REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit 50 tys. zł dotyczy już 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy kontynuujący działalność będą mogli korzystać ze zwolnienia VAT w 2008 roku, jeśli ich obroty nie przekroczą 50 tys. zł. To korzystne rozwiązanie. W 2007 roku limit ten wynosi 39,7 tys. zł.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

Dzięki kursowi walut obcych NBP z 1 października 2007 r. mogliśmy obliczyć limity, które będą obowiązywały w 2008 roku dla rozliczeń podatkowych. Do tej pory kurs euro z 1 października lub pierwszego roboczego dnia października potrzebny był zarówno do wyliczenia limitów dla podatków dochodowych (ryczałt, najem, księgi podatkowo-rachunkowe), jak i dla VAT, zwłaszcza dla zwolnienia podmiotowego VAT wynikającego z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Teraz limitu VAT przeliczać już nie trzeba. Od 1 stycznia 2008 r. ma on wynosić 50 tys. zł.

Rozwiązania te są konsekwencją nowelizacji ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która została już uchwalona przez parlament. Obecnie czeka na podpis prezydenta. W 2007 roku limit dla VAT wynosi 39,7 tys. zł. Oznacza to jego znaczny wzrost. Będzie on wyższy o ponad 10 tys. zł. Co z kolei - zdaniem ekspertów - może spowodować, że w praktyce więcej osób ze zwolnienia VAT będzie mogło korzystać.

Do końca 2007 roku przepisy przewidują, że od VAT zwolnieni są podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 tys. euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Od 1 stycznia 2008 r. limit ten będzie wynosił 50 tys. zł.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit zwolnienia podmiotowego VAT dotyczy tych podatników, którzy kontynuują działalność. W przypadku, gdy podatnik zaczyna wykonywać czynności opodatkowane w ciągu roku, zwolnienie przysługuje do momentu przekroczenia w danym roku limitu obrotu w proporcji do okresu prowadzenia w tym roku działalności

Roman Namysłowski, menedżer w zespole VAT firmy Ernst & Young, wyjaśnił w rozmowie z nami, że zmiana wysokości limitu jest konsekwencją dostosowania naszych przepisów do regulacji unijnych.

- Zgodnie z Dyrektywą 2006/112 limit zwolnienia dla drobnych przedsiębiorców w przypadku Polski powinien stanowić równowartość 10 tys. euro przeliczonych po kursie z dnia naszego przystąpienia do Wspólnoty. Przy przeliczaniu tej kwoty mieliśmy prawo ją podwyższyć lub obniżyć o 10 proc. Ministerstwo Finansów skorzystało z tej pierwszej możliwości. Zmiana ta oznacza, że osoby kontynuujące działalność będą mogły korzystać w 2008 roku ze zwolnienia, o ile w 2007 roku ich obroty nie przekroczyły kwoty 50 tys. zł - podkreślił Roman Namysłowski.

Dodał także, że w odniesieniu do podatników rozpoczynających działalność limit ten wynosi tyle samo - przekroczenie kwoty 50 tys. zł oznaczać będzie konieczność doliczania VAT do dokonywanych dostaw towarów czy usług.

- Zwiększenie limitu powinno zwiększyć liczbę podmiotów korzystających ze zwolnienia i przez to wyłączonych z obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT i rozliczania tego podatku - podsumował ekspert Ernst & Young.

Wątpliwości co do stosowania nowego limitu przedstawił Przemysław Polkowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Jego zdaniem, zmiana limitu, ze względu na brak przepisów przejściowych, może sprawiać kłopot w ustaleniu, czy dany przedsiębiorca będzie VAT-owcem w 2008 roku czy też nie.

- Jeżeli np. w 2006 roku podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego, a w 2007 roku uzyskał sprzedaż opodatkowaną na poziomie, powiedzmy, 46 tys. zł i został podatnikiem VAT czynnym, może pojawić się pytanie, czy w 2008 roku nie zostanie automatycznie objęty zwolnieniem, skoro nie przekroczył kwoty 50 tys. zł. Wydaje się jednak, że nie, a to ze względu na brzmienie art. 113 ust. 11 i zasadę niedziałania prawa wstecz - podkreślił Przemysław Polkowski.

Według niego, zgodnie ze wspomnianą normą podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie trzech lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie z niego skorzystać.

- Odpowiednia analiza przepisów będzie w tym przypadku niezwykle istotna ze względu chociażby na możliwość wystawiania faktur VAT - radził Przemysław Polkowski.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA