REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zły formularz to utrata prawa do ulgi podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Aby nie płacić podatku od spadku, trzeba w urzędzie skarbowym złożyć formularz SD-Z1. Gdy podatnik się pomyli i wypełni zamiast druku SD-Z1 formularz SD-3, może stracić ulgę. Zdaniem ekspertów, taka kara jest zbyt restrykcyjna w porównaniu z popełnionym błędem.

ANALIZA


Podatnicy, którzy nabyli spadek, mogą skorzystać z nowej ulgi podatkowej. Spadkobierca (małżonek, zstępny, wstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha) nie zapłaci podatku od spadków i darowizn, jeśli m.in. w ciągu miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku złoży naczelnikowi urzędu skarbowego informację o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych - SD-Z1. Spóźnienie ze złożeniem takiej informacji oznacza utratę ulgi podatkowej. Ulgę można również stracić, gdy podatnik pomyli się i złoży taką informację na innym formularzu, np. SD-3. Niestety o taką pomyłkę nietrudno. Formularze SD-Z1 i SD-3 są prawie identyczne. To, co je zasadniczo różni, to nazwa. Pierwszy z druków to zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych. Drugi - zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych.

Według urzędników, z którymi rozmawialiśmy, resort finansów stoi na stanowisku, że pomyłka w składanym druku oznacza automatyczną utratę prawa do ulgi w podatku od spadków i darowizn, nawet jeśli błędny druk zostanie złożony z zachowaniem miesięcznego terminu.

Eksperci ostrzegają, że takie restrykcyjne podejście fiskusa jest możliwe, choć ich zdaniem taka kara jest zbyt wysoka w stosunku do popełnionego przewinienia.

Niezamienne druki

Podatnicy, by skorzystać ze zwolnienia od zapłaty podatku od otrzymanego spadku, muszą dokonać zgłoszenia nabycia spadku lub otrzymania darowizny do właściwego urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Szymon Czerwiński, konsultant Accreo Taxand, podkreślił, że przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) delegują na ministra finansów prawo do ustalenia wzoru, za pomocą którego należy dokonać zgłoszenia. Wzorem tym jest formularz SD-Z1. Natomiast osoby, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia, składają zeznanie podatkowe SD-3.

- Ponieważ oba formularze w swej treści zawierają praktycznie te same elementy, podatnicy mogą odnieść wrażenie, że mogą stosować je zamiennie. Skoro jednak cel składania obu formularzy jest inny, trudno oczekiwać, że pogląd ten podzielą przedstawiciele administracji skarbowej, zwykle prezentujący podejście formalistyczne - tłumaczył Szymon Czerwiński.

Jednocześnie radził, aby w razie pomyłki podatnicy argumentowali, że dokonali de facto zgłoszenia darowizny bądź spadku.

- Z drugiej strony podatnicy powinni kierować się przezornością, nie dając fiskusowi podstaw do kwestionowania ich praw z powodów czysto formalnych. Z uwagi na to, że sankcją za niedokonanie zgłoszenia jest niemożność skorzystania ze zwolnienia od podatku, warto zadbać o użycie właściwego formularza - dodał nasz rozmówca z Accreo Taxand.

Mały błąd, duża kara

Jednym z warunków zwolnienia z opodatkowania rzeczy lub praw majątkowych otrzymanych przez najbliższych krewnych spadkodawcy jest zgłoszenie takiego nabycia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu. Według Joanny Stolarek, starszego konsultanta w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, zgłoszenie to powinno zawierać m.in. dane identyfikujące podatników, spadkodawcę oraz dane dotyczące nabytych rzeczy i praw majątkowych.

- Formularzem właściwym w tym zakresie jest druk SD-Z1. Jednak wspomniane informacje zawiera także formularz SD-3. Niezależnie więc, czy najbliżsi krewni spadkodawcy przekażą do urzędu skarbowego formularz SD-Z1 czy SD-3, dokonają oni wymaganego przez ustawę o podatku od spadków i darowizn zgłoszenia nabycia rzeczy lub praw majątkowych. Z tego powodu stanowisko MF wydaje się zbyt restrykcyjne. Nie powinno się bowiem pozbawiać podatnika ulgi z tego tylko powodu, że zgłoszenie zostało przez niego dokonane na niewłaściwym formularzu - argumentowała Joanna Stolarek.

Pomocne wyjaśnienie

Grzegorz Gniadek, konsultant w BDO Numerica, zwrócił uwagę na zasadę: nieznajomość prawa szkodzi.

- Oznacza ona w omawianym przypadku, że podatnik powinien sam dowiedzieć się, że dopełnienie obowiązku informacyjnego w zakresie otrzymanego spadku ma nastąpić na druku SD-Z1. W przypadku gdy podatnik dokonuje tego na druku SD-3, który jest zeznaniem podatkowym, de facto może to oznaczać dobrowolną rezygnacje z prawa do zwolnienia podatkowego. Mimo że dokonuje tego w przewidzianym przez prawo terminie jednego miesiąca - wskazał Grzegorz Gniadek.

Jego zdaniem, nie sposób odmówić podatnikowi racji, że informacja o nabyciu spadku do urzędu skarbowego dotarła - choć nastąpiła w formie ułomnej.

- W takiej sytuacji należałoby wysłać stosowne pismo do naczelnika urzędu skarbowego z wyjaśnieniem. Faktem jest, że decyzje naczelników urzędów skarbowych w tej materii pozostają rozbieżne i może się okazać, że decyzja w konkretnej sprawie będzie przychylna podatnikowi - podkreślił nasz rozmówca.

Urząd też ma obowiązek

Ustawodawca w sposób kompletny określił warunki zwolnienia podatkowego, w tym obowiązek zgłoszenia w odpowiednim terminie nabycia majątku. Zdaniem Hanny Czogalli, starszego konsultanta w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, ustawodawca nie przewidział żadnej sankcji w postaci - nieproporcjonalnej do wagi naruszenia - utraty zwolnienia w przypadku zgłoszenia faktu nabycia majątku na niewłaściwym formularzu.

- Fakt, że w przypadku gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego wzór zgłoszenia określony przez ministra finansów nie obowiązuje, oznacza, że dla uzyskania zwolnienia istotny jest sam fakt zgłoszenia nabycia organom podatkowym, a nie sformalizowana jego treść. Zresztą organ podatkowy, kierując się zasadą prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie podatnika, w ramach czynności sprawdzających powinien zweryfikować formalną poprawność deklaracji, a po stwierdzeniu, że wykorzystano niewłaściwy formularz, powinien wezwać podatnika do złożenia zgłoszenia na właściwym druku. Potwierdza to wyrok WSA w Warszawie z 16 marca 2006 r. (sygn. akt III SA/Wa 2016/2005; niepublikowany) dotyczący podobnej sprawy - podsumowała Hanna Czogalla.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spadki i darowizny

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA