REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla upoważnionych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Od początku 2008 roku zaczną obowiązywać przepisy o upoważnionych podmiotach gospodarczych. Firmy, które uzyskają taki status, skorzystają z wielu ułatwień celnych, m.in. będzie u nich mniej kontroli. Upoważnionym przedsiębiorcom będzie również łatwiej utrzymać w przyszłości konkurencyjną pozycję na rynku.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W celu poprawienia standardów bezpieczeństwa Komisja Europejska, przy współudziale Parlamentu Europejskiego, postanowiła wdrożyć wspólnotowy system zarządzania ryzykiem celnym oraz bezpieczeństwem w międzynarodowych dostawach towarów.

- System ten ma zachować równowagę między kontrolą celną a ułatwieniami w międzynarodowym obrocie towarowym - wyjaśnił Gazecie Prawnej Hubert Jądrzyk, partner w firmie PricewaterhouseCoopers. Aby zrealizować te zamierzenia, na mocy rozporządzenia zmieniającego Wspólnotowy Kodeks Celny, wprowadzono przepisy dotyczące tzw. upoważnionego podmiotu gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator, w skrócie AEO). W Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej, te nowe przepisy zaczną obowiązywać z początkiem 2008 roku.

Ważne przywileje

REKLAMA

Uzyskanie statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego przez przedsiębiorcę będzie oznaczało, że jest on wiarygodny dla administracji celnej. W efekcie skorzysta z wielu ważnych przywilejów. I tak np. będzie u niego przeprowadzanych mniej kontroli towarów i kontroli dokumentów w porównaniu z innymi przedsiębiorcami. W przypadku wytypowania go do kontroli, będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy. Upoważniony podmiot gospodarczy (nazywany niekiedy również upoważnionym przedsiębiorcą) zostanie również wcześniej powiadomiony o wytypowaniu przesyłki do kontroli. Będzie on ponadto miał możliwość wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny. Ważnym uprawnieniem upoważnionego przedsiębiorcy będzie możliwość składania przewozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie więc u upoważnionego przedsiębiorcy będzie mniej kontroli i bardziej elastyczne podejście ze strony administracji celnej.

Umocnienie wiarygodności

Hubert Jądrzyk podkreśla, że polscy przedsiębiorcy zainteresowani uzyskaniem statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będą mogli składać do organów celnych wnioski o wydanie świadectwa AEO. Po jego uzyskaniu natomiast skorzystają z ułatwień w kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony oraz/lub z uproszczeń przewidzianych w przepisach celnych.

Aleksandra Kalinowska, starszy menedżer w Ernst & Young, wskazuje, że firma, która uzyska status upoważnionego podmiotu gospodarczego, będzie traktowana przez swoich kontrahentów jak wiarygodny partner w biznesie. Posiadanie świadectwa AEO będzie niezwykle ważnym certyfikatem rzetelności przedsiębiorcy zajmującego się międzynarodowym obrotem towarowym.

- Będzie to pozytywna wizytówka firmy w kontaktach biznesowych. Sądzę, że w przyszłości posiadanie świadectwa AEO stanie się standardem dla tych, którzy będą chcieli zajmować liczącą się pozycję na rynku międzynarodowym - uważa Aleksandra Kalinowska.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że administracja celna będzie bez wątpienia traktowała upoważnione podmioty gospodarcze w sposób uprzywilejowany.

- Będzie znacznie większe prawdopodobieństwo, że firmy te wprowadzają do obrotu bezpieczne towarowy i przestrzegają procedur wymaganych przez unijne przepisy. Dlatego u tych przedsiębiorców kontrole będą przeprowadzane znacznie rzadziej - mówi Aleksandra Kalinowska.

Zainteresowane firmy

Monika Michasiewicz-Krzątała, starszy konsultant w firmie Deloitte, podkreśla, że już teraz część przedsiębiorców wykazuje zainteresowanie statusem upoważnionego podmiotu gospodarczego. Uzyskanie świadectwa AEO może być tylko kwestią prestiżu. W przypadku dużych firm międzynarodowych decyzja o ubieganiu się o świadectwo AEO jest często decyzją korporacyjną dotyczącą wszystkich podmiotów w grupie.

- Niektóre podmioty, np. międzynarodowe firmy logistyczne, uzyskanie świadectwa AEO uznają za niezbędne, aby sprawnie funkcjonować na rynku i utrzymać konkurencyjną pozycję - powiedziała Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie zaznaczyła, iż są również firmy, które obecnie nie są zainteresowane świadectwem AEO. Korzystają one z istniejących uproszczeń celnych i dzięki temu dokonują szybkiej odprawy towarów. Na dzień dzisiejszy nie dostrzegają zatem dodatkowych korzyści z tytułu uzyskania świadectwa AEO.

- Jednak także te firmy powinny się liczyć z tym, iż ich kontrahenci (w przyszłości podmioty AEO) mogą zacząć wymagać od nich posiadania świadectwa - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie, jak mówi, w kolejnych latach należy spodziewać się zaostrzenia unijnych przepisów celnych. Posiadanie świadectwa upoważnionego podmiotu gospodarczego pozwoli przedsiębiorcom zminimalizować negatywne konsekwencje tych zmian. Tym samym certyfikat będzie dla firm swojego rodzaju gwarancją utrzymania obecnych standardów załatwiania formalności celnych.

Wniosek przedsiębiorcy

Jak wynika z informacji Ministerstwa Finansów, status upoważnionego przedsiębiorcy przyznawany będzie przez organy celne na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek wraz z załącznikami winien zostać złożony według właściwości do jednego z dyrektorów wyznaczonych izb celnych, tj. dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, Warszawie lub we Wrocławiu.

Status upoważnionego przedsiębiorcy - AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty spełniającemu warunki i kryteria, o których mowa we Wspólnotowym Kodeksie Celnym. Są to: odpowiednie przestrzeganie wymogów celnych, stosowanie właściwego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi, a tam, gdzie zachodzi taka potrzeba - ewidencjami transportowymi, udokumentowana wypłacalność, przestrzeganie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony.

Dowodem posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy będzie świadectwo AEO. Przepisy wyróżniają trzy rodzaje świadectw AEO: świadectwo AEO - uproszczenia celne, świadectwo AEO - bezpieczeństwo i ochrona, świadectwo AEO - uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona.

Zakres warunków i kryteriów do uzyskania statusu AEO oraz korzyści wynikających z jego posiadania uzależniony jest od rodzaju świadectwa, o jakie będzie ubiegał się wnioskodawca.

Pracochłonne przygotowania

Przygotowanie firmy do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie jednak dosyć pracochłonne i długotrwałe.

- Wynika to przede wszystkim z tego, że przedsiębiorstwo musi wdrożyć lub dopasować do nowych wymogów już istniejące procedury wewnętrzne, które będą regulowały kompetencje poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy - uważa Hubert Jądrzyk.

Procedury wewnętrzne powinny regulować kompetencje poszczególnych działów przedsiębiorstwa, poczynając od zarządu spółki poprzez jej newralgiczne działy uczestniczące w obrocie handlowym m.in. finansów, logistyki, systemów informatycznych, ochrony, personalny. Trzeba ponadto wdrożyć system zbierania i gromadzenia informacji o dostawcach i odbiorcach towarów.

Z wytycznych władz unijnych wynika również, że przedsiębiorca, przygotowując się do kontroli ze strony organów celnych, powinien przeprowadzić samoocenę, która umożliwi mu stwierdzenie, czy jest w stanie spełnić określone wymogi dla uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego. Wiąże się to z przeprowadzeniem audytu wewnętrznego i ewentualnych szkoleń.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że dla niektórych przedsiębiorstw uzyskanie świadectwa AEO może okazać się dość pracochłonne. Firmy te będą musiały m.in. udowodnić, że stosowane przez nich rozwiązania są zgodne z warunkami określonymi w przepisach oraz wytycznych przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.

Także Monika Michasiewicz-Krzątała stwierdza, że w niektórych firmach przygotowanie do uzyskania świadectwa AEO może być długotrwałe. Tak będzie w przypadku przedsiębiorstw, które nie posiadają odpowiednich procedur. Natomiast w firmach, które posiadają spisane i wdrożone procedury, które pozwalają na kontrolę ryzyka istotnego z punktu widzenia wymogów AEO, przygotowanie do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie wymagało znacznie mniej pracy i czasu.

- Będzie ono głównie polegało na zinwentaryzowaniu posiadanych procedur, zestawieniu ich z wymogami AEO i przygotowaniu dokumentacji zrozumiałej dla organów celnych - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Ministerstwo wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że obecnie obowiązujące przepisy nie uzależniają możliwości posiadania pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej od posiadania statusu AEO. Upoważniony przedsiębiorca AEO nie zastąpi również instytucji agenta celnego. W wyjaśnieniach MF zaznaczono również, że przepisy prawa celnego nie narzucają przedsiębiorcom obowiązku współpracy jedynie z kontrahentami posiadającymi status AEO. Wejście w życie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) w żaden sposób w chwili obecnej nie wpłynie na funkcjonujące teraz pozwolenia oraz na wydawanie nowych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Upoważniony podmiot gospodarczy - AEO

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA