REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup nieruchomości bez PCC. Przy zakupie mieszania za 500 tys. zł, oszczędzamy 10 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przy zakupie mieszania bez PCC za 500 tys. zł, oszczędzamy 10 tys. zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja PCC przy zakupie pierwszego mieszkania z rynku wtórnego. Przy zakupie mieszkania o wartości 500 tys. zł, kupujący zaoszczędzi 10 tys. zł, a przy wartości 700 tys. zł - 14 tys. zł - wskazał minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Rocznie może z niego skorzystać 30 tys. osób - dodał.

rozwiń >

Zmiany w opodatkowaniu zakupu mieszkań

Dzisiaj jest bardzo ważny dzień dla tych, którzy planują zakup pierwszego mieszkania z rynku wtórnego. "To pierwszy dzień, w którym nie obowiązuje podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) przy zakupie pierwszego mieszkania" - poinformował minister Buda w dniu 31 sierpnia. Przypomniał, że dotyczy to rynku wtórnego; na rynku pierwotnym tego podatku już wcześniej nie było.

REKLAMA

REKLAMA

Korzyści finansowe dla kupujących

Szef Ministerstwa Rozwoju i Technologii ocenił, że likwidacja tego podatku oznacza realną korzyść dla kupujących mieszkanie - w zależności od wartości nieruchomości, od kilku do kilkunastu tys. zł. Waldemar Buda przedstawił wyliczenia, z których wynika, że przy zakupie mieszkania o wartości 500 tys. zł, kupujący zaoszczędzi 10 tys. zł, a przy wartości 700 tys. zł - 14 tys. zł.

Kogo dotyczy nowe rozwiązanie?

Jak mówił, rozwiązanie to dotyczy nie tylko tych, którzy będą korzystali z bezpiecznego kredytu 2 proc., ale wszystkich, którzy kupują pierwsze mieszkanie czy kupują droższe, ponad limity programu, lub mają więcej niż 45 lat. Jego zdaniem takich osób może być w ciągu roku nawet 30 tys.

Koszty zniesienia podatku

"Koszt takiego rozwiązania i zniesienia podatku to jest mniej więcej 200-300 mln zł, w zależności od tego, jakim będzie cieszyło się to zainteresowaniem" - poinformował Buda.

REKLAMA

Rola notariusza w procesie zakupu

"Pamiętajmy, żeby przypomnieć notariuszowi o tym, że kupujemy pierwsze mieszkanie". "Teraz notariusz musi wykonać pracę: sprawdzić okoliczności. Jeżeli kupujący jest osobą, która nabyła pierwsze mieszkanie i ma mniej niż 50 proc. udziałów w nieruchomości nabytej w spadku, to będzie mógł korzystać z tego rozwiązania" - stwierdził Buda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cel nowych regulacji

"Chcemy zrobić wszystko co możliwe, żeby dostępność mieszkań dla młodych była jak największa" - podkreślił.

Szczegóły zwolnienia z podatku

Ministerstwo Finansów wskazało w środę, że zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest: prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. Zwolnienie będzie przysługiwać, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, a żadnej z nich w dniu zakupu prawa do mieszkania lub domu nie przysługuje i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach.

Wyjątki i terminy wejścia w życie

Wyjątek dotyczy osób, które w dniu zawarcia umowy sprzedaży posiadają lub przed tym dniem posiadały udział w takich prawach, ale nie przekracza lub nie przekraczał on 50 proc. i został nabyty w drodze dziedziczenia. Te osoby mogą skorzystać ze zwolnienia - poinformowało MF.

Ministerstwo podkreśliło, że zwolnienie weszło w życie 31 sierpnia 2023 r. i nie obejmie sprzedaży dokonanych przed tym dniem.

Nowe opodatkowanie spekulacji na rynku nieruchomości

Przyznał, że jest też "druga strona medalu". Dodał, że chodzi o 6-procentowy podatek dla tych, którzy spekulują na rynku nieruchomości, "dla tych, którzy skupują nieruchomości i sprzedają je natychmiast". Jak mówił, dotyczy to osób, które chcą kupować mieszkania pakietowo w jednej nieruchomości; jeżeli "przekroczą liczbę 6 mieszkań w jednej inwestycji, będzie trzeba uiścić podatek 6 proc.". Wyjaśnił, że chodzi o to, by ten "proceder ograniczyć, by tych mieszkań dla Jana Kowalskiego, dla rodzin było więcej". Przypomniał, że rozwiązanie to będzie obowiązywało od początku 2024 r.

autor: Anna Bytniewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA