., poz. 1451.

Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (projekt).

Nowy wzór zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W) - projekt

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA