REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
PFRON

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) informuje, że od stycznia 2023 roku wnioski do PFRON w formie elektronicznej (przez internet / on-line) o dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz wniosków na likwidację barier technicznych, architektonicznych i barier w komunikowaniu się – trzeba składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – platformie internetowej przygotowanej przez PFRON.

Wnioski do PFRON tylko przez System Obsługi Wsparcia (SOW)

Jak wskazał Powiat Pruszkowski, PFRON od 1 stycznia 2023 r. zobowiązał wszystkie samorządu powiatowe do prowadzenia w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) pełnej obsługi wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. Dlatego wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w 2023 r. będą rejestrowane i obsługiwane wyłącznie w dedykowanym i bezpłatnie udostępnionym osobom niepełnosprawnym programie System Obsługi Wsparcia (SOW).

Jak informuje PFRON, wszystkie 380 powiatów w Polsce wdrożyły podpisało porozumienie i wdrożyło System SOW dostępny na stronie sow.pfron.org.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Zatem w 2023 roku ww. wnioski o dofinansowanie z PFRON można składać tylko za pośrednictwem SOW z użyciem przygotowanych przez PFRON formularzy wniosków o dofinansowanie.

Wszystkie dokumenty niezbędne do złożenia wniosku (kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności i inne wymagane załączniki) 

Wnioskodawca może skanować i powielać w formie elektronicznej i dołączać do wypełnionego elektronicznie wniosku w SOW.

SOW umożliwia też złożenie samego wniosku i uzupełnienie o wymagane załączniki w późniejszym czasie.

REKLAMA

System Obsługi Wsparcia PFRON – rejestracja

W celu założenia konta w systemie SOW, trzeba wejść na stronę Systemu Obsługi Wsparcia i kliknąć link Rejestracja aby przejść do strony, na której trzeba wpisać swoje dane(imię, nazwisko, pesel, adres mailowy i numer telefonu). Po wpisaniu swoich danych i akceptacji regulaminu, otrzymasz drogą mailową link aktywacyjny wraz z tymczasowym hasłem. 

Po kliknięciu w link aktywacyjny konto zostaje automatycznie aktywowane. Od tego momentu można logować się na tej samej stronie: sow.pfron.org.pl. Po zalogowaniu można uzupełnić dane w zakładce „edycja konta” - przyspiesza proces składania wniosków, bowiem raz wypełnione informacje będą się automatycznie uzupełniały podczas wypełniania wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie z PFRON przy użyciu SOW

W celu złożenia wniosku do PFRON przez internet przy użyciu SOW, Wnioskodawca musi posiadać:

- dostęp do internetu,

- aktywne konto mailowe (u dowolnego dostawcy usług) oraz nr telefonu komórkowego,

- skany (zdjęcia cyfrowe) orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i innych wymaganych załączników (SOW akceptuje pliki .jpg lub .pdf o objętości do 20 MB),

- Profil Zaufany – który można założyć bez wychodzenia z domu poprzez stronę internetową https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Wcześniej trzeba zarejestrować konto w SOW. 

Procedura składania wniosku w SOW polega na wypełnianiu wyświetlanych pól oraz dodaniu skanów (zdjęć cyfrowych) wyżej wymienionych dokumentów. 

Po złożeniu wniosku przy użyciu SOW Wnioskodawca może śledzić etapy obsługi złożonego przez siebie wniosku. SOW umożliwia też pełną komunikację z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w danym powiecie odnośnie złożonego wniosku.

Procedura składania wniosku w SOW

1) Wnioskodawca wybiera przycisk „Nowy wniosek” oraz zaznacza właściwe województwo i powiat. 

2) Jeśli samorząd, na którego terenie mieszka Wnioskodawca, prowadzi nabory elektroniczne na wybraną formę wsparcia, Wnioskodawca zostanie przekierowany na elektroniczny wniosek. Uzupełnia go, dołącza wymagane załączniki w formie skanów i wysyła wniosek korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego (tam, gdzie jest to wymagane). 

3) PFRON informuje też, że jeśli Wnioskodawca  nie posiada Profilu Zaufanego ani podpisu elektronicznego, może wydrukować wniosek z SOW i złożyć go w wersji papierowej. Składając wniosek papierowy, trzeba poinformować pracownika urzędu, że wniosek został wypełniony elektronicznie – wtedy urzędnik będzie mógł go autoryzować w imieniu Wnioskodawcy i procedować w systemie SOW, a Wnioskodawca w systemie SOW oraz drogą mailową będzie otrzymywał informację, na jakim etapie rozpatrywania jest jegowniosek. 

Jeżeli Wnioskodawca nie jest pewien, jaki wniosek powinien złożyć, może skorzystać także z Kreatora, czyli elektronicznego asystenta, który pokieruje Wnioskodawcę w procesie składania wniosku (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator). Krteator zawiera m.in. podpowiedzi, z jakiego wsparcia można skorzystać, jakie są kryteria obowiązujące Wnioskodawców, jaką kwotę można otrzymać, jakie załączniki trzeba przygotować i kiedy można złożyć wniosek. Kreator znajdziesz na stronie logowania systemu SOW – wybierz przycisk: „Kliknij i sprawdź, z jakiego wsparcia możesz skorzystać” (https://sow.pfron.org.pl/).

PFRON udostępnił też bezpłatną infolinię: 800 889 777 (czynna w dni robocze, godziny 9.00 – 17.00).

Kiedy zostanie rozpatrzony wniosek złożony w systemie SOW?

Aby uzyskać informację na temat złożonego wniosku, trzeba skontaktować się z jednostką, do której złożono wniosek. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie mailowe z załącznikiem w postaci dokumentu „URZĘDOWE POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA DOKUMENTU DORĘCZONEGO W FORMIE ELEKTRONICZNEJ”, potwierdzenie to zawiera informację, do jakiej jednostki złożono wniosek. Dane kontaktowe jednostki można znaleźć pod linkiem https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator/wybierz-jst?id=855&a=info

Więcej informacji o SOW:

Szkolenie e-learning w zakresie obsługi systemu SOW

System Obsługi Wsparcia ze środków PFRON – kanał na YouTube

Portal informacyjny SOW

oprac. Paweł Huczko

Źródło: PFRON, Powiat Pruszkowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA