REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?
Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przypomina, że na płatnych odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica) obowiązuje system e-TOLL. Użytkownicy pojazdów lekkich (o łącznej masie całkowitej do 3,5 tony) oraz motocykli mogą opłacić przejazd kupując e-bilet autostradowy, bez rejestracji w e-TOLL i przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu.

Gdzie kupić e-bilet autostradowy

E-bilet autostradowy można kupić elektronicznie lub na partnerskich stacjach paliw. Wymagane jest podania minimalnego zakresu danych potrzebnych jedynie do naliczenia opłaty za przejazd autostradą:

REKLAMA

  • numeru rejestracyjnego pojazdu,
  • daty i godziny rozpoczęcia przejazdu autostradą,
  • planowanej trasy.

Dystrybucja e-biletu autostradowego odbywa się:

1) w aplikacji e-TOLL PL BILET przygotowanej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) i Ministerstwo Finansów (MF). Można ją bezpłatnie pobrać w Google Play oraz w AppStore. Jest dostępna w 9 wersjach językowych (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT) i umożliwia:

  • zakup e-biletu autostradowego,
  • wygenerowanie potwierdzenia zakupu e-biletu autostradowego w formie pliku PDF,
  • wgląd w historię wszystkich zakupionych e-biletów autostradowych,
  • zwrot niewykorzystanego e-biletu autostradowego.

Więcej informacji o e-TOLL PL BILET na stronie etoll.gov.pl

2.  w aplikacjach partnerów, z którymi szef KAS zawarł umowy partnerskie, są to: Autopay, mPay, SkyCash, SPARK, IKO PKO BP, ORLEN PAY, mFlota ORLEN Vitay, Autokonto, Yanosik, aplikacja Banku Millennium (za pośrednictwem partnera Autopay Mobility Sp. z o.o.), AnyPark oraz DotBee

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl

4) na wybranych stacjach paliw PKN ORLEN - lista stacji (w opcjach wyszukiwarki należy zaznaczyć "Wybierz opcje" a następnie "e-bilet autostradowy" i potwierdzić przyciskiem "Zastosuj")

5) na wybranych stacjach paliw LOTOS – lista stacji

Kiedy trzeba kupić e-bilet autostradowy

E-bilet autostradowy należy kupić przed rozpoczęciem przejazdu płatnym odcinkiem autostrady. Można to zrobić nawet z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres ważności e-biletu autostradowego to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. Zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki go zakupiono. Bilet można zwrócić jedynie przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu. 

Jeżeli kierowca wjechał na odcinek płatny i zorientował się, że nie posiada ważnego biletu, powinien jak najszybciej opłacić przejazd, np. korzystając z pomocy pasażera lub samodzielnie – zatrzymując się w miejscu do tego przeznaczonym. 

W trakcie przejazdu autostradą pojazd może podlegać kontroli drogowej, a za poruszanie się po płatnym odcinku bez wniesionej opłaty za przejazd na kierowcę zostanie nałożona kara grzywny. 

Ważne

Gdy kierowca nie kupił brakującego e-biletu autostradowego w czasie przejazdu i nie została na niego nałożona kara grzywny w wyniku kontroli drogowej, może kupić e-bilet autostradowy na przejechany już odcinek autostrady. Zakup jest możliwy w ciągu 3 dni od daty i godziny zakończenia przejazdu. 

Kupując e-bilet autostradowy w trakcie przejazdu lub po jego zakończeniu, należy jako początek okresu ważności biletu podać datę i godzinę zgodną z momentem wjazdu na płatny odcinek autostrady.

Pozostałe metody opłacania przejazdu autostradą

REKLAMA

Użytkownicy pojazdów lekkich mogą opłacać przejazdy autostradą również w aplikacji mobilnej e-TOLL PL (to inna aplikacja niż e-TOLL PL BILET). Aplikacja mobilna e-TOLL PL jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich, jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz w AppStore, aby z niej korzystać konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne w czasie rzeczywistym, więc nie trzeba z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Do naliczania opłaty w trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą, wykorzystując zainstalowane w pojazdach urządzenia pokładowe OBU i ZSL, które są dopuszczone do systemu e-TOLL i przekazują dane GPS pojazdu do tego systemu.

Sprawdzenie kategorii pojazdu

W przypadku, gdy do pojazdu podłączona jest przyczepka lub przyczepa kempingowa, należy upewnić się, że łączna masa całkowita takiego zestawu nie przekroczyła 3,5 tony. Można to zrobić sprawdzając pozycję F3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W sytuacji, gdy masa zestawu jest większa niż 3,5 tony, zmienia się kategoria pojazdu na ciężki i użytkownik ma obowiązek wniesienia opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL. Informacje, jak zarejestrować się w e-TOLL i wnieść opłatę elektroniczną, są dostępne na stronie etoll.gov.pl.

Infolinia dla użytkowników systemu e-TOLL

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta e-TOLL działa całodobowo pod numerem telefonu +48 22 24 337 77 (numer przeznaczony jest dla użytkowników z Polski i z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora). Konsultanci odpowiadają na pytania dotyczące opłacania przejazdów po płatnych odcinkach autostrad w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.

Pytania można również zadać, korzystając z elektronicznego formularza na stronie etoll.gov.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA