REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na Allegro. W jakich przypadkach rozliczyć podatek?

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Urząd skarbowy nie odpuści sprzedającym na Allegro
Urząd skarbowy nie odpuści sprzedającym na Allegro
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Serwisy typu allegro dają możliwość szybkiego zarobku dla każdego. Jednak w pewnych przypadkach konieczne jest rozliczenie przychodu w zeznaniu PIT. Niedopełnienie tego obowiązku może w najgorszym przypadku oznaczać odpowiedzialność karno-skarbową.

Czy urząd skarbowy sprawdza zakupy na Allegro?

Obecnie organom podatkowym brakuje podstaw prawnych na szeroką na inwigilację serwisów typu Allegro lub olx jednak już wkrótce może się to zmienić. Ustawa obecnie przechodzi przez ścieżkę legislacyjną, prawdopodobnie zacznie obowiązywać od 2024 r.

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejsze założenie projektu – serwisy z ogłoszeniami typu allegro zaczną wysyłać organom państwowym sprawozdania. Zaraportowany zostanie użytkownik, który sprzedał co najmniej 30 razy w okresie sprawozdawczym za łączną kwotę co najmniej 2 tys. euro.

Jednak obecnie operatorzy platform sprzedażowych muszą raportować na żądanie organów państwowych, w ramach toczących się postępowań. W dużym skrócie – ryzyko odpowiedzialności za sprzedaż na Allegro bez podatku istnieje już teraz, a od przyszłego roku prawdopodobnie radykalnie wzrośnie.

Czy płaci się podatek od sprzedaży na Allegro?

Wystąpienie obowiązku podatkowego po sprzedaży na Allegro może wystąpić w zależności od dwóch kwestii. Po pierwsze – okazjonalny lub regularny charakter sprzedaży oraz upływ półrocznego terminu od zakupu.

Art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy PIT stanowi że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie rzeczy nie następujące w wyniku działalności gospodarczej jeśli nastąpiło przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż rzeczy jest najbezpieczniejsza od strony podatkowej po upływie pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie. Sprzedaż przed upływem półrocznego terminu spowoduje przychód do opodatkowania PIT-em.

Jednak sprzedaż po upływie półrocznego terminu również może być obciążona podatkiem PIT. W jakich przypadkach? Interpretacja podatkowa sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP wskazuje, że okazjonalne sprzedawanie „zbędnych gratów” jest wolne od podatku PIT.

Jednak traktowanie sprzedaży na Allegro jako źródła dochodu (celowe i systematyczne kupowanie po niższych cenach w celu sprzedaży za wyższą cenę) powoduje już obowiązek rozliczenia w rocznym zeznaniu PIT. W tym przypadku nie ma znaczenia czy upłynął półroczny termin od zakupu do sprzedaży.

Do jakiej kwoty można sprzedawać bez podatku?

Niestety nie ma takiej kwoty, do której można sprzedawać bez obowiązku rozliczenia PIT. Jednak kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie sprawia, że można osiągnąć taki dochód bez podatku, jednak z obowiązkiem uwzględnienia tej informacji w rocznym rozliczeniu PIT.

Osobną kwestią jest podatek od czynność cywilnoprawnych (PCC), który obciąża nabywcę, a nie sprzedawcę. Obowiązek w podatku PCC wystąpi w przypadku sprzedaży rzeczy o wartości powyżej 1 tys. zł. Decyduje wartość rynkowa, a nie cena sprzedaży.

Jak uniknąć skarbówki na Allegro? Limit 2700 PLN na miesiąc

REKLAMA

Osoby z zamiłowaniem do kupowania/sprzedawania na serwisach internetowych w celach zarobkowych na szczęście nie muszą zakładać działalności gospodarczej, jeśli ich miesięczny przychód mieści się w kwocie 2700 PLN (limit dla działalności nierejestrowanej od lipca 2023 r.).

Konstrukcja działalności nierejestrowanej (nierejestrowej) sprawia, że cały obowiązek formalny ogranicza się do uwzględnienia kwoty przychodu, dochodu i kosztów w rocznym rozliczeniu PIT-u.

Nie można przekroczyć kwoty 2700 PLN w jakimkolwiek miesiącu, ten limit dotyczy przychodu, a nie dochodu (tzn. chodzi o sumę sprzedaży w miesiącu, a nie realny zysk).

Zarobkowanie na drobnych sprzedażach internetowych jest atrakcyjnym źródłem dochodu jednak lepiej nie ryzykować problemów z urzędem skarbowym. Kwota wolna od podatku 30 000 zł rocznie oraz niższa stawka podatkowa w wysokości 12% sprawiają, że w praktyce wielki podatek do zapłaty nie wystąpi. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA