REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwota ulgi na dzieci wciąż niepewna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Możliwe, że 7-proc. stawka VAT po 31 grudnia 2007 r. obejmie tylko niektóre remonty, a ulga rodzinna wyniesie nie 1145,08 zł, lecz 572,54 zł na każde dziecko.

Wczoraj w Senacie odbyła się debata nad wysokością podwyżki ulgi rodzinnej w podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozpatrzone zostały dwa różne sprawozdania z prac komisji senackich nad nowelizacją ustawy o PIT. Pierwsze z nich, autorstwa Komisji Gospodarki Narodowej, zawiera poprawkę zakładającą obniżenie o połowę ulgi uchwalonej przez Sejm. Wyniosłaby ona równowartość kwoty zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 572,54 zł w 2007 r., 586,85 zł w 2008 roku i 556,02 zł, począwszy od 2009 roku. Odmienne stanowisko przedstawiła Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, która zarekomendowała Senatowi przyjęcie ulgi w wysokości uchwalonej przez Sejm, czyli 1145,08 zł na każde dziecko (dwukrotność kwoty zmniejszającej podatek). Całkowity koszt dla budżetu ulgi w takiej wysokości ma wynieść ponad 7 mld zł.

Budżet zbyt napięty

- Stanowisko rządu odnośnie do podwójnej ulgi na dzieci jest negatywne. Przekracza ona obecne możliwości budżetowe - mówił wczoraj podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik. Senatorowie biorący udział w dyskusji opowiedzieli się jednak za wyższą kwotą ulgi.

W Senacie odbyła się także debata nad kształtem definicji budownictwa społecznego, która ma zapewnić Polsce dalsze stosowanie obniżonej 7-proc. stawki VAT po 31 grudnia 2007 r. Senackie poprawki zakładają powrót do rządowych propozycji rozwiązań, jednak bez zmiany limitów powierzchniowych, decydujących o stosowaniu niższej stawki, tj. 150 mkw. w przypadku mieszkań i 300 mkw. dla domów jednorodzinnych (pierwotnie projekt rządowy przewidywał tu ograniczenia wynoszące odpowiednio 120 mkw. i 220 mkw.). W pozostałym zakresie propozycje zawarte w poprawkach są jednak mniej korzystne dla podatników, niż te, które w zeszłym tygodniu przyjęli posłowie. Rządowe rozwiązania zakładają bowiem, że do dostawy lokalu mieszkalnego w ramach definicji budownictwa społecznego nie będzie można zaliczyć dostawy garaży, a także pomieszczeń służących do celów innych niż mieszkaniowe, ale przynależnych do lokalu mieszkalnego, np. siłownia, basen, sauna.

Remonty zagrożone

Poprawki przewidują także wprowadzenie dużych ograniczeń w stosowaniu niższej stawki do remontów. Definicja budownictwa społecznego objęłaby jedynie remonty części budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, stanowiących nieruchomość wspólną, natomiast w domach jednorodzinnych 7-proc. stawka miałaby zastosowanie tylko do remontów określonych w ustawowym wykazie.

Zgłoszone poprawki zakładają, że pozostałe remonty i naprawy budynków prywatnych (poza definicją budownictwa społecznego) korzystałyby z preferencji podatkowej, ale tylko do końca 2010 roku i pod warunkiem, że wartość zużytych materiałów w ramach przeprowadzonych robót nie przekroczy 50 proc. kwoty należnej za usługę. Tymczasem regulacje uchwalone przez Sejm nie wprowadzały żadnych ograniczeń w stosowaniu obniżonej 7-proc. stawki do remontów.

Losy obu nowelizacji są wciąż niepewne. Rozstrzygnięcia przyniosą dopiero senackie głosowania. Dopiero wtedy poznamy ostateczne stanowisko Senatu, dotyczące zarówno wysokości ulgi rodzinnej w PIT, jak i zakresu definicji budownictwa społecznego.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA