Stare znaki akcyzy na wyroby winiarskie ważne do 31 grudnia 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
Przedłużenie okresu ważności starych znaków akcyzy na wyroby winiarskie do końca 2024 roku
Ministerstwo Finansów informuje, że to rozporządzenie wprowadza przedłużenie o dodatkowy rok (do dnia 31 grudnia 2024 r.) okres ważności tzw. starych znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich.
Tym samym wyroby winiarskie oznaczone tymi banderolami, będące w sprzedaży, będzie można nadal sprzedawać do końca 2024 roku.
Celem powyższej regulacji jest ułatwienie podmiotom obowiązanym do oznaczania wyrobów winiarskich płynną sprzedaż zapasów wyrobów oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy.
REKLAMA
Ograniczenie spożycia wina w 2022 roku
W uzasadnieniu wskazano, że przedłużenie korzystania ze starych znaków akcyzy na wyroby winiarskie o rok (do 31 grudnia 2024 r.) ma związek z apelem w tej sprawie branży winiarskiej. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) argumentując swój wniosek wskazał, że w 2022 roku miało miejsce ograniczenie konsumpcji wina i nagła zmiana wyborów konsumentów.
"Wbrew wcześniejszym prognozom, po raz pierwszy od wielu lat, w których to rynek wina odnotowywał ciągły stabilny wzrost, w 2022 r. dynamika konsumpcji okazała się ujemna. Szczególnie dotknięte zostały wina z wyższej półki cenowej. Zgodnie z danymi The IWSR Drinks Market Analysis, w Polsce spadek w obrębie kategorii premium, tj. powyżej 30 zł, wynosi ponad 20 proc. (H1 2019-2022)" - wskazano.
Związek dodał, że nastąpiło bardzo duże spowolnienie sprzedaży produktów opatrzonych tzw. starymi znakami akcyzy, w szczególności tych droższych. "Dlatego też w magazynach producentów i importerów znajdują się nadal duże ilości towaru, a odbiorcy już odmawiają przyjęcia ich w obawie, że nie zdążą ze sprzedażą przed końcem 2023 r. Zdaniem ZP PRW rozwiązaniem tego problemu będzie wydłużenie terminu ważności starych banderol naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich co najmniej o rok, co umożliwi przekazanie tego towaru jednostkom handlu, które deklarują, że nie przyjmą opakowań wina opatrzonych starymi banderolami, jeśli nie będą miały pewności, że zdążą z jego sprzedażą, tj. oczekują możliwości ich sprzedaży, co najmniej do końca 2024 r." - podano w uzasadnieniu.
Ministerstwo Finansów biorąc pod uwagę opisaną powyżej sytuację oraz "przyjmując strategię pomocy przedsiębiorstwom" zdecydował o przedłużeniu do31 grudnia 2024 r. okresu ważności starych znaków akcyzy naniesionych na opakowania wyrobów winiarskich.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat