REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi mają sposób na zakaz reklamy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy podatkowi mogą zawiesić prowadzoną działalność nawet na pięć lat. Przez ten okres mogą prowadzić inną działalność i korzystać z możliwości reklamy. Przepisy o zawieszeniu budzą jednak wiele kontrowersji i należy je szybko zmienić.

Kancelarie podatkowe mają utrudnione zadanie w pozyskiwaniu nowych klientów. Powód to ustawowy zakaz reklamy. Zakaz ten, mimo że jest ograniczeniem trudnym, to jednak możliwym do obejścia. Przepisy ustawy o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86 z późn. zm.) pozwalają na zawieszenie działalności doradcy podatkowego. Doradca może więc otworzyć np. biuro rachunkowe i korzystać z dobrodziejstw reklamy.

Reklama przyciąga klientów...

Doradcy, którzy zawiesili swoją działalność i prowadzą np. biuro rachunkowe, gdy już zdobędą klientów, mogą odwiesić działalność doradczą i wrócić do udzielania porad i opinii czy reprezentowania klientów w sądach administracyjnych w sprawach podatkowych. Na taką praktykę pozwalają przepisy ustawy o doradztwie podatkowym. Nie określają, co wolno, a czego nie wolno doradcy, który zawiesił działalność.

Jak powiedział Gazecie Prawnej Bogusław Niemiec, doradca podatkowy, najczęstszym powodem zawieszenia działalności jest otrzymanie oferty pracy korzystniejszej niż wykonywanie zawodu doradcy podatkowego.

- Większość doradców podatkowych, którzy zawieszają działalność, robi to ze względu na objęcie stanowisk w innych firmach czy radach nadzorczych - stwierdził Bogusław Niemiec.

Przyznał też, że spotkał się z praktyką, kiedy doradca podatkowy szukał zatrudnienia w innej spółce doradztwa podatkowego lub stał się partnerem w takiej spółce. Jak tłumaczył, doradcy szukają takich rozwiązań, gdy sami nie są w stanie poradzić sobie na rynku.

Jeśli jednak doradca znajdzie się w trudnej sytuacji, obowiązujące przepisy pozwalają mu znaleźć inne rozwiązanie swoich problemów. Wystarczy zawiesić działalność i przez ten czas wykonywać zawód, w którym nie ma zakazu reklamy. Przepisy nakazują doradcy, który chce zawiesić działalność na dłużej niż sześć miesięcy, poinformować jedynie o tym Krajową Radę Doradców Podatkowych (KRDP).

- Doradca nie musi podawać powodów zawieszenia. Informuje jedynie o takim zamiarze. Krajowa Rada nie dysponuje więc żadnymi informacjami o powodach zawieszeń działalności doradców podatkowych - powiedział GP Brunon Szulc, przewodniczący komisji ds. wewnątrzkorporacyjnych KRDP.

Może to być więc bardzo wygodna forma unikania odpowiedzialności.

W czasie zawieszenia doradca nie musi też opłacać składek ani posiadać ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli zawiesza działalność na pięć miesięcy, nie musi informować o tym KRDP, nie musi też płacić składek. Problem w tym, że o przyczynach niepłacenia składek nikt poza samym doradcą nie wie.

W konsekwencji zawieszenia działalności doradcy mogą zyskać przewagę nad firmami, które nie stosują takich forteli. Przepisy o zawieszeniu działalności budzą więc duże kontrowersje. Mogą bowiem zostać wykorzystane do działalności skierowanej przeciw doradcom podatkowym.

... i jest nieetyczna

Doradcy zgodnie twierdzą, że takie praktyki, mimo że dopuszczalne prawnie, są nieetyczne.

- Działanie, które miałoby na celu reklamowanie się zawieszonego doradcy podatkowego jako osoby uprawnionej do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, jest nieetyczne - potwierdził Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący KRDP.

Zwrócił uwagę na kolejne niebezpieczeństwa i niedomówienia wynikające z przepisów. Ustawa o doradztwie podatkowym nie określa np., kiedy należy poinformować o zawieszeniu działalności - przed upływem sześciomiesięcznego terminu czy po jego upływie.

- Wydaje się, że możliwe jest poinformowanie o zawieszeniu również po okresie sześciu miesięcy - przyznaje Zbigniew Błaszczyk.

Na przykład wtedy, gdy nieoczekiwanie pod koniec szóstego miesiąca zaprzestania wykonywania czynności doradczych doradca rozchoruje się.

Kolejną niedoprecyzowaną kwestią jest prowadzenie usługowo ksiąg rachunkowych w czasie zawieszenia działalności doradczej.

- W takiej sytuacji doradca nie wykonuje czynności doradztwa podatkowego tylko wtedy, gdy prowadzi księgi rachunkowe i nie robi niczego innego. Jeśli jednak prowadzi książki przychodów i rozchodów lub wypełnia deklaracje podatkowe, to wykonuje czynności doradztwa podatkowego - zwrócił uwagę wiceprzewodniczący KRDP.

A skoro tak, to nie ma właściwie podstaw do zawieszenia działalności. Problem tkwi jednak w udowodnieniu doradcy, że w czasie zawieszenia takie czynności wykonywał.

To jednak nie koniec komplikacji. Doradcy podatkowi mają bowiem obowiązek ubezpieczenia OC w zakresie doradztwa podatkowego. Podobnie księgowi świadczący usługi doradcze w ramach swoich uprawnień. Jeśli więc wykonują czynności doradztwa podatkowego, nawet jeśli działalność tę wykonują na podstawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to powstaje obowiązek ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobią, to zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym zostaną skreśleni z listy doradców. Z drugiej strony, jeśli posiadają ubezpieczenie w okresie zawieszenia i wykonują czynności doradcze, to zawieszenie wydaje się bezskuteczne.

Konieczne są zmiany

Doradcy przyznają, że aby wyeliminować możliwości prawne do obejścia istniejących zakazów, jak np. zakaz reklamy, możliwe są dwa rozwiązania. Po pierwsze, należałoby z ustawy wykreślić przepis dopuszczający zawieszenie działalności doradczej. Zwolennicy tego rozwiązania twierdzą, że ustawa powinna określać, że albo ktoś jest doradcą podatkowym, albo nim nie jest.

Po drugie, możliwa byłaby zmiana, która doprecyzowałaby przepisy o zawieszeniu, tak aby wyeliminować możliwość zastosowania w praktyce opisanych forteli. Zmiany te można by wprowadzić do ustawy przy okazji przygotowywanej dużej nowelizacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Doradca może zawiesić działalność

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA