REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na KSeF? Wyniki ankiety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
e-faktura, komputer
e-faktura, komputer
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników w Polsce. Comarch, producent i dostawca oprogramowania do elektronicznej wymiany danych wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę dotyczącą KSeF. Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie e-fakturowania.

Czym jest KSEF i od kiedy trzeba będzie zacząć z niego korzystać?

Krajowy System e-Faktur jest oficjalną rządową platformą służącą do wystawiania, otrzymywania oraz przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Została ona uruchomiona 1 stycznia 2022 roku dla wszystkich podatników – na zasadzie dobrowolnego dostępu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów obowiązek e-fakturowania, a zatem korzystania z KSeF, zostanie wprowadzony w Polsce w I kwartale 2024 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Gdzie przedsiębiorcy szukają wiedzy na temat KSeF?

Choć o samej platformie KSeF słyszała już większość przedsiębiorców, w gąszczu zmieniających się przepisów oraz dat rozpoczęcia ich obowiązywania ankietowani usiłują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o nowym obowiązku e-fakturowania. Zgodnie z wynikami ankiety, największy odsetek firm (62 proc.) za najbardziej przystępną i wartościową merytorycznie formę zdobywania wiedzy uznaje webinary i szkolenia dostępne online. Z kolei 60 proc. ankietowanych śledzi na bieżąco oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów. Ważną pozycję w wynikach ankiety zajmują media – 48 proc. przedsiębiorców szuka informacji właśnie tam. Tymczasem 26 proc. kontaktuje się bezpośrednio z producentami systemów informatycznych, aby uzyskać konkretne wskazówki o możliwościach połączenia się z KSeF.

KSeF - źródła wiedzy

KSeF - źródła wiedzy

Comarch

– Od początku ogłoszenia planów Ministerstwa Finansów w zakresie wprowadzenia obowiązku e-fakturowania wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat KSeF, elektronicznej faktury ustrukturyzowanej oraz możliwości integracji swoich systemów informatycznych z platformą rządową. Nasza firma stale monitoruje zmiany wprowadzane przez organy finansowe i chętnie dzieli się wiedzą z klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że producenci systemów IT i organizowane przez nich webinary oraz szkolenia są ważnym źródłem wiedzy o KSeF. Dlatego regularnie na nie zapraszamy – mówi Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Stopień digitalizacji procesów fakturowania w polskich firmach

KSeF jest systemem informatycznym, przez co, aby móc z niego skorzystać, trzeba dysponować odpowiednimi narzędziami IT służącymi do wystawiania i odbierania faktur. Wiele firm zdążyło już przynajmniej w pewnym stopniu zdigitalizować swoje procesy fakturowania. Choć według przeprowadzonej ankiety aż 88 proc. przedsiębiorców już teraz korzysta z faktur w formie elektronicznej (choć niekoniecznie ustrukturyzowanej, fakturą elektroniczną może być np. plik w formacje PDF wysyłany mailem), to zaledwie 17 proc. posiada system informatyczny dostosowany do wysyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych i rejestrowania ich w KSeF. Pozostałe 71 proc. firm będzie do końca 2023 roku zmuszone zakupić i wdrożyć systemy informatyczne pozwalające na elektroniczną wymianę faktur z platformą rządową. 12 procent ankietowanych na pytanie, czy ich firma posiada już system informatyczny dostosowany do KSeF lub zintegrowany z nim odpowiedziało, że nie wie, co może oznaczać, że nie interesują się jeszcze tym tematem.

Obecnie, w ramach trwających testów realizowanych przez Ministerstwo Finansów, Krajowy System e-Faktur jest udostępniony podatnikom w formie webowego interfejsu. Wyniki ankiety pokazują, że jak dotąd skorzystało z niego zaledwie 10 proc. przedsiębiorców, a prawie 90 proc. nie zrobiło tego jeszcze nawet jednorazowo. W grupie ankietowanych, którzy testowali rządową platformę, 14 proc. napotkało jakieś trudności, wśród których dominowały brak możliwości przesyłania załączników czy format e-faktury niekompatybilny z wewnętrznym systemem IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Comarch

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Comarch

REKLAMA

– To oczywiście nie znaczy, że polskie firmy czekają bezczynnie na wejście przepisów w życie. Przedsiębiorcy obierają różne strategie, aby przygotować się do I kwartału 2024 roku, kiedy zacznie obowiązywać KSeF. W odpowiedzi na pytanie, jakie działania planują w tym celu podjąć, 60 proc. wskazało, że postawi na dalszy udział pracowników w szkoleniach i webinarach, a niemal tyle samo (52 proc.), że zakupi lub dostosuje firmowy system informatyczny do wysyłania i odbierania faktur w KSeF. Ci, którzy zdecydują się kupić odpowiedni system, powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na doświadczenie jego dostawcy, stosunek jakości do ceny oraz zakres produktów i usług, które oferuje producent. Warto postawić na dostawcę takiego jak Comarch, który stale aktualizuje oprogramowanie i oferuje wsparcie techniczne w razie problemów – komentuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Wśród pozostałych działań planowanych lub już realizowanych w ramach przygotowania organizacji do obowiązku KSeF ankietowani wskazywali również na plany skorzystania z usług zewnętrznego doradztwa finansowo-podatkowego (24 proc.) oraz już trwające prace nad dostosowaniem firmy do nowych przepisów (45 proc.). Tylko niewielki odsetek przedsiębiorstw, 2 proc., będzie zatrudniać specjalistę.  

Obawy i nadzieje związane z KSeF

REKLAMA

Wprowadzenie obowiązku KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw, dlatego będzie dla nich ogromną zmianą. W związku z nadchodzącą rewolucją Comarch zapytał polskie firmy również o to, czego spodziewają się po rozpoczęciu użytkowania Krajowego Systemu e-Faktur. Wśród korzyści, które wskazują ankietowani, są: oszczędności środków i czasu (niemal połowa, bo 45%), sprawniejsza realizacja procesów księgowych (39 proc.), archiwizacja faktur przez 10 lat (38 proc.), zwolnienie z obowiązku udostępniania faktur w formacie JPK (36%) czy ułatwienia w rozliczaniu faktur korygujących ustrukturyzowanych (29 proc.).

Nie bez znaczenia są też kwestie środowiskowe – aż 29 proc. ankietowanych wskazało ekologię jako korzyść z wdrożenia KSeF-u. 26 proc. przedsiębiorców ma nadzieję na eliminację błędów dzięki integracji z KSeF. Liczy się też krótszy czas zwrotu podatku – rząd obiecuje, że dzięki integracji z KSeF skróci się on z 60 do 40 dni, a fakt ten jest ważny dla 26 proc. ankietowanych. 17 proc. przedsiębiorców w ankiecie wskazało inne niż powyższe korzyści, natomiast aż 19 proc. nie wie, jakich korzyści się spodziewać.

 Z KSeF firmy łączą jednak także pewne obawy. Spora część ankietowanych niepokoi się, że nie zdąży wdrożyć zmian i przystosować się do nowych przepisów na czas (40 proc). Nieco więcej, bo 43 proc. przedsiębiorców, boi się kosztów wdrożenia rozwiązania służącego do e-fakturowania, a najwięcej, bo aż 48 proc., widzi zagrożenie w postaci różnorodności systemów IT w swojej firmie.

– Dlatego tak istotna jest właściwa integracja systemów firmowych z KSeF, która umożliwi użytkownikom wykorzystanie ich do wysyłania i odbierania e-faktur do/z platformy rządowej. Odpowiednie rozwiązanie powinno zapewnić pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. W Comarch od samego początku jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekt KSeF, dzięki czemu system Comarch EDI już teraz jest w pełni zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur – dodaje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA