REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?
Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec marca br. Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych zawnioskował do Głównego Urzędu Statystycznego o rozdzielenie czynności doradztwa podatkowego i księgowości w nowej klasyfikacji PKD. Aktualnie dwa różne zawody: doradcy podatkowego i księgowego mają ten sam kod PKD 69.20Z. 

KIDP: trzeba rozdzielić 69.20Z na dwa różne kody - jeden dla usług doradztwa podatkowego a drugi dla usług księgowych

We wniosku z 28 marca 2023 r., skierowanym do Dyrektora Departamentu Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego,  Andrzej Ladziński, Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych zaproponował rozdzielenie czynności doradztwa podatkowego i księgowości w nowej klasyfikacji PKD. 

Doradcom podatkowym chodzi o to, aby obecną klasyfikację: podklasę 69.20Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe rozdzielić na dwa różne kody. 
Kodem 69.20.A oznaczane miałyby być wyłącznie czynności doradztwa podatkowego.  
Natomiast kod 69.20.B stosowany byłby przez osoby zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KIDP: Aktualne połączenie w jednym kodzie PKD doradztwa podatkowego i usług księgowych wprowadza w błąd organy ścigające nieuprawnione wykonywanie doradztwa podatkowego

Zdaniem Krajowej Izby Doradców Podatkowych konieczne jest rozdzielenie w PKD usług księgowych od usług doradztwa podatkowego. Bowiem aktualnie obowiązujący podział jest krzywdzący dla doradców podatkowych i może wprowadzać w błąd, nie tylko podatników, ale również organy państwa, w tym organy ścigające nieuprawnione wykonywanie doradztwa podatkowego

KIDP podkreśla, że zawód doradcy podatkowego jest zawodem zaufania publicznego, regulowanym przepisami prawa i wymaga wysokich kompetencji potwierdzonych zdanym egzaminem państwowym, wykształcenia oraz wyróżnia się obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej i przestrzegania kodeksu etyki. A – zdaniem KIDP - osoby zajmujące się  usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, z racji m. in. zróżnicowania swojej struktury nie podlegają regulacji ustawowej, zaś czynności te może wykonywać teoretycznie każdy. 

Doradcy podatkowi mają też obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej (także po zakończeniu obsługi klienta). Księgowi prowadzący usługowo księgi rachunkowe nie mają takiego obowiązku. 

- Obecny podział w PKD utrudnia Krajowej Radzie Doradztwa Podatkowego realizację jej ustawowych obowiązków polegających na weryfikacji prawidłowości wykonywania czynności doradztwa podatkowego przez podmioty do tego uprawnione. Weryfikacja na podstawie grupy w PKD jest niemożliwa bowiem należą do niej, oprócz ok. 9 tysięcy doradców podatkowych i ok. 500 podmiotów uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego, również niemierzalne ilości osób i podmiotów  świadczących usługi księgowe – argumentuje Andrzej Ladziński, Przewodniczący KRDP w piśmie z 28 marca 2023 r.

Źródło: Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA