REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebujący otrzymają rekordowe darowizny

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy coraz chętniej przekazują 1 proc. swojego podatku. W rozliczeniu za 2007 rok poziom korzystania z tej darowizny może być jeszcze wyższy, bo będzie przekazywał ją urząd skarbowy.

W rozliczeniu za 2006 rok ponad 400 tys. podatników więcej niż rok wcześniej przekazało 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Zainteresowanie taką formą darowizny wzrasta stopniowo od 2004 roku, kiedy ulgę wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W rozliczeniu za 2007 rok poziom wpłat na pożytek publiczny może być rekordowy. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o PIT, która wprowadziła modyfikacje procedury przekazywania 1 proc. podatku. W rozliczeniu za 2007 rok będzie zajmował się tym naczelnik urzędu skarbowego. Dotychczas wszystkich formalności musieli dokonywać sami podatnicy.

- Taka sytuacja rzeczywiście może mieć miejsce. Składając rozliczenia za rok 2006, podatnicy narzekali, że chociaż chcieli przekazać 1 proc. swojego podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego, zniechęcały ich do tego związane z tym formalności. Podatnik nie tylko musiał sam ustalić, czy organizacja, na rzecz której chce dokonać przekazania, znajduje się na liście posiadających status pożytku publicznego, ale również wyliczyć wysokość darowizny oraz wpłacić ją na rachunek bankowy organizacji - wskazała Aneta Olędzka-Barszczak, doradca podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe.

Pieniądze przekaże urząd

W rozliczeniu za 2007 rok przekazywanie 1 proc. podatku będzie odbywać się na nowych zasadach. Jak wyjaśniła nam Aneta Olędzka-Barszczak, to urzędy skarbowe, począwszy od rozliczenia za rok 2007, wezmą na siebie ciężar związany z przekazaniem darowizny na rzecz organizacji.

- W praktyce oznacza to, że to nie podatnik będzie musiał zadbać o posiadanie dowodu dokonania wpłaty przed rozliczeniem, jak i prawidłowego obliczenia kwoty darowizny. Aktywność podatnika będzie się ograniczała wyłącznie do wskazania nazwy organizacji pożytku publicznego, na rzecz której 1 proc. podatku powinien być przekazany - tłumaczyła Aneta Olędzka-Barszczak.

Zdaniem naszej rozmówczyni takie uproszczenie zasad przekazywania 1 proc. podatku zachęci podatników i liczba darowizn z tego tytułu ulegnie znacznemu zwiększeniu. Gdyby w 2006 roku każdy przekazał w tej formie 1 proc. swojego podatku, do organizacji pożytku publicznego trafiłoby ponad 370 mln zł.

Z drugiej strony, to nadal podatnik decyduje o instytucji, która ma zostać obdarowana.

- Istniej ryzyko, że urzędy dokonają wpłaty zgodnie z dyspozycją podatnika, jednak może się okazać, że odliczenie nie będzie przysługiwało, bo organizacja, którą wskazał podatnik, nie będzie organizacją pożytku publicznego - tłumaczyła nasza rozmówczyni z ITA Doradztwo Podatkowe.

Innego zdania jest Krzysztof Koślicki, ekspert podatkowy BDO Numerica. Twierdzi, że trudno przewidzieć, czy zmiana w zakresie przekazywania darowizn pogłębi tendencję wzrostową.

- Z jednej strony fakt, że zamiast dokonać przelewu samodzielnie, będzie wystarczało wskazać jedynie nazwę organizacji, może mieć istotne znaczenie dla wzrostu liczby darowizn. Z drugiej jednak podatnik będzie mógł wskazać tylko jedną organizację, której konto będzie miał zamiar zasilić. Dotychczas tego ograniczenia nie było. Zmiana ta może spowodować pewne ograniczenia czy utrudnienia w pozyskiwaniu środków przez niektóre fundacje bądź stowarzyszenia - argumentował Krzysztof Koślicki.

Konieczna akcja informacyjna

Nowe przepisy ustawy o PIT nakładające na naczelników urzędów skarbowych obowiązek przekazywania na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego kwot - po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego - zachęcą podatników do wskazywania instytucji charytatywnych w składanych zeznaniach rocznych. Takiego zdania jest Przemysław Polkowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

- Ważne jest przy tym, aby rozszerzać świadomość podatników w zakresie możliwości składania takich dyspozycji chociażby poprzez odpowiednie instrukcje w objaśnieniach do deklaracji. Konieczność wpisywania wraz z nazwą organizacji pożytku publicznego jej numeru wpisu do KRS może być pewną niedogodnością, więc w urzędach skarbowych, czy też na pocztach dane te powinny być łatwo dostępne - podsumował Przemysław Polkowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA