REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnioski do PFRON w 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
SOW System Obsługi Wsparcia PFRON
PFRON

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) informuje, że od stycznia 2023 roku wnioski do PFRON w formie elektronicznej (przez internet / on-line) o dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz wniosków na likwidację barier technicznych, architektonicznych i barier w komunikowaniu się – trzeba składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – platformie internetowej przygotowanej przez PFRON.

Wnioski do PFRON tylko przez System Obsługi Wsparcia (SOW)

Jak wskazał Powiat Pruszkowski, PFRON od 1 stycznia 2023 r. zobowiązał wszystkie samorządu powiatowe do prowadzenia w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) pełnej obsługi wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. Dlatego wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w 2023 r. będą rejestrowane i obsługiwane wyłącznie w dedykowanym i bezpłatnie udostępnionym osobom niepełnosprawnym programie System Obsługi Wsparcia (SOW).

Jak informuje PFRON, wszystkie 380 powiatów w Polsce wdrożyły podpisało porozumienie i wdrożyło System SOW dostępny na stronie sow.pfron.org.pl.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zatem w 2023 roku ww. wnioski o dofinansowanie z PFRON można składać tylko za pośrednictwem SOW z użyciem przygotowanych przez PFRON formularzy wniosków o dofinansowanie.

Wszystkie dokumenty niezbędne do złożenia wniosku (kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności i inne wymagane załączniki) 

Wnioskodawca może skanować i powielać w formie elektronicznej i dołączać do wypełnionego elektronicznie wniosku w SOW.

SOW umożliwia też złożenie samego wniosku i uzupełnienie o wymagane załączniki w późniejszym czasie.

System Obsługi Wsparcia PFRON – rejestracja

W celu założenia konta w systemie SOW, trzeba wejść na stronę Systemu Obsługi Wsparcia i kliknąć link Rejestracja aby przejść do strony, na której trzeba wpisać swoje dane(imię, nazwisko, pesel, adres mailowy i numer telefonu). Po wpisaniu swoich danych i akceptacji regulaminu, otrzymasz drogą mailową link aktywacyjny wraz z tymczasowym hasłem. 

Po kliknięciu w link aktywacyjny konto zostaje automatycznie aktywowane. Od tego momentu można logować się na tej samej stronie: sow.pfron.org.pl. Po zalogowaniu można uzupełnić dane w zakładce „edycja konta” - przyspiesza proces składania wniosków, bowiem raz wypełnione informacje będą się automatycznie uzupełniały podczas wypełniania wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie z PFRON przy użyciu SOW

W celu złożenia wniosku do PFRON przez internet przy użyciu SOW, Wnioskodawca musi posiadać:

- dostęp do internetu,

- aktywne konto mailowe (u dowolnego dostawcy usług) oraz nr telefonu komórkowego,

- skany (zdjęcia cyfrowe) orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i innych wymaganych załączników (SOW akceptuje pliki .jpg lub .pdf o objętości do 20 MB),

- Profil Zaufany – który można założyć bez wychodzenia z domu poprzez stronę internetową https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Wcześniej trzeba zarejestrować konto w SOW. 

Procedura składania wniosku w SOW polega na wypełnianiu wyświetlanych pól oraz dodaniu skanów (zdjęć cyfrowych) wyżej wymienionych dokumentów. 

Po złożeniu wniosku przy użyciu SOW Wnioskodawca może śledzić etapy obsługi złożonego przez siebie wniosku. SOW umożliwia też pełną komunikację z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w danym powiecie odnośnie złożonego wniosku.

Procedura składania wniosku w SOW

1) Wnioskodawca wybiera przycisk „Nowy wniosek” oraz zaznacza właściwe województwo i powiat. 

REKLAMA

2) Jeśli samorząd, na którego terenie mieszka Wnioskodawca, prowadzi nabory elektroniczne na wybraną formę wsparcia, Wnioskodawca zostanie przekierowany na elektroniczny wniosek. Uzupełnia go, dołącza wymagane załączniki w formie skanów i wysyła wniosek korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego (tam, gdzie jest to wymagane). 

3) PFRON informuje też, że jeśli Wnioskodawca  nie posiada Profilu Zaufanego ani podpisu elektronicznego, może wydrukować wniosek z SOW i złożyć go w wersji papierowej. Składając wniosek papierowy, trzeba poinformować pracownika urzędu, że wniosek został wypełniony elektronicznie – wtedy urzędnik będzie mógł go autoryzować w imieniu Wnioskodawcy i procedować w systemie SOW, a Wnioskodawca w systemie SOW oraz drogą mailową będzie otrzymywał informację, na jakim etapie rozpatrywania jest jegowniosek. 

Jeżeli Wnioskodawca nie jest pewien, jaki wniosek powinien złożyć, może skorzystać także z Kreatora, czyli elektronicznego asystenta, który pokieruje Wnioskodawcę w procesie składania wniosku (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator). Krteator zawiera m.in. podpowiedzi, z jakiego wsparcia można skorzystać, jakie są kryteria obowiązujące Wnioskodawców, jaką kwotę można otrzymać, jakie załączniki trzeba przygotować i kiedy można złożyć wniosek. Kreator znajdziesz na stronie logowania systemu SOW – wybierz przycisk: „Kliknij i sprawdź, z jakiego wsparcia możesz skorzystać” (https://sow.pfron.org.pl/).

PFRON udostępnił też bezpłatną infolinię: 800 889 777 (czynna w dni robocze, godziny 9.00 – 17.00).

Kiedy zostanie rozpatrzony wniosek złożony w systemie SOW?

Aby uzyskać informację na temat złożonego wniosku, trzeba skontaktować się z jednostką, do której złożono wniosek. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie mailowe z załącznikiem w postaci dokumentu „URZĘDOWE POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA DOKUMENTU DORĘCZONEGO W FORMIE ELEKTRONICZNEJ”, potwierdzenie to zawiera informację, do jakiej jednostki złożono wniosek. Dane kontaktowe jednostki można znaleźć pod linkiem https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator/wybierz-jst?id=855&a=info

Więcej informacji o SOW:

Szkolenie e-learning w zakresie obsługi systemu SOW

System Obsługi Wsparcia ze środków PFRON – kanał na YouTube

Portal informacyjny SOW

oprac. Paweł Huczko

Źródło: PFRON, Powiat Pruszkowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA