REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto sprecyzować umowy o premiach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Aby po 1 stycznia 2008 r. bez problemów rozliczać VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne, warto już dziś zadbać o doprecyzowanie umów. Najbezpieczniejszym podatkowo sposobem jest rozliczanie premii tak jak rabatów.

Wątpliwości w zakresie rozliczeń podatkowych premii i rabatów pojawiły się wraz z nową ustawą o VAT, a dodatkowo pogłębiły się po opublikowaniu pisma Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/ 2004/AP/4026), w którym resort uznał, że premie dla celów podatkowych mogą mieć dwojaki charakter: rabatów lub usług z 22-proc. VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Anety Pożarowskiej, doradcy podatkowego, rabat jest najmniej kontrowersyjną formą w rozliczeniach podatkowych i w zasadzie nie budzi wątpliwości w rozliczeniach ani udzielającego premii, ani otrzymującego premię. Inaczej jest z usługami.

- Dziś sądy administracyjne orzekają, że typowe premie i bonusy udzielone z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów czy terminowe regulowanie płatności nie są usługami. Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi - tłumaczyła Aneta Pożarowska.

Dodała, że biorąc pod uwagę argumentację sądów, fiskus nie może uznać, że przewidziane w umowach handlowych premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

REKLAMA

- Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w sytuacji, gdy wystawiono fakturę na czynność nieopodatkowaną VAT lub zwolnioną z tego podatku, a uregulowano całą należność, podatnik ma prawo odliczyć VAT naliczony. Te zasady zmienią się od 2008 roku. Dający premie i wystawiający faktury na czynności nieopodatkowane VAT nie będą mieć prawa do odliczania podatku naliczonego - podkreśliła Aneta Pożarowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto już dziś przygotować się do nowych regulacji.

- Są trzy sposoby rozliczania premii i bonusów. Z każdym wiąże się ryzyko podatkowe zarówno dla udzielającego premii, jak i dla otrzymującego - argumentowała Aneta Pożarowska.

Według niej pierwszy to dokumentowanie premii fakturami korygującymi, czyli postępowanie tak jak przy rabatach. Ten sposób nie budzi kontrowersji, ale ma jedną wadę - problem techniczny z wystawianiem faktur korygujących, które muszą odnosić się do wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż, m.in. poprzez przywołanie numerów faktur, dat ich wystawienia, nazw towarów, cen jednostkowych, kwot rabatów itp. Drugi sposób to dokumentowanie premii fakturą VAT wystawioną przez otrzymującego premię tak jak usługi. Ten sposób, mimo że prosty technicznie, będzie wiązał się od stycznia 2008 r. z poważnym ryzykiem u dającego premię. Faktura dokumentująca premię jako dokumentująca czynność niepodlegającą opodatkowaniu nie będzie dawała prawa do odliczenia VAT. Zatem decydując się na ten sposób rozliczania premii, strony powinny zadbać o odpowiednie zapisy w umowach handlowych, z których wynika, że otrzymujący premię w zamian za nią wykonuje określone świadczenie (usługi) na rzecz dającego premię. Należy także pamiętać o prawidłowym dokumentowaniu wykonania tych usług. Dobrze jest, gdy strona otrzymująca premię jako np. zapłatę za usługi marketingowe przygotowuje stosowny raport z zakresu wykonanych czynności dla dającego premię. Po trzecie wreszcie, możliwe jest dokumentowanie premii notami księgowymi, czyli traktowanie ich jako świadczeń pieniężnych niebędących ani zapłatą za usługę, ani rabatem, a więc niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zdaniem naszej rozmówczyni ten ostatni sposób, choć zaakceptowany przez orzeczenia NSA i WSA, może prowadzić do sporów z organami podatkowymi, które mogą kierować się wykładnią MF z 2004 roku. Rodzi to określone ryzyko w szczególności dla otrzymującego premię.

Jednak - jak podkreśliła Aneta Pożarowska - najważniejsze jest, aby przy wyborze określonego sposobu rozliczania premii zadbać o prawidłowe zapisy umów handlowych, tak by jasny i precyzyjny był zamiar stron umowy co do skutków, jakie chcą osiągnąć naliczając i wypłacając premię pieniężną.

1 stycznia 2008 r. od tego dnia dający premie i wystawiający faktury na czynności nieopodatkowane VAT nie będą odliczać podatku naliczonego

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA