REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla upoważnionych firm

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Od początku 2008 roku zaczną obowiązywać przepisy o upoważnionych podmiotach gospodarczych. Firmy, które uzyskają taki status, skorzystają z wielu ułatwień celnych, m.in. będzie u nich mniej kontroli. Upoważnionym przedsiębiorcom będzie również łatwiej utrzymać w przyszłości konkurencyjną pozycję na rynku.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA


W celu poprawienia standardów bezpieczeństwa Komisja Europejska, przy współudziale Parlamentu Europejskiego, postanowiła wdrożyć wspólnotowy system zarządzania ryzykiem celnym oraz bezpieczeństwem w międzynarodowych dostawach towarów.

- System ten ma zachować równowagę między kontrolą celną a ułatwieniami w międzynarodowym obrocie towarowym - wyjaśnił Gazecie Prawnej Hubert Jądrzyk, partner w firmie PricewaterhouseCoopers. Aby zrealizować te zamierzenia, na mocy rozporządzenia zmieniającego Wspólnotowy Kodeks Celny, wprowadzono przepisy dotyczące tzw. upoważnionego podmiotu gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator, w skrócie AEO). W Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej, te nowe przepisy zaczną obowiązywać z początkiem 2008 roku.

Ważne przywileje

REKLAMA

Uzyskanie statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego przez przedsiębiorcę będzie oznaczało, że jest on wiarygodny dla administracji celnej. W efekcie skorzysta z wielu ważnych przywilejów. I tak np. będzie u niego przeprowadzanych mniej kontroli towarów i kontroli dokumentów w porównaniu z innymi przedsiębiorcami. W przypadku wytypowania go do kontroli, będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy. Upoważniony podmiot gospodarczy (nazywany niekiedy również upoważnionym przedsiębiorcą) zostanie również wcześniej powiadomiony o wytypowaniu przesyłki do kontroli. Będzie on ponadto miał możliwość wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny. Ważnym uprawnieniem upoważnionego przedsiębiorcy będzie możliwość składania przewozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie więc u upoważnionego przedsiębiorcy będzie mniej kontroli i bardziej elastyczne podejście ze strony administracji celnej.

Umocnienie wiarygodności

Hubert Jądrzyk podkreśla, że polscy przedsiębiorcy zainteresowani uzyskaniem statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będą mogli składać do organów celnych wnioski o wydanie świadectwa AEO. Po jego uzyskaniu natomiast skorzystają z ułatwień w kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony oraz/lub z uproszczeń przewidzianych w przepisach celnych.

Aleksandra Kalinowska, starszy menedżer w Ernst & Young, wskazuje, że firma, która uzyska status upoważnionego podmiotu gospodarczego, będzie traktowana przez swoich kontrahentów jak wiarygodny partner w biznesie. Posiadanie świadectwa AEO będzie niezwykle ważnym certyfikatem rzetelności przedsiębiorcy zajmującego się międzynarodowym obrotem towarowym.

- Będzie to pozytywna wizytówka firmy w kontaktach biznesowych. Sądzę, że w przyszłości posiadanie świadectwa AEO stanie się standardem dla tych, którzy będą chcieli zajmować liczącą się pozycję na rynku międzynarodowym - uważa Aleksandra Kalinowska.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że administracja celna będzie bez wątpienia traktowała upoważnione podmioty gospodarcze w sposób uprzywilejowany.

- Będzie znacznie większe prawdopodobieństwo, że firmy te wprowadzają do obrotu bezpieczne towarowy i przestrzegają procedur wymaganych przez unijne przepisy. Dlatego u tych przedsiębiorców kontrole będą przeprowadzane znacznie rzadziej - mówi Aleksandra Kalinowska.

Zainteresowane firmy

Monika Michasiewicz-Krzątała, starszy konsultant w firmie Deloitte, podkreśla, że już teraz część przedsiębiorców wykazuje zainteresowanie statusem upoważnionego podmiotu gospodarczego. Uzyskanie świadectwa AEO może być tylko kwestią prestiżu. W przypadku dużych firm międzynarodowych decyzja o ubieganiu się o świadectwo AEO jest często decyzją korporacyjną dotyczącą wszystkich podmiotów w grupie.

- Niektóre podmioty, np. międzynarodowe firmy logistyczne, uzyskanie świadectwa AEO uznają za niezbędne, aby sprawnie funkcjonować na rynku i utrzymać konkurencyjną pozycję - powiedziała Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie zaznaczyła, iż są również firmy, które obecnie nie są zainteresowane świadectwem AEO. Korzystają one z istniejących uproszczeń celnych i dzięki temu dokonują szybkiej odprawy towarów. Na dzień dzisiejszy nie dostrzegają zatem dodatkowych korzyści z tytułu uzyskania świadectwa AEO.

- Jednak także te firmy powinny się liczyć z tym, iż ich kontrahenci (w przyszłości podmioty AEO) mogą zacząć wymagać od nich posiadania świadectwa - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Jednocześnie, jak mówi, w kolejnych latach należy spodziewać się zaostrzenia unijnych przepisów celnych. Posiadanie świadectwa upoważnionego podmiotu gospodarczego pozwoli przedsiębiorcom zminimalizować negatywne konsekwencje tych zmian. Tym samym certyfikat będzie dla firm swojego rodzaju gwarancją utrzymania obecnych standardów załatwiania formalności celnych.

Wniosek przedsiębiorcy

Jak wynika z informacji Ministerstwa Finansów, status upoważnionego przedsiębiorcy przyznawany będzie przez organy celne na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek wraz z załącznikami winien zostać złożony według właściwości do jednego z dyrektorów wyznaczonych izb celnych, tj. dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, Warszawie lub we Wrocławiu.

Status upoważnionego przedsiębiorcy - AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty spełniającemu warunki i kryteria, o których mowa we Wspólnotowym Kodeksie Celnym. Są to: odpowiednie przestrzeganie wymogów celnych, stosowanie właściwego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi, a tam, gdzie zachodzi taka potrzeba - ewidencjami transportowymi, udokumentowana wypłacalność, przestrzeganie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony.

Dowodem posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy będzie świadectwo AEO. Przepisy wyróżniają trzy rodzaje świadectw AEO: świadectwo AEO - uproszczenia celne, świadectwo AEO - bezpieczeństwo i ochrona, świadectwo AEO - uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona.

Zakres warunków i kryteriów do uzyskania statusu AEO oraz korzyści wynikających z jego posiadania uzależniony jest od rodzaju świadectwa, o jakie będzie ubiegał się wnioskodawca.

Pracochłonne przygotowania

Przygotowanie firmy do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie jednak dosyć pracochłonne i długotrwałe.

- Wynika to przede wszystkim z tego, że przedsiębiorstwo musi wdrożyć lub dopasować do nowych wymogów już istniejące procedury wewnętrzne, które będą regulowały kompetencje poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy - uważa Hubert Jądrzyk.

Procedury wewnętrzne powinny regulować kompetencje poszczególnych działów przedsiębiorstwa, poczynając od zarządu spółki poprzez jej newralgiczne działy uczestniczące w obrocie handlowym m.in. finansów, logistyki, systemów informatycznych, ochrony, personalny. Trzeba ponadto wdrożyć system zbierania i gromadzenia informacji o dostawcach i odbiorcach towarów.

Z wytycznych władz unijnych wynika również, że przedsiębiorca, przygotowując się do kontroli ze strony organów celnych, powinien przeprowadzić samoocenę, która umożliwi mu stwierdzenie, czy jest w stanie spełnić określone wymogi dla uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego. Wiąże się to z przeprowadzeniem audytu wewnętrznego i ewentualnych szkoleń.

Aleksandra Kalinowska podziela pogląd, że dla niektórych przedsiębiorstw uzyskanie świadectwa AEO może okazać się dość pracochłonne. Firmy te będą musiały m.in. udowodnić, że stosowane przez nich rozwiązania są zgodne z warunkami określonymi w przepisach oraz wytycznych przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.

Także Monika Michasiewicz-Krzątała stwierdza, że w niektórych firmach przygotowanie do uzyskania świadectwa AEO może być długotrwałe. Tak będzie w przypadku przedsiębiorstw, które nie posiadają odpowiednich procedur. Natomiast w firmach, które posiadają spisane i wdrożone procedury, które pozwalają na kontrolę ryzyka istotnego z punktu widzenia wymogów AEO, przygotowanie do uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie wymagało znacznie mniej pracy i czasu.

- Będzie ono głównie polegało na zinwentaryzowaniu posiadanych procedur, zestawieniu ich z wymogami AEO i przygotowaniu dokumentacji zrozumiałej dla organów celnych - podkreśla Monika Michasiewicz-Krzątała.

Ministerstwo wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że obecnie obowiązujące przepisy nie uzależniają możliwości posiadania pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej od posiadania statusu AEO. Upoważniony przedsiębiorca AEO nie zastąpi również instytucji agenta celnego. W wyjaśnieniach MF zaznaczono również, że przepisy prawa celnego nie narzucają przedsiębiorcom obowiązku współpracy jedynie z kontrahentami posiadającymi status AEO. Wejście w życie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) w żaden sposób w chwili obecnej nie wpłynie na funkcjonujące teraz pozwolenia oraz na wydawanie nowych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Upoważniony podmiot gospodarczy - AEO

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA