REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać nadpłatę podatku [PIT, VAT, CIT]. Jaki termin?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Sprawdź jak odzyskać nadpłatę podatku
Sprawdź jak odzyskać nadpłatę podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłata podatku może powstać w wyniku zapłaty fiskusowi zbyt dużej kwoty lub uiszczenia podatku, który nie był wymagany. Jak odzyskać nadpłatę? Ile czasu ma urząd na zwrot podatku?

rozwiń >

Nadpłata podatku. Jaki dokument jest podstawą do otrzymania zwrotu?

Sam fakt zapłaty podatku w zbyt dużej wysokości nie wystarczy. Przede wszystkim należy porównać faktycznie zapłacony podatek z odpowiadającą mu deklaracją, z której wynika, ile powinniśmy byli w rzeczywistości zapłacić. Jeżeli okaże się, że nadpłata wynika z anulowania naszej sprzedaży, to powinniśmy uprzednio skorygować deklarację VAT oraz deklarację PIT lub CIT i dopiero porównać skorygowaną deklarację z zapłaconym podatkiem. 

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot VAT – jak odzyskać nadpłatę?

Zwracam uwagę, że podstawą do stwierdzenia takiej nadpłaty jest stosowna deklaracja. Gdy rozmawiamy o VAT nie ma z tym większego problemu - deklaracje musimy składać co miesiąc lub co kwartał więc łatwo jest skorygować deklarację za konkretny okres, którego dotyczyła anulowana sprzedaż. 

Jak odzyskać nadpłatę PIT lub CIT?

Natomiast sprawa z podatkiem dochodowym nie jest już taka prosta. O ile VAT rozliczamy w okresach miesięcznych lub kwartalnych, tak PIT i CIT są rozliczane w okresach rocznych, dlatego należy „sięgnąć” do deklaracji rocznej. Oznacza to również, że jeżeli zapłaciliśmy zbyt wysoką zaliczkę na poczet podatku w trakcie roku, to musimy zaczekać do sporządzenia deklaracji rocznej, w której wykażemy wysokość płaconych zaliczek w trakcie roku. 

W jakim terminie odzyskamy nadpłatę podatku PIT?

Jeżeli w wyniku anulowania transakcji rozpoznaliśmy nadpłatę w PIT lub CIT, to nadpłata jest zwracana niemalże automatycznie po dokonaniu stosownej korekty deklaracji. Warunkiem jest, że nie posiadamy innych zaległości podatkowych - wówczas nadpłata jest przeksięgowywana na poczet najdawniejszej zaległości, z uwzględnieniem odsetek. 

REKLAMA

W przypadku deklaracji PIT termin zwrotu nadpłaty wynosi 3 miesiące dla deklaracji składanych w formie papierowej. Natomiast, jeżeli składaliśmy ją elektronicznie, to czas na zwrot wynosi 45 dni. Jednocześnie, istnieje możliwość, że to organ podatkowy na drodze czynności sprawdzających dokona za nas korekty deklaracji i wykaże nadpłatę. W takim wariancie jej zwrot następuje w ciągu 3 miesięcy od dokonania korekty. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki termin na odzyskanie nadpłaty podatku CIT?

Z kolei, na gruncie CIT nie istnieje „szybsza ścieżka” w postaci 45-dniowego terminu zwrotu nadpłaty. Nadpłata wykazana zarówno przez podatnika, jak i organ skarbowy dokonujący czynności sprawdzających podlega zwrotowi w przeciągu 3 miesięcy od dnia skorygowania deklaracji CIT. 

Jaki termin na odzyskanie nadpłaty VAT?

Sytuacja wygląda analogicznie ze zwrotem nadpłaconego VAT. Tutaj również nadpłata podlega zwrotowi w przeciągu 3 miesięcy licząc od dnia skorygowania deklaracji. Podkreślam, że opisywany tutaj zwrot odnosi się do zapłaty VAT w zbyt dużej wysokości, ale już nie do zwrotu VAT powstałego na skutek nadwyżki VAT-u naliczonego nad VAT-em należnym.

Gdy korekta deklaracji budzi wątpliwości fiskusa, jej przeanalizowanie może wymagać więcej czasu. Jeżeli nadpłata zostanie zwrócona przez organ podatkowy z przekroczeniem powyższych terminów, to powinna ona być powiększona o odsetki za zwłokę. 

Zwrot dokonywany jest na rachunek bankowy podatnika, a jeżeli w związku z danym podatkiem nie był on zobowiązany do prowadzenia rachunku bankowego - na wskazany przez niego rachunek bankowy, przekazem pocztowym lub odbierając nadpłatę osobiście w urzędzie skarbowym. 

Co z nadpłatą podatku? Nie tylko zwrot jest możliwy 

Zwrot środków to nie jest jedyna możliwa czy też konieczna opcja. Powstałą nadpłatę możemy również przekazać w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. W tej sytuacji należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego stosowny wniosek. Należy w nim podać swoje dane, wskazać kwotę podatku, którą chcemy przeznaczyć, wskazać deklarację (w tym rodzaj podatku i okres, za który ją składaliśmy), z której wynika nadpłata i analogicznie wskazać podatek, na poczet którego chcielibyśmy przekazać powstałą nadpłatę. 

„Przerzucanie” nadpłaty z jednego podatku na drugi może być szczególnie pomocne, gdy przez pomyłkę pomieszaliśmy kwoty przelewów przypisanych do poszczególnych podatków. Jednakże, jeżeli nie ma takiej konieczności, zostawianie skarbówce więcej środków na przyszłość, w obliczu dwucyfrowej inflacji może być zwyczajnie nieopłacalne. Warto więc wiedzieć, że nadpłacone środki zwyczajnie nam się należą z powrotem. 

Autor: Tomasz Bethke, Kancelaria Mentzen 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA