REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?
Doradcy podatkowi nie chcą mieć tego samego kodu PKD co księgowi. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec marca br. Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych zawnioskował do Głównego Urzędu Statystycznego o rozdzielenie czynności doradztwa podatkowego i księgowości w nowej klasyfikacji PKD. Aktualnie dwa różne zawody: doradcy podatkowego i księgowego mają ten sam kod PKD 69.20Z. 

KIDP: trzeba rozdzielić 69.20Z na dwa różne kody - jeden dla usług doradztwa podatkowego a drugi dla usług księgowych

We wniosku z 28 marca 2023 r., skierowanym do Dyrektora Departamentu Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego,  Andrzej Ladziński, Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych zaproponował rozdzielenie czynności doradztwa podatkowego i księgowości w nowej klasyfikacji PKD. 

Doradcom podatkowym chodzi o to, aby obecną klasyfikację: podklasę 69.20Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe rozdzielić na dwa różne kody. 
Kodem 69.20.A oznaczane miałyby być wyłącznie czynności doradztwa podatkowego.  
Natomiast kod 69.20.B stosowany byłby przez osoby zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych

REKLAMA

KIDP: Aktualne połączenie w jednym kodzie PKD doradztwa podatkowego i usług księgowych wprowadza w błąd organy ścigające nieuprawnione wykonywanie doradztwa podatkowego

Zdaniem Krajowej Izby Doradców Podatkowych konieczne jest rozdzielenie w PKD usług księgowych od usług doradztwa podatkowego. Bowiem aktualnie obowiązujący podział jest krzywdzący dla doradców podatkowych i może wprowadzać w błąd, nie tylko podatników, ale również organy państwa, w tym organy ścigające nieuprawnione wykonywanie doradztwa podatkowego

KIDP podkreśla, że zawód doradcy podatkowego jest zawodem zaufania publicznego, regulowanym przepisami prawa i wymaga wysokich kompetencji potwierdzonych zdanym egzaminem państwowym, wykształcenia oraz wyróżnia się obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej i przestrzegania kodeksu etyki. A – zdaniem KIDP - osoby zajmujące się  usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, z racji m. in. zróżnicowania swojej struktury nie podlegają regulacji ustawowej, zaś czynności te może wykonywać teoretycznie każdy. 

Doradcy podatkowi mają też obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej (także po zakończeniu obsługi klienta). Księgowi prowadzący usługowo księgi rachunkowe nie mają takiego obowiązku. 

- Obecny podział w PKD utrudnia Krajowej Radzie Doradztwa Podatkowego realizację jej ustawowych obowiązków polegających na weryfikacji prawidłowości wykonywania czynności doradztwa podatkowego przez podmioty do tego uprawnione. Weryfikacja na podstawie grupy w PKD jest niemożliwa bowiem należą do niej, oprócz ok. 9 tysięcy doradców podatkowych i ok. 500 podmiotów uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego, również niemierzalne ilości osób i podmiotów  świadczących usługi księgowe – argumentuje Andrzej Ladziński, Przewodniczący KRDP w piśmie z 28 marca 2023 r.

Źródło: Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA