REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu

Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu
Sprawdź w Rejestrze, czy nie kupiłeś zastawionego samochodu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr Zastawów Sądowych – z tą bazą danych powinien zapoznać się każdy kupujący samochód z drugiej ręki. W innym wypadku naraża się on na możliwość utraty nabytego auta, nawet po upływie kilku lat od transakcji. Według szacunków Ministerstwa Sprawiedliwości rocznie wpisów do Rejestru, w zależności od miasta, może być od kilku do kilkudziesięciu tysięcy. Oznacza to, że zjawisko zabezpieczania kredytu samochodem jest dosyć powszechne. Jak uchronić się przed zakupem takiego auta?

Komornik może skonfiskować zakupiony z drugiej ręki samochodu

Rok po zakupie samochodu używanego do drzwi puka komornik w celu zajęcia auta. Brzmi to jak zły sen, ale to możliwe. Nawet kiedy kupujący prześwietli przeszłość pojazdu poprzez raport VIN, a także jego rzeczywisty stan techniczny, wciąż istnieje możliwość utraty zainwestowanych pieniędzy. Przy obecnie trudnej sytuacji gospodarczej, kiedy samochody z rynku wtórnego nieustannie drożeją, taki poważny zakup warto dobrze przeanalizować. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji z konfiskatą „czterech kółek” lub motocykla konieczna jest weryfikacja Rejestru Zastawów Sądowych.

Zastaw sądowy to nic innego jak zabezpieczenie dla banku lub innego wierzyciela. Jeśli osoba lub firma jest zainteresowana wzięciem kredytu lub pożyczki, na wypadek niemożności spłacenia go, może oddać w zastaw swoją własność, np. auto. Właściciel nie musi jednak odstępować samochodu w momencie zawarcia umowy. Kierowca może korzystać z auta do nadejścia terminu spłaty i ewentualnej potrzeby pokrycia zadłużenia. W związku z tym zastawiony samochód może w międzyczasie zostać wystawiony na sprzedaż – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. - Nawet jeśli właściciel nie powiadomi nowego nabywcy, że pojazd znajduje się w rejestrze, jest on przekazywany z prawami osób trzecich i można go bardzo szybko stracić. Zastaw zostanie wykreślony z rejestru jedynie w przypadku spłacenia zadłużenia zaciągniętego przez pierwotnego właściciela” – dodaje. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo pozwala na sprzedaż zastawionego samochodu

Czy sprzedanie zastawionego samochodu jest zgodne z prawem? Takie działania są zgodne z Ustawą o Zastawie Rejestrowym i Rejestrze Zastawów, a zapisy prawne stoją w tej kwestii po stronie banków i innych wierzycieli. Dane w rejestrach są jawne, zatem ewentualna konieczność ich sprawdzenia spoczywa na osobie zainteresowanej autem używanym. Warto więc dopełnić tych formalności, aby uniknąć ewentualnej, dużo większej straty w przyszłości.

Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych

Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych to miejsce, w którym można sprawdzić, czy dany pojazd nie został wcześniej oddany jako forma zabezpieczenia pożyczki i otrzymać stosowne zaświadczenie. Wystarczy do tego tylko numer VIN pojazdu.

Informacje o zastawie powinny znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym auta. Jednak w praktyce nie zawsze tak jest, ponieważ za zgłoszenie pojazdu do rejestru odpowiedzialny jest właściciel zaciągający dług. Od 4 września 2022 r. posiadanie karty pojazdu nie jest już konieczne, aczkolwiek jeszcze niedawno dane o zastawie powinny znajdować się także w niej. Zazwyczaj była ona zatrzymywana przez wierzyciela, jednak także ta zasada nie zawsze się sprawdzała – niektórzy tłumaczyli się np. zgubieniem starej karty i wyrobieniem nowej, bez wcześniejszych zapisów. Przed nabyciem samochodu używanego warto więc zakupić oświadczenie z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych – radzi Piotr Korab ekspert autobaza.pl. Dokument można nabyć na naszym portalu autobaza.pl bez wychodzenia z domu. Informacje na temat ewentualnych zadłużeń otrzymuje się już w ciągu 24 godzin” – dodaje.

Autoiso Sp. z o.o.

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA