REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy
Zmiany w VAT 2023. SLIM VAT w trzeciej odsłonie – znamy najnowszą wersję projektu ustawy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie toczą się prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten zwany jest potocznie SLIM VAT 3, a zmiany jakie wprowadza mają w większości wejść w życie 1 kwietnia 2023 r. Co nowego w VAT wprowadzi ta nowelizacja?

Zmiany w fakturowaniu

Pierwsza grupa projektowanych zmian dotyczy fakturowania. W tym zakresie projektodawca zakłada wprowadzenie przepisów precyzujących rozliczanie kursu walut przy fakturach korygujących.  Obecnie ustawa o VAT nie reguluje wprost tej kwestii. Stosowane zasady wynikają głównie z utrwalonej praktyki oraz linii orzeczniczej. 

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

SLIM VAT 3 proponuje wprowadzenie generalnej zasady przeliczania kursu waluty obcej dla korekt in plus oraz in minus: kurs przyjmowany do przeliczenia kwoty korekty podstawy opodatkowania na fakturze korygującej będzie – co do zasady - powieleniem kursu przyjmowanego dla pierwotnego rozliczenia.

Projekt zakłada również pewne uproszczenia dotyczące prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej – od 1 kwietnia 2023 r. zniknie obowiązek drukowania dokumentów, które są wystawiane przy użyciu kas rejestrujących (raportów fiskalnych oraz dokumentów niefiskalnych) przez podatników wykorzystujących je do prowadzenia ewidencji sprzedaży. Rozwiązanie to będzie miało jednak zastosowanie tylko do kas online, w tym kas wirtualnych. 

 

Zmiany w mechanizmie podzielonej płatności

REKLAMA

Kolejna grupa zmian dotyczy mechanizmu podzielonej płatności (split payment). W tym zakresie proponowane jest przede wszystkim rozszerzenie możliwości korzystania ze środków gromadzonych na tzw. rachunkach VAT. Po zmianach środkami tymi uregulujemy dodatkowo podatek od sprzedaży detalicznej, podatek od wydobycia niektórych kopalin, podatek tonażowy, zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji, opłaty od środków spożywczych oraz opłaty za zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi (tzw. podatek od małpek). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektodawca przepisów proponuje również nowe regulacje w Prawie bankowym, dotyczące tzw. Grup VAT. Ustawa zakłada umożliwienie przekazywania środków z rachunku VAT na rachunek VAT przedstawiciela Grupy VAT w celu zapłaty do urzędu skarbowego należnych podatków. 

SLIM VAT 3 proponuje dodatkowo rozwiązanie umożliwiające przelanie przez byłego faktora podatku uzyskanego z płatności split payment bezpośrednio na konto nowego faktora.

 

Zmiany dotyczące wiążących informacji 

Obecnie wiążące informacje - wiążąca informacja stawkowa (WIS), wiążąca informacja akcyzowa (WIA), wiążąca informacja taryfowa (WIT) i wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP) wydawane są przez różne organy. Projekt ustawy SLIM VAT 3 wprowadza konsolidacje wydawania wiążących informacji. Po zmianach organem właściwym do wydawania ww. wiążących informacji będzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). 

Dodatkowo zlikwidowana zostanie opłata należna za wniosek o wydanie WIS, w wysokości 40 zł. Opłata z tytuły przeprowadzenia badań lub analiz, którą ponosi wnioskodawca WIS, jeżeli rozpatrzenie wniosku wymaga takich działań - pozostaje aktualna.

 

Zmniejszenie formalności w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych

W obowiązującym stanie prawnym Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów (WDT) należy wykazać w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy. Taki rozwiązanie powoduje wiele wątpliwości ze względu na fakt, iż okresy rozliczeniowe mogą być różne. W związku z tym projekt zakłada zmianę - podatnik będzie miał prawo wykazania/skorygowania WDT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, co powinno uprościć obowiązek korygowania tej transakcji.

SLIM VAT 3 zakłada dodatkowo zmiany w art. 86 ustawy o VAT. Projekt zakłada likwidację wymogu posiadania faktury z tytułu WNT, w celu odliczenia podatku naliczonego. Tym samym faktura nie będzie już formalnym wymogiem odliczenia podatku. W następstwie tego rozliczenie podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT, wystąpi w tym samym okresie rozliczeniowym. Oznacza to, że VAT będzie neutralny dla podatnika. 

 

Zmiany dotyczące sankcji VAT

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT na podatnika nakładane są „sztywne” sankcje (np. 20%, 30%) bez względu na stopień, w jakim ten uchylił się od zobowiązania podatkowego. Pakiet SLIM VAT 3 zakłada wprowadzenie różnicowania wysokości sankcji z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że swoboda organów w wyznaczaniu wysokości sankcji będzie miała charakter uznania administracyjnego.

Powyższa nowelizacja ma zostać wprowadzona ze względu na wyrok TSUE z dnia 15 kwietnia 2021, o nr C-935/19, w którym Trybunał uznał, że polski system prawny w tej kwestii jest niezgodny z przepisami prawa unijnego. 

 

Uproszczenie rozliczania proporcji VAT

Kolejna zmiana, którą proponuje projekt SLIM VAT 3 dotyczy proporcji odliczenia, którą stosują podatnicy prowadzący sprzedaż zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną podatkiem VAT. Zwiększeniu ma ulec kwota – z obecnych 500 zł do 10 000 zł - pozwalająca na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w przypadku, gdy przekroczyła u niego 98%.

Zlikwidowany ma zostać obowiązek ustalania z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego protokołu prognozy oraz proporcji odliczenia. W zamian zostanie wprowadzone zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętej proporcji.

Dodatkowo możliwe będzie zrezygnowanie z dokonywania korekty, jeżeli realny współczynnik na koniec roku będzie niższy od ustalonego o mniej niż 2 p. p.  (a kwota podatku nie przekroczy 10 000 zł).

 

Zmiany dotyczące procedury OSS i IOSS

Zdarzają się sytuacje, że podatnik musi złożyć korektę deklaracji, a nie jest już w procedurze OSS. Zgodnie z projektem ustawy SLIM VAT 3 korekta będzie składana do państwa członkowskiego konsumpcji, ale już poza procedurą OSS. Podobne przepisy mają obowiązywać również w systemie IOSS.

Dodatkowo projekt zakłada zmianę terminu płatności podatku w wyżej wymienionych procedurach. W przypadku, gdy termin płatności wypadnie w dzień wolny od pracy, to należy zrealizować płatność tego dnia. Do tej pory płatność była dokonywana w najbliższy dzień roboczy po tym dniu.

 

Mały podatnik VAT

Na koniec zmiana istotna dla tzw. małych podatników VAT. SLIM VAT 3 zakłada zwiększenie limitu sprzedaży dla tzw. małego podatnika. Obecnie status małego podatnika przysługuje podatnikom, których wartość sprzedaży brutto nie przekroczyła 1 200 000 euro. Od 1 kwietnia kwota ta ma wzrosnąć do 2 000 000 euro. W związku z tym większa liczba podatników będzie mogła skorzystać z pewnych uproszczeń przewidzianych dla małego podatnika (stosowanie metody kasowej oraz kwartalnego rozliczenia VAT). 

Większość nowych przepisów ma zacząć obowiązywać 1 kwietnia 2023 roku. Projekt przewiduje jednak pewne przepisy przejściowe. 

Zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnym webinarium podatkowym, w trakcie którego eksperci Business Tax Professionals omówią szczegółowo założenia projektowanej ustawy. Dodatkowo, w drugiej części spotkania, przedstawione zostaną najważniejsze założenia projektu ustawy wprowadzającej obowiązkowe stosowanie Krajowego Systemu eFaktur oraz faktur ustrukturyzowanych. Szczegółowe informacje oraz formularz rejestracyjny znajdują się na stronie: https://slimvat3.b-tax.pl/

Źródło: Projekt z dnia 11 stycznia 2023 roku ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw; etap legislacyjny: 15.02.2023 r. projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. 

Business Tax Professionals 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA