REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady naliczania odsetek za zwłokę naruszały konstytucję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zasada nienaliczania odsetek za zwłokę stosowana tylko wtedy, gdy organ zabezpieczył wykonanie zobowiązania na majątku podatnika przed wydaniem decyzji ustalającej, była niezgodna z konstytucją.

ORZECZENIE

REKLAMA

Skarga podatnika, którą zajął się wczoraj Trybunał Konstytucyjny, dotyczyła art. 54 par. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2003 r. W ocenie skarżącego, przepis naruszał zasadę równości w zakresie, w jakim nie wyłączał naliczania odsetek za zwłokę w sytuacji, gdy w postępowaniu zabezpieczającym organ przed wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego dokonał zajęcia majątku podatnika, a następnie środki uzyskanie w wyniku zajęcia zaliczył na poczet zaległości podatkowych.

Trybunał przyznał rację podatnikowi i uznał przepis za niezgodny z konstytucją.

W zaskarżonym art. 54 par. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej obowiązującym do 1 stycznia 2003 r. ustawodawca odstąpił od zasady naliczania odsetek w sytuacji, gdy organ podatkowy w postępowaniu zabezpieczającym dokonał zajęcia środków pieniężnych rzeczy lub praw majątkowych, a które następnie zostały zaliczone na poczet zaległości. Odstępstwo to zostało ograniczone jednak tylko do wypadku, gdy zajęcie nastąpiło przed wydaniem decyzji ustalającej (konstytutywnej, z mocy której powstaje zobowiązanie podatkowe) wysokość zobowiązania podatkowego. Wyjątkiem tym nie objęto sytuacji, gdy zajęcie nastąpiło przed wydaniem decyzji określającej (deklaratoryjnej).

Trybunał zwrócił uwagę na to, że ustawodawca od 1 stycznia 2003 r. zmienił sporny przepis. W wyniku nowelizacji zrezygnowano z naliczania odsetek za zwłokę w sytuacji, gdy w związku z dokonaniem zajęcia majątku podatnika pozbawiono go możliwości dysponowania nim. W praktyce oznacza to bowiem niemożność uregulowania zobowiązań i uniknięcie konsekwencji w postaci narastających odsetek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie skarżącego przed zmianą zróżnicowanie sytuacji podatników w zakresie naliczania odsetek naruszało konstytucyjną zasadę równości. I Trybunał podzielił to stanowisko. Zasada równości w prawie polega na tym, że wszystkie podmioty prawa, adresaci normy prawnej charakteryzujący się daną cechą istotną w równym stopniu mają być traktowani równo - przypomniał TK. Mają być traktowani według jednakowej miary, bez zróżnicowania dyskryminującego czy faworyzującego. Wspólną cechą charakteryzującą adresatów spornego przepisu jest to, że organ dokonał zajęcia ich majątku, a kwoty uzyskane z jego zbycia zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowej. Jednak jak zauważył TK, kryterium zróżnicowania położenia prawnego podatników w tym przypadku sprowadzało się do sposobu powstania zobowiązania podatkowego, czyli tego, czy powstało ono z mocy prawa czy też z mocy decyzji. W ocenie TK takie kryterium różnicujące nie było ani racjonalnie umotywowane, ani usprawiedliwione. Różnicowanie sytuacji podatników w zależności od sposobu powstania zobowiązania podatkowego w tej sytuacji TK uznał za dowolne i nieuzasadnione. Taka regulacja narusza zasadę równości.

Za trafny Trybunał uznał też zarzut braku równości w nakładaniu ciężarów publicznych. Polegał na tym, że nienaliczanie odsetek za zwłokę stosowane tylko wtedy, gdy organ zabezpieczył wykonanie zobowiązania przed wydaniem decyzji ustalającej, powoduje, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, wobec których wydano decyzje określające, są obciążani odsetkami za pełny okres. Z tytułu odsetek podatnicy ci doznają większego uszczerbku w swym majątku.

SPORNY PRZEPIS ORDYNACJI PODATKOWEJ

Do 1 stycznia 2003 r.:

Odsetek za zwłokę nie nalicza się, jeżeli w postępowaniu zabezpieczającym organ podatkowy, przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego lub przed upływem terminu płatności podatku, dokonał zajęcia środków pieniężnych, rzeczy lub praw majątkowych, a następnie, po upływie terminu płatności podatku, środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych,

W brzmieniu obecnym

Odsetek za zwłokę nie nalicza się za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowiązania, jeżeli objęte zabezpieczeniem środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży objętych zabezpieczeniem rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych.

Sygn. akt SK 63/06

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA