REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwota ulgi na dzieci wciąż niepewna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Możliwe, że 7-proc. stawka VAT po 31 grudnia 2007 r. obejmie tylko niektóre remonty, a ulga rodzinna wyniesie nie 1145,08 zł, lecz 572,54 zł na każde dziecko.

Wczoraj w Senacie odbyła się debata nad wysokością podwyżki ulgi rodzinnej w podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozpatrzone zostały dwa różne sprawozdania z prac komisji senackich nad nowelizacją ustawy o PIT. Pierwsze z nich, autorstwa Komisji Gospodarki Narodowej, zawiera poprawkę zakładającą obniżenie o połowę ulgi uchwalonej przez Sejm. Wyniosłaby ona równowartość kwoty zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 572,54 zł w 2007 r., 586,85 zł w 2008 roku i 556,02 zł, począwszy od 2009 roku. Odmienne stanowisko przedstawiła Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, która zarekomendowała Senatowi przyjęcie ulgi w wysokości uchwalonej przez Sejm, czyli 1145,08 zł na każde dziecko (dwukrotność kwoty zmniejszającej podatek). Całkowity koszt dla budżetu ulgi w takiej wysokości ma wynieść ponad 7 mld zł.

Budżet zbyt napięty

- Stanowisko rządu odnośnie do podwójnej ulgi na dzieci jest negatywne. Przekracza ona obecne możliwości budżetowe - mówił wczoraj podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik. Senatorowie biorący udział w dyskusji opowiedzieli się jednak za wyższą kwotą ulgi.

W Senacie odbyła się także debata nad kształtem definicji budownictwa społecznego, która ma zapewnić Polsce dalsze stosowanie obniżonej 7-proc. stawki VAT po 31 grudnia 2007 r. Senackie poprawki zakładają powrót do rządowych propozycji rozwiązań, jednak bez zmiany limitów powierzchniowych, decydujących o stosowaniu niższej stawki, tj. 150 mkw. w przypadku mieszkań i 300 mkw. dla domów jednorodzinnych (pierwotnie projekt rządowy przewidywał tu ograniczenia wynoszące odpowiednio 120 mkw. i 220 mkw.). W pozostałym zakresie propozycje zawarte w poprawkach są jednak mniej korzystne dla podatników, niż te, które w zeszłym tygodniu przyjęli posłowie. Rządowe rozwiązania zakładają bowiem, że do dostawy lokalu mieszkalnego w ramach definicji budownictwa społecznego nie będzie można zaliczyć dostawy garaży, a także pomieszczeń służących do celów innych niż mieszkaniowe, ale przynależnych do lokalu mieszkalnego, np. siłownia, basen, sauna.

Remonty zagrożone

Poprawki przewidują także wprowadzenie dużych ograniczeń w stosowaniu niższej stawki do remontów. Definicja budownictwa społecznego objęłaby jedynie remonty części budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, stanowiących nieruchomość wspólną, natomiast w domach jednorodzinnych 7-proc. stawka miałaby zastosowanie tylko do remontów określonych w ustawowym wykazie.

Zgłoszone poprawki zakładają, że pozostałe remonty i naprawy budynków prywatnych (poza definicją budownictwa społecznego) korzystałyby z preferencji podatkowej, ale tylko do końca 2010 roku i pod warunkiem, że wartość zużytych materiałów w ramach przeprowadzonych robót nie przekroczy 50 proc. kwoty należnej za usługę. Tymczasem regulacje uchwalone przez Sejm nie wprowadzały żadnych ograniczeń w stosowaniu obniżonej 7-proc. stawki do remontów.

Losy obu nowelizacji są wciąż niepewne. Rozstrzygnięcia przyniosą dopiero senackie głosowania. Dopiero wtedy poznamy ostateczne stanowisko Senatu, dotyczące zarówno wysokości ulgi rodzinnej w PIT, jak i zakresu definicji budownictwa społecznego.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA