REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla upoważnionych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Od początku 2008 roku zaczną obowiązywać przepisy o upoważnionych podmiotach gospodarczych. Firmy, które uzyskają taki status, skorzystają z wielu ułatwień celnych, m.in. będzie u nich mniej kontroli. Upoważnionym przedsiębiorcom będzie również łatwiej utrzymać w przyszłości konkurencyjną pozycję na rynku.

NOWE PRAWO

REKLAMA


W celu poprawienia standardów bezpieczeństwa Komisja Europejska, przy współudziale Parlamentu Europejskiego, postanowiła wdrożyć wspólnotowy system zarządzania ryzykiem celnym oraz bezpieczeństwem w międzynarodowych dostawach towarów.

- System ten ma zachować równowagę między kontrolą celną a ułatwieniami w międzynarodowym obrocie towarowym - wyjaśnił Gazecie Prawnej Hubert Jądrzyk, partner w firmie PricewaterhouseCoopers. Aby zrealizować te zamierzenia, na mocy rozporządzenia zmieniającego Wspólnotowy Kodeks Celny, wprowadzono przepisy dotyczące tzw. upoważnionego podmiotu gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator, w skrócie AEO). W Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej, te nowe przepisy zaczną obowiązywać z początkiem 2008 roku.

Ważne przywileje

Uzyskanie statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego przez przedsiębiorcę będzie oznaczało, że jest on wiarygodny dla administracji celnej. W efekcie skorzysta z wielu ważnych przywilejów. I tak np. będzie u niego przeprowadzanych mniej kontroli towarów i kontroli dokumentów w porównaniu z innymi przedsiębiorcami. W przypadku wytypowania go do kontroli, będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy. Upoważniony podmiot gospodarczy (nazywany niekiedy również upoważnionym przedsiębiorcą) zostanie również wcześniej powiadomiony o wytypowaniu przesyłki do kontroli. Będzie on ponadto miał możliwość wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny. Ważnym uprawnieniem upoważnionego przedsiębiorcy będzie możliwość składania przewozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie więc u upoważnionego przedsiębiorcy będzie mniej kontroli i bardziej elastyczne podejście ze strony administracji celnej.

Umocnienie wiarygodności

REKLAMA

Hubert Jądrzyk podkreśla, że polscy przedsiębiorcy zainteresowani uzyskaniem statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będą mogli składać do organów celnych wnioski o wydanie świadectwa AEO. Po jego uzyskaniu natomiast skorzystają z ułatwień w kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony oraz/lub z uproszczeń przewidzianych w przepisach celnych.

Aleksandra Kalinowska, starszy menedżer w Ernst & Young, wskazuje, że firma, która uzyska status upoważnionego podmiotu gospodarczego, będzie traktowana przez swoich kontrahentów jak wiarygodny partner w biznesie. Posiadanie świadectwa AEO będzie niezwykle ważnym certyfikatem rzetelności przedsiębiorcy zajmującego się międzynarodowym obrotem towarowym.

- Będzie to pozytywna wizytówka firmy w kontaktach biznesowych. Sądzę, że w przyszłości posiadanie świadectwa AEO stanie się standardem dla tych, którzy będą chcieli zajmować liczącą się pozycję na rynku międzynarodowym - uważa Aleksandra Kalinowska.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że administracja celna będzie bez wątpienia traktowała upoważnione podmioty gospodarcze w sposób uprzywilejowany.

- Będzie znacznie większe prawdopodobieństwo, że firmy te wprowadzają do obrotu bezpieczne towarowy i przestrzegają procedur wymaganych przez unijne przepisy. Dlatego u tych przedsiębiorców kontrole będą przeprowadzane znacznie rzadziej - mówi Aleksandra Kalinowska.

Zainteresowane firmy

REKLAMA

Monika Michasiewicz-Krzątała, starszy konsultant w firmie Deloitte, podkreśla, że już teraz część przedsiębiorców wykazuje zainteresowanie statusem upoważnionego podmiotu gospodarczego. Uzyskanie świadectwa AEO może być tylko kwestią prestiżu. W przypadku dużych firm międzynarodowych decyzja o ubieganiu się o świadectwo AEO jest często decyzją korporacyjną dotyczącą wszystkich podmiotów w grupie.

- Niektóre podmioty, np. międzynarodowe firmy logistyczne, uzyskanie świadectwa AEO uznają za niezbędne, aby sprawnie funkcjonować na rynku i utrzymać konkurencyjną pozycję - powiedziała Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie zaznaczyła, iż są również firmy, które obecnie nie są zainteresowane świadectwem AEO. Korzystają one z istniejących uproszczeń celnych i dzięki temu dokonują szybkiej odprawy towarów. Na dzień dzisiejszy nie dostrzegają zatem dodatkowych korzyści z tytułu uzyskania świadectwa AEO.

- Jednak także te firmy powinny się liczyć z tym, iż ich kontrahenci (w przyszłości podmioty AEO) mogą zacząć wymagać od nich posiadania świadectwa - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie, jak mówi, w kolejnych latach należy spodziewać się zaostrzenia unijnych przepisów celnych. Posiadanie świadectwa upoważnionego podmiotu gospodarczego pozwoli przedsiębiorcom zminimalizować negatywne konsekwencje tych zmian. Tym samym certyfikat będzie dla firm swojego rodzaju gwarancją utrzymania obecnych standardów załatwiania formalności celnych.

Wniosek przedsiębiorcy

Jak wynika z informacji Ministerstwa Finansów, status upoważnionego przedsiębiorcy przyznawany będzie przez organy celne na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek wraz z załącznikami winien zostać złożony według właściwości do jednego z dyrektorów wyznaczonych izb celnych, tj. dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, Warszawie lub we Wrocławiu.

Status upoważnionego przedsiębiorcy - AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty spełniającemu warunki i kryteria, o których mowa we Wspólnotowym Kodeksie Celnym. Są to: odpowiednie przestrzeganie wymogów celnych, stosowanie właściwego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi, a tam, gdzie zachodzi taka potrzeba - ewidencjami transportowymi, udokumentowana wypłacalność, przestrzeganie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony.

Dowodem posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy będzie świadectwo AEO. Przepisy wyróżniają trzy rodzaje świadectw AEO: świadectwo AEO - uproszczenia celne, świadectwo AEO - bezpieczeństwo i ochrona, świadectwo AEO - uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona.

Zakres warunków i kryteriów do uzyskania statusu AEO oraz korzyści wynikających z jego posiadania uzależniony jest od rodzaju świadectwa, o jakie będzie ubiegał się wnioskodawca.

Pracochłonne przygotowania

Przygotowanie firmy do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie jednak dosyć pracochłonne i długotrwałe.

- Wynika to przede wszystkim z tego, że przedsiębiorstwo musi wdrożyć lub dopasować do nowych wymogów już istniejące procedury wewnętrzne, które będą regulowały kompetencje poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy - uważa Hubert Jądrzyk.

Procedury wewnętrzne powinny regulować kompetencje poszczególnych działów przedsiębiorstwa, poczynając od zarządu spółki poprzez jej newralgiczne działy uczestniczące w obrocie handlowym m.in. finansów, logistyki, systemów informatycznych, ochrony, personalny. Trzeba ponadto wdrożyć system zbierania i gromadzenia informacji o dostawcach i odbiorcach towarów.

Z wytycznych władz unijnych wynika również, że przedsiębiorca, przygotowując się do kontroli ze strony organów celnych, powinien przeprowadzić samoocenę, która umożliwi mu stwierdzenie, czy jest w stanie spełnić określone wymogi dla uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego. Wiąże się to z przeprowadzeniem audytu wewnętrznego i ewentualnych szkoleń.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że dla niektórych przedsiębiorstw uzyskanie świadectwa AEO może okazać się dość pracochłonne. Firmy te będą musiały m.in. udowodnić, że stosowane przez nich rozwiązania są zgodne z warunkami określonymi w przepisach oraz wytycznych przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.

Także Monika Michasiewicz-Krzątała stwierdza, że w niektórych firmach przygotowanie do uzyskania świadectwa AEO może być długotrwałe. Tak będzie w przypadku przedsiębiorstw, które nie posiadają odpowiednich procedur. Natomiast w firmach, które posiadają spisane i wdrożone procedury, które pozwalają na kontrolę ryzyka istotnego z punktu widzenia wymogów AEO, przygotowanie do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie wymagało znacznie mniej pracy i czasu.

- Będzie ono głównie polegało na zinwentaryzowaniu posiadanych procedur, zestawieniu ich z wymogami AEO i przygotowaniu dokumentacji zrozumiałej dla organów celnych - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Ministerstwo wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że obecnie obowiązujące przepisy nie uzależniają możliwości posiadania pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej od posiadania statusu AEO. Upoważniony przedsiębiorca AEO nie zastąpi również instytucji agenta celnego. W wyjaśnieniach MF zaznaczono również, że przepisy prawa celnego nie narzucają przedsiębiorcom obowiązku współpracy jedynie z kontrahentami posiadającymi status AEO. Wejście w życie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) w żaden sposób w chwili obecnej nie wpłynie na funkcjonujące teraz pozwolenia oraz na wydawanie nowych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Upoważniony podmiot gospodarczy - AEO

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

REKLAMA

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA