REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy
Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie toczą się prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten zwany jest potocznie SLIM VAT 3, a zmiany jakie wprowadza mają w większości wejść w życie 1 kwietnia 2023 r. Co nowego w VAT wprowadzi ta nowelizacja?

Zmiany w fakturowaniu

Pierwsza grupa projektowanych zmian dotyczy fakturowania. W tym zakresie projektodawca zakłada wprowadzenie przepisów precyzujących rozliczanie kursu walut przy fakturach korygujących.  Obecnie ustawa o VAT nie reguluje wprost tej kwestii. Stosowane zasady wynikają głównie z utrwalonej praktyki oraz linii orzeczniczej. 

REKLAMA

Autopromocja

SLIM VAT 3 proponuje wprowadzenie generalnej zasady przeliczania kursu waluty obcej dla korekt in plus oraz in minus: kurs przyjmowany do przeliczenia kwoty korekty podstawy opodatkowania na fakturze korygującej będzie – co do zasady - powieleniem kursu przyjmowanego dla pierwotnego rozliczenia.

Projekt zakłada również pewne uproszczenia dotyczące prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej – od 1 kwietnia 2023 r. zniknie obowiązek drukowania dokumentów, które są wystawiane przy użyciu kas rejestrujących (raportów fiskalnych oraz dokumentów niefiskalnych) przez podatników wykorzystujących je do prowadzenia ewidencji sprzedaży. Rozwiązanie to będzie miało jednak zastosowanie tylko do kas online, w tym kas wirtualnych. 

 

Zmiany w mechanizmie podzielonej płatności

Kolejna grupa zmian dotyczy mechanizmu podzielonej płatności (split payment). W tym zakresie proponowane jest przede wszystkim rozszerzenie możliwości korzystania ze środków gromadzonych na tzw. rachunkach VAT. Po zmianach środkami tymi uregulujemy dodatkowo podatek od sprzedaży detalicznej, podatek od wydobycia niektórych kopalin, podatek tonażowy, zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji, opłaty od środków spożywczych oraz opłaty za zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi (tzw. podatek od małpek). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektodawca przepisów proponuje również nowe regulacje w Prawie bankowym, dotyczące tzw. Grup VAT. Ustawa zakłada umożliwienie przekazywania środków z rachunku VAT na rachunek VAT przedstawiciela Grupy VAT w celu zapłaty do urzędu skarbowego należnych podatków. 

SLIM VAT 3 proponuje dodatkowo rozwiązanie umożliwiające przelanie przez byłego faktora podatku uzyskanego z płatności split payment bezpośrednio na konto nowego faktora.

 

Zmiany dotyczące wiążących informacji 

Obecnie wiążące informacje - wiążąca informacja stawkowa (WIS), wiążąca informacja akcyzowa (WIA), wiążąca informacja taryfowa (WIT) i wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP) wydawane są przez różne organy. Projekt ustawy SLIM VAT 3 wprowadza konsolidacje wydawania wiążących informacji. Po zmianach organem właściwym do wydawania ww. wiążących informacji będzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). 

Dodatkowo zlikwidowana zostanie opłata należna za wniosek o wydanie WIS, w wysokości 40 zł. Opłata z tytuły przeprowadzenia badań lub analiz, którą ponosi wnioskodawca WIS, jeżeli rozpatrzenie wniosku wymaga takich działań - pozostaje aktualna.

 

Zmniejszenie formalności w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych

W obowiązującym stanie prawnym Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów (WDT) należy wykazać w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy. Taki rozwiązanie powoduje wiele wątpliwości ze względu na fakt, iż okresy rozliczeniowe mogą być różne. W związku z tym projekt zakłada zmianę - podatnik będzie miał prawo wykazania/skorygowania WDT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, co powinno uprościć obowiązek korygowania tej transakcji.

SLIM VAT 3 zakłada dodatkowo zmiany w art. 86 ustawy o VAT. Projekt zakłada likwidację wymogu posiadania faktury z tytułu WNT, w celu odliczenia podatku naliczonego. Tym samym faktura nie będzie już formalnym wymogiem odliczenia podatku. W następstwie tego rozliczenie podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT, wystąpi w tym samym okresie rozliczeniowym. Oznacza to, że VAT będzie neutralny dla podatnika. 

 

Zmiany dotyczące sankcji VAT

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT na podatnika nakładane są „sztywne” sankcje (np. 20%, 30%) bez względu na stopień, w jakim ten uchylił się od zobowiązania podatkowego. Pakiet SLIM VAT 3 zakłada wprowadzenie różnicowania wysokości sankcji z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że swoboda organów w wyznaczaniu wysokości sankcji będzie miała charakter uznania administracyjnego.

Powyższa nowelizacja ma zostać wprowadzona ze względu na wyrok TSUE z dnia 15 kwietnia 2021, o nr C-935/19, w którym Trybunał uznał, że polski system prawny w tej kwestii jest niezgodny z przepisami prawa unijnego. 

 

Uproszczenie rozliczania proporcji VAT

Kolejna zmiana, którą proponuje projekt SLIM VAT 3 dotyczy proporcji odliczenia, którą stosują podatnicy prowadzący sprzedaż zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną podatkiem VAT. Zwiększeniu ma ulec kwota – z obecnych 500 zł do 10 000 zł - pozwalająca na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w przypadku, gdy przekroczyła u niego 98%.

Zlikwidowany ma zostać obowiązek ustalania z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego protokołu prognozy oraz proporcji odliczenia. W zamian zostanie wprowadzone zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętej proporcji.

Dodatkowo możliwe będzie zrezygnowanie z dokonywania korekty, jeżeli realny współczynnik na koniec roku będzie niższy od ustalonego o mniej niż 2 p. p.  (a kwota podatku nie przekroczy 10 000 zł).

 

Zmiany dotyczące procedury OSS i IOSS

Zdarzają się sytuacje, że podatnik musi złożyć korektę deklaracji, a nie jest już w procedurze OSS. Zgodnie z projektem ustawy SLIM VAT 3 korekta będzie składana do państwa członkowskiego konsumpcji, ale już poza procedurą OSS. Podobne przepisy mają obowiązywać również w systemie IOSS.

Dodatkowo projekt zakłada zmianę terminu płatności podatku w wyżej wymienionych procedurach. W przypadku, gdy termin płatności wypadnie w dzień wolny od pracy, to należy zrealizować płatność tego dnia. Do tej pory płatność była dokonywana w najbliższy dzień roboczy po tym dniu.

 

Mały podatnik VAT

Na koniec zmiana istotna dla tzw. małych podatników VAT. SLIM VAT 3 zakłada zwiększenie limitu sprzedaży dla tzw. małego podatnika. Obecnie status małego podatnika przysługuje podatnikom, których wartość sprzedaży brutto nie przekroczyła 1 200 000 euro. Od 1 kwietnia kwota ta ma wzrosnąć do 2 000 000 euro. W związku z tym większa liczba podatników będzie mogła skorzystać z pewnych uproszczeń przewidzianych dla małego podatnika (stosowanie metody kasowej oraz kwartalnego rozliczenia VAT). 

Większość nowych przepisów ma zacząć obowiązywać 1 kwietnia 2023 roku. Projekt przewiduje jednak pewne przepisy przejściowe. 

Zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnym webinarium podatkowym, w trakcie którego eksperci Business Tax Professionals omówią szczegółowo założenia projektowanej ustawy. Dodatkowo, w drugiej części spotkania, przedstawione zostaną najważniejsze założenia projektu ustawy wprowadzającej obowiązkowe stosowanie Krajowego Systemu eFaktur oraz faktur ustrukturyzowanych. Szczegółowe informacje oraz formularz rejestracyjny znajdują się na stronie: https://slimvat3.b-tax.pl/

Źródło: Projekt z dnia 11 stycznia 2023 roku ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw; etap legislacyjny: 15.02.2023 r. projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. 

Business Tax Professionals 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA