REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na KSeF? Wyniki ankiety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
e-faktura, komputer
e-faktura, komputer
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników w Polsce. Comarch, producent i dostawca oprogramowania do elektronicznej wymiany danych wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę dotyczącą KSeF. Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie e-fakturowania.

Czym jest KSEF i od kiedy trzeba będzie zacząć z niego korzystać?

Krajowy System e-Faktur jest oficjalną rządową platformą służącą do wystawiania, otrzymywania oraz przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Została ona uruchomiona 1 stycznia 2022 roku dla wszystkich podatników – na zasadzie dobrowolnego dostępu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów obowiązek e-fakturowania, a zatem korzystania z KSeF, zostanie wprowadzony w Polsce w I kwartale 2024 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Gdzie przedsiębiorcy szukają wiedzy na temat KSeF?

Choć o samej platformie KSeF słyszała już większość przedsiębiorców, w gąszczu zmieniających się przepisów oraz dat rozpoczęcia ich obowiązywania ankietowani usiłują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o nowym obowiązku e-fakturowania. Zgodnie z wynikami ankiety, największy odsetek firm (62 proc.) za najbardziej przystępną i wartościową merytorycznie formę zdobywania wiedzy uznaje webinary i szkolenia dostępne online. Z kolei 60 proc. ankietowanych śledzi na bieżąco oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów. Ważną pozycję w wynikach ankiety zajmują media – 48 proc. przedsiębiorców szuka informacji właśnie tam. Tymczasem 26 proc. kontaktuje się bezpośrednio z producentami systemów informatycznych, aby uzyskać konkretne wskazówki o możliwościach połączenia się z KSeF.

KSeF - źródła wiedzy

KSeF - źródła wiedzy

Comarch

– Od początku ogłoszenia planów Ministerstwa Finansów w zakresie wprowadzenia obowiązku e-fakturowania wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat KSeF, elektronicznej faktury ustrukturyzowanej oraz możliwości integracji swoich systemów informatycznych z platformą rządową. Nasza firma stale monitoruje zmiany wprowadzane przez organy finansowe i chętnie dzieli się wiedzą z klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że producenci systemów IT i organizowane przez nich webinary oraz szkolenia są ważnym źródłem wiedzy o KSeF. Dlatego regularnie na nie zapraszamy – mówi Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Stopień digitalizacji procesów fakturowania w polskich firmach

KSeF jest systemem informatycznym, przez co, aby móc z niego skorzystać, trzeba dysponować odpowiednimi narzędziami IT służącymi do wystawiania i odbierania faktur. Wiele firm zdążyło już przynajmniej w pewnym stopniu zdigitalizować swoje procesy fakturowania. Choć według przeprowadzonej ankiety aż 88 proc. przedsiębiorców już teraz korzysta z faktur w formie elektronicznej (choć niekoniecznie ustrukturyzowanej, fakturą elektroniczną może być np. plik w formacje PDF wysyłany mailem), to zaledwie 17 proc. posiada system informatyczny dostosowany do wysyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych i rejestrowania ich w KSeF. Pozostałe 71 proc. firm będzie do końca 2023 roku zmuszone zakupić i wdrożyć systemy informatyczne pozwalające na elektroniczną wymianę faktur z platformą rządową. 12 procent ankietowanych na pytanie, czy ich firma posiada już system informatyczny dostosowany do KSeF lub zintegrowany z nim odpowiedziało, że nie wie, co może oznaczać, że nie interesują się jeszcze tym tematem.

Obecnie, w ramach trwających testów realizowanych przez Ministerstwo Finansów, Krajowy System e-Faktur jest udostępniony podatnikom w formie webowego interfejsu. Wyniki ankiety pokazują, że jak dotąd skorzystało z niego zaledwie 10 proc. przedsiębiorców, a prawie 90 proc. nie zrobiło tego jeszcze nawet jednorazowo. W grupie ankietowanych, którzy testowali rządową platformę, 14 proc. napotkało jakieś trudności, wśród których dominowały brak możliwości przesyłania załączników czy format e-faktury niekompatybilny z wewnętrznym systemem IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Comarch

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Comarch

– To oczywiście nie znaczy, że polskie firmy czekają bezczynnie na wejście przepisów w życie. Przedsiębiorcy obierają różne strategie, aby przygotować się do I kwartału 2024 roku, kiedy zacznie obowiązywać KSeF. W odpowiedzi na pytanie, jakie działania planują w tym celu podjąć, 60 proc. wskazało, że postawi na dalszy udział pracowników w szkoleniach i webinarach, a niemal tyle samo (52 proc.), że zakupi lub dostosuje firmowy system informatyczny do wysyłania i odbierania faktur w KSeF. Ci, którzy zdecydują się kupić odpowiedni system, powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na doświadczenie jego dostawcy, stosunek jakości do ceny oraz zakres produktów i usług, które oferuje producent. Warto postawić na dostawcę takiego jak Comarch, który stale aktualizuje oprogramowanie i oferuje wsparcie techniczne w razie problemów – komentuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Wśród pozostałych działań planowanych lub już realizowanych w ramach przygotowania organizacji do obowiązku KSeF ankietowani wskazywali również na plany skorzystania z usług zewnętrznego doradztwa finansowo-podatkowego (24 proc.) oraz już trwające prace nad dostosowaniem firmy do nowych przepisów (45 proc.). Tylko niewielki odsetek przedsiębiorstw, 2 proc., będzie zatrudniać specjalistę.  

Obawy i nadzieje związane z KSeF

REKLAMA

Wprowadzenie obowiązku KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw, dlatego będzie dla nich ogromną zmianą. W związku z nadchodzącą rewolucją Comarch zapytał polskie firmy również o to, czego spodziewają się po rozpoczęciu użytkowania Krajowego Systemu e-Faktur. Wśród korzyści, które wskazują ankietowani, są: oszczędności środków i czasu (niemal połowa, bo 45%), sprawniejsza realizacja procesów księgowych (39 proc.), archiwizacja faktur przez 10 lat (38 proc.), zwolnienie z obowiązku udostępniania faktur w formacie JPK (36%) czy ułatwienia w rozliczaniu faktur korygujących ustrukturyzowanych (29 proc.).

Nie bez znaczenia są też kwestie środowiskowe – aż 29 proc. ankietowanych wskazało ekologię jako korzyść z wdrożenia KSeF-u. 26 proc. przedsiębiorców ma nadzieję na eliminację błędów dzięki integracji z KSeF. Liczy się też krótszy czas zwrotu podatku – rząd obiecuje, że dzięki integracji z KSeF skróci się on z 60 do 40 dni, a fakt ten jest ważny dla 26 proc. ankietowanych. 17 proc. przedsiębiorców w ankiecie wskazało inne niż powyższe korzyści, natomiast aż 19 proc. nie wie, jakich korzyści się spodziewać.

 Z KSeF firmy łączą jednak także pewne obawy. Spora część ankietowanych niepokoi się, że nie zdąży wdrożyć zmian i przystosować się do nowych przepisów na czas (40 proc). Nieco więcej, bo 43 proc. przedsiębiorców, boi się kosztów wdrożenia rozwiązania służącego do e-fakturowania, a najwięcej, bo aż 48 proc., widzi zagrożenie w postaci różnorodności systemów IT w swojej firmie.

– Dlatego tak istotna jest właściwa integracja systemów firmowych z KSeF, która umożliwi użytkownikom wykorzystanie ich do wysyłania i odbierania e-faktur do/z platformy rządowej. Odpowiednie rozwiązanie powinno zapewnić pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. W Comarch od samego początku jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekt KSeF, dzięki czemu system Comarch EDI już teraz jest w pełni zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur – dodaje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA