REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała 26 października 2022 r. projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w części dotyczącej m.in. polskiej składki członkowskiej do budżetu UE. Składka została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł. O ile więcej pieniędzy dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała w środę dla komisji finansów publicznych projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach dotyczących: członkostwa Polski w UE, środków własnych UE, a także rezerw celowych na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE.

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki budżetowe w 2023 roku na ministra ds. UE

Zastępczyni szefa Kancelarii Premiera Izabela Antos mówiła, że w projekcie budżetu państwa na 2023 r. w części dotyczącej członkostwa Polski w UE wydatki zaplanowano w kwocie 27 mln 93 tys. zł i stanowią one 105,7 proc. wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2022 r. Wskazywała, że wzrost planowanych na 2023 r. wydatków wynika głównie ze zwiększenia wynagrodzeń osobowych w związku ze wzrostem kwot bazowych o 7,8 proc.

Główną pozycję wydatków budżetowych - wynoszącą 27 mln 89 tys. zł - stanowi dział administracja publiczna. Ze środków tych finansowane będą przede wszystkim wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania urzędu ministra ds. UE.

Rezerwy celowe w budżecie państwa na projekty współfinansowane z UE

Wiceminister finansów Piotr Patkowski przedstawił projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej rezerw celowych.

Jak mówił, rezerwę na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej zaplanowano w wysokości 10 mld 975 mln 85 tys. zł.

"Ponadto, w ramach tej rezerwy zaplanowano środki w kwocie 2 mld 186 mln 831 tys. zł na ewentualne uzupełnienie w przyszłym roku wydatków na składkę członkowską do budżetu UE. Wynika to w związku z występującymi w ostatnich latach znacznymi zmianami jej wysokości w wyniku przede wszystkim uchwalania w trakcie roku nowelizacji budżetu UE oraz wzrostu poboru opłat celnych" - podkreślił Patkowski.

Jeśli chodzi o rezerwę na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, to - jak mówił wiceszef MF - została ona zaplanowana w kwocie 4 mld 214 mln 549 tys. zł.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku

Jeśli chodzi o projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej środków własnych UE, to - jak wskazywał Patkowski - polska składka członkowska do budżetu Unii została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceszef MF zastrzegł, że zaplanowana wysokość polskiej składki może ulec zmianom podczas roku 2023, w związku z przyjmowanymi przez Unię nowelizacjami budżetu w trakcie roku budżetowego.

"Wyższa, niż zaplanowana na 2022 r. składka wynika m.in. z szybszego tempa rozwoju Polski w porównaniu do większości pozostałych państw członkowskich, wyższego wzrostu podstawy VAT na tle innych krajów, wzrostu wpłaty Polski z tytułu nieprzetworzonych opakowań plastikowych oraz rosnących wpływów z opłat celnych" - wskazał wiceminister.

Poseł Koalicji Polskiej-PSL Andrzej Grzyb zwracał uwagę, że składka na 2023 r. jest wyższa od składki za 2022 r. o 8,9 proc. "Zastrzegam, że ten wzrost nie uwzględnia rezerwy, która znajduje się w rezerwie celowej" - mówił. "Gdyby uwzględnić tę rezerwę (...), to wtedy łączna składka mogłaby hipotetycznie wynieść 35,3 mld zł. Wtedy ten wzrost byłby nieco wyższy, niż w projekcie na rok 2022, wynosiłby 16,1 proc." - dodał.

Grzyb podkreślił, że udział składki członkowskiej w budżecie wynosi 5,2 proc. W stosunku do PKB to 1,1 proc. polskiego PKB.

Przepływy netto z UE do Polski. O ile więcej dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Z kolei - mówił poseł KP-PSL - w 2023 roku planowany jest wpływ środków europejskich na poziomie 103 mld 980 mln 499 tys. zł. "Odliczając składkę, to netto przepływ pomiędzy budżetem polskim a budżetem środków UE wyniósłby 68 mld 720 mln 933 tys. zł. Byłby to zatem wzrost w stosunku do planu roku 2022 wynoszący 66 proc. Oczywiście, to wynika ze zmian dotyczących faktu, że wchodzimy w nową perspektywę finansową z rokiem 2023" - powiedział Grzyb.

Zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o plany roku 2022, to przepływy netto były planowane na poziomie 56 mld. "To jest wzrost o ponad 12 mld zł" - dodał.

Przypomniał, że w 2021 r. było to netto 50,7 mld zł, a w 2020 r. - 57,7 mld zł.(PAP)

autorka: Aleksandra Rebelińska

reb/ itm/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA