REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca 2700 PLN miesięcznie bez rejestracji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
2700 zarobku miesięcznie bez zakładania firmy, ZUS-u i podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już wkrótce zaczną obowiązywać regulacje znacznie rozszerzające możliwość zarobku bez rejestracji działalności, NIP-u i składek na ZUS. Jakie możliwości daje większy limit dla działalności nierejestrowanej?

rozwiń >

Kto może założyć działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) jest dostępna dla osób fizycznych bez działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Co w przypadku osoby, która w przeszłości miała działalność gospodarczą? Działalność rejestrową można założyć jeśli od zakończenia działalności gospodarczej upłynęło 60 miesięcy. 

Zawieszona działalność gospodarcza jest w tym aspekcie traktowana jak niewykonywana, tzn. od zakończenia „aktywnej” działalności gospodarczej musi upłynąć termin 60-miesięczny.

Działalność nierejestrowana jest dostępna również dla niepełnoletnich, którzy mają ukończone 13 lat (w tym wieku uzyskuje się ograniczoną zdolność do czynności prawnych).

REKLAMA

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej?

Najważniejsza zaleta działalności nierejestrowanej to brak obowiązku płacenia składek na ZUS, które w praktyce bywają bardzo uciążliwe dla początkujących przedsiębiorców. Z tego powodu można potraktować taką formę zarobku jak „próbę” przed założeniem działalności z rejestracją lub jako stałe źródło dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest ponadto konieczna formalna rejestracja działalności związana z obowiązkami typu uzyskanie numerów NIP i REGON.

Jaki jest limit działalności nierejestrowanej 2023?

W lipcu 2023 r. limit przychodu dla działalności nierejestrowanej zostanie podwyższony do 2700 PLN na miesiąc. Co istotne – chodzi tu o przychód, a nie dochód. Inaczej mówiąc – suma sprzedaży w danym miesiącu musi się zmieścić w limicie 2700 PLN, nie ma znaczenia „czysty zysk”.

Co w przypadku przekroczenia limitu? Niestety przepisy nie są tu elastyczne – przekroczenie limitu 2700 PLN w którymkolwiek miesiącu oznacza obowiązek rejestracji działalności gospodarczej ze wszystkimi konsekwencjami (m.in. zaliczki na PIT, składki na ZUS).

Ile można dorobić i nie płacić podatku?

Kwota wolna od podatku to 30 000 zł w skali roku. W ramach działalności nierejestrowej można zarobić rocznie minimalnie więcej – 32 400 (12x2700). Oznacza to, że w praktyce działalność nierejestrowana jest „niemal bez podatku dochodowego”.

Czy z działalności nierejestrowanej trzeba się rozliczać?

Dochód z działalności nierejestrowanej może w całości zmieścić się w rocznej kwocie wolnej od podatku jednak również wtedy należy wykazać przychód/dochód przy składaniu rocznego PIT-u. Pomoże w tym osobna rubryka „działalność nierejestrowana”. Należy tam wpisać kwotę przychodu, dochodu oraz kosztów. 

Konieczne jest zbieranie dowodów zakupu sprzedawanych później towarów, bez tego powstałyby komplikacje przy rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedawanie na allegro – kiedy konieczna działalność nierejestrowa?

Sprzedanie rzeczy na za pośrednictwem serwisów typu allegro lub olx tworzy przychód. Pojawia się pytanie – w jakich przypadkach należy ten przychód uwzględnić w rozliczeniu PIT-u?

Kluczowe jest tu ustalenie osiągania dochodu w sposób zorganizowany, a nie okazjonalny. Osoba, która okazjonalnie sprzedaje np. używane meble na olx, nie musi się martwić podatkiem PIT. Jednak gdyby ta sama osoba regularnie nabywała produkty po okazyjnych cenach, aby później sprzedać za wyższą cenę, to powstaje obowiązek podatkowy. Takie rozumienie przepisów potwierdza m.in. interpretacja podatkowa sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP.

Zrealizowanie obowiązku podatkowego w takim przypadku nie jest jednak trudne, całym zadaniem jest uwzględnienie przychodu, dochodu i kosztów w rocznym zeznaniu PIT. Konstrukcja działalności nierejestrowej sprawia, że drobna przedsiębiorczość jest łatwo dostępna, wszystko może być prosto i legalnie, bez działania w szarej strefie.

Jaki podatek od działalności nierejestrowanej?

Obecnie obowiązują dwie stawki w podatku PIT – 12% dla dochodu do 120 000 oraz 32% dla dochodu powyżej 120 000. Biorąc pod uwagę limit dla działalności nierejestrowej, w praktyce zastosowanie znajdzie stawka 12%.

Czy działalność nierejestrowaną wlicza się do emerytury?

Zaleta działalności nierejestrowej jest jednocześnie wadą -  brak obowiązku składek na ZUS oznacza, że działalność nierejestrowa, nie wpływa na wysokość emerytury.

Czy na działalność nierejestrowaną można wystawić fakturę?

Wystawianie faktur w ramach działalności nierejestrowej co do zasady nie jest obowiązkowe jednak sprzedawca musi wystawić fakturę na żądanie nabywcy. Konieczna jest ponadto uproszczona ewidencja sprzedaży, aby uniknąć później komplikacji przy rozliczaniu podatku PIT. Działalność nierejestrowana może obejmować sprzedaż lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA