REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na KSeF? Wyniki ankiety

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
e-faktura, komputer
e-faktura, komputer
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników w Polsce. Comarch, producent i dostawca oprogramowania do elektronicznej wymiany danych wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę dotyczącą KSeF. Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie e-fakturowania.

Czym jest KSEF i od kiedy trzeba będzie zacząć z niego korzystać?

Krajowy System e-Faktur jest oficjalną rządową platformą służącą do wystawiania, otrzymywania oraz przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Została ona uruchomiona 1 stycznia 2022 roku dla wszystkich podatników – na zasadzie dobrowolnego dostępu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów obowiązek e-fakturowania, a zatem korzystania z KSeF, zostanie wprowadzony w Polsce w I kwartale 2024 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Gdzie przedsiębiorcy szukają wiedzy na temat KSeF?

Choć o samej platformie KSeF słyszała już większość przedsiębiorców, w gąszczu zmieniających się przepisów oraz dat rozpoczęcia ich obowiązywania ankietowani usiłują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o nowym obowiązku e-fakturowania. Zgodnie z wynikami ankiety, największy odsetek firm (62 proc.) za najbardziej przystępną i wartościową merytorycznie formę zdobywania wiedzy uznaje webinary i szkolenia dostępne online. Z kolei 60 proc. ankietowanych śledzi na bieżąco oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów. Ważną pozycję w wynikach ankiety zajmują media – 48 proc. przedsiębiorców szuka informacji właśnie tam. Tymczasem 26 proc. kontaktuje się bezpośrednio z producentami systemów informatycznych, aby uzyskać konkretne wskazówki o możliwościach połączenia się z KSeF.

KSeF - źródła wiedzy

KSeF - źródła wiedzy

Comarch

– Od początku ogłoszenia planów Ministerstwa Finansów w zakresie wprowadzenia obowiązku e-fakturowania wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat KSeF, elektronicznej faktury ustrukturyzowanej oraz możliwości integracji swoich systemów informatycznych z platformą rządową. Nasza firma stale monitoruje zmiany wprowadzane przez organy finansowe i chętnie dzieli się wiedzą z klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że producenci systemów IT i organizowane przez nich webinary oraz szkolenia są ważnym źródłem wiedzy o KSeF. Dlatego regularnie na nie zapraszamy – mówi Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Stopień digitalizacji procesów fakturowania w polskich firmach

KSeF jest systemem informatycznym, przez co, aby móc z niego skorzystać, trzeba dysponować odpowiednimi narzędziami IT służącymi do wystawiania i odbierania faktur. Wiele firm zdążyło już przynajmniej w pewnym stopniu zdigitalizować swoje procesy fakturowania. Choć według przeprowadzonej ankiety aż 88 proc. przedsiębiorców już teraz korzysta z faktur w formie elektronicznej (choć niekoniecznie ustrukturyzowanej, fakturą elektroniczną może być np. plik w formacje PDF wysyłany mailem), to zaledwie 17 proc. posiada system informatyczny dostosowany do wysyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych i rejestrowania ich w KSeF. Pozostałe 71 proc. firm będzie do końca 2023 roku zmuszone zakupić i wdrożyć systemy informatyczne pozwalające na elektroniczną wymianę faktur z platformą rządową. 12 procent ankietowanych na pytanie, czy ich firma posiada już system informatyczny dostosowany do KSeF lub zintegrowany z nim odpowiedziało, że nie wie, co może oznaczać, że nie interesują się jeszcze tym tematem.

Obecnie, w ramach trwających testów realizowanych przez Ministerstwo Finansów, Krajowy System e-Faktur jest udostępniony podatnikom w formie webowego interfejsu. Wyniki ankiety pokazują, że jak dotąd skorzystało z niego zaledwie 10 proc. przedsiębiorców, a prawie 90 proc. nie zrobiło tego jeszcze nawet jednorazowo. W grupie ankietowanych, którzy testowali rządową platformę, 14 proc. napotkało jakieś trudności, wśród których dominowały brak możliwości przesyłania załączników czy format e-faktury niekompatybilny z wewnętrznym systemem IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Korzystanie z e-faktur nieustrukturyzowanych

Comarch

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Korzystanie z testowej wersji KSeF

Comarch

– To oczywiście nie znaczy, że polskie firmy czekają bezczynnie na wejście przepisów w życie. Przedsiębiorcy obierają różne strategie, aby przygotować się do I kwartału 2024 roku, kiedy zacznie obowiązywać KSeF. W odpowiedzi na pytanie, jakie działania planują w tym celu podjąć, 60 proc. wskazało, że postawi na dalszy udział pracowników w szkoleniach i webinarach, a niemal tyle samo (52 proc.), że zakupi lub dostosuje firmowy system informatyczny do wysyłania i odbierania faktur w KSeF. Ci, którzy zdecydują się kupić odpowiedni system, powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na doświadczenie jego dostawcy, stosunek jakości do ceny oraz zakres produktów i usług, które oferuje producent. Warto postawić na dostawcę takiego jak Comarch, który stale aktualizuje oprogramowanie i oferuje wsparcie techniczne w razie problemów – komentuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Wśród pozostałych działań planowanych lub już realizowanych w ramach przygotowania organizacji do obowiązku KSeF ankietowani wskazywali również na plany skorzystania z usług zewnętrznego doradztwa finansowo-podatkowego (24 proc.) oraz już trwające prace nad dostosowaniem firmy do nowych przepisów (45 proc.). Tylko niewielki odsetek przedsiębiorstw, 2 proc., będzie zatrudniać specjalistę.  

Obawy i nadzieje związane z KSeF

REKLAMA

Wprowadzenie obowiązku KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw, dlatego będzie dla nich ogromną zmianą. W związku z nadchodzącą rewolucją Comarch zapytał polskie firmy również o to, czego spodziewają się po rozpoczęciu użytkowania Krajowego Systemu e-Faktur. Wśród korzyści, które wskazują ankietowani, są: oszczędności środków i czasu (niemal połowa, bo 45%), sprawniejsza realizacja procesów księgowych (39 proc.), archiwizacja faktur przez 10 lat (38 proc.), zwolnienie z obowiązku udostępniania faktur w formacie JPK (36%) czy ułatwienia w rozliczaniu faktur korygujących ustrukturyzowanych (29 proc.).

Nie bez znaczenia są też kwestie środowiskowe – aż 29 proc. ankietowanych wskazało ekologię jako korzyść z wdrożenia KSeF-u. 26 proc. przedsiębiorców ma nadzieję na eliminację błędów dzięki integracji z KSeF. Liczy się też krótszy czas zwrotu podatku – rząd obiecuje, że dzięki integracji z KSeF skróci się on z 60 do 40 dni, a fakt ten jest ważny dla 26 proc. ankietowanych. 17 proc. przedsiębiorców w ankiecie wskazało inne niż powyższe korzyści, natomiast aż 19 proc. nie wie, jakich korzyści się spodziewać.

 Z KSeF firmy łączą jednak także pewne obawy. Spora część ankietowanych niepokoi się, że nie zdąży wdrożyć zmian i przystosować się do nowych przepisów na czas (40 proc). Nieco więcej, bo 43 proc. przedsiębiorców, boi się kosztów wdrożenia rozwiązania służącego do e-fakturowania, a najwięcej, bo aż 48 proc., widzi zagrożenie w postaci różnorodności systemów IT w swojej firmie.

– Dlatego tak istotna jest właściwa integracja systemów firmowych z KSeF, która umożliwi użytkownikom wykorzystanie ich do wysyłania i odbierania e-faktur do/z platformy rządowej. Odpowiednie rozwiązanie powinno zapewnić pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. W Comarch od samego początku jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekt KSeF, dzięki czemu system Comarch EDI już teraz jest w pełni zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur – dodaje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA