Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest fakturowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fakturowanie
ROMAN
fot. materiały prasowe

Fakturowanie odgrywa istotną rolę w działalności przedsiębiorstw, które zajmują się sprzedażą towarów lub świadczeniem usług. Proces ten polega na wystawianiu faktur, a istnieją dwa różne podejścia, które można przyjąć.

Fakturowanie jest w rzeczywistości procesem wystawiania oficjalnych dokumentów, czyli faktur, mających na celu rozliczenie sprzedanych towarów lub wykonanych usług. Faktura stanowi oficjalne potwierdzenie sprzedaży, a jej ważność zależy od zawartych w niej informacji dotyczących całej transakcji.

Programy do fakturowania

Wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą są zobowiązane do wystawiania faktur, przy czym istnieją dwie metody ich generowania. Obecnie coraz większą popularność zdobywa automatyzacja tego procesu przy wykorzystaniu specjalnych programów do fakturowania.

Tego typu oprogramowanie generuje faktury automatycznie na podstawie wprowadzonych danych. Jest ono intuicyjne i łatwe w obsłudze, a także gwarantuje, że dokumenty będą zgodne z obowiązującymi przepisami. Ponadto programy te umożliwiają przygotowanie zarówno tradycyjnych faktur w formie papierowej, jak i ich elektronicznych odpowiedników, gotowych do wysłania drogą internetową. Często oferują one również dodatkowe funkcje, które mogą usprawnić działanie firmy:

  • automatyczne płatności,
  • opcje magazynowania,
  • logo na fakturze,
  • automatyczne płatności,
  • początkowa windykacja.

Aby dowiedzieć się jaki program do fakturowania wybrać, warto sprawdzić ranking programów do faktur Niepoddawajsie.pl: https://www.niepoddawajsie.pl/jaki-program-do-faktur-wybrac/

Ręczne przygotowanie faktury

Drugim, bardziej tradycyjnym sposobem wystawiania faktur jest ręczne przygotowywanie dokumentów. Ta metoda jest jednak czasochłonna i wymaga większej wprawy niż korzystanie z dedykowanych programów.

W związku z tym, coraz częściej rezygnuje się z ręcznego wypisywania faktur na rzecz automatyzacji, zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach. Metoda ta nadal jest stosowana głównie przez mniejsze firmy.

Niezbędne dane na fakturze

Niezależnie od sposobu generowania faktur, istnieją określone zasady, których należy przestrzegać podczas fakturowania. Każda faktura musi zawierać określone dane, aby była ważna. Istotne są informacje dotyczące przedmiotu transakcji oraz podatku VAT, który będzie rozliczany w późniejszym okresie rozliczeniowym.

Poniżej dane, które muszą się znaleźć na fakturze:

  • numer i data wystawienia faktury,
  • dane stron transakcji, w tym imiona, nazwiska i adresy,
  • NIP sprzedawcy,
  • NIP lub PESEL nabywcy,
  • data dostawy towaru lub wykonania usługi,
  • nazwa sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi,
  • jednostka miary sprzedawanych towarów lub zakres usług,
  • cena jednostkowa netto (bez podatku VAT) danego towaru lub usługi,
  • informacje dotyczące ewentualnych rabatów,
  • całkowita wartość sprzedaży towarów lub usług,
  • stawka VAT,
  • zsumowana wartość sprzedaży netto (uwzględniająca podział na sprzedaż z opodatkowaniem VAT i zwolnioną z niego),
  • kwota VAT z uwzględnieniem poszczególnych stawek podatkowych,
  • ogólna kwota należna (łącznie z VAT) za towary i usługi.

Tylko faktura wypełniona tymi informacjami jest uznawana za poprawną i umożliwia właściwe rozliczenie transakcji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.