REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?

Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?
Jedziesz na majówkę, na urlop? Gdzie zapłacisz za autostradę w systemie e-TOLL?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przypomina, że na płatnych odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica) obowiązuje system e-TOLL. Użytkownicy pojazdów lekkich (o łącznej masie całkowitej do 3,5 tony) oraz motocykli mogą opłacić przejazd kupując e-bilet autostradowy, bez rejestracji w e-TOLL i przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu.

Gdzie kupić e-bilet autostradowy

E-bilet autostradowy można kupić elektronicznie lub na partnerskich stacjach paliw. Wymagane jest podania minimalnego zakresu danych potrzebnych jedynie do naliczenia opłaty za przejazd autostradą:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • numeru rejestracyjnego pojazdu,
  • daty i godziny rozpoczęcia przejazdu autostradą,
  • planowanej trasy.

Dystrybucja e-biletu autostradowego odbywa się:

1) w aplikacji e-TOLL PL BILET przygotowanej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) i Ministerstwo Finansów (MF). Można ją bezpłatnie pobrać w Google Play oraz w AppStore. Jest dostępna w 9 wersjach językowych (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT) i umożliwia:

  • zakup e-biletu autostradowego,
  • wygenerowanie potwierdzenia zakupu e-biletu autostradowego w formie pliku PDF,
  • wgląd w historię wszystkich zakupionych e-biletów autostradowych,
  • zwrot niewykorzystanego e-biletu autostradowego.

Więcej informacji o e-TOLL PL BILET na stronie etoll.gov.pl

REKLAMA

2.  w aplikacjach partnerów, z którymi szef KAS zawarł umowy partnerskie, są to: Autopay, mPay, SkyCash, SPARK, IKO PKO BP, ORLEN PAY, mFlota ORLEN Vitay, Autokonto, Yanosik, aplikacja Banku Millennium (za pośrednictwem partnera Autopay Mobility Sp. z o.o.), AnyPark oraz DotBee

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl

4) na wybranych stacjach paliw PKN ORLEN - lista stacji (w opcjach wyszukiwarki należy zaznaczyć "Wybierz opcje" a następnie "e-bilet autostradowy" i potwierdzić przyciskiem "Zastosuj")

5) na wybranych stacjach paliw LOTOS – lista stacji

Kiedy trzeba kupić e-bilet autostradowy

E-bilet autostradowy należy kupić przed rozpoczęciem przejazdu płatnym odcinkiem autostrady. Można to zrobić nawet z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres ważności e-biletu autostradowego to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. Zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki go zakupiono. Bilet można zwrócić jedynie przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu. 

Jeżeli kierowca wjechał na odcinek płatny i zorientował się, że nie posiada ważnego biletu, powinien jak najszybciej opłacić przejazd, np. korzystając z pomocy pasażera lub samodzielnie – zatrzymując się w miejscu do tego przeznaczonym. 

W trakcie przejazdu autostradą pojazd może podlegać kontroli drogowej, a za poruszanie się po płatnym odcinku bez wniesionej opłaty za przejazd na kierowcę zostanie nałożona kara grzywny. 

Ważne

Gdy kierowca nie kupił brakującego e-biletu autostradowego w czasie przejazdu i nie została na niego nałożona kara grzywny w wyniku kontroli drogowej, może kupić e-bilet autostradowy na przejechany już odcinek autostrady. Zakup jest możliwy w ciągu 3 dni od daty i godziny zakończenia przejazdu. 

Kupując e-bilet autostradowy w trakcie przejazdu lub po jego zakończeniu, należy jako początek okresu ważności biletu podać datę i godzinę zgodną z momentem wjazdu na płatny odcinek autostrady.

Pozostałe metody opłacania przejazdu autostradą

Użytkownicy pojazdów lekkich mogą opłacać przejazdy autostradą również w aplikacji mobilnej e-TOLL PL (to inna aplikacja niż e-TOLL PL BILET). Aplikacja mobilna e-TOLL PL jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich, jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz w AppStore, aby z niej korzystać konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne w czasie rzeczywistym, więc nie trzeba z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Do naliczania opłaty w trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą, wykorzystując zainstalowane w pojazdach urządzenia pokładowe OBU i ZSL, które są dopuszczone do systemu e-TOLL i przekazują dane GPS pojazdu do tego systemu.

Sprawdzenie kategorii pojazdu

W przypadku, gdy do pojazdu podłączona jest przyczepka lub przyczepa kempingowa, należy upewnić się, że łączna masa całkowita takiego zestawu nie przekroczyła 3,5 tony. Można to zrobić sprawdzając pozycję F3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W sytuacji, gdy masa zestawu jest większa niż 3,5 tony, zmienia się kategoria pojazdu na ciężki i użytkownik ma obowiązek wniesienia opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL. Informacje, jak zarejestrować się w e-TOLL i wnieść opłatę elektroniczną, są dostępne na stronie etoll.gov.pl.

Infolinia dla użytkowników systemu e-TOLL

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta e-TOLL działa całodobowo pod numerem telefonu +48 22 24 337 77 (numer przeznaczony jest dla użytkowników z Polski i z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora). Konsultanci odpowiadają na pytania dotyczące opłacania przejazdów po płatnych odcinkach autostrad w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.

Pytania można również zadać, korzystając z elektronicznego formularza na stronie etoll.gov.pl.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA