REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi mają sposób na zakaz reklamy

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy podatkowi mogą zawiesić prowadzoną działalność nawet na pięć lat. Przez ten okres mogą prowadzić inną działalność i korzystać z możliwości reklamy. Przepisy o zawieszeniu budzą jednak wiele kontrowersji i należy je szybko zmienić.

Kancelarie podatkowe mają utrudnione zadanie w pozyskiwaniu nowych klientów. Powód to ustawowy zakaz reklamy. Zakaz ten, mimo że jest ograniczeniem trudnym, to jednak możliwym do obejścia. Przepisy ustawy o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86 z późn. zm.) pozwalają na zawieszenie działalności doradcy podatkowego. Doradca może więc otworzyć np. biuro rachunkowe i korzystać z dobrodziejstw reklamy.

Reklama przyciąga klientów...

Doradcy, którzy zawiesili swoją działalność i prowadzą np. biuro rachunkowe, gdy już zdobędą klientów, mogą odwiesić działalność doradczą i wrócić do udzielania porad i opinii czy reprezentowania klientów w sądach administracyjnych w sprawach podatkowych. Na taką praktykę pozwalają przepisy ustawy o doradztwie podatkowym. Nie określają, co wolno, a czego nie wolno doradcy, który zawiesił działalność.

Jak powiedział Gazecie Prawnej Bogusław Niemiec, doradca podatkowy, najczęstszym powodem zawieszenia działalności jest otrzymanie oferty pracy korzystniejszej niż wykonywanie zawodu doradcy podatkowego.

- Większość doradców podatkowych, którzy zawieszają działalność, robi to ze względu na objęcie stanowisk w innych firmach czy radach nadzorczych - stwierdził Bogusław Niemiec.

Przyznał też, że spotkał się z praktyką, kiedy doradca podatkowy szukał zatrudnienia w innej spółce doradztwa podatkowego lub stał się partnerem w takiej spółce. Jak tłumaczył, doradcy szukają takich rozwiązań, gdy sami nie są w stanie poradzić sobie na rynku.

Jeśli jednak doradca znajdzie się w trudnej sytuacji, obowiązujące przepisy pozwalają mu znaleźć inne rozwiązanie swoich problemów. Wystarczy zawiesić działalność i przez ten czas wykonywać zawód, w którym nie ma zakazu reklamy. Przepisy nakazują doradcy, który chce zawiesić działalność na dłużej niż sześć miesięcy, poinformować jedynie o tym Krajową Radę Doradców Podatkowych (KRDP).

- Doradca nie musi podawać powodów zawieszenia. Informuje jedynie o takim zamiarze. Krajowa Rada nie dysponuje więc żadnymi informacjami o powodach zawieszeń działalności doradców podatkowych - powiedział GP Brunon Szulc, przewodniczący komisji ds. wewnątrzkorporacyjnych KRDP.

Może to być więc bardzo wygodna forma unikania odpowiedzialności.

W czasie zawieszenia doradca nie musi też opłacać składek ani posiadać ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli zawiesza działalność na pięć miesięcy, nie musi informować o tym KRDP, nie musi też płacić składek. Problem w tym, że o przyczynach niepłacenia składek nikt poza samym doradcą nie wie.

W konsekwencji zawieszenia działalności doradcy mogą zyskać przewagę nad firmami, które nie stosują takich forteli. Przepisy o zawieszeniu działalności budzą więc duże kontrowersje. Mogą bowiem zostać wykorzystane do działalności skierowanej przeciw doradcom podatkowym.

... i jest nieetyczna

Doradcy zgodnie twierdzą, że takie praktyki, mimo że dopuszczalne prawnie, są nieetyczne.

- Działanie, które miałoby na celu reklamowanie się zawieszonego doradcy podatkowego jako osoby uprawnionej do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, jest nieetyczne - potwierdził Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący KRDP.

Zwrócił uwagę na kolejne niebezpieczeństwa i niedomówienia wynikające z przepisów. Ustawa o doradztwie podatkowym nie określa np., kiedy należy poinformować o zawieszeniu działalności - przed upływem sześciomiesięcznego terminu czy po jego upływie.

- Wydaje się, że możliwe jest poinformowanie o zawieszeniu również po okresie sześciu miesięcy - przyznaje Zbigniew Błaszczyk.

Na przykład wtedy, gdy nieoczekiwanie pod koniec szóstego miesiąca zaprzestania wykonywania czynności doradczych doradca rozchoruje się.

Kolejną niedoprecyzowaną kwestią jest prowadzenie usługowo ksiąg rachunkowych w czasie zawieszenia działalności doradczej.

- W takiej sytuacji doradca nie wykonuje czynności doradztwa podatkowego tylko wtedy, gdy prowadzi księgi rachunkowe i nie robi niczego innego. Jeśli jednak prowadzi książki przychodów i rozchodów lub wypełnia deklaracje podatkowe, to wykonuje czynności doradztwa podatkowego - zwrócił uwagę wiceprzewodniczący KRDP.

A skoro tak, to nie ma właściwie podstaw do zawieszenia działalności. Problem tkwi jednak w udowodnieniu doradcy, że w czasie zawieszenia takie czynności wykonywał.

To jednak nie koniec komplikacji. Doradcy podatkowi mają bowiem obowiązek ubezpieczenia OC w zakresie doradztwa podatkowego. Podobnie księgowi świadczący usługi doradcze w ramach swoich uprawnień. Jeśli więc wykonują czynności doradztwa podatkowego, nawet jeśli działalność tę wykonują na podstawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to powstaje obowiązek ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobią, to zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym zostaną skreśleni z listy doradców. Z drugiej strony, jeśli posiadają ubezpieczenie w okresie zawieszenia i wykonują czynności doradcze, to zawieszenie wydaje się bezskuteczne.

Konieczne są zmiany

Doradcy przyznają, że aby wyeliminować możliwości prawne do obejścia istniejących zakazów, jak np. zakaz reklamy, możliwe są dwa rozwiązania. Po pierwsze, należałoby z ustawy wykreślić przepis dopuszczający zawieszenie działalności doradczej. Zwolennicy tego rozwiązania twierdzą, że ustawa powinna określać, że albo ktoś jest doradcą podatkowym, albo nim nie jest.

Po drugie, możliwa byłaby zmiana, która doprecyzowałaby przepisy o zawieszeniu, tak aby wyeliminować możliwość zastosowania w praktyce opisanych forteli. Zmiany te można by wprowadzić do ustawy przy okazji przygotowywanej dużej nowelizacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Doradca może zawiesić działalność

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA