REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto sprecyzować umowy o premiach

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Aby po 1 stycznia 2008 r. bez problemów rozliczać VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne, warto już dziś zadbać o doprecyzowanie umów. Najbezpieczniejszym podatkowo sposobem jest rozliczanie premii tak jak rabatów.

Wątpliwości w zakresie rozliczeń podatkowych premii i rabatów pojawiły się wraz z nową ustawą o VAT, a dodatkowo pogłębiły się po opublikowaniu pisma Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/ 2004/AP/4026), w którym resort uznał, że premie dla celów podatkowych mogą mieć dwojaki charakter: rabatów lub usług z 22-proc. VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Anety Pożarowskiej, doradcy podatkowego, rabat jest najmniej kontrowersyjną formą w rozliczeniach podatkowych i w zasadzie nie budzi wątpliwości w rozliczeniach ani udzielającego premii, ani otrzymującego premię. Inaczej jest z usługami.

- Dziś sądy administracyjne orzekają, że typowe premie i bonusy udzielone z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów czy terminowe regulowanie płatności nie są usługami. Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi - tłumaczyła Aneta Pożarowska.

Dodała, że biorąc pod uwagę argumentację sądów, fiskus nie może uznać, że przewidziane w umowach handlowych premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

REKLAMA

- Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w sytuacji, gdy wystawiono fakturę na czynność nieopodatkowaną VAT lub zwolnioną z tego podatku, a uregulowano całą należność, podatnik ma prawo odliczyć VAT naliczony. Te zasady zmienią się od 2008 roku. Dający premie i wystawiający faktury na czynności nieopodatkowane VAT nie będą mieć prawa do odliczania podatku naliczonego - podkreśliła Aneta Pożarowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto już dziś przygotować się do nowych regulacji.

- Są trzy sposoby rozliczania premii i bonusów. Z każdym wiąże się ryzyko podatkowe zarówno dla udzielającego premii, jak i dla otrzymującego - argumentowała Aneta Pożarowska.

Według niej pierwszy to dokumentowanie premii fakturami korygującymi, czyli postępowanie tak jak przy rabatach. Ten sposób nie budzi kontrowersji, ale ma jedną wadę - problem techniczny z wystawianiem faktur korygujących, które muszą odnosić się do wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż, m.in. poprzez przywołanie numerów faktur, dat ich wystawienia, nazw towarów, cen jednostkowych, kwot rabatów itp. Drugi sposób to dokumentowanie premii fakturą VAT wystawioną przez otrzymującego premię tak jak usługi. Ten sposób, mimo że prosty technicznie, będzie wiązał się od stycznia 2008 r. z poważnym ryzykiem u dającego premię. Faktura dokumentująca premię jako dokumentująca czynność niepodlegającą opodatkowaniu nie będzie dawała prawa do odliczenia VAT. Zatem decydując się na ten sposób rozliczania premii, strony powinny zadbać o odpowiednie zapisy w umowach handlowych, z których wynika, że otrzymujący premię w zamian za nią wykonuje określone świadczenie (usługi) na rzecz dającego premię. Należy także pamiętać o prawidłowym dokumentowaniu wykonania tych usług. Dobrze jest, gdy strona otrzymująca premię jako np. zapłatę za usługi marketingowe przygotowuje stosowny raport z zakresu wykonanych czynności dla dającego premię. Po trzecie wreszcie, możliwe jest dokumentowanie premii notami księgowymi, czyli traktowanie ich jako świadczeń pieniężnych niebędących ani zapłatą za usługę, ani rabatem, a więc niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zdaniem naszej rozmówczyni ten ostatni sposób, choć zaakceptowany przez orzeczenia NSA i WSA, może prowadzić do sporów z organami podatkowymi, które mogą kierować się wykładnią MF z 2004 roku. Rodzi to określone ryzyko w szczególności dla otrzymującego premię.

Jednak - jak podkreśliła Aneta Pożarowska - najważniejsze jest, aby przy wyborze określonego sposobu rozliczania premii zadbać o prawidłowe zapisy umów handlowych, tak by jasny i precyzyjny był zamiar stron umowy co do skutków, jakie chcą osiągnąć naliczając i wypłacając premię pieniężną.

1 stycznia 2008 r. od tego dnia dający premie i wystawiający faktury na czynności nieopodatkowane VAT nie będą odliczać podatku naliczonego

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA