REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na Allegro. W jakich przypadkach rozliczyć podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Urząd skarbowy nie odpuści sprzedającym na Allegro
Urząd skarbowy nie odpuści sprzedającym na Allegro
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Serwisy typu allegro dają możliwość szybkiego zarobku dla każdego. Jednak w pewnych przypadkach konieczne jest rozliczenie przychodu w zeznaniu PIT. Niedopełnienie tego obowiązku może w najgorszym przypadku oznaczać odpowiedzialność karno-skarbową.

Czy urząd skarbowy sprawdza zakupy na Allegro?

Obecnie organom podatkowym brakuje podstaw prawnych na szeroką na inwigilację serwisów typu Allegro lub olx jednak już wkrótce może się to zmienić. Ustawa obecnie przechodzi przez ścieżkę legislacyjną, prawdopodobnie zacznie obowiązywać od 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze założenie projektu – serwisy z ogłoszeniami typu allegro zaczną wysyłać organom państwowym sprawozdania. Zaraportowany zostanie użytkownik, który sprzedał co najmniej 30 razy w okresie sprawozdawczym za łączną kwotę co najmniej 2 tys. euro.

Jednak obecnie operatorzy platform sprzedażowych muszą raportować na żądanie organów państwowych, w ramach toczących się postępowań. W dużym skrócie – ryzyko odpowiedzialności za sprzedaż na Allegro bez podatku istnieje już teraz, a od przyszłego roku prawdopodobnie radykalnie wzrośnie.

Czy płaci się podatek od sprzedaży na Allegro?

Wystąpienie obowiązku podatkowego po sprzedaży na Allegro może wystąpić w zależności od dwóch kwestii. Po pierwsze – okazjonalny lub regularny charakter sprzedaży oraz upływ półrocznego terminu od zakupu.

Art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy PIT stanowi że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie rzeczy nie następujące w wyniku działalności gospodarczej jeśli nastąpiło przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż rzeczy jest najbezpieczniejsza od strony podatkowej po upływie pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie. Sprzedaż przed upływem półrocznego terminu spowoduje przychód do opodatkowania PIT-em.

REKLAMA

Jednak sprzedaż po upływie półrocznego terminu również może być obciążona podatkiem PIT. W jakich przypadkach? Interpretacja podatkowa sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP wskazuje, że okazjonalne sprzedawanie „zbędnych gratów” jest wolne od podatku PIT.

Jednak traktowanie sprzedaży na Allegro jako źródła dochodu (celowe i systematyczne kupowanie po niższych cenach w celu sprzedaży za wyższą cenę) powoduje już obowiązek rozliczenia w rocznym zeznaniu PIT. W tym przypadku nie ma znaczenia czy upłynął półroczny termin od zakupu do sprzedaży.

Do jakiej kwoty można sprzedawać bez podatku?

Niestety nie ma takiej kwoty, do której można sprzedawać bez obowiązku rozliczenia PIT. Jednak kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie sprawia, że można osiągnąć taki dochód bez podatku, jednak z obowiązkiem uwzględnienia tej informacji w rocznym rozliczeniu PIT.

Osobną kwestią jest podatek od czynność cywilnoprawnych (PCC), który obciąża nabywcę, a nie sprzedawcę. Obowiązek w podatku PCC wystąpi w przypadku sprzedaży rzeczy o wartości powyżej 1 tys. zł. Decyduje wartość rynkowa, a nie cena sprzedaży.

Jak uniknąć skarbówki na Allegro? Limit 2700 PLN na miesiąc

Osoby z zamiłowaniem do kupowania/sprzedawania na serwisach internetowych w celach zarobkowych na szczęście nie muszą zakładać działalności gospodarczej, jeśli ich miesięczny przychód mieści się w kwocie 2700 PLN (limit dla działalności nierejestrowanej od lipca 2023 r.).

Konstrukcja działalności nierejestrowanej (nierejestrowej) sprawia, że cały obowiązek formalny ogranicza się do uwzględnienia kwoty przychodu, dochodu i kosztów w rocznym rozliczeniu PIT-u.

Nie można przekroczyć kwoty 2700 PLN w jakimkolwiek miesiącu, ten limit dotyczy przychodu, a nie dochodu (tzn. chodzi o sumę sprzedaży w miesiącu, a nie realny zysk).

Zarobkowanie na drobnych sprzedażach internetowych jest atrakcyjnym źródłem dochodu jednak lepiej nie ryzykować problemów z urzędem skarbowym. Kwota wolna od podatku 30 000 zł rocznie oraz niższa stawka podatkowa w wysokości 12% sprawiają, że w praktyce wielki podatek do zapłaty nie wystąpi. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA