Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest fakturowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fakturowanie
ROMAN
fot. materiały prasowe

Fakturowanie odgrywa istotną rolę w działalności przedsiębiorstw, które zajmują się sprzedażą towarów lub świadczeniem usług. Proces ten polega na wystawianiu faktur, a istnieją dwa różne podejścia, które można przyjąć.

Fakturowanie jest w rzeczywistości procesem wystawiania oficjalnych dokumentów, czyli faktur, mających na celu rozliczenie sprzedanych towarów lub wykonanych usług. Faktura stanowi oficjalne potwierdzenie sprzedaży, a jej ważność zależy od zawartych w niej informacji dotyczących całej transakcji.

Programy do fakturowania

Wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą są zobowiązane do wystawiania faktur, przy czym istnieją dwie metody ich generowania. Obecnie coraz większą popularność zdobywa automatyzacja tego procesu przy wykorzystaniu specjalnych programów do fakturowania.

Tego typu oprogramowanie generuje faktury automatycznie na podstawie wprowadzonych danych. Jest ono intuicyjne i łatwe w obsłudze, a także gwarantuje, że dokumenty będą zgodne z obowiązującymi przepisami. Ponadto programy te umożliwiają przygotowanie zarówno tradycyjnych faktur w formie papierowej, jak i ich elektronicznych odpowiedników, gotowych do wysłania drogą internetową. Często oferują one również dodatkowe funkcje, które mogą usprawnić działanie firmy:

  • automatyczne płatności,
  • opcje magazynowania,
  • logo na fakturze,
  • automatyczne płatności,
  • początkowa windykacja.

Aby dowiedzieć się jaki program do fakturowania wybrać, warto sprawdzić ranking programów do faktur Niepoddawajsie.pl: https://www.niepoddawajsie.pl/jaki-program-do-faktur-wybrac/

Ręczne przygotowanie faktury

Drugim, bardziej tradycyjnym sposobem wystawiania faktur jest ręczne przygotowywanie dokumentów. Ta metoda jest jednak czasochłonna i wymaga większej wprawy niż korzystanie z dedykowanych programów.

W związku z tym, coraz częściej rezygnuje się z ręcznego wypisywania faktur na rzecz automatyzacji, zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach. Metoda ta nadal jest stosowana głównie przez mniejsze firmy.

Niezbędne dane na fakturze

Niezależnie od sposobu generowania faktur, istnieją określone zasady, których należy przestrzegać podczas fakturowania. Każda faktura musi zawierać określone dane, aby była ważna. Istotne są informacje dotyczące przedmiotu transakcji oraz podatku VAT, który będzie rozliczany w późniejszym okresie rozliczeniowym.

Poniżej dane, które muszą się znaleźć na fakturze:

  • numer i data wystawienia faktury,
  • dane stron transakcji, w tym imiona, nazwiska i adresy,
  • NIP sprzedawcy,
  • NIP lub PESEL nabywcy,
  • data dostawy towaru lub wykonania usługi,
  • nazwa sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi,
  • jednostka miary sprzedawanych towarów lub zakres usług,
  • cena jednostkowa netto (bez podatku VAT) danego towaru lub usługi,
  • informacje dotyczące ewentualnych rabatów,
  • całkowita wartość sprzedaży towarów lub usług,
  • stawka VAT,
  • zsumowana wartość sprzedaży netto (uwzględniająca podział na sprzedaż z opodatkowaniem VAT i zwolnioną z niego),
  • kwota VAT z uwzględnieniem poszczególnych stawek podatkowych,
  • ogólna kwota należna (łącznie z VAT) za towary i usługi.

Tylko faktura wypełniona tymi informacjami jest uznawana za poprawną i umożliwia właściwe rozliczenie transakcji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.