REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi

Subskrybuj nas na Youtube
Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku - ile wynosi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała 26 października 2022 r. projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w części dotyczącej m.in. polskiej składki członkowskiej do budżetu UE. Składka została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł. O ile więcej pieniędzy dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Sejmowa komisja ds. Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała w środę dla komisji finansów publicznych projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach dotyczących: członkostwa Polski w UE, środków własnych UE, a także rezerw celowych na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE.

REKLAMA

Wydatki budżetowe w 2023 roku na ministra ds. UE

Zastępczyni szefa Kancelarii Premiera Izabela Antos mówiła, że w projekcie budżetu państwa na 2023 r. w części dotyczącej członkostwa Polski w UE wydatki zaplanowano w kwocie 27 mln 93 tys. zł i stanowią one 105,7 proc. wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2022 r. Wskazywała, że wzrost planowanych na 2023 r. wydatków wynika głównie ze zwiększenia wynagrodzeń osobowych w związku ze wzrostem kwot bazowych o 7,8 proc.

Główną pozycję wydatków budżetowych - wynoszącą 27 mln 89 tys. zł - stanowi dział administracja publiczna. Ze środków tych finansowane będą przede wszystkim wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania urzędu ministra ds. UE.

Rezerwy celowe w budżecie państwa na projekty współfinansowane z UE

Wiceminister finansów Piotr Patkowski przedstawił projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej rezerw celowych.

Jak mówił, rezerwę na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej zaplanowano w wysokości 10 mld 975 mln 85 tys. zł.

"Ponadto, w ramach tej rezerwy zaplanowano środki w kwocie 2 mld 186 mln 831 tys. zł na ewentualne uzupełnienie w przyszłym roku wydatków na składkę członkowską do budżetu UE. Wynika to w związku z występującymi w ostatnich latach znacznymi zmianami jej wysokości w wyniku przede wszystkim uchwalania w trakcie roku nowelizacji budżetu UE oraz wzrostu poboru opłat celnych" - podkreślił Patkowski.

Jeśli chodzi o rezerwę na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, to - jak mówił wiceszef MF - została ona zaplanowana w kwocie 4 mld 214 mln 549 tys. zł.

Składka członkowska Polski do budżetu UE w 2023 roku

Jeśli chodzi o projekt ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej środków własnych UE, to - jak wskazywał Patkowski - polska składka członkowska do budżetu Unii została zaplanowana na 33 mld 72 mln 735 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceszef MF zastrzegł, że zaplanowana wysokość polskiej składki może ulec zmianom podczas roku 2023, w związku z przyjmowanymi przez Unię nowelizacjami budżetu w trakcie roku budżetowego.

"Wyższa, niż zaplanowana na 2022 r. składka wynika m.in. z szybszego tempa rozwoju Polski w porównaniu do większości pozostałych państw członkowskich, wyższego wzrostu podstawy VAT na tle innych krajów, wzrostu wpłaty Polski z tytułu nieprzetworzonych opakowań plastikowych oraz rosnących wpływów z opłat celnych" - wskazał wiceminister.

Poseł Koalicji Polskiej-PSL Andrzej Grzyb zwracał uwagę, że składka na 2023 r. jest wyższa od składki za 2022 r. o 8,9 proc. "Zastrzegam, że ten wzrost nie uwzględnia rezerwy, która znajduje się w rezerwie celowej" - mówił. "Gdyby uwzględnić tę rezerwę (...), to wtedy łączna składka mogłaby hipotetycznie wynieść 35,3 mld zł. Wtedy ten wzrost byłby nieco wyższy, niż w projekcie na rok 2022, wynosiłby 16,1 proc." - dodał.

Grzyb podkreślił, że udział składki członkowskiej w budżecie wynosi 5,2 proc. W stosunku do PKB to 1,1 proc. polskiego PKB.

Przepływy netto z UE do Polski. O ile więcej dostajemy z UE niż do niej wpłacamy?

Z kolei - mówił poseł KP-PSL - w 2023 roku planowany jest wpływ środków europejskich na poziomie 103 mld 980 mln 499 tys. zł. "Odliczając składkę, to netto przepływ pomiędzy budżetem polskim a budżetem środków UE wyniósłby 68 mld 720 mln 933 tys. zł. Byłby to zatem wzrost w stosunku do planu roku 2022 wynoszący 66 proc. Oczywiście, to wynika ze zmian dotyczących faktu, że wchodzimy w nową perspektywę finansową z rokiem 2023" - powiedział Grzyb.

Zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o plany roku 2022, to przepływy netto były planowane na poziomie 56 mld. "To jest wzrost o ponad 12 mld zł" - dodał.

Przypomniał, że w 2021 r. było to netto 50,7 mld zł, a w 2020 r. - 57,7 mld zł.(PAP)

autorka: Aleksandra Rebelińska

reb/ itm/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA