REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysoka ulga na dzieci obniży wpłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W 2008 roku organizacje pożytku publicznego mogą dostać mniej pieniędzy z tytułu wpłat 1 proc. podatku. Takie konsekwencje może mieć korzystanie z wysokiej ulgi na dzieci, odliczanej w zeznaniu rocznym od podatku. Po skorzystaniu z ulgi na dzieci podatnikowi może bowiem zabraknąć podatku na przekazanie go potrzebującym.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

W rozliczeniu za 2007 rok podatnicy po raz pierwszy będą mogli skorzystać z nowej ulgi na dzieci. Będzie odliczana od podatku, a jej wysokość to 1145,08 zł na każde dziecko. U większości podatników PIT, którzy z niej skorzystają, może zabraknąć podatku, którego część mogliby przekazać na rzecz organizacji pożytku publicznego. Biorąc pod uwagę fakt, że według szacunków Ministerstwa Finansów z nowego odliczenia skorzysta 16 mln podatników PIT (wszystkich podatników PIT w 2006 roku było ponad 23 mln), którzy w konsekwencji wyzerują swój podatek, potrzebujący mogą stracić praktycz- nie wszystkie środki, jakie corocznie otrzymywali z tytułu przekazywania 1 proc. podatku. A były to spore kwoty. Tylko w rozliczeniu za 2006 rok podatnicy na organizacje pożytku publicznego ofiarowali ponad 100 mln zł.

- Senat przyjął bez poprawek zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które m.in. wprowadziły nową ulgę na dzieci w wysokości 1145,08 zł na dziecko w odniesieniu do bieżącego roku podatkowego. Aby skorzystać w pełni z tej ulgi, rodzina z jednym dzieckiem musi uzyskać łączny dochód miesięczny w wysokości ok. 1750 zł brutto, w przypadku rodziny z dwójką dzieci będzie to odpowiednio ok. 2800 zł brutto. Dla przeciętnych podatników są to znaczne ulgi i w wielu przypadkach może się okazać, że skonsumują one w całości podatek, który powinien zostać zapłacony. Jest to na pewno dla nich dobra informacja. Natomiast dla organizacji pożytku publicznego może to oznaczać znaczne ubytki finansowe - wskazał Grzegorz Gniadek, konsultant podatkowy w BDO Numerica.

Jednocześnie dodał, że skoro podatnicy po skorzystaniu z ulgi nie będą mieli do zapłacenia podatku, to nie będą mogli także przekazać na rzecz organizacji pożytku publicznego 1 proc. tego podatku.

- Skala tego zjawiska jest obecnie trudna do oszacowania. Wydaje się, że na pierwsze wiążące oceny należy poczekać do chwili rozliczeń podatków za 2007 rok - argumentował nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebny podatek

REKLAMA

Aby skorzystać z ulgi na dzieci i przekazać 1 proc. podatku organizacji pożytku publicznego, niezbędny jest podatek. Na ten aspekt zwróciła uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak. Według niej tzw. ulga prorodzinna wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy o PIT będzie rozliczana przez podatników-osoby fizyczne (rozliczających się na zasadach ogólnych, czyli według stawek progresywnych) po raz pierwszy w 2008 roku w zeznaniach PIT za 2007 rok. Ulgę tę może zastosować sam podatnik w składanym przez siebie zeznaniu rocznym lub w rocznym obliczeniu podatku dokonywanym przez płatnika. Ulga ma charakter odliczenia od podatku. Kwota, o jaką można pomniejszyć podatek, będzie stanowiła iloczyn kwoty ulgi przez liczbę wychowywanych dzieci.

- Jak podkreślano w pracach sejmowych przyjęte rozwiązanie w zamierzeniu jest spójne z całym systemem podatkowym, a w związku z tym przyjazne, łatwiejsze do zrozumienia i do zastosowania przez podatników, niż inne, bardziej skomplikowane mechanizmy odliczenia. Wszystkie konsekwencje przyjętego rozwiązania (w tym w szczególności jego wpływu na inne postanowienia ustawy) nie zostały jednak w pełni zweryfikowane. W konsekwencji - organizacje pożytku publicznego mogą na tym sporo stracić.

Żeby bowiem mieć co odliczyć w ramach dostępnych ulg, musi istnieć podatek do zapłacenia. Wobec tego już tylko z samej ulgi prorodzinnej w całości mogą skorzystać tylko ci, którzy zarabiają więcej, a w konsekwencji ich kwota podatku do zapłaty jest na tyle wysoka, aby możliwe było całkowite skonsumowanie ulgi. Ci, którzy zarabiają mniej, nie będą mieli od czego odliczyć nawet dostępnych kwot - tłumaczyła Katarzyna Bieńkowska.

Podkreśliła także, że jeżeli nie wystarczy podatku do pełnego wykorzystania ulgi prorodzinnej, tym bardziej nie będzie kwot, które można byłoby przekazać organizacjom pożytku publicznego.

- Jest wysoce prawdopodobne, że z listy potencjalnych donatorów organizacji pożytku publicznego znikną ci wszyscy podatnicy, których roczny podatek wystarczy jedynie na częściowe lub pełne wykorzystanie ulgi prorodzinnej - podsumowała Katarzyna Bieńkowska.

Ulga do wyboru

Skoro do skorzystania z ulgi na dzieci i przekazania 1 proc. podatku potrzebny jest podatek należny, podatnicy z mniejszymi zarobkami, a tym samym mniejszym podatkiem, będą musieli wybrać, z którego odliczenia skorzystać. Zdaniem ekspertów większość osób zdecyduje się na ulgę na dzieci niż wsparcie pożytku publicznego.

Michał Grzybowski, doradca podatkowy w Ernst & Young w rozmowie z nami podkreślił, że zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2007 limit ulgi podatkowej z tytułu wychowywania dzieci własnych lub przysposobionych wynosi 1145,08 zł na każde dziecko.

- Biorąc pod uwagę konstrukcję ulgi z tytułu wychowania dzieci, tj. odliczanie jej od podatku, możliwe jest, że pewna grupa podatników skorzysta jedynie w części z tej możliwości obniżenia zobowiązania podatkowego. Będzie to miało miejsce w przypadku, gdy dany podatnik otrzymuje stosunkowo niskie dochody, a w konsekwencji jego podatek po obniżeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne jest niższy niż dopuszczalna kwota odliczenia. W takiej sytuacji, po skorzystaniu z omawianej ulgi (w części), podatnik taki wykaże brak podatku należnego za dany rok. Oznacza to, że nie będzie mógł skorzystać z możliwości przekazania wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego. Taka wpłata jest w praktyce możliwa jedynie w przypadku, gdy podatnik zadeklaruje w zeznaniu podatkowym podatek należny - stwierdził Michał Grzybowski.

Straty dla organizacji

Analizując obowiązujące przepisy podatkowe w tym zakresie oraz konstrukcję formularzy rocznych zeznań podatkowych, które służyć będą rozliczeniu dochodów za 2007 rok, można dojść do wniosku, że wprowadzenie ulgi na dzieci może mieć negatywny wpływ na wysokość odliczeń 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Takiego zdania jest Marcin Rogalski, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

- Zgodnie z aktualnym wzorem zeznań rocznych podatnicy, w celu ustalenia wysokości należnego podatku będącego podstawą do określenia 1 proc. wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, powinni w pierwszej kolejności uwzględnić ulgi odliczane od podatku (wykazane w części C załącznika PIT/O). Jedną z tych ulg jest właśnie ulga na dzieci. A zatem większe odliczenie z tytułu tej właśnie ulgi będzie mieć wpływ na zmniejszenie podstawy naliczania 1 proc. wpłaty na rzecz pożytku publicznego. Może to w efekcie spowodować, że organizacje pożytku publicznego otrzymają z tytułu wpłat 1 proc. podatku mniej pieniędzy niż w latach ubiegłych - wyjaśnił Marcin Rogalski.

7 mld zł będzie kosztować budżet państwa nowa ulga na dzieci

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA