REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady naliczania odsetek za zwłokę naruszały konstytucję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zasada nienaliczania odsetek za zwłokę stosowana tylko wtedy, gdy organ zabezpieczył wykonanie zobowiązania na majątku podatnika przed wydaniem decyzji ustalającej, była niezgodna z konstytucją.

ORZECZENIE

REKLAMA

Autopromocja

Skarga podatnika, którą zajął się wczoraj Trybunał Konstytucyjny, dotyczyła art. 54 par. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2003 r. W ocenie skarżącego, przepis naruszał zasadę równości w zakresie, w jakim nie wyłączał naliczania odsetek za zwłokę w sytuacji, gdy w postępowaniu zabezpieczającym organ przed wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego dokonał zajęcia majątku podatnika, a następnie środki uzyskanie w wyniku zajęcia zaliczył na poczet zaległości podatkowych.

Trybunał przyznał rację podatnikowi i uznał przepis za niezgodny z konstytucją.

W zaskarżonym art. 54 par. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej obowiązującym do 1 stycznia 2003 r. ustawodawca odstąpił od zasady naliczania odsetek w sytuacji, gdy organ podatkowy w postępowaniu zabezpieczającym dokonał zajęcia środków pieniężnych rzeczy lub praw majątkowych, a które następnie zostały zaliczone na poczet zaległości. Odstępstwo to zostało ograniczone jednak tylko do wypadku, gdy zajęcie nastąpiło przed wydaniem decyzji ustalającej (konstytutywnej, z mocy której powstaje zobowiązanie podatkowe) wysokość zobowiązania podatkowego. Wyjątkiem tym nie objęto sytuacji, gdy zajęcie nastąpiło przed wydaniem decyzji określającej (deklaratoryjnej).

Trybunał zwrócił uwagę na to, że ustawodawca od 1 stycznia 2003 r. zmienił sporny przepis. W wyniku nowelizacji zrezygnowano z naliczania odsetek za zwłokę w sytuacji, gdy w związku z dokonaniem zajęcia majątku podatnika pozbawiono go możliwości dysponowania nim. W praktyce oznacza to bowiem niemożność uregulowania zobowiązań i uniknięcie konsekwencji w postaci narastających odsetek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie skarżącego przed zmianą zróżnicowanie sytuacji podatników w zakresie naliczania odsetek naruszało konstytucyjną zasadę równości. I Trybunał podzielił to stanowisko. Zasada równości w prawie polega na tym, że wszystkie podmioty prawa, adresaci normy prawnej charakteryzujący się daną cechą istotną w równym stopniu mają być traktowani równo - przypomniał TK. Mają być traktowani według jednakowej miary, bez zróżnicowania dyskryminującego czy faworyzującego. Wspólną cechą charakteryzującą adresatów spornego przepisu jest to, że organ dokonał zajęcia ich majątku, a kwoty uzyskane z jego zbycia zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowej. Jednak jak zauważył TK, kryterium zróżnicowania położenia prawnego podatników w tym przypadku sprowadzało się do sposobu powstania zobowiązania podatkowego, czyli tego, czy powstało ono z mocy prawa czy też z mocy decyzji. W ocenie TK takie kryterium różnicujące nie było ani racjonalnie umotywowane, ani usprawiedliwione. Różnicowanie sytuacji podatników w zależności od sposobu powstania zobowiązania podatkowego w tej sytuacji TK uznał za dowolne i nieuzasadnione. Taka regulacja narusza zasadę równości.

Za trafny Trybunał uznał też zarzut braku równości w nakładaniu ciężarów publicznych. Polegał na tym, że nienaliczanie odsetek za zwłokę stosowane tylko wtedy, gdy organ zabezpieczył wykonanie zobowiązania przed wydaniem decyzji ustalającej, powoduje, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, wobec których wydano decyzje określające, są obciążani odsetkami za pełny okres. Z tytułu odsetek podatnicy ci doznają większego uszczerbku w swym majątku.

SPORNY PRZEPIS ORDYNACJI PODATKOWEJ

Do 1 stycznia 2003 r.:

Odsetek za zwłokę nie nalicza się, jeżeli w postępowaniu zabezpieczającym organ podatkowy, przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego lub przed upływem terminu płatności podatku, dokonał zajęcia środków pieniężnych, rzeczy lub praw majątkowych, a następnie, po upływie terminu płatności podatku, środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych,

W brzmieniu obecnym

Odsetek za zwłokę nie nalicza się za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowiązania, jeżeli objęte zabezpieczeniem środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży objętych zabezpieczeniem rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych.

Sygn. akt SK 63/06

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA