REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Ład 3.0: kolejne zmiany podatkowe od 1 stycznia 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Polski Ład 3.0: kolejne zmiany podatkowe od 1 stycznia 2023 r.
Polski Ład 3.0: kolejne zmiany podatkowe od 1 stycznia 2023 r.

REKLAMA

REKLAMA

28 czerwca 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się zapowiadany od dłuższego czasu projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz innych ustaw. Jest to kolejna już nowelizacja przepisów w ramach tzw. Polskiego Ładu, która tym razem skupia się głównie na zagadnieniach dotyczących podatku dachowego od osób prawnych. Najważniejsze zmiany dotyczą następujących kwestii:

Polski Ład 3.0. Minimalny CIT  

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. minimalny podatek dochodowy dotyczy spółek (bez względu na wielkość) oraz grup kapitałowych, które w roku podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innego niż zyski kapitałowe lub osiągnęły rentowność podatkową (udział dochodów w przychodach innych niż zyski kapitałowe) nie większą niż 1%. Stawka podatku wynosi 10% podstawy opodatkowania składającej się z kilku komponentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca proponuje:

  • zawieszenie stosowania przepisów w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
  • podwyższenie do 2% wskaźnika rentowności oraz zmianę zasad jego naliczania,
  • wprowadzenie możliwości wyboru uproszczonej metody ustalania podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym,
  • wyłącznie z opodatkowania podatkiem minimalnym niektórych kategorii podatników m.in., mali podatnicy CIT, spółki komunalne, podatnicy postawieni w stan upadłości bądź likwidacji oraz spółki świadczące usługi zdrowotne.

Ukryta dywidenda

Wprowadzone ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, przepisy dotyczące tzw. ukrytej dywidendy miały na celu zapobieganie transferowi zysków przedsiębiorstw do podmiotów powiązanych, poprzez ograniczenie w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów niektórych wydatków, należących do następujących kategorii:

  • koszty, których wysokość lub termin poniesienia w jakikolwiek sposób są uzależnione od osiągnięcia zysku przez podatnika lub wysokości tego zysku,
  • koszty, których racjonalnie działający podatnik nie poniósłby lub mógłby ponieść niższe koszty w przypadku wykonania porównywalnego świadczenia przez podmiot niepowiązany, przy czym przy określaniu wysokości tych kosztów przepisy dotyczące weryfikacji i warunków ustalania cen transferowych stosuje się odpowiednio, lub
  • koszty obejmujące wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność lub współwłasność wspólnika lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem przed utworzeniem podatnika.

W przypadku stwierdzenia, iż wypłacane świadczenie ma charakter ukrytej dywidendy, podatnik nie ma możliwości rozpoznania kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Przepisy, choć miały wejść w życie dopiero  od 1 stycznia 2023 r. budziły wiele wątpliwości, w szczególności w zakresie wzajemnych zależności pomiędzy przepisami o ukrytej dywidendzie i przepisami o cenach transferowych. W związku z tym ustawodawca proponuje uchylenie unormowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty finansowania dłużnego

Od 1 stycznia 2022 r. zmieniły się przepisy art. 15c ustawy o CIT dotyczące kosztów finansowania dłużnego. Ich celem jest ograniczenie nadmiernego finansowania działalności gospodarczej długiem, poprzez ustalenie limitu kwoty kosztów finansowania zewnętrznego, jakie mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Do 2022 r. podatnicy byli zobowiązani wyłączać z kosztów uzyskania przychodów nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka przewyższała 30% uzyskanego w roku podatkowym EBITDA. Jednocześnie limit nie miał zastosowania jeśli nadwyżka kosztów finansowania dłużnego nie przekraczała 3 mln zł.

Podatnicy i sądy stali na stanowisku, że limit nadwyżki kosztów finansowania dłużnego należy obliczać jako 30% uzyskanego w roku podatkowym EBITDA + 3 mln zł. Z tym stanowiskiem nie zgadzały się organy podatkowe.

Ustawodawca proponuje doprecyzowanie, że wyłączona z kosztów uzyskania przychodów będzie kwota nadwyżki kosztów finansowania dłużnego przewyższająca:

  • kwotę 3.000.000 zł albo
  • kwotę odpowiadającą 30% uzyskanego przez podatnika EBITDA,

- tak aby nie było wątpliwości, że wyłączona z kosztów będzie kwota 3 mln zł lub 30 proc. EBITDA – w zależności od tego, która jest wyższa.

Dodatkowo przepisy dotyczące kosztów finansowania dłużnego nie będą stosowane:

  • gdy finansującym jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mająca siedzibę w państwie UE lub w państwie należącym do EOG;
  • w przypadku finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem.

Podatek od przychodów z budynków

Podatnik będący współwłaścicielem lub właścicielem budynku położonego na terytorium Polski, który został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, jest zobowiązany do zapłaty tzw. podatku od przychodów z budynków. Podatek wynosi 0,35% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc. Kwotę zapłaconego podatku można odliczyć od zaliczki na podatek dochodowy. W przypadku nieodliczenia podatku, podatek podlega zwrotowi na wniosek podatnika.

Projekt zakłada uproszczenie procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków. W przypadku braku wątpliwości co do wysokości kwoty zwrotu, nie będzie już konieczności wydawania decyzji o zwrocie. 

Ceny transferowe

Przepisy ustawy o CIT nakładają na podatników i spółki niebędące osobami prawnymi obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, jeżeli dokonują transakcji kontrolowanej bądź innej niż kontrolowana z podmiotem:

  • mającym rezydencję w raju podatkowym (bezpośrednia transakcja rajowa), lub
  • gdy rzeczywistym właścicielem należności wynikającej z dokonywanej transakcji jest podmiot mający siedzibę w raju podatkowym (pośrednia transakcja rajowa).

Obowiązek sporządzenia dokumentacji powstaje po przekroczeniu tzw. progów istotności.

Projekt zakłada podwyższenie progów istotności do poziomu:

  • 200 tys. zł dla bezpośrednich transakcji rajowych,
  • 2,5 mln zł dla pośrednich transakcji rajowych (w przypadku transakcji towarowych i finansowych) i 500 tys. zł dla pozostałych pośrednich transakcji rajowych.

Proponowane zmiany obejmują również przepisy o domniemaniu rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym. Domniemanie nie będzie miało zastosowania w sytuacji gdy podmiot otrzymujący należność wynikającą z transakcji kontrolowanej lub innej niż kontrolowana:

  • nie dokonuje w roku podatkowym lub obrotowym związanych z otrzymaną należnością rozliczeń z podmiotem rajowym lub
  • nie jest powiązany z podmiotem rajowym.

Dodatkowo proponuje się, że podmioty, które są zobligowane do sporządzenia informacji o cenach transferowych, nie będą już musiały składać informacji o umowach z nierezydentami (ORD-U).

Spółki holdingowe

Od 2022 r. obowiązuje w Polsce nowa instytucja spółek holdingowych. Przepisy umożliwiają polskim spółkom holdingowym, posiadającym zarówno krajowe jak i zagraniczne spółki zależne, skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dywidend i zysków ze zbycia udziałów i akcji.

Projekt zmian zakłada

  • rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa, o prostą spółkę akcyjną.
  • całkowite zwolnienie z podatku dochodowego przychodów z dywidend otrzymanych przez holdingowe od spółek zależnych. (Obecnie zwolnieniu podlega 95% dywidend.)

Inne zmiany

Oprócz wskazanych wyżej zmian, projekt przewiduje także uproszczenie przepisów dotyczących ulgi na złe długi poprzez likwidację obowiązku wykazywania w zeznaniu podatkowym wierzytelności i długów, które mają wpływ na podstawę opodatkowania. Zmiany obejmą także przepisy dotyczące estońskiego CIT, podatkowych grup kapitałowych, zagranicznych jednostek kontrolowanych, podatku od przerzuconych dochodów oraz podatku u źródła.

W uzasadnieniu wskazano, że projektowana ustawa ma na celu udoskonalenie przepisów dotyczących opodatkowania dochodów osób prawnych w sposób, który uczyni je prostszymi, bardziej przejrzystymi i jednocześnie zapewni ich większą efektywność z punktu widzenia ich stosowania i celu, jakiemu mają służyć. Czy tak się stanie, będziemy mogli ocenić dopiero po uchwaleniu przepisów w finalnym kształcie.

Maria Wośkowiak, Tax Knowledge Administrator, Rödl & Partner Polska

Źródło: Projekt (z 27 czerwca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (UD4040)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA