REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysoka ulga na dzieci obniży wpłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W 2008 roku organizacje pożytku publicznego mogą dostać mniej pieniędzy z tytułu wpłat 1 proc. podatku. Takie konsekwencje może mieć korzystanie z wysokiej ulgi na dzieci, odliczanej w zeznaniu rocznym od podatku. Po skorzystaniu z ulgi na dzieci podatnikowi może bowiem zabraknąć podatku na przekazanie go potrzebującym.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W rozliczeniu za 2007 rok podatnicy po raz pierwszy będą mogli skorzystać z nowej ulgi na dzieci. Będzie odliczana od podatku, a jej wysokość to 1145,08 zł na każde dziecko. U większości podatników PIT, którzy z niej skorzystają, może zabraknąć podatku, którego część mogliby przekazać na rzecz organizacji pożytku publicznego. Biorąc pod uwagę fakt, że według szacunków Ministerstwa Finansów z nowego odliczenia skorzysta 16 mln podatników PIT (wszystkich podatników PIT w 2006 roku było ponad 23 mln), którzy w konsekwencji wyzerują swój podatek, potrzebujący mogą stracić praktycz- nie wszystkie środki, jakie corocznie otrzymywali z tytułu przekazywania 1 proc. podatku. A były to spore kwoty. Tylko w rozliczeniu za 2006 rok podatnicy na organizacje pożytku publicznego ofiarowali ponad 100 mln zł.

- Senat przyjął bez poprawek zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które m.in. wprowadziły nową ulgę na dzieci w wysokości 1145,08 zł na dziecko w odniesieniu do bieżącego roku podatkowego. Aby skorzystać w pełni z tej ulgi, rodzina z jednym dzieckiem musi uzyskać łączny dochód miesięczny w wysokości ok. 1750 zł brutto, w przypadku rodziny z dwójką dzieci będzie to odpowiednio ok. 2800 zł brutto. Dla przeciętnych podatników są to znaczne ulgi i w wielu przypadkach może się okazać, że skonsumują one w całości podatek, który powinien zostać zapłacony. Jest to na pewno dla nich dobra informacja. Natomiast dla organizacji pożytku publicznego może to oznaczać znaczne ubytki finansowe - wskazał Grzegorz Gniadek, konsultant podatkowy w BDO Numerica.

Jednocześnie dodał, że skoro podatnicy po skorzystaniu z ulgi nie będą mieli do zapłacenia podatku, to nie będą mogli także przekazać na rzecz organizacji pożytku publicznego 1 proc. tego podatku.

- Skala tego zjawiska jest obecnie trudna do oszacowania. Wydaje się, że na pierwsze wiążące oceny należy poczekać do chwili rozliczeń podatków za 2007 rok - argumentował nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebny podatek

REKLAMA

Aby skorzystać z ulgi na dzieci i przekazać 1 proc. podatku organizacji pożytku publicznego, niezbędny jest podatek. Na ten aspekt zwróciła uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak. Według niej tzw. ulga prorodzinna wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy o PIT będzie rozliczana przez podatników-osoby fizyczne (rozliczających się na zasadach ogólnych, czyli według stawek progresywnych) po raz pierwszy w 2008 roku w zeznaniach PIT za 2007 rok. Ulgę tę może zastosować sam podatnik w składanym przez siebie zeznaniu rocznym lub w rocznym obliczeniu podatku dokonywanym przez płatnika. Ulga ma charakter odliczenia od podatku. Kwota, o jaką można pomniejszyć podatek, będzie stanowiła iloczyn kwoty ulgi przez liczbę wychowywanych dzieci.

- Jak podkreślano w pracach sejmowych przyjęte rozwiązanie w zamierzeniu jest spójne z całym systemem podatkowym, a w związku z tym przyjazne, łatwiejsze do zrozumienia i do zastosowania przez podatników, niż inne, bardziej skomplikowane mechanizmy odliczenia. Wszystkie konsekwencje przyjętego rozwiązania (w tym w szczególności jego wpływu na inne postanowienia ustawy) nie zostały jednak w pełni zweryfikowane. W konsekwencji - organizacje pożytku publicznego mogą na tym sporo stracić.

Żeby bowiem mieć co odliczyć w ramach dostępnych ulg, musi istnieć podatek do zapłacenia. Wobec tego już tylko z samej ulgi prorodzinnej w całości mogą skorzystać tylko ci, którzy zarabiają więcej, a w konsekwencji ich kwota podatku do zapłaty jest na tyle wysoka, aby możliwe było całkowite skonsumowanie ulgi. Ci, którzy zarabiają mniej, nie będą mieli od czego odliczyć nawet dostępnych kwot - tłumaczyła Katarzyna Bieńkowska.

Podkreśliła także, że jeżeli nie wystarczy podatku do pełnego wykorzystania ulgi prorodzinnej, tym bardziej nie będzie kwot, które można byłoby przekazać organizacjom pożytku publicznego.

- Jest wysoce prawdopodobne, że z listy potencjalnych donatorów organizacji pożytku publicznego znikną ci wszyscy podatnicy, których roczny podatek wystarczy jedynie na częściowe lub pełne wykorzystanie ulgi prorodzinnej - podsumowała Katarzyna Bieńkowska.

Ulga do wyboru

Skoro do skorzystania z ulgi na dzieci i przekazania 1 proc. podatku potrzebny jest podatek należny, podatnicy z mniejszymi zarobkami, a tym samym mniejszym podatkiem, będą musieli wybrać, z którego odliczenia skorzystać. Zdaniem ekspertów większość osób zdecyduje się na ulgę na dzieci niż wsparcie pożytku publicznego.

Michał Grzybowski, doradca podatkowy w Ernst & Young w rozmowie z nami podkreślił, że zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2007 limit ulgi podatkowej z tytułu wychowywania dzieci własnych lub przysposobionych wynosi 1145,08 zł na każde dziecko.

- Biorąc pod uwagę konstrukcję ulgi z tytułu wychowania dzieci, tj. odliczanie jej od podatku, możliwe jest, że pewna grupa podatników skorzysta jedynie w części z tej możliwości obniżenia zobowiązania podatkowego. Będzie to miało miejsce w przypadku, gdy dany podatnik otrzymuje stosunkowo niskie dochody, a w konsekwencji jego podatek po obniżeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne jest niższy niż dopuszczalna kwota odliczenia. W takiej sytuacji, po skorzystaniu z omawianej ulgi (w części), podatnik taki wykaże brak podatku należnego za dany rok. Oznacza to, że nie będzie mógł skorzystać z możliwości przekazania wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego. Taka wpłata jest w praktyce możliwa jedynie w przypadku, gdy podatnik zadeklaruje w zeznaniu podatkowym podatek należny - stwierdził Michał Grzybowski.

Straty dla organizacji

Analizując obowiązujące przepisy podatkowe w tym zakresie oraz konstrukcję formularzy rocznych zeznań podatkowych, które służyć będą rozliczeniu dochodów za 2007 rok, można dojść do wniosku, że wprowadzenie ulgi na dzieci może mieć negatywny wpływ na wysokość odliczeń 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Takiego zdania jest Marcin Rogalski, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

- Zgodnie z aktualnym wzorem zeznań rocznych podatnicy, w celu ustalenia wysokości należnego podatku będącego podstawą do określenia 1 proc. wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, powinni w pierwszej kolejności uwzględnić ulgi odliczane od podatku (wykazane w części C załącznika PIT/O). Jedną z tych ulg jest właśnie ulga na dzieci. A zatem większe odliczenie z tytułu tej właśnie ulgi będzie mieć wpływ na zmniejszenie podstawy naliczania 1 proc. wpłaty na rzecz pożytku publicznego. Może to w efekcie spowodować, że organizacje pożytku publicznego otrzymają z tytułu wpłat 1 proc. podatku mniej pieniędzy niż w latach ubiegłych - wyjaśnił Marcin Rogalski.

7 mld zł będzie kosztować budżet państwa nowa ulga na dzieci

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA