REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicja budowli niezgodna z Konstytucją – wyrok TK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Definicja budowli wadliwa konstytucyjnie
Definicja budowli wadliwa konstytucyjnie

REKLAMA

REKLAMA

W wyroku z 4 lipca 2023 roku (sygn. akt SK 14/21) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że definicja budowli zawarta w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) jest sprzeczna z art. 84 i art. 217 Konstytucji RP.

Nieprecyzyjna definicja budowli

Trybunał wskazał, że przepis dwukrotnie odwołuje się w sposób nieprecyzyjny do przepisów prawa budowlanego, wskutek czego powoduje on u podatników wątpliwości, czy dany obiekt budowlany powinni opodatkować jako budowlę. Oprócz tego Trybunał wskazał, że ustawodawca powinien zmienić również definicję budynku z art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., ponieważ zawiera podobne zapisy jak definicja budowli.

REKLAMA

REKLAMA

W wydanym wyroku Trybunał wspomniał, że wątpliwości na gruncie definicji legalnej budowli w podatku od nieruchomości były już podnoszone przez Trybunał w przeszłości dwukrotnie tj.  w wyroku z 13 września 2011 r. o sygn. P 33/09, a po raz drugi w postanowieniu sygnalizacyjnym z 15 grudnia 2020 r. o sygn. S 3/20. Jednakże ustawodawca nie poczynił w tym zakresie żadnych zmian, czego efektem jest powyższe orzeczenie z 4 lipca 2023 r.

Problemy interpretacyjne – budowla czy budynek?

Trybunał stanął na stanowisku, że zasadniczym problemem związanym z art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. jest to, że przepis ten odwołuje się do regulacji ustanowionych w ustawie prawo budowlane tj. w ustawie niepodatkowej, co zdaniem Trybunału stanowi naruszenie konstrukcji prawnej podatku. Takie skonstruowanie definicji legalnej budowli, które odsyła w sposób ogólny do „przepisów prawa budowlanego” nie jest właściwym działaniem z legislacyjnego punktu widzenia. 

Wysoki stopień ogólności przepisu powoduje, że podatnik nie ma pewności, czy odwoływać się do treści zawartych w samej ustawie Prawo budowlane, czy też w aktach wykonawczych. Dla podatnika istotne jest, aby był w stanie dokonać właściwej wykładni przepisów w odniesieniu do podmiotu, jak i przedmiotu opodatkowania i dzięki temu skutecznie realizował ciążące na nim zobowiązania wynikające z przepisów ustaw. Brak definitywnej i jednolitej wykładni w tym zakresie wpływa niekorzystnie na sytuację podatnika.

REKLAMA

Powyższe rozważania należy odnieść także w stosunku do samorządowych organów podatkowych. Dowolność interpretacyjna pozostawiona przez ustawodawcę powoduje, że organy podatkowe same mają problem z dokładnym zinterpretowaniem treści przepisów prawnych, a przez to w sposób różnorodny dokonują wykładni omawianych przepisów, przez co powstaje swoisty chaos interpretacyjny, który niejednokrotnie ma swój koniec w postaci skarg wnoszonych przez podatników do sądów administracyjnych. Zarówno samorządowe organy podatkowe, jak i podatnicy mają w tej kwestii utrudnione życie. Ponadto warto podkreślić, że z uwagi na tak niejednolitą treść przepisu, sądy administracyjne przejęły rolę interpretacyjną w zakresie definicji tego, czy obiekt jest budowlą, czy też budynkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki orzeczenia TK w podatku od nieruchomości 

Wyrok ten z pewnością przyniesie spore konsekwencje na gruncie podatku od nieruchomości, gdyż przystosowanie rozliczeń podatkowych do nowych przepisów będzie wymagało istotnego czasu i wysiłku. Ustawodawca ma 18 miesięcy na wprowadzenie nowej definicji przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale z uwagi na dosyć napięty grafik w kolejnej połowie tego roku oraz zbliżające się wybory do parlamentu, szanse na dokonanie się zmian są stosunkowo niskie.

W jaki sposób orzeczenie wpłynie na opodatkowanie przedsiębiorców i budżety gmin? Wszystko to stanie się jasne dopiero po opublikowaniu nowelizacji przepisów, na którą podatnikom przyjdzie jednak jeszcze poczekać.

Autorzy: Jagoda Trela, Partner Zarządzająca ID Advisory, Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA