REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy źle przelejesz pieniądze?

Błędny przelew bankowy jest odwracalny
Błędny przelew bankowy jest odwracalny

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe dane w przelewie to nie powód do paniki. Pieniądze wciąż można odzyskać. Jeżeli zdarzy się pomyłka, nie należy czekać. Natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i dowiedz się, co powinieneś zrobić.

Przelew na błędny numer rachunku

Gdy pomylisz się w numerze konta, bank ma dwie możliwości: odrzucić przelew lub go zrealizować. Wszystko zależy od tego, czy wpisany numer konta w ogóle istnieje. Jeśli nie ma konta o takim numerze, to bank odrzuci przelew i odeśle pieniądze z powrotem do nadawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli podany numer konta istnieje, przelew zostanie zrealizowany. Nie ma znaczenia, czy w przelewie podasz dobre czy złe nazwisko odbiorcy, złą nazwę firmy (słowem: dane, które nie istnieją w połączeniu z podanym numerem konta w żadnym banku). Nietrudno o taką pomyłkę, jeśli na przykład przepisujesz dane z faktur i przez przypadek połączysz informacje z dwóch dokumentów. Możesz wówczas za pośrednictwem swojego banku rozpocząć specjalną procedurę odzyskania pieniędzy (na podstawie przepisów art. 143a-c ustawy o usługach płatniczych). Należy złożyć w swoim banku wniosek o zwrot mylnie wysłanego przelewu. Twój bank w ciągu 3 dni roboczych poinformuje bank odbiorcy, że na koncie swojego klienta zaksięgował przekazane przez pomyłkę pieniądze. Bank odbiorcy zwróci się do swojego klienta o zwrot przelewu. Adresat błędnego przelewu ma 30 dni na zwrot pieniędzy na rachunek banku odbiorcy. Jeżeli odbiorca nie zwróci pieniędzy w tym terminie, możesz złożyć pisemny wniosek do swojego banku udostępnienie jego danych osobowych. Po ich otrzymaniu, możesz skierować przeciwko odbiorcy sprawę do sądu o zwrot pieniędzy.

Dobry numer konta, ale złe dane

Z kolei literówka w danych odbiorcy bądź błąd w tytule przelewu nie zmienią nic. Środki trafią na konto odbiorcy, ponieważ banki księgują płatności na podstawie wskazanego w przelewie numeru rachunku.

Za duża kwota przelewu

Co natomiast, jeśli dane odbiorcy i jego numer konta były prawidłowe, ale kwota była błędna? Jeżeli nie uda się samodzielnie odzyskać pieniędzy, może pomóc w tym twój bank. Skontaktuje się z bankiem odbiorcy, aby poprosić o ich zwrot. Odzyskanie pieniędzy zależy w tym przypadku od dobrej woli drugiej strony. Warto wiedzieć, że zawsze pozostaje droga sądowa z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia.

Przy wpisywaniu niestandardowo dużej kwoty istnieje też szansa na upewnienie się, czy jest ona właściwa. Niektóre banki wysyłają swoim klientom SMS-y, jeżeli wykonują one przelewy na dużą kwotę (np. powyżej 10 tysięcy złotych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przelew na zamknięte konto

Jeśli z kolei odbiorca zamknął konto bankowe, z którego wcześniej korzystał, nie ma się czym martwić – pieniądze wrócą na twój rachunek.

Jak uniknąć błędów?

Jeśli przelejesz pieniądze niewłaściwej osobie, w pierwszej kolejności skontaktuj się ze swoim bankiem. Bank jest w stanie pomóc odzyskać pieniądze. Warto także wyrobić sobie nawyk dwukrotnego sprawdzania wszystkich danych i wykonywać przelewy bez pośpiechu. Może to pomóc uchronić się przed wieloma błędami, a przede wszystkim stresem związanym z odzyskiwaniem źle przelanych pieniędzy.

Autor: Monika Drozdowska, manager Zespołu Operacji Międzybankowych w Credit Agricole

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA