REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
PFRON

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) informuje, że od stycznia 2023 roku wnioski do PFRON w formie elektronicznej (przez internet / on-line) o dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz wniosków na likwidację barier technicznych, architektonicznych i barier w komunikowaniu się – trzeba składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – platformie internetowej przygotowanej przez PFRON.

Wnioski do PFRON tylko przez System Obsługi Wsparcia (SOW)

Jak wskazał Powiat Pruszkowski, PFRON od 1 stycznia 2023 r. zobowiązał wszystkie samorządu powiatowe do prowadzenia w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) pełnej obsługi wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. Dlatego wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w 2023 r. będą rejestrowane i obsługiwane wyłącznie w dedykowanym i bezpłatnie udostępnionym osobom niepełnosprawnym programie System Obsługi Wsparcia (SOW).

Jak informuje PFRON, wszystkie 380 powiatów w Polsce wdrożyły podpisało porozumienie i wdrożyło System SOW dostępny na stronie sow.pfron.org.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zatem w 2023 roku ww. wnioski o dofinansowanie z PFRON można składać tylko za pośrednictwem SOW z użyciem przygotowanych przez PFRON formularzy wniosków o dofinansowanie.

Wszystkie dokumenty niezbędne do złożenia wniosku (kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności i inne wymagane załączniki) 

Wnioskodawca może skanować i powielać w formie elektronicznej i dołączać do wypełnionego elektronicznie wniosku w SOW.

SOW umożliwia też złożenie samego wniosku i uzupełnienie o wymagane załączniki w późniejszym czasie.

REKLAMA

System Obsługi Wsparcia PFRON – rejestracja

W celu założenia konta w systemie SOW, trzeba wejść na stronę Systemu Obsługi Wsparcia i kliknąć link Rejestracja aby przejść do strony, na której trzeba wpisać swoje dane(imię, nazwisko, pesel, adres mailowy i numer telefonu). Po wpisaniu swoich danych i akceptacji regulaminu, otrzymasz drogą mailową link aktywacyjny wraz z tymczasowym hasłem. 

Po kliknięciu w link aktywacyjny konto zostaje automatycznie aktywowane. Od tego momentu można logować się na tej samej stronie: sow.pfron.org.pl. Po zalogowaniu można uzupełnić dane w zakładce „edycja konta” - przyspiesza proces składania wniosków, bowiem raz wypełnione informacje będą się automatycznie uzupełniały podczas wypełniania wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie z PFRON przy użyciu SOW

W celu złożenia wniosku do PFRON przez internet przy użyciu SOW, Wnioskodawca musi posiadać:

- dostęp do internetu,

- aktywne konto mailowe (u dowolnego dostawcy usług) oraz nr telefonu komórkowego,

- skany (zdjęcia cyfrowe) orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i innych wymaganych załączników (SOW akceptuje pliki .jpg lub .pdf o objętości do 20 MB),

- Profil Zaufany – który można założyć bez wychodzenia z domu poprzez stronę internetową https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Wcześniej trzeba zarejestrować konto w SOW. 

Procedura składania wniosku w SOW polega na wypełnianiu wyświetlanych pól oraz dodaniu skanów (zdjęć cyfrowych) wyżej wymienionych dokumentów. 

Po złożeniu wniosku przy użyciu SOW Wnioskodawca może śledzić etapy obsługi złożonego przez siebie wniosku. SOW umożliwia też pełną komunikację z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w danym powiecie odnośnie złożonego wniosku.

Procedura składania wniosku w SOW

1) Wnioskodawca wybiera przycisk „Nowy wniosek” oraz zaznacza właściwe województwo i powiat. 

2) Jeśli samorząd, na którego terenie mieszka Wnioskodawca, prowadzi nabory elektroniczne na wybraną formę wsparcia, Wnioskodawca zostanie przekierowany na elektroniczny wniosek. Uzupełnia go, dołącza wymagane załączniki w formie skanów i wysyła wniosek korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego (tam, gdzie jest to wymagane). 

3) PFRON informuje też, że jeśli Wnioskodawca  nie posiada Profilu Zaufanego ani podpisu elektronicznego, może wydrukować wniosek z SOW i złożyć go w wersji papierowej. Składając wniosek papierowy, trzeba poinformować pracownika urzędu, że wniosek został wypełniony elektronicznie – wtedy urzędnik będzie mógł go autoryzować w imieniu Wnioskodawcy i procedować w systemie SOW, a Wnioskodawca w systemie SOW oraz drogą mailową będzie otrzymywał informację, na jakim etapie rozpatrywania jest jegowniosek. 

Jeżeli Wnioskodawca nie jest pewien, jaki wniosek powinien złożyć, może skorzystać także z Kreatora, czyli elektronicznego asystenta, który pokieruje Wnioskodawcę w procesie składania wniosku (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator). Krteator zawiera m.in. podpowiedzi, z jakiego wsparcia można skorzystać, jakie są kryteria obowiązujące Wnioskodawców, jaką kwotę można otrzymać, jakie załączniki trzeba przygotować i kiedy można złożyć wniosek. Kreator znajdziesz na stronie logowania systemu SOW – wybierz przycisk: „Kliknij i sprawdź, z jakiego wsparcia możesz skorzystać” (https://sow.pfron.org.pl/).

PFRON udostępnił też bezpłatną infolinię: 800 889 777 (czynna w dni robocze, godziny 9.00 – 17.00).

Kiedy zostanie rozpatrzony wniosek złożony w systemie SOW?

Aby uzyskać informację na temat złożonego wniosku, trzeba skontaktować się z jednostką, do której złożono wniosek. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie mailowe z załącznikiem w postaci dokumentu „URZĘDOWE POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA DOKUMENTU DORĘCZONEGO W FORMIE ELEKTRONICZNEJ”, potwierdzenie to zawiera informację, do jakiej jednostki złożono wniosek. Dane kontaktowe jednostki można znaleźć pod linkiem https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator/wybierz-jst?id=855&a=info

Więcej informacji o SOW:

Szkolenie e-learning w zakresie obsługi systemu SOW

System Obsługi Wsparcia ze środków PFRON – kanał na YouTube

Portal informacyjny SOW

oprac. Paweł Huczko

Źródło: PFRON, Powiat Pruszkowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA