REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu

Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu
Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr Zastawów Sądowych – z tą bazą danych powinien zapoznać się każdy kupujący samochód z drugiej ręki. W innym wypadku naraża się on na możliwość utraty nabytego auta, nawet po upływie kilku lat od transakcji. Według szacunków Ministerstwa Sprawiedliwości rocznie wpisów do Rejestru, w zależności od miasta, może być od kilku do kilkudziesięciu tysięcy. Oznacza to, że zjawisko zabezpieczania kredytu samochodem jest dosyć powszechne. Jak uchronić się przed zakupem takiego auta?

Komornik może skonfiskować zakupiony z drugiej ręki samochodu

Rok po zakupie samochodu używanego do drzwi puka komornik w celu zajęcia auta. Brzmi to jak zły sen, ale to możliwe. Nawet kiedy kupujący prześwietli przeszłość pojazdu poprzez raport VIN, a także jego rzeczywisty stan techniczny, wciąż istnieje możliwość utraty zainwestowanych pieniędzy. Przy obecnie trudnej sytuacji gospodarczej, kiedy samochody z rynku wtórnego nieustannie drożeją, taki poważny zakup warto dobrze przeanalizować. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji z konfiskatą „czterech kółek” lub motocykla konieczna jest weryfikacja Rejestru Zastawów Sądowych.

Zastaw sądowy to nic innego jak zabezpieczenie dla banku lub innego wierzyciela. Jeśli osoba lub firma jest zainteresowana wzięciem kredytu lub pożyczki, na wypadek niemożności spłacenia go, może oddać w zastaw swoją własność, np. auto. Właściciel nie musi jednak odstępować samochodu w momencie zawarcia umowy. Kierowca może korzystać z auta do nadejścia terminu spłaty i ewentualnej potrzeby pokrycia zadłużenia. W związku z tym zastawiony samochód może w międzyczasie zostać wystawiony na sprzedaż – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. - Nawet jeśli właściciel nie powiadomi nowego nabywcy, że pojazd znajduje się w rejestrze, jest on przekazywany z prawami osób trzecich i można go bardzo szybko stracić. Zastaw zostanie wykreślony z rejestru jedynie w przypadku spłacenia zadłużenia zaciągniętego przez pierwotnego właściciela” – dodaje. 

REKLAMA

Autopromocja

Prawo pozwala na sprzedaż zastawionego samochodu

Czy sprzedanie zastawionego samochodu jest zgodne z prawem? Takie działania są zgodne z Ustawą o Zastawie Rejestrowym i Rejestrze Zastawów, a zapisy prawne stoją w tej kwestii po stronie banków i innych wierzycieli. Dane w rejestrach są jawne, zatem ewentualna konieczność ich sprawdzenia spoczywa na osobie zainteresowanej autem używanym. Warto więc dopełnić tych formalności, aby uniknąć ewentualnej, dużo większej straty w przyszłości.

Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych

Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych to miejsce, w którym można sprawdzić, czy dany pojazd nie został wcześniej oddany jako forma zabezpieczenia pożyczki i otrzymać stosowne zaświadczenie. Wystarczy do tego tylko numer VIN pojazdu.

Informacje o zastawie powinny znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym auta. Jednak w praktyce nie zawsze tak jest, ponieważ za zgłoszenie pojazdu do rejestru odpowiedzialny jest właściciel zaciągający dług. Od 4 września 2022 r. posiadanie karty pojazdu nie jest już konieczne, aczkolwiek jeszcze niedawno dane o zastawie powinny znajdować się także w niej. Zazwyczaj była ona zatrzymywana przez wierzyciela, jednak także ta zasada nie zawsze się sprawdzała – niektórzy tłumaczyli się np. zgubieniem starej karty i wyrobieniem nowej, bez wcześniejszych zapisów. Przed nabyciem samochodu używanego warto więc zakupić oświadczenie z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych – radzi Piotr Korab ekspert autobaza.pl. Dokument można nabyć na naszym portalu autobaza.pl bez wychodzenia z domu. Informacje na temat ewentualnych zadłużeń otrzymuje się już w ciągu 24 godzin” – dodaje.

Autoiso Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA