REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca 2700 PLN miesięcznie bez rejestracji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już wkrótce zaczną obowiązywać regulacje znacznie rozszerzające możliwość zarobku bez rejestracji działalności, NIP-u i składek na ZUS. Jakie możliwości daje większy limit dla działalności nierejestrowanej?
rozwiń >

Kto może założyć działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) jest dostępna dla osób fizycznych bez działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Co w przypadku osoby, która w przeszłości miała działalność gospodarczą? Działalność rejestrową można założyć jeśli od zakończenia działalności gospodarczej upłynęło 60 miesięcy. 

Zawieszona działalność gospodarcza jest w tym aspekcie traktowana jak niewykonywana, tzn. od zakończenia „aktywnej” działalności gospodarczej musi upłynąć termin 60-miesięczny.

Działalność nierejestrowana jest dostępna również dla niepełnoletnich, którzy mają ukończone 13 lat (w tym wieku uzyskuje się ograniczoną zdolność do czynności prawnych).

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej?

Najważniejsza zaleta działalności nierejestrowanej to brak obowiązku płacenia składek na ZUS, które w praktyce bywają bardzo uciążliwe dla początkujących przedsiębiorców. Z tego powodu można potraktować taką formę zarobku jak „próbę” przed założeniem działalności z rejestracją lub jako stałe źródło dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest ponadto konieczna formalna rejestracja działalności związana z obowiązkami typu uzyskanie numerów NIP i REGON.

Jaki jest limit działalności nierejestrowanej 2023?

W lipcu 2023 r. limit przychodu dla działalności nierejestrowanej zostanie podwyższony do 2700 PLN na miesiąc. Co istotne – chodzi tu o przychód, a nie dochód. Inaczej mówiąc – suma sprzedaży w danym miesiącu musi się zmieścić w limicie 2700 PLN, nie ma znaczenia „czysty zysk”.

Co w przypadku przekroczenia limitu? Niestety przepisy nie są tu elastyczne – przekroczenie limitu 2700 PLN w którymkolwiek miesiącu oznacza obowiązek rejestracji działalności gospodarczej ze wszystkimi konsekwencjami (m.in. zaliczki na PIT, składki na ZUS).

Ile można dorobić i nie płacić podatku?

Kwota wolna od podatku to 30 000 zł w skali roku. W ramach działalności nierejestrowej można zarobić rocznie minimalnie więcej – 32 400 (12x2700). Oznacza to, że w praktyce działalność nierejestrowana jest „niemal bez podatku dochodowego”.

Czy z działalności nierejestrowanej trzeba się rozliczać?

Dochód z działalności nierejestrowanej może w całości zmieścić się w rocznej kwocie wolnej od podatku jednak również wtedy należy wykazać przychód/dochód przy składaniu rocznego PIT-u. Pomoże w tym osobna rubryka „działalność nierejestrowana”. Należy tam wpisać kwotę przychodu, dochodu oraz kosztów. 

Konieczne jest zbieranie dowodów zakupu sprzedawanych później towarów, bez tego powstałyby komplikacje przy rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedawanie na allegro – kiedy konieczna działalność nierejestrowa?

Sprzedanie rzeczy na za pośrednictwem serwisów typu allegro lub olx tworzy przychód. Pojawia się pytanie – w jakich przypadkach należy ten przychód uwzględnić w rozliczeniu PIT-u?

Kluczowe jest tu ustalenie osiągania dochodu w sposób zorganizowany, a nie okazjonalny. Osoba, która okazjonalnie sprzedaje np. używane meble na olx, nie musi się martwić podatkiem PIT. Jednak gdyby ta sama osoba regularnie nabywała produkty po okazyjnych cenach, aby później sprzedać za wyższą cenę, to powstaje obowiązek podatkowy. Takie rozumienie przepisów potwierdza m.in. interpretacja podatkowa sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP.

Zrealizowanie obowiązku podatkowego w takim przypadku nie jest jednak trudne, całym zadaniem jest uwzględnienie przychodu, dochodu i kosztów w rocznym zeznaniu PIT. Konstrukcja działalności nierejestrowej sprawia, że drobna przedsiębiorczość jest łatwo dostępna, wszystko może być prosto i legalnie, bez działania w szarej strefie.

Jaki podatek od działalności nierejestrowanej?

Obecnie obowiązują dwie stawki w podatku PIT – 12% dla dochodu do 120 000 oraz 32% dla dochodu powyżej 120 000. Biorąc pod uwagę limit dla działalności nierejestrowej, w praktyce zastosowanie znajdzie stawka 12%.

Czy działalność nierejestrowaną wlicza się do emerytury?

Zaleta działalności nierejestrowej jest jednocześnie wadą -  brak obowiązku składek na ZUS oznacza, że działalność nierejestrowa, nie wpływa na wysokość emerytury.

Czy na działalność nierejestrowaną można wystawić fakturę?

Wystawianie faktur w ramach działalności nierejestrowej co do zasady nie jest obowiązkowe jednak sprzedawca musi wystawić fakturę na żądanie nabywcy. Konieczna jest ponadto uproszczona ewidencja sprzedaży, aby uniknąć później komplikacji przy rozliczaniu podatku PIT. Działalność nierejestrowana może obejmować sprzedaż lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA