REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi mają sposób na zakaz reklamy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy podatkowi mogą zawiesić prowadzoną działalność nawet na pięć lat. Przez ten okres mogą prowadzić inną działalność i korzystać z możliwości reklamy. Przepisy o zawieszeniu budzą jednak wiele kontrowersji i należy je szybko zmienić.

Kancelarie podatkowe mają utrudnione zadanie w pozyskiwaniu nowych klientów. Powód to ustawowy zakaz reklamy. Zakaz ten, mimo że jest ograniczeniem trudnym, to jednak możliwym do obejścia. Przepisy ustawy o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86 z późn. zm.) pozwalają na zawieszenie działalności doradcy podatkowego. Doradca może więc otworzyć np. biuro rachunkowe i korzystać z dobrodziejstw reklamy.

Reklama przyciąga klientów...

Doradcy, którzy zawiesili swoją działalność i prowadzą np. biuro rachunkowe, gdy już zdobędą klientów, mogą odwiesić działalność doradczą i wrócić do udzielania porad i opinii czy reprezentowania klientów w sądach administracyjnych w sprawach podatkowych. Na taką praktykę pozwalają przepisy ustawy o doradztwie podatkowym. Nie określają, co wolno, a czego nie wolno doradcy, który zawiesił działalność.

Jak powiedział Gazecie Prawnej Bogusław Niemiec, doradca podatkowy, najczęstszym powodem zawieszenia działalności jest otrzymanie oferty pracy korzystniejszej niż wykonywanie zawodu doradcy podatkowego.

- Większość doradców podatkowych, którzy zawieszają działalność, robi to ze względu na objęcie stanowisk w innych firmach czy radach nadzorczych - stwierdził Bogusław Niemiec.

Przyznał też, że spotkał się z praktyką, kiedy doradca podatkowy szukał zatrudnienia w innej spółce doradztwa podatkowego lub stał się partnerem w takiej spółce. Jak tłumaczył, doradcy szukają takich rozwiązań, gdy sami nie są w stanie poradzić sobie na rynku.

Jeśli jednak doradca znajdzie się w trudnej sytuacji, obowiązujące przepisy pozwalają mu znaleźć inne rozwiązanie swoich problemów. Wystarczy zawiesić działalność i przez ten czas wykonywać zawód, w którym nie ma zakazu reklamy. Przepisy nakazują doradcy, który chce zawiesić działalność na dłużej niż sześć miesięcy, poinformować jedynie o tym Krajową Radę Doradców Podatkowych (KRDP).

- Doradca nie musi podawać powodów zawieszenia. Informuje jedynie o takim zamiarze. Krajowa Rada nie dysponuje więc żadnymi informacjami o powodach zawieszeń działalności doradców podatkowych - powiedział GP Brunon Szulc, przewodniczący komisji ds. wewnątrzkorporacyjnych KRDP.

Może to być więc bardzo wygodna forma unikania odpowiedzialności.

W czasie zawieszenia doradca nie musi też opłacać składek ani posiadać ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli zawiesza działalność na pięć miesięcy, nie musi informować o tym KRDP, nie musi też płacić składek. Problem w tym, że o przyczynach niepłacenia składek nikt poza samym doradcą nie wie.

W konsekwencji zawieszenia działalności doradcy mogą zyskać przewagę nad firmami, które nie stosują takich forteli. Przepisy o zawieszeniu działalności budzą więc duże kontrowersje. Mogą bowiem zostać wykorzystane do działalności skierowanej przeciw doradcom podatkowym.

... i jest nieetyczna

Doradcy zgodnie twierdzą, że takie praktyki, mimo że dopuszczalne prawnie, są nieetyczne.

- Działanie, które miałoby na celu reklamowanie się zawieszonego doradcy podatkowego jako osoby uprawnionej do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, jest nieetyczne - potwierdził Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący KRDP.

Zwrócił uwagę na kolejne niebezpieczeństwa i niedomówienia wynikające z przepisów. Ustawa o doradztwie podatkowym nie określa np., kiedy należy poinformować o zawieszeniu działalności - przed upływem sześciomiesięcznego terminu czy po jego upływie.

- Wydaje się, że możliwe jest poinformowanie o zawieszeniu również po okresie sześciu miesięcy - przyznaje Zbigniew Błaszczyk.

Na przykład wtedy, gdy nieoczekiwanie pod koniec szóstego miesiąca zaprzestania wykonywania czynności doradczych doradca rozchoruje się.

Kolejną niedoprecyzowaną kwestią jest prowadzenie usługowo ksiąg rachunkowych w czasie zawieszenia działalności doradczej.

- W takiej sytuacji doradca nie wykonuje czynności doradztwa podatkowego tylko wtedy, gdy prowadzi księgi rachunkowe i nie robi niczego innego. Jeśli jednak prowadzi książki przychodów i rozchodów lub wypełnia deklaracje podatkowe, to wykonuje czynności doradztwa podatkowego - zwrócił uwagę wiceprzewodniczący KRDP.

A skoro tak, to nie ma właściwie podstaw do zawieszenia działalności. Problem tkwi jednak w udowodnieniu doradcy, że w czasie zawieszenia takie czynności wykonywał.

To jednak nie koniec komplikacji. Doradcy podatkowi mają bowiem obowiązek ubezpieczenia OC w zakresie doradztwa podatkowego. Podobnie księgowi świadczący usługi doradcze w ramach swoich uprawnień. Jeśli więc wykonują czynności doradztwa podatkowego, nawet jeśli działalność tę wykonują na podstawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to powstaje obowiązek ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobią, to zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym zostaną skreśleni z listy doradców. Z drugiej strony, jeśli posiadają ubezpieczenie w okresie zawieszenia i wykonują czynności doradcze, to zawieszenie wydaje się bezskuteczne.

Konieczne są zmiany

Doradcy przyznają, że aby wyeliminować możliwości prawne do obejścia istniejących zakazów, jak np. zakaz reklamy, możliwe są dwa rozwiązania. Po pierwsze, należałoby z ustawy wykreślić przepis dopuszczający zawieszenie działalności doradczej. Zwolennicy tego rozwiązania twierdzą, że ustawa powinna określać, że albo ktoś jest doradcą podatkowym, albo nim nie jest.

Po drugie, możliwa byłaby zmiana, która doprecyzowałaby przepisy o zawieszeniu, tak aby wyeliminować możliwość zastosowania w praktyce opisanych forteli. Zmiany te można by wprowadzić do ustawy przy okazji przygotowywanej dużej nowelizacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Doradca może zawiesić działalność

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

REKLAMA

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA