REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca 2700 PLN miesięcznie bez rejestracji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już wkrótce zaczną obowiązywać regulacje znacznie rozszerzające możliwość zarobku bez rejestracji działalności, NIP-u i składek na ZUS. Jakie możliwości daje większy limit dla działalności nierejestrowanej?

rozwiń >

Kto może założyć działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) jest dostępna dla osób fizycznych bez działalności gospodarczej.

REKLAMA

Co w przypadku osoby, która w przeszłości miała działalność gospodarczą? Działalność rejestrową można założyć jeśli od zakończenia działalności gospodarczej upłynęło 60 miesięcy. 

Zawieszona działalność gospodarcza jest w tym aspekcie traktowana jak niewykonywana, tzn. od zakończenia „aktywnej” działalności gospodarczej musi upłynąć termin 60-miesięczny.

Działalność nierejestrowana jest dostępna również dla niepełnoletnich, którzy mają ukończone 13 lat (w tym wieku uzyskuje się ograniczoną zdolność do czynności prawnych).

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej?

Najważniejsza zaleta działalności nierejestrowanej to brak obowiązku płacenia składek na ZUS, które w praktyce bywają bardzo uciążliwe dla początkujących przedsiębiorców. Z tego powodu można potraktować taką formę zarobku jak „próbę” przed założeniem działalności z rejestracją lub jako stałe źródło dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest ponadto konieczna formalna rejestracja działalności związana z obowiązkami typu uzyskanie numerów NIP i REGON.

Jaki jest limit działalności nierejestrowanej 2023?

REKLAMA

W lipcu 2023 r. limit przychodu dla działalności nierejestrowanej zostanie podwyższony do 2700 PLN na miesiąc. Co istotne – chodzi tu o przychód, a nie dochód. Inaczej mówiąc – suma sprzedaży w danym miesiącu musi się zmieścić w limicie 2700 PLN, nie ma znaczenia „czysty zysk”.

Co w przypadku przekroczenia limitu? Niestety przepisy nie są tu elastyczne – przekroczenie limitu 2700 PLN w którymkolwiek miesiącu oznacza obowiązek rejestracji działalności gospodarczej ze wszystkimi konsekwencjami (m.in. zaliczki na PIT, składki na ZUS).

Ile można dorobić i nie płacić podatku?

Kwota wolna od podatku to 30 000 zł w skali roku. W ramach działalności nierejestrowej można zarobić rocznie minimalnie więcej – 32 400 (12x2700). Oznacza to, że w praktyce działalność nierejestrowana jest „niemal bez podatku dochodowego”.

Czy z działalności nierejestrowanej trzeba się rozliczać?

Dochód z działalności nierejestrowanej może w całości zmieścić się w rocznej kwocie wolnej od podatku jednak również wtedy należy wykazać przychód/dochód przy składaniu rocznego PIT-u. Pomoże w tym osobna rubryka „działalność nierejestrowana”. Należy tam wpisać kwotę przychodu, dochodu oraz kosztów. 

Konieczne jest zbieranie dowodów zakupu sprzedawanych później towarów, bez tego powstałyby komplikacje przy rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedawanie na allegro – kiedy konieczna działalność nierejestrowa?

Sprzedanie rzeczy na za pośrednictwem serwisów typu allegro lub olx tworzy przychód. Pojawia się pytanie – w jakich przypadkach należy ten przychód uwzględnić w rozliczeniu PIT-u?

REKLAMA

Kluczowe jest tu ustalenie osiągania dochodu w sposób zorganizowany, a nie okazjonalny. Osoba, która okazjonalnie sprzedaje np. używane meble na olx, nie musi się martwić podatkiem PIT. Jednak gdyby ta sama osoba regularnie nabywała produkty po okazyjnych cenach, aby później sprzedać za wyższą cenę, to powstaje obowiązek podatkowy. Takie rozumienie przepisów potwierdza m.in. interpretacja podatkowa sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP.

Zrealizowanie obowiązku podatkowego w takim przypadku nie jest jednak trudne, całym zadaniem jest uwzględnienie przychodu, dochodu i kosztów w rocznym zeznaniu PIT. Konstrukcja działalności nierejestrowej sprawia, że drobna przedsiębiorczość jest łatwo dostępna, wszystko może być prosto i legalnie, bez działania w szarej strefie.

Jaki podatek od działalności nierejestrowanej?

Obecnie obowiązują dwie stawki w podatku PIT – 12% dla dochodu do 120 000 oraz 32% dla dochodu powyżej 120 000. Biorąc pod uwagę limit dla działalności nierejestrowej, w praktyce zastosowanie znajdzie stawka 12%.

Czy działalność nierejestrowaną wlicza się do emerytury?

Zaleta działalności nierejestrowej jest jednocześnie wadą -  brak obowiązku składek na ZUS oznacza, że działalność nierejestrowa, nie wpływa na wysokość emerytury.

Czy na działalność nierejestrowaną można wystawić fakturę?

Wystawianie faktur w ramach działalności nierejestrowej co do zasady nie jest obowiązkowe jednak sprzedawca musi wystawić fakturę na żądanie nabywcy. Konieczna jest ponadto uproszczona ewidencja sprzedaży, aby uniknąć później komplikacji przy rozliczaniu podatku PIT. Działalność nierejestrowana może obejmować sprzedaż lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA