REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi

Subskrybuj nas na Youtube
Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała 26 października 2022 r. projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w części dotyczącej m.in. polskiej składki członkowskiej do budżetu UE. Składka została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł. O ile więcej pieniędzy dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała w środę dla komisji finansów publicznych projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach dotyczących: członkostwa Polski w UE, środków własnych UE, a także rezerw celowych na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE.

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki budżetowe w 2023 roku na ministra ds. UE

Zastępczyni szefa Kancelarii Premiera Izabela Antos mówiła, że w projekcie budżetu państwa na 2023 r. w części dotyczącej członkostwa Polski w UE wydatki zaplanowano w kwocie 27 mln 93 tys. zł i stanowią one 105,7 proc. wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2022 r. Wskazywała, że wzrost planowanych na 2023 r. wydatków wynika głównie ze zwiększenia wynagrodzeń osobowych w związku ze wzrostem kwot bazowych o 7,8 proc.

Główną pozycję wydatków budżetowych - wynoszącą 27 mln 89 tys. zł - stanowi dział administracja publiczna. Ze środków tych finansowane będą przede wszystkim wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania urzędu ministra ds. UE.

Rezerwy celowe w budżecie państwa na projekty współfinansowane z UE

Wiceminister finansów Piotr Patkowski przedstawił projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej rezerw celowych.

Jak mówił, rezerwę na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej zaplanowano w wysokości 10 mld 975 mln 85 tys. zł.

"Ponadto, w ramach tej rezerwy zaplanowano środki w kwocie 2 mld 186 mln 831 tys. zł na ewentualne uzupełnienie w przyszłym roku wydatków na składkę członkowską do budżetu UE. Wynika to w związku z występującymi w ostatnich latach znacznymi zmianami jej wysokości w wyniku przede wszystkim uchwalania w trakcie roku nowelizacji budżetu UE oraz wzrostu poboru opłat celnych" - podkreślił Patkowski.

Jeśli chodzi o rezerwę na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, to - jak mówił wiceszef MF - została ona zaplanowana w kwocie 4 mld 214 mln 549 tys. zł.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku

Jeśli chodzi o projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej środków własnych UE, to - jak wskazywał Patkowski - polska składka członkowska do budżetu Unii została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceszef MF zastrzegł, że zaplanowana wysokość polskiej składki może ulec zmianom podczas roku 2023, w związku z przyjmowanymi przez Unię nowelizacjami budżetu w trakcie roku budżetowego.

"Wyższa, niż zaplanowana na 2022 r. składka wynika m.in. z szybszego tempa rozwoju Polski w porównaniu do większości pozostałych państw członkowskich, wyższego wzrostu podstawy VAT na tle innych krajów, wzrostu wpłaty Polski z tytułu nieprzetworzonych opakowań plastikowych oraz rosnących wpływów z opłat celnych" - wskazał wiceminister.

Poseł Koalicji Polskiej-PSL Andrzej Grzyb zwracał uwagę, że składka na 2023 r. jest wyższa od składki za 2022 r. o 8,9 proc. "Zastrzegam, że ten wzrost nie uwzględnia rezerwy, która znajduje się w rezerwie celowej" - mówił. "Gdyby uwzględnić tę rezerwę (...), to wtedy łączna składka mogłaby hipotetycznie wynieść 35,3 mld zł. Wtedy ten wzrost byłby nieco wyższy, niż w projekcie na rok 2022, wynosiłby 16,1 proc." - dodał.

Grzyb podkreślił, że udział składki członkowskiej w budżecie wynosi 5,2 proc. W stosunku do PKB to 1,1 proc. polskiego PKB.

Przepływy netto z UE do Polski. O ile więcej dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Z kolei - mówił poseł KP-PSL - w 2023 roku planowany jest wpływ środków europejskich na poziomie 103 mld 980 mln 499 tys. zł. "Odliczając składkę, to netto przepływ pomiędzy budżetem polskim a budżetem środków UE wyniósłby 68 mld 720 mln 933 tys. zł. Byłby to zatem wzrost w stosunku do planu roku 2022 wynoszący 66 proc. Oczywiście, to wynika ze zmian dotyczących faktu, że wchodzimy w nową perspektywę finansową z rokiem 2023" - powiedział Grzyb.

Zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o plany roku 2022, to przepływy netto były planowane na poziomie 56 mld. "To jest wzrost o ponad 12 mld zł" - dodał.

Przypomniał, że w 2021 r. było to netto 50,7 mld zł, a w 2020 r. - 57,7 mld zł.(PAP)

autorka: Aleksandra Rebelińska

reb/ itm/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA