REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy źle przelejesz pieniądze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Błędny przelew bankowy jest odwracalny
Błędny przelew bankowy jest odwracalny

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe dane w przelewie to nie powód do paniki. Pieniądze wciąż można odzyskać. Jeżeli zdarzy się pomyłka, nie należy czekać. Natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i dowiedz się, co powinieneś zrobić.

Przelew na błędny numer rachunku

Gdy pomylisz się w numerze konta, bank ma dwie możliwości: odrzucić przelew lub go zrealizować. Wszystko zależy od tego, czy wpisany numer konta w ogóle istnieje. Jeśli nie ma konta o takim numerze, to bank odrzuci przelew i odeśle pieniądze z powrotem do nadawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli podany numer konta istnieje, przelew zostanie zrealizowany. Nie ma znaczenia, czy w przelewie podasz dobre czy złe nazwisko odbiorcy, złą nazwę firmy (słowem: dane, które nie istnieją w połączeniu z podanym numerem konta w żadnym banku). Nietrudno o taką pomyłkę, jeśli na przykład przepisujesz dane z faktur i przez przypadek połączysz informacje z dwóch dokumentów. Możesz wówczas za pośrednictwem swojego banku rozpocząć specjalną procedurę odzyskania pieniędzy (na podstawie przepisów art. 143a-c ustawy o usługach płatniczych). Należy złożyć w swoim banku wniosek o zwrot mylnie wysłanego przelewu. Twój bank w ciągu 3 dni roboczych poinformuje bank odbiorcy, że na koncie swojego klienta zaksięgował przekazane przez pomyłkę pieniądze. Bank odbiorcy zwróci się do swojego klienta o zwrot przelewu. Adresat błędnego przelewu ma 30 dni na zwrot pieniędzy na rachunek banku odbiorcy. Jeżeli odbiorca nie zwróci pieniędzy w tym terminie, możesz złożyć pisemny wniosek do swojego banku udostępnienie jego danych osobowych. Po ich otrzymaniu, możesz skierować przeciwko odbiorcy sprawę do sądu o zwrot pieniędzy.

Dobry numer konta, ale złe dane

Z kolei literówka w danych odbiorcy bądź błąd w tytule przelewu nie zmienią nic. Środki trafią na konto odbiorcy, ponieważ banki księgują płatności na podstawie wskazanego w przelewie numeru rachunku.

Za duża kwota przelewu

Co natomiast, jeśli dane odbiorcy i jego numer konta były prawidłowe, ale kwota była błędna? Jeżeli nie uda się samodzielnie odzyskać pieniędzy, może pomóc w tym twój bank. Skontaktuje się z bankiem odbiorcy, aby poprosić o ich zwrot. Odzyskanie pieniędzy zależy w tym przypadku od dobrej woli drugiej strony. Warto wiedzieć, że zawsze pozostaje droga sądowa z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia.

REKLAMA

Przy wpisywaniu niestandardowo dużej kwoty istnieje też szansa na upewnienie się, czy jest ona właściwa. Niektóre banki wysyłają swoim klientom SMS-y, jeżeli wykonują one przelewy na dużą kwotę (np. powyżej 10 tysięcy złotych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przelew na zamknięte konto

Jeśli z kolei odbiorca zamknął konto bankowe, z którego wcześniej korzystał, nie ma się czym martwić – pieniądze wrócą na twój rachunek.

Jak uniknąć błędów?

Jeśli przelejesz pieniądze niewłaściwej osobie, w pierwszej kolejności skontaktuj się ze swoim bankiem. Bank jest w stanie pomóc odzyskać pieniądze. Warto także wyrobić sobie nawyk dwukrotnego sprawdzania wszystkich danych i wykonywać przelewy bez pośpiechu. Może to pomóc uchronić się przed wieloma błędami, a przede wszystkim stresem związanym z odzyskiwaniem źle przelanych pieniędzy.

Autor: Monika Drozdowska, manager Zespołu Operacji Międzybankowych w Credit Agricole

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA